1)

WHICH MUMIM DISQUALIFY WOMEN (Yerushalmi Perek 7 Halachah 7 Daf 46a)

שכל המומין הפוסלין בכהנין פוסלין בנשים [דף מו עמוד ב] הוסיפו עליהן באשה ריח הפה ריח הזיעה שומא שאין בה שיער

(a)

(Beraisa): All Mumim that disqualify Kohanim disqualify women. They added to them in a woman [Mumim that disqualify her, even though they do not disqualify Kohanim] mouth odor, sweat odor, and a wart without hair.

רבי אמי בר עוקבה בשם רבי יוסי בר חנינה בעור הפנים שנו

(b)

R. Ami bar Yakov citing R. Yosi bar Chaninah says, this was taught in the skin of the face.

והא תנינן במה דברים אמורים במומין שבסתר אבל במומין שבגלוי אינו יכול לטעון

(c)

Question (Mishnah): What does this discuss? It is Mumim in hidden places, but exposed Mumim, he cannot claim.

וזה מן המומין שבגלוי הוא

1.

This (skin of the face) is an exposed Mum!

תיפתר היא דמטמרא לה תחת קלסתיה דראשה

(d)

Answer: We can say that she hides it under the cap on her head.

תני שומא שיש לה שיער בין בגדולה בין בקטנה בין בגוף בין בפנים הרי זה מום

(e)

(Beraisa): A wart with hair - whether it is big or small, whether it is on the body of on the face, it is a Mum;

שאין בה שיער בפנים מום בגוף אינו מום

1.

A wart without hair - on the face, it is a Mum. On the body, it is not a Mum.

במה דברים אמורים בקטנה אבל בגדולה בין בגוף בין בפנים הרי זה מום

(f)

What is the case? It is small, but if it is big, whether on the body of on the face, it is a Mum.

עד כמה גדולה

(g)

Question: Until how much is big [and less than this is called small]?

רבן שמעון בן גמליאל אומר עד כאיסר האטלקי

(h)

Answer #1: (R. Shimon ben Gamliel): It is until an Italian Isar (a coin worth six or eight Prutos).

רבי אלעזר בר חנינה אמר כגון הדין דינרא קורדיינא

(i)

Answer #2 (R. Elazar ben Chananyah): It is until these Dinarim of Kordaini;

שיערו בחצי זהב כל שהוא

1.

They estimated. This is about the size of a [small] gold coin.

ר' רדיפה רבי יונה רבי ירמיה שאיל אשה קרחה ושיטה של שיער מקפת מאוזן לאוזן

(j)

Question (R. Redifa citing R. Yonah citing R. Yirmeyah): A bald woman, and a line of hair goes from [one] ear to [the other] ear [what is the law]?

בעיי משמע מן הדא הוסיפו עליהן באשה ריח הפה וריח הזיעה שומא שאין בה שיער

(k)

Suggestion - answer (Beraisa): They added to them mouth odor sweat odor, and a wart without hair.

ולא אדכרון קרחה סברין מימר שאינה מום

1.

They did not mention baldness! This shows that it is not a Mum.

אתא ר' שמואל בריה דרבי יוסי בי רבי בון אמר רבי נסה מום הוא לא מתני אלא דבר שהוא כאור בזה ובזה מום בזה ואינו מום בזה

(l)

Rebuttal (R. Shmuel brei d'R. Yosi): It is a Mum. It was not taught, for [the Beraisa] teaches matters that are repulsive in this and this (women and men), and it is a Mum in this (women) and not a Mum in this (Kohanim);

אבל דבר שהוא נוי בזה ומום בזה כגון הדא קרחת אף על גב דהוא מום לא תניתא

1.

However, something that is beauty in this (men) and a Mum in this (women), and it is a Mum in this (women), like this baldness, even though it is a Mum, it did not teach it.

תדע לך שהוא כן הרי זקן הרי נוי באיש ומום באשה ולא תנינן יתר עליהן באשה זקן הרי דדים הרי נוי באשה ומום באיש ולא תנינן יותר עליהם באיש דדים

2.

Support: A beard is beauty in a man and a Mum in a woman, and it was not taught 'more than [the Mumim in Kohanim], there is a beard in a woman. Breasts are beauty in a woman and a Mum in a man, and it was not taught 'more than [the Mumim in women], there is a breasts in a man.

מתני' במומין שאין דרכן להיוולד אבל במומין שדרכן להיוולד אפילו משנכנסה לרשות הבעל צריך להביא ראייה ולומר התניתי (עמה) [צ"ל עמו - ספר ניר]

(m)

Our Mishnah discusses Mumim that do not normally arise [from birth], but Mumim that normally arise (e.g. an extra finger), even after she entered her husband's Reshus, [her father] must bring a proof and say 'I stipulated with him [that he accepts the Mum].'