1)

REWARD FOR A MITZVAH (Yerushalmi Halachah 9 Daf 22b)

משנה כל העושה מצוה אחת מטיבין לו ומאריכין את ימיו ונוחל את הארץ

(a)

(Mishnah): Whoever performs a Mitzvah, he is given good and longevity (in the next world) and he inherits the "Land of Life'' (in the next world).

וכל שאינו עושה מצוה אחת אין מטיבין לו ואין מאריכין את ימיו ואינו נוחל את הארץ

(b)

Whoever does not perform a Mitzvah, he is not given good and longevity and he does not inherit the Land of Life.

וכל שאינו לא במקרא ולא במשנה ולא בדרך ארץ אין זה מן היישוב

(c)

Whoever has not learned Scripture and Mishnah and does not do business pleasantly and honestly, he does not contribute towards a healthy society.

והמחזיק בשלשתן עליו הכתוב אומר (קוהלת ד) והחוט המשולש לא במהרה ינתק:

(d)

The pasuk states about one who does all of these three things (Koheles 4, 12), "...a three-ply thread is not easily severed''

גמרא הא כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה ואת אמרת אכן

(e)

(Gemara): Could it be that one who sits idly and does not transgress a prohibition is given reward as if he has done a Mitzvah?

אלא כן אנן קיימין במחוצה עשה מצוה אחת מטיבין לו ומאריכין את ימיו ונוחל את הארץ והעובר עבירה אחת אין מטיבין לו ואין מאריכין ימיו ואינו נוחל את הארץ

1.

Rather, if a person has an equal number of Mitzvos merits and liabilities and he performs one Mitzvah, he is given good and longevity and he inherits the "Land of Life''. If he instead performs one prohibition, he is not given good and longevity and he does not inherit the Land of Life.

תמן תנינן הא כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה

(f)

Question (Mishnah in Maseches Makos): Whoever sits and does not transgress a prohibition, he is given reward as if he performed a Mitzvah.

אמר רבי זעירה מי שבאת לידו ספק עבירה ולא עשאה

(g)

Answer (R. Zeira): It refers to when an actual possibility to transgress came to his hands and he did not do it.

אמר רבי יוסי בי רבי בון מי שייחד לו מצוה ולא עבר עליה מימיו

(h)

Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun): It refers to if he chose a specific Mitzvah that he always fulfilled and he had never overlooked it.

מה אית לך

1.

Question: What would be an example of such a Mitzvah?

אמר רבי מר עוקבן כגון כיבוד אב ואם

2.

Answer (R. Mar Ukvan): Honoring one's parents.

2)

PESUKIM ABOUT REFRAINING FROM SIN (Yerushalmi Halachah 9 Daf 22b)

אמר רבי מנא (תהילים קיט) אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת י''י כהולכים בתורת י''י

(a)

R. Mana: The pasuk states (Tehilim 119, 1), "Fortunate are those whose ways are wholesome, who walk with the Torah of Hashem'' - if a person's way is wholesome, that sit and refrain from committing a sin, it is as if they have walked in the Torah of Hash-m and actually performed a Mitzvah.

אמר רבי אבון (שם) אף לא פעלו עולה בדרכיו הלכו כבדרכיו הלכו

(b)

R. Avun: The pasuk there (3) states, "They have also done no crime, as they have walked in His ways'' - if a person did not do a crime, it is as if they have walked in His ways and performed a Mitzvah.

אמר רבי יוסי בי רבי בון מה כתיב (תהילים א) אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים מכיון שלא הלך בעצת רשעים כמי שהלך בעצת צדיקים

(c)

R. Yosi bei R. Bun: What is the meaning of the pasuk (Tehilim 1, 1), "Fortunate is the man who has not walked in the counsel of the wicked''? Since has walked in the counsel of the wicked, it is as if he has walked in the counsel of the righteous.