MERIT OR SIN TIPPING THE SCALES OF JUDGEMENT (Yerushalmi Halachah 9 Daf 22b)
דרש בן עזאי (קוהלת י) זבובי מות יבאיש יביע שמן רוקח אילו זבוב אחד שמת [דף כד עמוד א (עוז והדר)] שמא אינו מבאיש שמן רוחק וזה על ידי חטא אחד שחטא איבד כל זכיות שבידו
Ben Azai: The pasuk states (Koheles 10, 1), "Dead flies spoil the oil of the perfumer'' - even one dead fly spoils the oil of the perfumer; so too a person who makes one sin can lose all of the merit in his hands.
דרש ר''ע (ישעיהו ה) לכן הרחיבה שאול נפשה ופערה פיה לבלי חוק לבלי חוקים אין כתיב כאן אלא לבלי חוק למי שאין בידו מצוה אחת שיסייע לו לכף זכות
R. Akiva: The pasuk states (Yishayahu 5, 14), "The netherworld has increased its appetite and opened wide its mouth without limit'' - the pasuk says "limit'' rather than "limits'' - to a person who does not have even one Mitzvah in his hand to help him on the side of merit.
הדא דאת אמר לעולם הבא אבל בעולם הזה אפי' תשע מאות ותשעים ותשעה מלאכים מלמדין עליו חובה ומלאך אחד מלמד עליו זכות הקב''ה מכריעו לכף זכות
This is referring to the judgment in the next world, but in this world, even if there are 999 angels prosecuting and one angel defending him, Hash-m tips the person to the side of merit.
ומה טעם (איוב לג) אם יש עליו מלאך מליץ אחד מני אלף להגיד לאדם ישרו ויחוננו ויאמר פדעהו מרדת שחת מצאתי כופר
What is the source for this? The pesukim state (Iyov 33, 23-24), "If there will be for him even one defending angel out of a thousand to tell of a man's straightness, then (Hash-m) will be gracious to him and say - Redeem him from descending to the grave, I have found atonement''.
א''ר יוחנן אם שמעת דבר מר' ליעזר בנו של ר''י הגלילי נקב אזנך כאפרכס הזו ושמע
R. Yochanan: If you hear something from R. Eliezer son of R. Yosi Haglili, pierce your ear like the hole of a millstone (that allows in a lot, but lets out a little) and listen to it.
דאמר רבי יוחנן ר' ליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר אפי' תשע ומאות ותשעים ותשעה מלאכים מלמדין עליו חובה ומלאך אחד מלמד עליו זכות הקב''ה מכריעו לכף זכות
As he said...Even if 999 angels are prosecuting and one angel is defending him, Hash-m tips the person to the side of merit.
ולא סוף דבר כל אותו המלאך אלא אפילו תשע מאות ותשעים ותשעה צדדין מאותו המלאך מלמדין עליו חובה וצד אחד מאותו המלאך מלמד עליו זכות הקב''ה מכריעו לכף זכות
And it is not only if that one angel is entirely defending him, but even if 999 aspects of that angel are prosecuting him and there is only one aspect of that angel that is defending him, Hash-m tips the person to the side of merit.
מה טעם אם יש עליו מלאך אחד מאלף אין כתיב אלא אחד מני אלף מאלף לצדדין של אותו מלאך
What is the source for this? The pasuk does not say, "If there will be for him even one from a thousand'', but rather, "...even one out of a thousand'' - i.e. one aspect from a thousand aspects of the same angel.
מה כתיב בתריה ויחוננו ויאמר פדעהו מרדת שחת מצאתי כופר מה כתיב בתריה ויחוננו ויאמר [דף כג עמוד א] פדעהו בייסורין מצאתי כופר מצא כופר לעצמו הדא דאת אמר בעולם הזה אבל לעולם הבא רובו זכיות יורש גן עדן רובו עבירות יורש גיהנם
The pasuk said after that, "...then (Hash-m) will be gracious to him and say - (lit.) Redeem him from descending to the grave, I have found atonement'' - (those words are more correctly translated as "afflict him'') - Hash-m has found him atonement to save him from affliction.
הדא דאת אמר בעולם הזה אבל לעולם הבא רובו זכיות יורש גן עדן רובו עבירות יורש גיהנם
This was said in reference to this world, but in the next world, one who has mostly merit will go to the Garden of Eden; one who has mostly liability will go to Gehinom.