1)

SENDING A SHALIACH TO PERFORM A MARRIAGE (Yerushalmi Halachah 8 Daf 46b)

משנה מי שנותן רשות לשלוחו לקדש את בתו והלך הוא וקידשה אם שלו קדמו קידושיו קידושין ואם של שלוחו קדם קידושיו קידושין ואם אין ידוע שניהן נותנין [דף מז עמוד א] גט ואם רצו אחד נותן גט ואחד כונס

(a)

(Mishnah): If a person permitted his shaliach to betroth his daughter and the father himself accepted Kidushin for her - if his came first, his acceptance of Kidushin is valid; if the shaliach's acceptance was first, his acceptance is valid; if it is unknown, both grooms must give a get. If they wish, one could give her a get and the other can perform nisuin with her.

וכן האשה שנתנה רשות לשלוחה לקדשה והלכה היא וקידשה את עצמה אם שלה קדמו קידושיה קידושין ואם של שלוחה קדמו קידושיו קידושין ואם אין ידוע שניהן נותנין גט ואם רצו אחד נותן גט ואחד כונס:

(b)

Similarly, if a woman permitted her shaliach to accept betrothal for her and she went herself and accepted Kidushin for herself - if her's came first, her acceptance of Kidushin is valid; if the shaliach's acceptance was first, his acceptance is valid; if it is unknown, both grooms must give a get. If they wish, one could give her a get and the other can perform nisuin with her.

גמרא ולית הדא פליגא על ר' יוחנן דרבי יוחנן אמר אדם מבטל שליחותו בדברים

(c)

(Gemara - question): Does this Mishnah not disagree with R. Yochanan who said that a person can cancel his shaliach with his words? (The Mishnah implied that only through his Kidushin can he cancel the shaliach.)

פתר לה משום חומרא דעריות.

(d)

Answer: (We are concerned for the betrothal of the shaliach) because of the stringency of forbidden relationships, (so we require an action to cancel the shaliach).

רבי יוסה בי רבי בון שמע לה מן דבתרה וכן האשה שנתנה רשות לשלוחה לקדשה והלכה היא וקידשה את עצמה.

(e)

R. Yosa bei R. Bun taught his question from the latter case of the Mishnah - Similarly, if a woman permitted her shaliach to accept betrothal for her and she went herself and accepted Kidushin for herself...

ולית הדא פליגא על רבי יוחנן דר' יוחנן אמר אדם מבטל שליחותו בדברים.

(f)

Question: Does this Mishnah not disagree with R. Yochanan who said that a person can cancel his shaliach with his words?

פתר לה משום חומרא הוא בעריות:

(g)

Answer: (We are concerned for the betrothal of the shaliach) because of the stringency of forbidden relationships.