PEREK #1 KEITZAD HA'EDIM
1)

WHEN WE CANNOT PUNISH KA'ASHER ZAMAM [line 1]

(דף ב,א) כיצד העדים נעשים זוממין
(a)

(Mishnah): How are witnesses (punished when) found to be Zomemim (i.e. latter witnesses (Mezimim) testify 'at the time the first witnesses claimed to see the testimony, they were with us elsewhere')? (This question will be explained.)

מעידין אנו באיש פלוני שהוא בן גרושה או בן חלוצה אין אומרים יעשה זה בן גרושה או בן חלוצה תחתיו אלא לוקה ארבעים
(b)

If two witnesses testify that Ploni (a Kohen) is the son of a Gerushah (divorcee) or Chalutzah (which means that he is a Chalal (a disqualified Kohen), and they were Huzmu), the witness do not become Chalalim. Rather, each receives 40 lashes. (Whenever we say 40 lashes, it is really 39.)

מעידין אנו באיש פלוני שהוא חייב לגלות אין אומרים יגלה זה תחתיו אלא לוקה ארבעים
(c)

If two witnesses testify that Ploni must be exiled (stay in an Ir Milkat (refuge city, i.e. Galus) until the Kohen Gadol dies, for killing someone b'Shogeg), and they were Huzmu, we do not exile the witnesses. Rather, each receives 40 lashes.

הא כיצד אין העדים נעשים זוממין מיבעי ליה
(d)

(Gemara) Question #1: The Mishnah (discusses when we do not punish the witnesses "Ka'asher Zamam", i.e. with the same sentence they schemed to inflict on Ploni. It) should say 'how are witnesses not (punished when) found to be Zomemim?

ועוד מדקתני לקמן
(e)

Question #2: A later Mishnah explicitly teaches how witnesses become Zomemim!

אבל אמרו להם היאך אתם מעידין שהרי באותו היום אתם הייתם עמנו במקום פלוני הרי אלו זוממין <מכלל דאלו אין זוממין>
1.

(Mishnah): If the latter witnesses said 'How can you testify about this? That day, you were with us in a different place', the former witnesses are Zomemim.

תנא התם קאי כל הזוממין מקדימין לאותה מיתה חוץ מזוממי בת כהן ובועלה שאין מקדימין לאותה מיתה אלא למיתה אחרת
(f)

Answer: Our Mishnah is a continuation of the last Mishnah of Sanhedrin (according to the Bavli, it is the last Mishnah of Perek 10), which says 'Edim Zomemim always receive the Misah they plotted to impose on the Nidon (the one being judged), except when they falsely testified about a Bas Kohen and her adulterer' (they are choked, even though she is burned);

1.

NOTE: Normally, we say that we do not know in which order the Masechtos were taught. Maharatz Chayos here and Noda bi'Yehudah (2 YD 79) say that Sanhedrin, Makos and Shevu'os are an exception; they were taught in this order. If we say that Makos is part of Sanhedrin, and the three 'Bavos' are all one Masechta (Bava Kama 102a), we can explain that [after they were taught,] the Masechtos within each Seder were ordered in decreasing number of Perakim. Daf Al ha'Daf (Kidushin 2a, citing Mayanah Shel Mishnah) says so about Seder Nashim. We can say so for all the Sedarim with minor adjustments, e.g. Rosh Hashanah is after Beitzah, like in the Mishnayos. (PF)

ויש עדים זוממין אחרים שאין עושין בהן דין הזמה כל עיקר אלא מלקות ארבעים
2.

There are other Edim Zomemim who are not punished even close to Ka'asher Zamam, rather, they just receive 40 lashes;

כיצד מעידין אנו באיש פלוני שהוא בן גרושה או בן חלוצה אין אומרים יעשה זה בן גרושה או בן חלוצה תחתיו אלא לוקה את הארבעים
3.

If witnesses testify that Ploni is a Ben Gerushah or Ben Chalutzah, we do not say that the witnesses become Chalalim. Rather, each receives 40 lashes.

מנהני מילי
(g)

Question: What is the source of this?

א"ר יהושע בן לוי <אמר ר"ש בן לקיש> דאמר קרא (דברים יט) ועשיתם לו כאשר זמם לו ולא לזרעו
(h)

Answer #1 (R. Yehoshua ben Levi): "Va'Asisem Lo Ka'asher Zamam" - to him, and not to his descendants. (If the witness would become a Chalal, this would disqualify also his descendants.)

וליפסלוהו לדידיה ולא ליפסלו לזרעיה
1.

Question: We should say that he becomes a Chalal, but his children are Kesherim!

בעינן כאשר זמם לעשות וליכא
2.

Answer: This is not "Ka'asher Zamam" (he plotted to disqualify Ploni and Ploni's descendants).

בר פדא אומר ק"ו ומה המחלל אינו מתחלל הבא לחלל ולא חילל אינו דין שלא יתחלל
(i)

Answer #2 (Bar Pada): A Kal va'Chomer teaches this. A Kohen who is Mechalel (he has Bi'ah with a Gerushah, which makes her a Chalalah) does not become a Chalal. One (i.e. an Ed Zomem) who tried to be Mechalel but failed, and all the more so he does not become a Chalal!

מתקיף לה רבינא אם כן בטלת תורת עדים זוממין
(j)

Rejection (Ravina): If so, always (Rashi; Tosfos - often) we cannot kill Edim Zomemim!

2b----------------------------------------2b
(דף ב,ב) ומה הסוקל אינו נסקל הבא לסקול ולא סקל אינו דין שלא יסקל
1.

Version #1 - Rashi: Edim Zomemim who stoned Ploni (through their testimony) are not stoned (they are exempt). All the more so, Edim Zomemim who tried to stone but failed (they were Huzmu before Ploni was executed) should not be stoned!

]]ומה הסוקל אינו נסקל הבא לסקול ולא סקל אינו דין שלא יסקל[[
2.

Version #2 - Tosfos: A murderer who stoned is not stoned (he is beheaded, which is more lenient). All the more so, Edim Zomemim who tried to stone but failed. should not be stoned!

אלא מחוורתא כדשנינן מעיקרא
(k)

We must rely on Answer #1.

מעידין אנו באיש פלוני שהוא חייב גלות כו'
(l)

(Mishnah): If two witnesses testify that Ploni must be exiled...

מנא הני מילי
(m)

Question: What is the source of this?

אמר ר"ל דאמר קרא (דברים יט) הוא ינוס אל אחת הערים הוא ולא זוממין
(n)

Answer #1 (Reish Lakish): "Hu (one who killed b'Shogeg) Yanus", but not Edim Zomemim.

ר' יוחנן אומר ק"ו ומה הוא שעשה מעשה במזיד אינו גולה הן שלא עשו מעשה במזיד אינו דין שלא יגלו
(o)

Answer #2 (R. Yochanan): A Kal va'Chomer teaches this. A murderer, who did an action, is not exiled if he was Mezid (even if he is not killed). Edim Zomemim did not do an action. All the more so they are not exiled even though they were Mezidim!

והיא נותנת <והלא דין הוא>
(p)

Objection: There, the Kal va'Chomer does not apply due to the severity of the Aveirah!

הוא שעשה מעשה במזיד לא ליגלי כי היכי דלא תיהוי ליה כפרה הן שלא עשו מעשה במזיד נמי ליגלו כי היכי דליהוי להו כפרה
1.

Because a murderer did an action, he is not exiled if he was Mezid, for he is not worthy of Kaparah (atonement). Edim Zomemim did not do an action, so even though they were Mezidim they should be exiled, in order to get Kaparah!

אלא מחוורתא כדר"ל
(q)

We must rely on Reish Lakish's answer.

2)

EDIM ZOMEMIM ARE LASHED [line 14]

אמר עולא רמז לעדים זוממין מן התורה מנין
(a)

Question (Ula): Where does the Torah hint about Zomemim witnesses?

רמז לעדים זוממין והא כתיב (דברים יט) ועשיתם לו כאשר זמם
(b)

Objection: The Torah explicitly discusses them - "Ka'asher Zamam"!

אלא רמז לעדים זוממין שלוקין מן התורה מנין
(c)

Correction: Rather, where does the Torah hint that Zomemim witnesses are lashed (when we cannot punish them like they plotted, e.g. if they testified that Ploni is a Chalal)?

דכתיב (דברים כה) והצדיקו את הצדיק והרשיעו את הרשע
(d)

Answer: "V'Hitzdiku Es ha'Tzadik v'Hirshi'u Es h'aRasha...";

דברים כה) והיה אם בן הכות הרשע משום והצדיקו את הצדיק והרשיעו את הרשע והיה אם בן הכות הרשע
1.

Question: Acquitting the innocent is not a condition for (lashing the Rasha, the continuation of the verse) "v'Hayah Im Bin Hakos ha'Rasha"!

אלא (עדים שהרשיעו את הצדיק ואתו עדים אחריני והצדיקו את הצדיק דמעיקרא ושוינהו להני רשעים והיה אם בן הכות הרשע
2.

Answer: Rather, the case is that (Zomemim) witnesses caused a Tzadik to be convicted, and other witnesses (Mezimim) showed that he was truly a Tzadik and that the first witnesses were Resha'im. "V'Hayah Im Bin Hakos ha'Rasha" teaches that he is lashed.

ותיפוק ליה (שמות כ) מלא תענה
3.

Question: We should say that he is lashed due to "Lo Sa'aneh" (do not testify falsely)?

משום דהוי לאו שאין בו מעשה וכל לאו שאין בו מעשה אין לוקין עליו
4.

Answer: That is a Lav without an action. One is not lashed for such a Lav.

3)

SPECIAL LAWS OF EDIM ZOMEMIM [line 25]

ת"ר ד' דברים נאמרו בעדים זוממין
(a)

(Beraisa): These four laws apply to an Ed Zomem:

אין נעשין בן גרושה ובן חלוצה
1.

He cannot become a Ben Gerushah or Ben Chalutzah;

ואין גולין לערי מקלט
2.

He cannot be exiled;

ואין משלמין את הכופר
3.

He does not pay Kofer (ransom, e.g. he testified that Ploni is Chayav Kofer because his Mu'ad animal killed someone);

ואין נמכרין בעבד עברי
4.

He is not sold to be a slave.

משום ר"ע אמרו אף אין משלמין ע"פ עצמן
(b)

R. Akiva adds, he need not pay based on his own admission.

אין נעשין בן גרושה ובן חלוצה כדאמרן
(c)

Above, we gave the source for the first two laws;

ואין גולין לערי מקלט כדאמרן
(d)

The Tana exempts from Kofer. He holds that Kofer is a Kaparah (for one who did not guard his animal. This does not apply to Edim Zomemim, for their animal did not kill);

ואין משלמין את הכופר קסברי כופרא כפרה והני לאו בני כפרה נינהו
1.

Question: Which Tana holds that Kofer is a Kaparah?

מאן תנא כופרא כפרה
2.

Answer #1 (Rav Chisda): It is R. Yishmael, son of R. Yochanan ben Brokah.

אמר רב חסדא ר' ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקה היא
i.

(Beraisa): "V'Nosan Pidyon Nafsho" (the animal's owner pays redemption of his soul)", i.e. the value of the victim;

דתניא (שמות כא) ונתן פדיון נפשו דמי ניזק רבי ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקה
ii.

R. Yishmael, son of R. Yochanan ben Brokah says, he pays his own value.

אומר דמי מזיק מאי לאו בהא קא מיפלגי דמר סבר כופרא ממונא ומר סבר כופרא כפרה
iii.

Suggestion: Chachamim (the first Tana) hold that Kofer is money (compensation for the damage). R. Yishmael holds that it is Kaparah (to atone for the owner's negligence).

אמר רב פפא לא דכולי עלמא כופרא כפרה והכא בהא קא מיפלגי מר סבר בדניזק שיימינן ומר סבר בדמזיק שיימינן
3.

Rejection (and Answer #2 - Rav Papa): All agree that Kofer is a Kaparah. They argue about whose value is paid.

מאי טעמייהו דרבנן
4.

Question: What is Chachamim's reason?

נאמר השתה למטה ונאמר השתה למעלה מה להלן בדניזק אף כאן בדניזק
5.

Answer: It says 'Hashasah' (assessing) regarding compensation for a miscarriage caused by striking a woman, and also regarding Kofer. Just like there we evaluate the victim's value, also here.

ורבי ישמעאל ונתן פדיון נפשו כתיב
i.

R. Yishmael disagrees, for it says "v'Nosan Pidyon Nafsho" (he redeems his own soul)!

ורבנן אין פדיון נפשו כתיב מיהו כי שיימינן בדניזק שיימינן
ii.

Chachamim agree that he redeems his own soul, but to do so he pays the victim's value (we learn from 'Hashasah').

ואין נמכרין בעבד עברי
(e)

(Beraisa): Edim Zomemim are not sold to be slaves.

סבר רב המנונא למימר ה"מ היכא דאית ליה לדידיה דמיגו דאיהו לא נזדבן אינהו נמי לא מיזדבנו אבל היכא דלית ליה לדידיה אע"ג דאית להו לדידהו מיזדבנו
(f)

(Rav Hamnuna): This is only if (they testified that Ploni stole, and) Ploni has money (to pay for his theft, so he would not have been sold). If Ploni has no money, even if they have money, they are sold.

<א"ל רבא> [הכי איתמר] ולימרו ליה אי אנת הוה לך מי הוה מיזדבנת אנן נמי לא מיזדבנינן
(g)

Objection: The Zomemim should be able to say 'if Ploni had money, he would not have been sold. Likewise, since we have money, we are not sold!'

אלא סבר רב המנונא למימר ה"מ היכא דאית ליה או לדידיה או לדידהו אבל היכא דלית ליה לא לדידיה ולא לדידהו מזדבני
(h)

Correction (Rav Hamnuna): Rather, if Ploni or the witnesses have money, the witnesses are not sold, but if neither of them have money, they are sold.

א"ל רבא (שמות כב) ונמכר בגנבתו אמר רחמנא בגנבתו ולא בזממו
(i)

Rejection (Rava): "V'Nimkar bi'Gnevaso (he is sold for his theft)", but not for his false testimony.

משום ר"ע אמרו וכו'
(j)

(Beraisa - R. Akiva): He need not pay based on his own admission.

מאי טעמא דר"ע
(k)

Question: What is R. Akiva's reason?

קסבר קנסא הוא וקנס אין משלם ע"פ עצמו
(l)

Answer: He holds that "Ka'asher Zamam" is a Kenas (fine). One does not pay Kenas based on his own admission.

אמר רבה תדע שהרי לא עשו מעשה [ונהרגים] ומשלמין
(m)

Support #1 (Rabah): It must be a Kenas. They did not do an action, yet they are killed.

אמר רב נחמן תדע שהרי ממון ביד בעלים ומשלמים
(n)

Support #2 (Rav Nachman): It must be a Kenas. The Nidon did not lose his money, yet they pay.