1)

WHEN DOES A GER TOSHAV GO TO GALUS? [line 3]

חוץ מעל ידי גר תושב וכו'
(a)

Version #1 (Mishnah): (Anyone can get Galus for killing a Yisrael, and a Yisrael can get Galus for killing anyone,) except for a Ger Toshav...

אלמא גר תושב <עובד כוכבים>{גוי} הוא
(b)

Inference: A Ger Toshav (does not get or obligate Galus. Regarding Galus he) is like a Nochri.

אימא סיפא גר תושב גולה ע"י גר תושב
(c)

Contradiction (Seifa): A Ger Toshav can get Galus for killing a Ger Toshav.

אמר רב כהנא לא קשיא כאן בגר תושב שהרג גר תושב כאן בגר תושב שהרג ישראל
(d)

Answer (Rav Kahana): He is not exiled for killing a Yisrael, but he is exiled for killing a Ger Toshav.

איכא דרמי קראי אהדדי כתיב (במדבר לה) לבני ישראל ולגר ולתושב בתוכם תהיינה שש הערים
(e)

Version #2 - Contradiction: It says "li'Vnei Yisrael vela'Ger.." (Arei Miklat are also for Gerei Toshav);

וכתיב (במדבר לה) והיו לכם הערים למקלט לכם ולא לגרים
1.

It says also "Lachem", but not for Gerei Toshav!

אמר רב כהנא ל"ק כאן בגר תושב שהרג ישראל כאן בגר תושב שהרג גר תושב
(f)

Answer (Rav Kahana): A Ger Toshav is not exiled for killing a Yisrael. He is exiled for killing a Ger Toshav. (end of Version #2)

ורמינהי לפיכך גר <ועובד כוכבים>{וגוי} שהרגו נהרגין
(g)

Question (Beraisa): (Bnei Noach do not need warning for their Mitzvos.) Therefore, if a Nochri or Ger (Toshav) killed, he is killed.

קתני גר דומיא <דעובד כוכבים>{דגוי} מה <עובד כוכבים>{גוי} לא שנא דקטל בר מיניה ולא שנא דקטל דלאו בר מיניה נהרג אף גר לא שנא דקטל בר מיניה ולא שנא קטל דלאו בר מיניה נהרג
1.

The Beraisa equates a Ger Toshav to a Nochri. Just like a Nochri is killed whether or not he killed someone of his own status (another Nochri), also a Ger Toshav!

אמר רב חסדא ל"ק כאן שהרגו דרך ירידה כאן שהרגו דרך עלייה דרך ירידה דישראל גלי איהו נמי סגי ליה בגלות
(h)

Answer #1 (Rav Chisda): If a Ger Toshav killed (a Ger Toshav) Derech Yeridah, for which a Yisrael is exiled, Galus suffices also for him;

דרך עלייה דישראל פטור הוא נהרג
1.

If he killed Derech Aliyah, for which a Yisrael is exempt, he is killed.

א"ל רבא ולאו ק"ו הוא
(i)

Objection (Rava): A Kal va'Chomer refutes this!

ומה דרך ירידה דישראל גלי איהו נמי סגי ליה בגלות דרך עלייה דישראל פטור איהו נהרג
1.

A Yisrael is exiled for Derech Yeridah, and a Ger Toshav is not killed for this. A Yisrael is exempt for Derech Aliyah, and all the more so a Ger Toshav is not killed for this! (NOTE: Rav Chisda holds that a Derech Aliyah is close to Mezid, and he does not merit Galus. The Go'el ha'Dam (the closest relative of the victim) can kill him anywhere, at any time.)

2)

OMER MUTAR [line 24]

אלא אמר רבא באומר מותר
(a)

Answer #2 (Rava): A Ger Toshav is killed for Omer Mutar (he thought that it is permitted).

א"ל אביי אומר מותר אנוס הוא
(b)

Question (Abaye): Omer Mutar is Ones!

א"ל שאני אומר אומר מותר קרוב למזיד הוא
(c)

Answer (Rava): I say that it is close to Mezid.

ואזדו לטעמייהו
1.

(Rav Chisda did not establish the Beraisa as Rava did, for he holds like Abaye. Perhaps this forced him to hold that Derech Aliyah is close to Mezid.) Rav Chisda and Rava argued similarly elsewhere.

דאיתמר כסבור בהמה ונמצא אדם כנעני ונמצא גר תושב רבא אומר חייב אומר מותר קרוב למזיד הוא
(d)

(Rava): If a Ger Toshav killed a person, thinking that he was an animal, or killed a Ger Toshav, thinking that he was a Nochri, he is Chayav (Misah). Omer Mutar is close to Mezid;

רב חסדא אומר פטור אומר מותר אנוס הוא
(e)

(Rav Chisda): He is exempt. Omer Mutar is Ones.

איתיביה רבא לרב חסדא (בראשית כ) הנך מת על האשה אשר לקחת
(f)

Question (Rava): "Hincha Mes Al ha'Ishah" (even though Avimelech did not know that Sarah was married).

מאי לאו בידי אדם
1.

Suggestion: He is Chayav Misas Beis Din!

לא בידי שמים
(g)

Answer (Rav Chisda): No, he is Chayav Misah b'Yedei Shamayim (at the hands of Heaven).

דיקא נמי דכתיב (בראשית כ) מחטוא לי
(h)

Support: "Mi'Chato Li" (the sin would be punishable only by Hash-m).

ולטעמיך (בראשית לט) וחטאתי לאלהים לאלהים ולא לאדם
(i)

Rejection: Yosef likewise told Potifar's wife "v'Chotasi l'Eilokim", even though adultery (b'Mezid) is punishable by Beis Din;

אלא דינו מסור לאדם הכא נמי דינו מסור לאדם
1.

Also Avimelech's sin would have been punishable by Beis Din, even though he was Shogeg.

איתיביה אביי לרבא (בראשית כ) הגוי גם צדיק תהרוג
(j)

Question (Abaye): It says "ha'Goy Gam Tzadik Taharog"! (Because he was Shogeg, it is considered as if he did not sin, and Hash-m did not refute him!)

התם כדקא מהדרי עלויה
(k)

Answer (Rava): Hash-m refuted him!

)בראשית כ) ועתה השב אשת האיש כי נביא הוא (דף ט,ב) אשת נביא הוא דתיהדר דלאו נביא לא תיהדר
1.

Question: "Hashev Eshes ha'Ish Ki Navi Hu" - if her husband was not a Navi, would Avimelech be allowed to keep her?!

9b----------------------------------------9b
אלא כדאמר ר' שמואל בר נחמני דאמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן הכי קאמר ליה (בראשית כ) ועתה השב <את> אשת האיש מכל מקום
2.

Answer (R. Shmuel bar Nachmani): "Hashev Eshes ha'Ish", in any case;

ודקאמרת הגוי גם צדיק תהרוג הלא הוא אמר לי אחותי היא וגו' נביא הוא וממך למד
i.

Regarding your claim to be a Tzadik (because Avraham said 'she is my sister'), "Ki Navi Hu" - Avraham learned from your people that it would be dangerous to say that she is his wife!

אכסנאי הוא שבא לעיר על עסקי אכילה ושתייה שואלין אותו כלום שואלין אותו אשתך זו אחותך זו
ii.

When a traveler comes to a city, people should ask him if he needs food or drink, and not about the status of the woman with him!

מכאן שבן נח נהרג שהיה לו ללמוד ולא למד
iii.

This teaches that a Nochri is (responsible and is) killed for not having learned.

3)

EXEMPTIONS FROM GALUS [line 11]

הסומא אינו גולה דברי רבי יהודה
(a)

(Mishnah - R. Yehudah): A Suma (blind person) is not exiled;

ר' מאיר אומר גולה
(b)

R. Meir says, he is exiled

השונא אינו גולה
(c)

A Sonei (the murderer hated the victim) is not exiled;

רבי יוסי אומר השונא נהרג מפני שהוא כמועד
(d)

R. Yosi says, he is killed, because it is as if he was warned;

רבי שמעון אומר יש שונא גולה ויש שונא שאינו גולה
(e)

R. Shimon says, sometimes he is killed, and sometimes not:

זה הכלל כל שהוא יכול לומר לדעת הרג אינו גולה ושלא לדעת הרג הרי זה גולה
1.

If we can say that he killed intentionally, he is killed. If he killed unintentionally, he is exiled.

ת"ר (במדבר לה) בלא ראות פרט לסומא דברי רבי יהודה
(f)

(Gemara - Beraisa - R. Yehudah): "B'Lo Re'os" excludes a Suma;

רבי מאיר אומר בלא ראות לרבות את הסומא
(g)

R. Meir says, "b'Lo Re'os" includes a Suma.

מאי טעמא דרבי יהודה
(h)

Question: What is R. Yehudah's reason?

דכתיב (דברים יט) ואשר יבא את רעהו ביער אפילו סומא אתא בלא ראות מעטיה
(i)

Answer: "Va'Asher Yavo Es Re'ehu va'Ya'ar" includes a Suma, so "b'Lo Re'os" excludes him.

ורבי מאיר בלא ראות למעט בבלי דעת למעט הוי מיעוט אחר מיעוט ואין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות
1.

R. Meir agrees, but he says that "bi'Vli Da'as" also excludes him. Two exclusions, one after the other, always come to include.

ורבי יהודה בבלי דעת פרט למתכוין הוא דאתא
2.

R. Yehudah holds that "bi'Vli Da'as" excludes one who intended.

ר' יוסי אומר השונא נהרג כו'
(j)

(Mishnah - R. Yosi): A Sonei is killed...

והא לא אתרו ביה
(k)

Question: He was not warned!

מתניתין רבי יוסי בר יהודה היא דתניא רבי יוסי בר יהודה אומר חבר אינו צריך התראה לפי שלא ניתנה התראה אלא להבחין בין שוגג למזיד
(l)

Answer: He holds like R. Yosi b'Rebbi Yehudah, who says that a Chaver need not be warned, for warning is only to distinguish whether one is Shogeg or Mezid. (Similarly, we may assume that a Sonei was Mezid.)

רבי שמעון אומר יש שונא גולה וכו'
(m)

(Mishnah - R. Shimon): Sometimes a Sonei is exiled...

תניא כיצד אמר רבי שמעון יש שונא גולה ויש שונא שאינו גולה נפסק גולה נשמט אינו גולה
(n)

(Beraisa #1): When does R. Shimon say that a Sonei is exiled? If the rope broke, he is exiled. If it slipped, he is not exiled.

והתניא ר' שמעון אומר לעולם אינו גולה עד שישמט מחצלו מידו
(o)

Contradiction (Beraisa #2 - R. Shimon): He is exiled only if the Ma'agilah slipped from his hands.

קשיא נפסק אנפסק קשיא נשמט אנשמט
1.

This Beraisos argue about the rope breaking (Beraisa #1 obligates Galus, and Beraisa #2 exempts) and about slipping (Beraisa #1 exempts, and Beraisa #2 obligates)!

נפסק אנפסק לא קשיא הא באוהב והא בשונא
(p)

Answer - part 1: We can resolve breaking. Beraisa #1 discusses a Sonei, and Beraisa #2 discusses a friend;

נשמט אנשמט לא קשיא הא רבי והא רבנן
(q)

Answer - part 2: We can resolve slipping. Beraisa #1 is like Rebbi (who exempts when the axe-blade slipped off), and Beraisa #2 is like Chachamim (who are Mechayev).

4)

THE AREI MIKLAT [line 32]

להיכן גולין לערי מקלט לשלש שבעבר הירדן ולשלש שבארץ כנען שנאמר (במדבר לה) את שלש הערים תתנו מעבר לירדן ואת שלש הערים תתנו בארץ כנען וגו'
(a)

(Mishnah): Galus is in one of the Arei Miklat (refuge cities). There were three in Ever ha'Yarden, and three in Eretz Kena'an - "Es Shelosh he'Arim Titnu me'Ever la'Yarden v'Es Shelosh... b'Eretz Kena'an."

עד שלא נבחרו שלש שבארץ ישראל לא היו שלש שבעבר הירדן קולטות. שנאמר שש ערי מקלט תהיינה עד שיהיו ששתן קולטות כאחת
1.

Until those in Eretz Kena'an were chosen, those in Ever ha'Yarden were not Kolet (absorb, i.e. to forbidden killing the murderer there, and to forbid him to leave before the Kohen Gadol dies). "Shesh Arei Miklat Tihyenah" teaches that if all six are not Kolet, none are.

ומכוונות להן דרכים מזו לזו שנאמר (דברים יט) תכין לך הדרך ושלשת וגו'
(b)

We prepare roads between the cities and space them evenly - "Tachin Lecha ha'Derech v'Shilashta Es Gevul Artzecha."

ומוסרין להן שני ת"ח שמא יהרגנו בדרך וידברו אליו
(c)

We send two Chachamim with a murderer on his way to the Ir Miklat. They speak to the Go'el ha'Dam, lest he kill him on the way;

רבי מאיר אומר <אף> הוא מדבר ע"י עצמו שנאמר (דברים יט) וזה דבר הרוצח
(d)

R. Meir says "Zeh Davar ha'Rotze'ach" - the murderer speaks for himself.

רבי יוסי בר יהודה אומר בתחלה אחד שוגג ואחד מזיד מקדימין לערי מקלט וב"ד שולחין ומביאין אותו משם
(e)

R. Yosi b'Rebbi Yehudah says, at first, whether he killed b'Shogeg or b'Mezid, he goes to an Ir Miklat. Beis Din sends for him to come to trial:

מי שנתחייב מיתה בב"ד הרגוהו ושלא נתחייב מיתה פטרוהו
1.

If the verdict is that he is Chayav Misah, they kill him. If not, they exempt him;

מי שנתחייב גלות מחזירין אותו למקומו שנאמר (במדבר לה) והשיבו אותו העדה אל עיר מקלטו וגו
2.

If he is Chayav Galus, they return him to his Ir Miklat - "v'Heshivo Oso ha'Edah El Ir Miklato..."

תנו רבנן שלש ערים הבדיל משה בעבר הירדן וכנגדן הבדיל יהושע בארץ כנען ומכוונות היו כמין שתי שורות שבכרם (יהושוע כ)
(f)

(Gemara - Beraisa): Moshe separated three cities in Ever ha'Yarden. Yehoshua separated three opposite (i.e. due west of) them in Eretz Kena'an, like two rows of vines in a vineyard;

חברון ביהודה כנגד (דברים ד) בצר במדבר שכם בהר אפרים כנגד רמות בגלעד קדש בהר נפתלי כנגד גולן בבשן
1.

Chevron in Yehudah was opposite Betzer in Midbar. Shechem in Har Efrayim was opposite Ramos in Gil'ad. Kadesh in Har Nafoli was opposite Golan in Bashan.

ושלשת שיהו משולשין
2.

"V'Shilashta" teaches that they must be evenly spaced. The following distances were the same:

שיהא מדרום לחברון כמחברון לשכם ומחברון לשכם כמשכם לקדש ומשכם לקדש כמקדש לצפון בעבר הירדן
i.

From the south (of Eretz Yisrael) to Chevron, from Chevron to Shechem, from Shechem to Kadesh, and from Kadesh to the north (of Eretz Yisrael).