1)

OTHER POSSIBLE LASHES FOR PLOWING ONE FURROW (cont.) [line 3 from end on previous Amud]

איתיביה אביי ואין חילוק מלאכות ביום טוב והתנן המבשל גיד בחלב ביו"ט ואכלו לוקה חמש לוקה משום אוכל גיד ולוקה משום מבשל ביום טוב שלא לצורך ולוקה משום מבשל גיד בחלב ולוקה משום אוכל בשר בחלב ולוקה (דף כב,א) משום הבערה
(a)

Question (Abaye - Mishnah): One who cooks Gid ha'Nasheh in milk on Yom Tov, and eats it, is lashed five times - for eating Gid ha'Nasheh, for cooking unnecessarily on Yom Tov, for cooking meat and milk, for eating meat and milk, and for burning on Yom Tov.

ואם איתא משום הבערה לא מחייב דהא איחייב ליה משום בשולו
1.

He is lashed twice for Melachos on Yom Tov!

אפיק הבערה ועייל גיד הנשה של נבילה
(b)

Answer #1 (Rava): The text of the Beraisa is mistaken. It should omit burning on Yom Tov, and it should say that the Gid was of a Neveilah (the fifth lashes are for eating Neveilah).

והתני ר' חייא לוקה שתים על אכילתו ושלש על בשולו ואי איתא שלש על אכילתו הוא חייב
(c)

Question: R. Chiya taught that he is lashed twice for eating and three times for cooking!

אלא אפיק הבערה ועייל עצי אשירה ואזהרתיה מהכא (דברים יג) ולא ידבק בידך וגו'
(d)

Answer #2 (Rava): Rather, it should omit burning, and say that the wood was from an Asherah. He transgressed "v'Lo Yidbak b'Yadcha Me'umah Min ha'Cherem"!

א"ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי ולילקי נמי משום (דברים ז) לא תביא תועבה אל ביתך
(e)

Objection (Rav Acha brei d'Rava): If so, he also transgresses "v'Lo Savi To'evah El Beisecha"!

אלא הכא במאי עסקינן כגון שבישלו בעצי הקדש ואזהרתיה מהכא (דברים יב) ואשריהם תשרפון באש (דברים יב) לא תעשון כן לה' אלהיכם:
(f)

Answer #3 (Rav Acha brei d'Rava): Rather, the wood was Hekdesh, and he transgressed "va'Ashereihem Tisrefun ba'Esh...; Lo Sa'asun Ken la'Shem."

סימן שנבא"י שנ"ז: מתקיף לה רב הושעיא וליחשוב נמי הזורע בנחל איתן ואזהרתיה מהכא (דברים כא) אשר לא יעבד בו ולא יזרע
(g)

Question #2 (why our Mishnah (21b) say that he is lashed only eight times - R. Hoshaya): He can transgress also planting in a Nachal Eisan (a valley where an Eglah Arufah was beheaded) - "Asher Lo Ye'aved Bo v'Lo Yizare'a"!

מתקיף לה רב חנניא וליחשוב נמי המוחק את השם בהליכתו ואזהרתיה מהכא (דברים יב) ואבדתם את שמם וגו' <ולא> [לא] תעשון כן לה' אלהיכם
(h)

Question #3 (R. Chananya): He can transgress also erasing Hash-m's name (by plowing through it) - "v'Ibadtem Es Shemam... Lo Sa'asun Ken la'Shem."

מתקיף לה ר' אבהו וליחשוב נמי הקוצץ את בהרתו ואזהרתיה מהכא (דברים כד) השמר בנגע הצרעת
(i)

Question #4 (R. Avahu): He can transgress also cutting off Tzara'as - "Hishamer b'Nega ha'Tzara'as"!

מתקיף לה אביי וליחשוב נמי המזיח החושן מעל האפוד והמסיר בדי ארון ואזהרתיה מהכא (שמות כה) <ו>לא יסורו (שמות כח) ולא יזח החושן
(j)

Question #5 (Abaye): He can transgress also displacing the Choshen from the Efod (garments of the Kohen Gadol), and removing the poles that carry the Aron from the rings on the Aron! (Ritva - if he plows with the poles while wearing the Choshen, he is liable for not returning them.)

מתקיף לה רב אשי וליחשוב נמי החורש בעצי אשירה ואזהרתיה מהכא (דברים יג) ולא ידבק בידך מאומה וגו'
(k)

Question #6 (Rav Ashi): He can transgress also plowing with wood of an Asherah - "v'Lo Yidbak b'Yadcha Me'umah Min ha'Cherem"!

מתקיף לה רבינא וליחשוב נמי הקוצץ אילנות טובות ואזהרתיה מהכא (דברים כ) כי ממנו תאכל ואותו לא תכרות
(l)

Question #7 (Ravina): He can transgress also cutting good trees - "Ki Mimenu Sochel v'Oso Lo Sichros."

א"ל רבי זעירא לרבי מני וליחשוב נמי כגון דאמר שבועה שלא אחרוש ביום טוב
(m)

Question #8 (R. Ze'ira): He can transgress also a false oath, if he had sworn not to plow on Yom Tov!

התם לא קא חלה שבועה מושבע ועומד מהר סיני הוא
(n)

Objection (R. Mani): That oath does not take effect, for the oath of Sinai (when Yisrael accepted the Torah) already forbids this!

א"ל כגון דאמר שבועה שלא אחרוש בין בחול בין ביו"ט דמגו דחלה עליה שבועה בחול חלה עליה נמי ביו"ט
(o)

Answer: The case is, he swore not to plow on Chol or Yom Tov. Since the oath takes effect regarding Chol, it also takes effect regarding Yom Tov.

מידי דאיתיה בשאילה לא קתני
(p)

Answer #1 (to Question #8): The Mishnah does not list transgressions that can be annulled (he can permit his oath).

ולא והרי הקדש
1.

Question: the Mishnah lists Hekdesh. He can annul his Hekdesh!

בבכור
2.

Answer: The case is, it is a Bechor. (It is Hekdesh due to birth. He cannot annul it!)

והרי נזיר
3.

Question: The Mishnah lists Tum'ah of a Nazir. He can annul his Nezirus!

בנזיר שמשון
4.

Answer: The case is, he is a Nazir Shimshon (which cannot be annulled).

נזיר שמשון בר איטמויי למתים הוא
5.

Objection: A Nazir Shimshon may become Tamei!

אלא האי תנא איסור כולל לית ליה
(q)

Answer #2 (to Question #8): The Tana holds that Isur Kolel does not take effect. (Normally, another Isur does not take effect on something already forbidden. Some say that it does if it is Kolel, i.e. it also forbids things that were permitted, therefore, it takes effect also on what was already Asur. Our Tana disagrees. Therefore, the oath not to plow on Chol takes effect, but it does not take effect regarding Yom Tov. Answer (o) is not true, so R. Mani's objection answers Question #8.)

אמר רבי הושעיא המרביע שור פסולי המוקדשים לוקה שנים
(r)

(R. Hoshaya): One who mates a blemished Korban (after it was redeemed) is lashed (even if he mates it with its own species. It is like two species, Chulin (one may eat it, like Chulin) and Kodshim (one may not shear it or work with it). Therefore, one is lashed for crossbreeding diverse species. Our text says that he is lashed twice. Mating is considered work, so he is lashed also for working with a blemished Korban. Many delete this from the text.)

אמר רבי יצחק המנהיג בשור פסולי המוקדשים לוקה
(s)

(R. Yitzchak): One who conducts (works with) a blemished Korban (after it was redeemed) is lashed (for working with diverse species);

שהרי גוף אחד הוא ועשאו הכתוב כשני גופים:
1.

Even though it is one animal, the Torah considers it like two species.

2)

THE TOTAL NUMBER OF LASHES [line 37]

(משנה) כמה מלקין אותו ארבעים חסר אחת שנא' (דברים כה) במספר ארבעים מנין שהוא סמוך לארבעים
(a)

(Mishnah): One who is lashed receives 39 lashes. "B'Mispar Arba'im" means the number followed by 40;

ר' יהודה אומר ארבעים שלימות הוא לוקה
(b)

R. Yehudah says, he receives a full 40 lashes;

והיכן הוא לוקה את היתירה בין כתפיו
1.

(The Mishnah on 22b teaches that the lashes are evenly divided among three places.) The extra (40th) lash is between his shoulders.

אין אומדין אותו אלא במכות ראויות להשתלש
(c)

We estimate (how many lashes he can survive) only a number divisible by three.

אמדוהו לקבל ארבעים ולוקה מקצת (דף כב,ב) ואמדו שאין יכול לקבל ארבעים פטור
(d)

If we estimated that he can survive 40 (really, 39) and after he was lashed some of them we estimate that he cannot bear them, he is exempt (for he was already humiliated).

22b----------------------------------------22b
אמדוהו לקבל שמונה עשרה ומשלקה אמדו שיכול הוא לקבל ארבעים פטור:
(e)

If we estimated that he can survive 18, and after he was lashed 18 we estimate that he can bear 40, he is exempt.

מ"ט
(f)

(Gemara) Question: What is the reason (why he gets only 39 lashes)?

אי כתיב ארבעים במספר הוה אמינא ארבעים במניינא
(g)

Answer: Had it said 'Arba'im b'Mispar', we would say that it means 40;

השתא דכתיב במספר ארבעים מנין שהוא סוכם את הארבעים
1.

Instead, it says "b'Mispar Arba'im", i.e. the number followed by 40.

אמר רבא כמה טפשאי שאר אינשי דקיימי מקמי ספר תורה ולא קיימי מקמי גברא רבה
(h)

(Rava): Most people are foolish. They stand for a Sefer Torah, but not for Chachamim;

דאילו בס"ת כתיב ארבעים ואתו רבנן בצרו חדא:
1.

The Torah says to give 40 lashes, and Chachamim expounded that it is only 39!

רבי יהודה אומר ארבעים שלימות וכו':
(i)

(Mishnah - R. Yehudah): He receives a full 40 lashes (the extra lash is between his shoulders).

אמר ר' יצחק מאי טעמא דרבי יהודה דכתיב (זכריה יג) מה המכות האלה בין ידיך ואמר אשר הכתי בית מאהבי
(j)

(R. Yitzchak): R. Yehudah learns from "Mah ha'Makos he'Eleh Bein Yadecha v'Amar Asher Hukeisi Beis Me'ahavai" (Ritva - the extra lash is between his arms; Aruch l'Ner - 39 lashes are for the sin, the extra one arouses Hash-m's love for him);

ורבנן ההוא בתינוקות של בית רבן הוא דכתיב:
1.

Chachamim explain that this discusses a Rebbi lashing children.

אין אומדין אלא במכות הראויות וכו':
(k)

(Mishnah): ... (After he was lashed some, we estimate that he cannot bear them, he is exempt).

לקה אין לא לקה לא
(l)

Inference: He is exempt because he already received some lashes.

ורמינהו אמדוהו לקבל ארבעים וחזרו ואמדו שאין יכול לקבל ארבעים פטור
(m)

Contradiction (Beraisa): If we estimated that he can survive 40, then we estimated that he cannot bear 40, he is exempt;

אמדוהו לקבל שמונה עשרה וחזרו ואמדוהו שיכול לקבל ארבעים פטור
1.

If we estimated that he can survive 18, and then we estimated that he can bear 40, he is exempt.

אמר רב ששת לא קשיא הא דאמדוהו ליומי
(n)

Resolution (Rav Ashi): In the Mishnah, the second estimation was the same day. Surely, he did not change! Rather, the first estimation was a mistake, so he is not exempt until he is lashed;

הא דאמדוהו למחר וליומא אוחרא:
1.

In the Beraisa, the second estimation was on another day. Presumably, our estimation was proper, but he became weaker. He was already humiliated through the first estimation, so he is exempt.

עבר עבירה שיש בה שני לאוין
(o)

(Mishnah): If one transgressed something forbidden by two Lavim:

אמדוהו אומד אחד לוקה ופטור
1.

If one estimation was made for both Lavim, he receives that amount, and he is exempt;

ואם לאו לוקה ומתרפא וחוזר ולוקה:
2.

If the estimation was made for one Lav, he receives that amount. After he recovers, we estimate and lash him for the other.

והתניא אין אומדין אומד אחד לשני לאוין
(p)

(Gemara - Beraisa) Contradiction: We do not make one estimation for two Lavim.

אמר רב ששת לא קשיא הא דאמדוהו לארבעים וחדא
(q)

Resolution (Rav Sheshes): An estimation of at most 41 does not exempt two Lavim (for he only receives 39, the multiple of three before this, just like he would for one Lav);

הא דאמדוהו לארבעים ותרתי:
1.

An estimation of at least 42 exempts two Lavim.

3)

HOW WE LASH [line 22]

כיצד מלקין אותו כופה שתי ידיו על העמוד הילך והילך
(a)

(Mishnah): To lash (Reuven), we lean him on a post and tie his hands to it;

וחזן הכנסת אוחז בבגדיו אם נקרעו נקרעו ואם נפרמו נפרמו עד שהוא מגלה את לבו
1.

The overseer of Beis Din grabs him by his garments. He is not concerned whether they tear on the seams or elsewhere. He tears until his chest is exposed.

והאבן נתונה מאחריו חזן הכנסת עומד עליו ורצועה בידו של עגל כפולה אחד לשנים ושנים לארבעה ושתי רצועות של חמור עולות ויורדות בה
(b)

The overseer stands on a rock, holding a (Me'iri; Rivan - two) calf-skin strap(s) folded into four. Two straps (of donkey skin) are attached.

ידה טפח ורחבה טפח וראשה מגעת על פי כריסו
(c)

The whip handle is a Tefach, the width of the whip is a Tefach, and the end (wraps around the width (Rivan; Ritva - the length) of Reuven's back and) reaches his stomach.

ומכה אותו שליש מלפניו ושתי ידות מלאחריו
(d)

One third of the lashes are on the stomach, and two thirds are on the back (Ritva - in the middle; Rambam - one third on each shoulder).

ואינו מכה אותו לא עומד ולא יושב אלא מוטה שנאמר (דברים כה) והפילו השופט
(e)

He is not lashed standing, nor sitting, rather, leaning - "v'Hipilu ha'Shofet."

והמכה מכה בידו אחת בכל כחו והקורא קורא (דברים כח) אם לא תשמור לעשות וגו' והפלא ה' את מכותך ואת מכות וגו' וחוזר לתחלת המקרא (דברים כט) ושמרתם את דברי הברית הזאת וגו' וחותם (תהילים עח) והוא רחום יכפר עון וגו' וחוזר לתחלת המקרא
(f)

The one lashing lashes with one hand, with all his strength. Another reads “Im Lo Sishmor... v’Hifla Hashem Es Makosecha”, continues with "u'Shemartem Es Divrei ha'Bris", concludes with "v'Hu Rachum, and repeats it.

ואם מת תחת ידו פטור הוסיף לו עוד רצועה אחת ומת הרי זה גולה על ידו
(g)

If Reuven dies, the overseer is exempt. If he died from an extra lash, the overseer is exiled.

נתקלקל בין בריעי בין במים פטור
(h)

If Reuven urinated or excreted (Rambam - from the lashes, and not from fear beforehand), he is exempt (for he was humiliated);

רבי יהודה אומר האיש בריעי והאשה במים:
(i)

R. Yehudah says, a man is exempt if he excreted. A woman is exempt if she urinated or excreted.