1)

THE KRI'AH ON ROSH CHODESH (cont.)

אמר לו זו לא שמעתי כיוצא בה שמעתי
(a)

Answer (Rava): I did not hear this, but I heard the answer to a similar question (from which we can answer your question):

דתנן ביום הראשון בראשית ויהי רקיע
1.

(Mishnah): On Sunday, Ma'amados read Parshiyos Bereishis and Yehi Raki'a.

ותני עלה בראשית בשנים יהי רקיע באחד
2.

(Beraisa): Bereishis is split among two Olim. One Oleh reads Yehi Raki'a.

והוינן בה בשלמא יהי רקיע באחד דתלתא פסוקי הוו אלא בראשית בשנים חמשה פסוקי הוו
3.

Question: Bereishis has five verses. How do we divide it?

ותניא הקורא בתורה לא יפחות משלשה פסוקים
i.

(Beraisa): One does not read less than three verses.

ואיתמר עלה רב אמר דולג
4.

Answer #1 (Rav): The second person repeats a verse read by the first.

ושמואל אמר פוסק
5.

Answer #2 (Shmuel): Each reads two and a half verses.

רב אמר דולג מאי טעמא לא אמר פוסק קסבר כל פסוקא דלא פסקיה משה אנן לא פסקינן ליה
6.

Rav didn't say like Shmuel, for he holds that we do not split verses of the Torah.

ושמואל אמר פסקינן ליה
7.

Question: Does Shmuel permit to split verses of the Torah?!

והא אמר רבי חנניא קרא צער גדול היה לי אצל רבי חנינא הגדול ולא התיר לי לפסוק אלא לתינוקות של בית רבן הואיל ולהתלמד עשויין
i.

R. Chanina ha'Gadol permitted splitting a verse only to help children learn, because there is no other solution!

התם טעמא מאי משום דלא אפשר הכא נמי לא אפשר
8.

Answer: Shmuel says that here also, there is no other solution.

ושמואל אמר פוסק מאי טעמא לא אמר דולג גזירה משום הנכנסין ומשום היוצאין
9.

Shmuel didn't say like Rav, because we are concerned lest people who enter or leave in the middle think that the other person read only two verses (they do not know that a verse was repeated. A similar solution for Rosh Chodesh is if two Olim read (altogether) the first five verses (Rav would say to repeat verse three, Shmuel would divide verse three between the two), and the latter two Olim read five verses each. Other solutions are also possible.)

מיתיבי פרשה של ששה פסוקים קורין אותה בשנים ושל חמשה פסוקים ביחיד
(b)

Question (Beraisa): A Parshah of six verses is read by two Olim. A Parshah of five verses is read by one Oleh.

קרא ראשון שלשה השני קורא שנים מפרשה זו ואחד מפרשה אחרת
1.

If (b'Di'eved) one read three verses of the five, the next Oleh reads the remaining two and one of the next Parshah;

ויש אומרים שלשה לפי שאין מתחילין בפרשה פחות משלשה פסוקים
2.

Some say that he reads three of the next Parshah, since we do not start less than three verses of a Parshah.

ואם איתא למאן דאמר דולג נדלוג ולמאן דאמר פוסק נפסוק
3.

According to the opinion that we repeat, he should repeat! [According to the opinion that we break (read a partial verse), he should break!] (The texts of Rashi and Tosfos omit what is in brackets.)

שאני התם דאפשר בהכי
(c)

Answer: There, it is possible without this. (The Beraisa discusses Monday and Thursday. We can read from the next Parshah, for it is also appropriate for the day. Regarding Ma'amados, the next Parshah pertains to the following day.)

אמר רבי תנחום אמר ריב"ל הלכה כיש אומרים
(d)

(R. Tanchum): The Halachah follows the second opinion in the Beraisa.

ואמר רבי תנחום אמר ריב"ל כשם שאין מתחילין בפרשה פחות מג' פסוקים כך אין משיירין בפרשה פחות משלשה פסוקים
(e)

(R. Tanchum): Just as we don't begin less than three verses in a Parshah, we do not end less than three verses before a Parshah.

פשיטא השתא ומה אתחלתא דקא מקיל תנא קמא מחמירי יש אומרים שיור דמחמיר ת"ק לא כל שכן דמחמירי יש אומרים
(f)

Question: This is obvious! The first Tana is lenient to start less than three verses in a Parshah, and the second Tana is stringent about this. The first Tana is stringent not to leave less than three verses in a Parshah, all the more so the second Tana is stringent!

מהו דתימא נכנסין שכיחי יוצאין לא שכיחי דמנחי ספר תורה ונפקי קמ"ל
(g)

Answer: We might have thought that one may leave less than three because people rarely leave during Keri'as ha'Torah, so there is no concern (that someone will think that the last person read only two).

ות"ק מאי שנא שיורי דלא משום יוצאין אתחולי נמי גזירה משום הנכנסין
(h)

Question: The first Tana forbids to leave less than three lest people leave in the middle. He should likewise forbid to begin less than three verses of a Parshah, lest one who enters during the Kri'ah think that the Olah read less than three!

אמרי מאן דעייל שיולי שייל
(i)

Answer: One who enters asks what happened before.

שלח ליה רבה בריה דרבא לרב יוסף הלכתא מאי שלח ליה הלכתא דולג ואמצעי דולגן:
(j)

(Rav Yosef): The Halachah is that the middle person repeats a verse.

2)

HOW MANY READ ON A TA'ANIS?

זה הכלל כל שיש בו מוסף וכו': איבעיא להו תענית צבור בכמה
(a)

Question: How many read on a Ta'anis?

ראש חדש ומועד דאיכא קרבן מוסף ארבעה אבל הכא דליכא קרבן מוסף לא או דלמא הכא נמי איכא מוסף תפלה
1.

The Mishnah said that four read on days with Musaf. Ta'aneisim do not have a Korban Musaf, but there is an additional prayer (Rashi - Aneinu; Me'iri - Ne'ilah. Rashi himself (Ta'anis 26a DH Ne'ilas) says that it was the custom to pray Ne'ilah on every Ta'anis)!

ת"ש בראשי חדשים ובחולו של מועד קורין ארבעה הא בתענית צבור ג'
(b)

Answer #1: The Mishnah said that four read on Rosh Chodesh and Chol ha'Moed. It did not include Ta'aneisim!

אימא רישא בשני ובחמישי ובשבת במנחה קורין ג' הא תענית צבור ארבעה
(c)

Objection: The Mishnah said that three read on Monday, Thursday and Shabbos afternoon, but it did not include Ta'aneisim!

אלא מהא ליכא למישמע מינה
(d)

Conclusion: We cannot bring a proof from the Mishnah.

ת"ש דרב איקלע לבבל בתענית צבור קם קרא בסיפרא פתח בריך חתים ולא בריך נפול כולי עלמא אאנפייהו ורב לא נפל על אפיה
(e)

Answer #2: Rav came to Bavel on a Ta'anis. He blessed before reading in the Torah, but not after reading. Everyone fell on his face (when saying Tachanun), but Rav did not.

מכדי רב בישראל קרא מאי טעמא חתם ולא בריך לאו משום דבעי למיקרי אחרינא בתריה
1.

Suggestion: Rav is a Yisrael, so he read third. He did not bless afterwards because someone else would read after him!

לא רב בכהני קרא דהא רב הונא קרי בכהני
(f)

Rejection: No Rav read first, like Rav Huna used to.

בשלמא רב הונא קרי בכהני דהא אפילו רב אמי ורב אסי דכהני חשיבי דארעא ישראל מיכף כייפו ליה לרב הונא אלא רב הא איכא שמואל דכהנא הוה ודבר עליה
1.

Question: Rav Huna read first, because even the greatest Kohanim of Eretz Yisrael were submissive to him. Rav showed honor to Shmuel, who was a Kohen, so Rav would not read first!

שמואל נמי מיכף הוה כייף ליה לרב ורב הוא דעבד ליה כבוד וכי עביד ליה בפניו שלא בפניו לא עביד ליה
2.

Answer: Shmuel was submissive to Rav. Rav showed honor to Shmuel, but only when Shmuel was around.

הכי נמי מסתברא דרב בכהני קרא דאי סלקא דעתך בישראל קרא לפניה מאי טעמא בריך
3.

Support: Surely he read first, for it says that he blessed before reading!

לאחר תקנה
4.

Rejection: Perhaps this was after the enactment that everyone blesses.

אי הכי לאחריה נמי לבריך
5.

Question: If so, he should have blessed afterwards as well!

שאני היכא דיתיב רב דמיעל עיילי (דף כב,ב) מיפק לא נפקי
6.

Answer: In Rav's area people did not leave during the reading, so there was no need for everyone to bless after reading.

22b----------------------------------------22b
ת"ש זה הכלל כל שיש בו ביטול מלאכה לעם כגון תענית צבור ותשעה באב קורין ג' ושאין בו ביטול מלאכה לעם כגון ראשי חדשים וחולו של מועד קורין ד' שמע מינה
(g)

(Beraisa): The rule is, any day on which people may work, such as Ta'aneisim and Tish'ah b'Av, three people read. On days when people do not work, such as Rosh Chodesh and Chol ha'Moed, four read.

אמר רב אשי והא אנן לא תנן הכי זה הכלל כל יום שיש בו מוסף ואינו יום טוב קורין ארבעה
(h)

Contradiction (Rav Ashi - Mishnah): On any day that has Musaf and is not Yom Tov, four read.

לאתויי מאי לאו לאתויי תענית ציבור ותשעה באב
1.

(The Mishnah explicitly teaches about Rosh Chodesh and Chol ha'Mo'ed. Surely,) this rule comes to include Ta'aneisim and Tish'ah b'Av, which have Musaf, i.e. Tefilas Aneinu is added!)

ולרב אשי מתניתין מני לא תנא קמא ולא רבי יוסי
2.

Counter-question: If so, the Mishnah is unlike both of the following Tana'im!

דתניא חל להיות בשני ובחמישי קורין ג' ומפטיר אחד בשלישי וברביעי קורא אחד ומפטיר אחד
i.

(Beraisa): If Tish'ah b'Av falls on Monday or Thursday, three read and one is Maftir. If it falls on another day, one reads and one is Maftir;

רבי יוסי אומר לעולם קורין ג' ומפטיר אחד
ii.

R. Yosi says, in either case, three read and one is Maftir.

ואלא קשיא זה הכלל
(i)

Question: Seemingly Rav Ashi is refuted, but how do we answer his question?

לא לאתויי ראש חודש ומועד
(j)

Answer: The rule in the Mishnah teaches about Rosh Chodesh and Chol ha'Moed.

הא בהדיא קתני לה בראשי חדשים ומועד קורין ארבעה
(k)

Question: These were taught explicitly!

סימנא בעלמא יהיב דלא תימא יום טוב וחולו של מועד כי הדדי נינהו אלא נקוט האי כללא בידך כל דטפי ליה מילתא מחבריה טפי ליה גברא יתירא הלכך
(l)

Answer: The Tana merely gives a way to remember the law, lest people equate Chol ha'Moed with Yom Tov. Rather, the rule is that any day that has an attribute over another day has an additional reader. Therefore:

בר"ח ומועד דאיכא קרבן מוסף קורין ארבעה
1.

There is Musaf on Rosh Chodesh and Chol ha'Moed, so four read;

ביו"ט דאסור בעשיית מלאכה חמשה
2.

Melachah is forbidden on Yom Tov, so five read;

ביום הכפורים דענוש כרת ששה
3.

Yom Kipur is punishable by Kares, so six read;

שבת דאיכא איסור סקילה שבעה
4.

(Melachah on) Shabbos is punishable by stoning, so seven read.

3)

FALLING ON ONE'S FACE

גופא רב איקלע לבבל בתענית צבור קם קרא בספרא פתח בריך חתם ולא בריך
(a)

Rav came to Bavel on the day of a Ta'anis Tzibur. He read in the Sefer Torah. Before reading he blessed, but not after reading.

נפול כולי עלמא אאנפייהו ורב לא נפל על אנפיה מ"ט רב לא נפיל על אפיה
(b)

Question: All fell on their faces, but Rav did not. Why didn't he?

רצפה של אבנים היתה
(c)

Answer: There was a stone floor.

ותניא (ויקרא כו) ואבן משכית לא תתנו בארצכם להשתחות עליה עליה אי אתה משתחוה בארצכם אבל אתה משתחוה על אבנים של בית המקדש
1.

(Beraisa): "V'Even Maskis Lo Sitnu b'Artzechem Lehishtachavos Aleha" - you may not bow on your stone floor, but you may bow on the floor of the Mikdash.

כדעולא דאמר עולא לא אסרה תורה אלא רצפה של אבנים בלבד
i.

(Ula): The Torah forbade only a stone floor.

אי הכי מאי איריא רב אפילו כולהו נמי
(d)

Question: If so, why did the others fall on their faces?

קמיה דרב הואי
(e)

Answer #1: Only the floor in front of Rav was made of stone.

וליזיל לגבי ציבורא ולינפול על אפיה
1.

Question: Why didn't Rav move to their place, so he could fall on his face?

לא בעי למיטרח ציבורא
2.

Answer: He did not want to impose on them to stand up for him.

ואיבעית אימא רב פישוט ידים ורגלים הוה עביד
(f)

Answer #2: Rav used to spread his hands and feet when he fell on his face.

וכדעולא דאמר עולא לא אסרה תורה אלא פישוט ידים ורגלים בלבד
1.

(Ula): The Torah forbids only to spread the hands and feet.

וליפול על אפיה ולא ליעביד פישוט ידים ורגלים
2.

Question: He should have fallen on his face without spreading his hands and feet!

לא משני ממנהגיה
3.

Answer: He did not want to change his custom.

ואיבעית אימא אדם חשוב שאני כדרבי אלעזר
(g)

Answer #3: An important person is different.

דאמר רבי אלעזר אין אדם חשוב רשאי ליפול על פניו אלא אם כן נענה כיהושע בן נון דכתיב (יהושוע ז) ויאמר ה' אל יהושע קום לך [וגו']
1.

(R. Elazar): An important person may not fall on his face unless he is sure that he will be answered, like Yehoshua - "Va'Yomer Hash-m El Yehoshua Kum Lech... " (Rashi in Ta'anis (14b) says that Yehoshua was answered. Here he says that Yehoshua was not answered. Perhaps Rashi means, in this matter you will not be answered (Sefas Emes). Alternatively, we learn from Hash-m's rebuke that an important person may not fall on his face unless he will surely be answered.)

תנו רבנן קידה על אפים שנאמר (מלכים א א) ותקד בת שבע אפים ארץ
(h)

(Beraisa): "Kidah" is (bowing) on one's face - "Va'Tikad Bas Sheva Apayim Artzah";

כריעה על ברכים וכן הוא אומר (מלכים א ח) מכרוע על ברכיו
1.

"Kri'ah" is on the knees - "mi'Kro'ah Al Birkav."

השתחואה זו פישוט ידים ורגלים שנאמר (בראשית לז) הבוא נבוא אני ואמך ואחיך להשתחות לך ארצה
2.

"Hishtachava'ah" is spreading hands and feet - "... Lehishtachavos Lecha Artzah".

לוי אחוי קידה קמיה דרבי ואיטלע
(i)

Levi demonstrated Kidah to Rebbi, and this caused him to become limp.

והא קא גרמא ליה
(j)

Question: There was a different cause!

והאמר רבי אלעזר לעולם אל יטיח אדם דברים כלפי מעלה שהרי אדם גדול הטיח דברים כלפי מעלה ואיטלע ומנו לוי
1.

(R. Elazar): One should never speak harshly towards Hash-m. A great person did so and became limp, i.e. Levi!

הא והא גרמא ליה
(k)

Answer: Both caused him to become limp.

אמר רב חייא בר אבין חזינא להו לאביי (דף כג,א) ורבא דמצלי אצלויי:
(l)

(R. Chiya bar Avin): I saw Abaye and Rava lean on their sides (since important people may not fall on their faces unless they are sure that they will be answered).