1)

YOM KIPUR AND SHABBOS

ביו"ט חמשה ביוה"כ ששה וכו':
(a)

(Mishnah): Five read on Yom Tov, and six on Yom Kipur.

מתני' מני לא ר' ישמעאל ולא רבי עקיבא
(b)

Question: Our Mishnah is unlike both of the coming Tana'im!

דתניא ביו"ט חמשה וביום הכפורים ששה ובשבת שבעה אין פוחתין מהן ואין מוסיפין עליהן דברי ר' ישמעאל
(c)

(Beraisa - R. Yishmael): Five read on Yom Tov, six on Yom Kipur, and seven on Shabbos. We may not detract nor add to these.

ר"ע אומר ביו"ט חמשה וביום הכפורים שבעה ובשבת ששה אין פוחתין מהן אבל מוסיפין עליהן
(d)

R. Akiva: Five read on Yom Tov, seven read on Yom Kipur and six on Shabbos. One is permitted to add to these.

מני אי ר' ישמעאל קשיא תוספת אי ר"ע קשיא ששה ושבעה
1.

Our Mishnah allows adding readers, unlike R. Yishmael. The number of readers is unlike R. Akiva!

אמר רבא תנא דבי רבי ישמעאל היא
(e)

Answer (Rava): The following Tana taught our Mishnah:

דתנא דבי ר' ישמעאל ביום טוב חמשה ביוה"כ ששה בשבת שבעה אין פוחתין מהן אבל מוסיפין עליהן דברי ר' ישמעאל
1.

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael): Five read on Yom Tov, six on Yom Kipur, and seven on Shabbos. We may add to these, but we may not detract.

קשיא דר' ישמעאל אדר' ישמעאל
(f)

Question: This is unlike R. Yishmael's opinion in our Mishnah!

תרי תנאי אליבא דרבי ישמעאל
(g)

Answer: Tana'im argue about the opinion of R. Yishmael.

מאן תנא להא דתניא ביו"ט מאחרין לבוא וממהרין לצאת ביום הכפורים ממהרין לבוא ומאחרין לצאת ובשבת ממהרין לבוא וממהרין לצאת
(h)

(Beraisa): On Yom Tov we come late to the Beis ha'Keneses and leave early. On Yom Kipur we come early and leave late. On Shabbos, we come early and leave early.

לימא ר"ע דאית ליה גברא יתירא
1.

Suggestion: This is like R. Akiva, who says that more read on Yom Kipur than on Shabbos.

אפילו תימא רבי ישמעאל דנפיש סידורא דיומא
(i)

Rejection: It can be like R. Yishmael. The prayers of Yom Kipur are longer. (NOTE: nowadays Tefilas Yom Kipur is much longer due to the many Piyutim we say. In the days of the Tana'im, it was only slightly longer due to Viduy and Avodah.)

הני שלשה חמשה ושבעה כנגד מי
(j)

Question: What do the three, five and seven Olim (on Monday, Thursday and Shabbos afternoon, Yom Tov, and Shabbos, respectively) correspond to?

פליגי בה רבי יצחק בר נחמני וחד דעמיה ומנו רבי שמעון בן פזי ואמרי לה ר' שמעון בן פזי וחד דעמיה ומנו רבי יצחק בר נחמני ואמרי לה ר' שמואל בר נחמני חד אמר כנגד ברכת כהנים
(k)

Answer #1 (R. Yitzchak bar Nachmani or R. Shimon ben Pazi): They correspond to the numbers of words in the three verses of Birkas Kohanim.

וחד אמר כנגד שלשה שומרי הסף חמשה מרואי פני המלך שבעה רואי פני המלך
(l)

Answer #2 (The other of R. Yitzchak and R. Shimon): They correspond to the three who guard the gates (or Kelim) of the Mikdash, the five who (regularly) see the king, and the seven who see him (i.e. including the two scribes - Tosfos).

תני רב יוסף ג' חמשה ושבעה שלשה שומרי הסף חמשה מרואי פני המלך שבעה רואי פני המלך אמר ליה אביי עד האידנא מאי טעמא לא פריש לן מר
(m)

Rav Yosef taught like Answer #2. Abaye asked why he didn't teach this earlier.

אמר ליה לא הוה ידענא דצריכתו ליה ומי בעיתו מינאי מילתא ולא אמרי לכו
1.

(Rav Yosef): I didn't realize that you needed to know. Did you ever ask me anything that I didn't answer?

אמר ליה יעקב מינאה לרב יהודה הני ששה דיוה"כ כנגד מי
(n)

Question (Yakov Minah): What do the six of Yom Kipur correspond to?

אמר ליה כנגד ששה שעמדו מימינו של עזרא וששה משמאלו שנאמר (נחמיה ח) ויעמוד עזרא הסופר על מגדל עץ אשר עשו לדבר ויעמוד אצלו מתתיה ושמע ועניה ואוריה וחלקיה ומעשיה על ימינו ומשמאלו פדיה ומישאל ומלכיה וחשום וחשבדנה זכריה משלם
(o)

Answer (Rav Yehudah): They correspond to the six who stood to the right of Ezra and to his left.

הני שבעה הוו
(p)

Question: The verse lists seven to his left!

היינו זכריה היינו משלם ואמאי קראו משלם דמישלם בעובדיה
(q)

Answer: Zecharyah is Meshulam. He is called Meshulam because he was Mishlam (complete) in his deeds.

2)

WHOM MAY BE COUNTED AMONG THE SEVEN

ת"ר הכל עולין למנין שבעה ואפילו קטן ואפילו אשה אבל אמרו חכמים אשה לא תקרא בתורה מפני כבוד צבור
(a)

(Beraisa): All count towards the seven, even a child or woman, but Chachamim said that a woman should not read for it is dishonorable to the Tzibur.

איבעיא להו מפטיר מהו שיעלה למנין שבעה
(b)

Question: Does Maftir count towards the seven?

רב הונא ור' ירמיה בר אבא חד אמר עולה וחד אמר אינו עולה
(c)

Rav Huna and Rav Yirmeyah bar Aba argued about this. One said yes, and one said no.

מ"ד עולה דהא קרי
1.

One opinion says yes, for he reads;

ומ"ד אינו עולה כדעולא
2.

The other opinion says no, like Ula taught:

דאמר עולא מפני מה המפטיר בנביא צריך שיקרא בתורה תחלה מפני כבוד תורה וכיון דמשום כבוד תורה הוא למנינא לא סליק
i.

(Ula): The Maftir first reads in the Torah only to show honor to the Torah (above the Nevi'im). Therefore, he does not count towards the seven.

מיתיבי המפטיר בנביא לא יפחות מעשרים ואחד פסוקין כנגד שבעה שקראו בתורה ואם איתא עשרים וארבעה הויין
(d)

Question (Beraisa): The Maftir must read at least 21 verses in the Navi, corresponding to the seven who read in the Torah. If the Maftir is not among the seven, a total of eight read, and 24 verses should be required!

כיון דמשום כבוד תורה הוא (דף כג,ב) כנגדו נמי לא בעי
(e)

Answer: Since the Maftir reads the Torah only to honor the Torah, he need not read corresponding to himself.

23b----------------------------------------23b
מתקיף לה רבא והרי (ירמיהו ז) עולותיכם ספו דלא הויין עשרין וחד וקרינן
(f)

Question (Rava): We read a Haftorah "Oloseichem Safu" (for Parshas Tzav) with less than 21 verses!

שאני התם דסליק עניינא
(g)

Answer: That is permitted because the subject is completed.

והיכא דלא סליק עניינא לא
(h)

Question: Even when the subject is not completed, we do not require 21!

והאמר רב שמואל בר אבא זמנין סגיאין הוה קאימנא קמיה דר' יוחנן וכי הוה קרינן עשרה פסוקי אמר לן אפסיקו
1.

Many times, Rav Shmuel bar Aba read in front of R. Yochanan, and was told to stop after 10 verses.

מקום שיש תורגמן שאני
(i)

Answer: The Halachah is different where there is a translator;

דתני רב תחליפא בר שמואל לא שנו אלא במקום שאין תורגמן אבל מקום שיש תורגמן פוסק:
1.

(Rav Tachlifa bar Shmuel): We read 21 only where there is no translator. Where there is a translator, we read less.

3)

THINGS THAT REQUIRE A MINYAN

(משנה) אין פורסין על שמע ואין עוברין לפני התיבה ואין נושאין את כפיהם ואין קורין בתורה ואין מפטירין בנביא ואין עושין מעמד ומושב ואין אומרים ברכת אבלים ותנחומי אבלים וברכת חתנים ואין מזמנין בשם פחות מעשרה ובקרקעות תשעה וכהן ואדם כיוצא בהן:
(a)

(Mishnah): The following require at least 10 men:

[[פורסין על שמע]]
1.

To be Pores Al Shema (to say Kaddish, Borechu, and the first Berachah before Keri'as Shema);

[[עוברין לפני התיבה]]
2.

Chazaras ha'Shatz (the Shali'ach Tzibur's repetition of Shemoneh Esre);

[[נושאין את כפיהם]]
3.

Birkas Kohanim;

[[קורין בתורה]]
4.

Keri'as ha'Torah (b'Tzibur);

[[מפטירין בנביא ]]
5.

Haftorah in the Navi;

[[עושין מעמד ומושב]]
6.

Ma'amad u'Moshav (interruptions during a funeral procession);

[[אומרים ברכת אבלים ]]
7.

Birkas Avelim (to console mourners);

[[ותנחומי אבלים ]]
8.

A reception line to greet mourners;

[[וברכת חתנים]]
9.

Birkas Chasanim;

[[מזמנין בשם]]
10.

'Zimun' with Hash-m's name;

[[ובקרקעות תשעה וכהן ואדם כיוצא בהן]]
11.

Pidyon (redemption) of land or of people.

[[תשעה וכהן]]
i.

For this last case, one of the 10 must be a Kohen.

מה"מ אמר ר' חייא בר אבא א"ר יוחנן דאמר קרא (ויקרא כב) ונקדשתי בתוך בני ישראל כל דבר שבקדושה לא יהא פחות מעשרה
(b)

(Gemara - R. Chiya bar Aba): We learn (the first five subjects in the Mishnah) from "V'Nikdashti b'Soch Benei Yisrael", that matters of Kedushah require 10.

מאי משמע
(c)

Question: How do we learn this?

דתני ר' חייא אתיא תוך תוך כתיב הכא ונקדשתי בתוך בני ישראל וכתיב התם (במדבר טז) הבדלו מתוך העדה ואתיא עדה עדה דכתיב התם (במדבר יד) עד מתי לעדה הרעה הזאת מה להלן עשרה אף כאן עשרה:
(d)

Answer (Beraisa): We learn from a Gezeirah Shavah "Toch-Toch" from Adas Korach; it says there "mi'Toch ha'Edah". We learn "Edah-Edah" from "la'Edah ha'Ra'ah ha'Zos", which refers to the evil Meraglim; there were 10 of them.

ואין עושין מעמד ומושב פחות מעשרה:
(e)

(Mishnah): Ma'amad u'Moshav requires 10.

כיון דבעי למימר עמדו יקרים עמודו שבו יקרים שבו בציר מעשרה לאו אורח ארעא:
1.

This is because we say 'stop, dear ones', and it is improper to say this to less than 10.

ואין אומרים ברכת אבלים וברכת חתנים <וכו'>: מאי ברכת אבלים
(f)

Question: What is Birkas Avelim?

ברכת רחבה
(g)

Answer: This is what is said in the street;

דא"ר יצחק א"ר יוחנן ברכת אבלים בעשרה ואין אבלים מן המנין ברכת חתנים בעשרה וחתנים מן המנין:
1.

(R. Yitzchak): Birkas Avelim requires 10, and mourners do not count towards the 10. Birkas Chasanim requires 10, and the Chasan counts towards the 10.

ואין מזמנין על המזון בשם פחות מעשרה <וכו'>:
(h)

(Mishnah): Zimun with Hash-m's name requires 10.

כיון דבעי למימר נברך לאלהינו בציר מעשרה לאו אורח ארעא:
1.

This is because we say 'Nevarech lEi'lokeinu', and it is improper to say this amidst less than 10.

והקרקעות תשעה וכהן ואדם כיוצא בהן <וכו'>: מה"מ אמר שמואל עשרה כהנים כתובים בפרשה
(i)

(Shmuel): Pidyon of land is learned from the 10 times it says "Kohen" in the Parshah.

חד לגופיה <וחד למעוטי> ואידך הוי מיעוט אחר מיעוט ואין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות תשעה ישראלים וחד כהן
1.

Whenever there are two Mi'utim for the same matter, they come to include (i.e. the last nine need not be Kohanim).

ואימא חמשה כהנים וחמשה ישראלים
(j)

Question: We should require five Kohanim! (The first "Kohen" requires a Kohen, the second "Kohen" allows a Yisrael. The third "Kohen" requires a Kohen...

קשיא:
(k)

This question is unresolved.

ואדם כיוצא בהן:
(l)

(Mishnah): Pidyon of man is like of land.

אדם מי קדוש
(m)

Question: What Pidyon applies to man? Man cannot become Hekdesh!

אמר רבי אבהו באומר דמי עלי
(n)

Answer (R. Avahu): One vowed to give to Hekdesh his own value, so he must be evaluated.

דתניא האומר דמי עלי שמין אותו כעבד
1.

(Beraisa): One who vows his value to Hekdesh is evaluated like a slave.

ועבד איתקש לקרקעות דכתיב (ויקרא כה) והתנחלתם אותם לבניכם אחריכם לרשת אחוזה:
2.

Slaves are equated to land, therefore 10 are needed.