1)

TOSFOS DH Kevasei d'Rav Papi Mistabra

תוספות ד"ה כוותיה דרב פפי מסתברא

(SUMMARY: Tosfos derives that we always rule like R. Yehoshua ben Levi against R. Yochanan.)

מהכא משמע דהלכה כר' יהושע בן לוי לגבי דר' יוחנן

(a)

Inference: The Halachah [always] follows R. Yehoshua ben Levi against R. Yochanan.

מדמייתי ראיה דהלכה כרב פפי משום דרבי יהושע בן לוי קאי כוותיה אע"ג דרבי יוחנן פליג עליה.

(b)

Proof: We bring a proof that the Halachah follows Rav Papi because R. Yehoshua ben Levi holds like him, even though R. Yochanan argues with him.

2)

TOSFOS DH Aval Hisnu Zayen Tuvei ha'Ir b'Ma'amad v'Chulei

תוספות ד"ה אבל התנו ז' טובי העיר במעמד כו'

(SUMMARY: Tosfos teaches that a Tenai is needed even for the excess.)

קשה דכיון שהתנו ז' טובי העיר במעמד אנשי העיר למה לי להותירו

(a)

Question #1: Since the seven Tuvei ha'Ir (governors of the city) stipulated in the presence of the people of the city, why [does the Beraisa permit] only if money was left over?

1.

Note: The Gemara does not cite the entire Beraisa. The part cited does not explicitly mention "excess", but it is clear from the Gemara that it discusses the excess.

ואמאי נקטיה והא אפי' בכל הדמים יכולין הן לעשות מה שירצו כדאמר לעיל אפילו למישתי ביה שיכרא

(b)

Question #2: Why did [the Beraisa] discuss this (the excess)? Even with all the money, they can do what they want, like he (Rava, who gave this answer) said above (26a-b), even to drink beer!

ופרש"י לקנות מן הדמים שכר לשתות

1.

Rashi explained that they can buy beer with the money, to drink it.

ויש לומר דנקט והותירו לאשמועינן דאף במותר בעי תנאי

(c)

Answer: It discusses money that was left over to teach that even the excess requires a Tenai;

דסלקא דעתך דאם קנו מן הדמים דבר קדושה והותירו דמותר לעשות מן המותר כל מה שירצו אפילו בלא תנאי

1.

One might have thought that if they bought a matter of Kedushah from the money, and there was left over, they may do with the leftover whatever they want, even without a Tenai;

קמ"ל דלא.

2.

[The Beraisa] teaches that this is not so.

27b----------------------------------------27b

3)

TOSFOS DH R. Yehudah Savar Tzad Echad b'Ribis Mutar

תוספות ד"ה רבי יהודה סבר צד אחד ברבית מותר

(SUMMARY: Tosfos asks why we forbid other deals that might result in Ribis.)

קשה מאי שנא מלוה סאה בסאה דאמר באיזהו נשך (ב"מ דף סג. ושם) דאסור משום דאיכא צד אחד ברבית דשמא תייקר התבואה

(a)

Question: Why is this different than Se'ah b'Se'ah (lending a measure of grain on condition to be paid back the same measure)? In Bava Metzi'a (63a), we forbid this due to Tzad Echad b'Ribis, lest the price of grain rise!

ויש לומר דשאני הכא דלא הוי דרך הלואה אלא בתורת מכר אתא לידיה

(b)

Answer: Here is different, for it is not the way of a loan. Rather, he received it through a sale.

ואכתי קשה מאי שנא ממשכן לו בית משכן לו שדה

(c)

Question: Why is this different than one who gave a house or field for collateral?

דאמר התם (דף סה:) דאפי' אמר ליה לכשתרצה למוכרם לא תמכרם אלא לי בדמים הללו ואכל פירות אסור

1.

Citation (Bava Metzi'a 65b): Even if he said "when you want to sell it, sell it only to me, for this amount" and he ate the Peros, it is forbidden;

ואמר רב הונא בריה דר' יהושע דלא כר' יהודה דאי כר' יהודה האמר צד אחד ברבית מותר

i.

Citation (cont. - Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): This is unlike R. Yehudah, for R. Yehudah permits Tzad Echad b'Ribis.

והכא ליכא כי אם צד אחד ברבית דשמא לא ימכרם וגם הוי הלואה מדקאמר משכן ואפילו הכי שרי רבי יהודה

2.

Here there is only Tzad Echad b'Ribis, for perhaps he will not sell it. It is also a loan, for he said "Mashken" (give for collateral), and even so R. Yehudah permits!

וי"ל דאכתי לא דמי כלל להלואת סאה בסאה דהתם ליכא צד מכר כלל אבל הכא וגבי משכן איכא צד אחד מכר.

(d)

Answer: Still, it is totally unlike a loan of Se'ah b'Se'ah, for there, there is no side of a sale at all. Here, and regarding collateral, there is one side in which it is a sale.

4)

TOSFOS DH Rava Amar Ribis Al Menas Lehachazir Ika Beinaihu

תוספות ד"ה רבא אמר רבית על מנת להחזיר איכא בינייהו

(SUMMARY: Tosfos explains that R. Meir permits in our Mishnah with this stipulation.)

ולרבי מאיר דמתני' סבירא ליה שהיו מתנין להחזיר שכירות בית הכנסת כשחזרו ובהכי שרו כר' יהודה.

(a)

Explanation: R. Meir in our Mishnah holds that they used to stipulate to return [the amount proper to pay for] rental of the Beis ha'Keneses when they will return it [to the seller]. In such a case it is permitted, like R. Yehudah.

5)

TOSFOS DH Lo Hishtanti b'Soch Dalet Amos Shel Tefilah

תוספות ד"ה לא השתנתי בתוך ד' אמות של תפלה

(SUMMARY: Tosfos says that this is even if he waited the proper time.)

ואפילו היכא שיש היתר גמור כגון ששהה כדי הילוך ד' אמות.

(a)

Explanation: This is even when it is totally permitted, e.g. he waited the time to walk four Amos. (He was stringent, and did not urinate until he distanced four Amos.)

6)

TOSFOS DH v'Lo Kinisi Shem l'Chaveri

תוספות ד"ה ולא כניתי שם לחבירי

(SUMMARY: Tosfos explains what was his Midas Chasidus.)

אפילו כינוי דלא הוי גנאי

(a)

Explanation: Even a nickname that is not derogatory [he did not make up];

והא דאמרינן (ב"מ דף נח:) דהמכנה שם לחבירו אין לו חלק לעולם הבא היינו בכינוי של פגם משפחה.

1.

We say (Bava Metzi'a 58b) that one who coins a nickname for his colleague has no share in the world to come. This refers to a Kinuy that blemishes the family.

7)

TOSFOS DH Hanichah Lo

תוספות ד"ה הניחה לו ג' מאות (הגהה בגליון) גרבי יין

(SUMMARY: Tosfos gives a source for this Midah k'Neged Midah.)

- כדאמרינן הזהיר בקידוש היום זוכה וממלאים לו גרבי יין (שבת דף כג:).

(a)

Reference: This is like we say (Shabbos 23b), that one who is careful about Kidush ha'Yom merits, and they fill for him (he will be rewarded with) barrels of wine.

8)

TOSFOS DH Sha'alu Talmidav Es R. Freida ba'Meh He'erachta Yamim v'Chulei

תוספות ד"ה שאלו תלמידיו את ר' פרידא במה הארכת ימים כו

(SUMMARY: Tosfos explains that really, it was due to another merit.)

קשה דאדרבה היה בזכות שהיה שונה לתלמיד אחד ארבע מאות זימני ונפק בת קול ואמר נאה ליך דליזכי כולי דריה לעלמא דאתי או דליחיי ד' מאה שנין

(a)

Question: Just the contrary! In the merit that he taught one Talmid 400 times, a Bas Kol (voice from Heaven) announced "do you prefer that your entire generation merit the world to come, or that you should live 400 years?";

אמר הקב"ה יהבו ליה הא והא (עירובין דף נד:)

1.

Citation (Eruvin 54b): (He requested the former.) Hash-m said "give to him both of them!"

וי"ל דמעיקרא לא ידע כן עד לבסוף שראה שחיה כל כך.

(b)

Answer: Initially, he did not know [that Hash-m would give both rewards], until the end, when he lived so long.

1.

Note: Alternatively, they asked this before the episode with the Talmid (Tosfos ha'Rosh), or he lived so long due to both merits together (Tosfos Eruvin 54b).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF