1)

THE KEDUSHAH OF BATEI KENESIYOS AND BATEI MEDRASHOS

<ואמר> [אמר] רב פפי משמיה <דר'> [דרבא] מבי כנישתא לבי רבנן שרי מבי רבנן לבי כנישתא אסיר
(a)

(Rav Papi citing Rava): One may convert a Beis ha'Keneses into a Beis Medrash, but not vice-versa.

ורב פפא משמיה דרבא מתני איפכא
(b)

(Rav Papa): Rava said just the contrary!

אמר רב אחא (דף כז,א) כוותיה דרב פפי מסתברא דא"ר יהושע בן לוי בהכ"נ מותר לעשותו בית המדרש ש"מ
(c)

(Rav Acha): Presumably, Rav Papi is correct, for R. Yehoshua ben Levi permits to convert a Beis ha'Keneses into a Beis Medrash.

דרש בר קפרא מאי דכתיב (מלכים ב כה) וישרף את בית ה' ואת בית המלך ואת כל בתי ירושלם ואת כל בית גדול שרף באש בית ה' זה בהמ"ק בית המלך אלו פלטרין של מלך ואת כל בתי ירושלם כמשמען
(d)

(Bar Kapara): (Nevuzaradan burned) "Beis Hash-m" - the Beis ha'Mikdash; "Beis ha'Melech" - the king's palace; "v'Es Kol Batei Yerushalayim" - all houses of Yerushalayim;

ואת כל בית גדול שרף באש ר' יוחנן ור' יהושע בן לוי חד אמר מקום שמגדלין בו תורה
(e)

(R. Yehoshua ben Levi or R. Yochanan): [He burned also] "V'Es Kol Beis Gadol" - where we cultivate Torah (a Beis Medrash);

וחד אמר מקום שמגדלין בו תפלה
(f)

(The other of R. Yehoshua ben Levi and R. Yochanan): It refers to where we cultivate Tefilah (a Beis ha'Keneses);

מ"ד תורה דכתיב (ישעיהו מב) ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר ומ"ד תפלה דכתיב (מלכים ב ח) ספרה נא הגדולות אשר עשה אלישע
1.

The source for Torah - "Yagdil Torah v'Yadir"; for Tefilah - "Ha'Gedolos Asher Asah Elisha".

ואלישע דעבד ברחמי הוא דעבד
2.

Elisha performed his wonders through prayer.

תסתיים דר' יהושע בן לוי הוא דאמר מקום שמגדלין בו תורה דאמר ר' יהושע בן לוי בית הכנסת מותר לעשותו בית המדרש ש"מ:
(g)

Conclusion: Since R. Yehoshua ben Levi permits to convert a Beis ha'Keneses into a Beis Medrash, he must hold that it (Beis Gadol) is a Beis Medrash.

2)

MAY WE TRANSFER TO THE SAME KEDUSHAH?

אבל מכרו תורה לא יקחו ספרים וכו': איבעיא להו מהו למכור ס"ת ישן ליקח בו חדש
(a)

Question: May we sell an old Sefer Torah to buy a new one?

כיון דלא מעלי ליה אסור
1.

Since we do not raise the Kedushah, it is forbidden;

או דלמא כיון דליכא לעלויי עילוייא אחרינא שפיר דמי
2.

Or perhaps, since there is no higher Kedushah, it is permitted!

תא שמע אבל מכרו תורה לא יקחו ספרים ספרים הוא דלא הא תורה בתורה שפיר דמי
(b)

Answer #1: The Mishnah forbids to sell a Sefer Torah to buy Seforim. This implies that we may sell it to buy a Sefer Torah!

מתני' דיעבד כי קא מיבעיא לן לכתחלה
(c)

Rejection: That is b'Di'eved (if it was already sold). The question is whether or not we may sell l'Chatchilah.

ת"ש גוללין ס"ת במטפחות חומשין וחומשין במטפחות נביאים וכתובים אבל לא נביאים וכתובים במטפחות חומשין ולא חומשין במטפחות ס"ת
(d)

Answer #2 (Beraisa): We may wrap a Sefer Torah with covers of Chumashim, and we may wrap Chumashim with covers of Nevi'im or Kesuvim. We may not wrap Nevi'im or Kesuvim with covers of Chumashim, nor Chumashim with covers of a Sefer Torah.

קתני מיהת גוללים ס"ת במטפחות חומשין מטפחות חומשין אין מטפחות ס"ת לא
1.

The Reisha implies that we may not wrap a Sefer Torah with the cover of a different Sefer Torah.

אימא סיפא ולא חומשין במטפחות ס"ת הא תורה בתורה ש"ד
(e)

Rejection: The Seifa implies that we may!

אלא מהא ליכא למישמע מינה
(f)

Conclusion: The inferences contradict one another. We cannot resolve our question from this Beraisa.

תא שמע מניחין ס"ת על גבי תורה ותורה ע"ג חומשין וחומשין ע"ג נביאים וכתובים אבל לא נביאים וכתובים ע"ג חומשין ולא חומשין על גבי תורה
(g)

Answer #3 (Beraisa): We may put a Sefer Torah on a Sefer Torah or on Chumashim (the same or a lower Kedushah); we may not put a Sefer on a Sefer of higher Kedushah.

[[מניחין ס"ת על גבי תורה]]
1.

Just like we may put one Sefer Torah on another, so too we may sell one to buy another.

הנחה קאמרת שאני הנחה דלא אפשר דאי לא תימא הכי מיכרך היכי כרכינן והא קא יתיב דפא אחבריה אלא כיון דלא אפשר שרי הכא נמי כיון דלא אפשר שרי
(h)

Rejection: We cannot learn from there, for when Seforim are written together in one parchment that is rolled, perforce Seforim rest on Seforim. Therefore we always allow Seforim to rest on Seforim!

ת"ש דאמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן משום רשב"ג לא ימכור אדם ס"ת ישן ליקח בו חדש
(i)

Answer #4: Rabah bar bar Chanah forbids to sell an old Sefer Torah to buy a new one.

התם משום פשיעותא כי קאמרינן כגון דכתיב ומנח לאיפרוקי מאי
(j)

Rejection: There, the concern is that he will neglect to buy a new one. Our question is when the new one is ready (to be sold, and he needs only to give the money).

ת"ש דא"ר יוחנן משום ר"מ אין מוכרין ספר תורה אלא ללמוד תורה ולישא אשה ש"מ תורה בתורה שפיר דמי
(k)

Answer #5: R. Yochanan permits to sell a Sefer Torah only to learn Torah or to marry a woman. This shows that one may sell Torah for Torah.

דלמא שאני למוד שהלמוד מביא לידי מעשה אשה נמי (ישעיהו מה) לא תהו בראה לשבת יצרה אבל תורה בתורה לא
(l)

Rejection: Perhaps one may sell for Talmud Torah or to get married (and fulfill Peru u'Revu), because learning brings to fulfilling Mitzvos, and "(The world) was created to be settled (with people)", but one may not sell to buy a Sefer Torah. (The question is left unresolved.)

תנו רבנן לא ימכור אדם ס"ת אע"פ שאינו צריך לו
(m)

(Beraisa): One may not sell a Sefer Torah even though he doesn't need it;

יתר על כן ארשב"ג אפי' אין לו מה יאכל ומכר ס"ת או בתו אינו רואה סימן ברכה לעולם:
(n)

R. Shimon ben Gamliel says, even if one lacks what to eat and sells a Sefer Torah or his daughter (to be a slave), he will see no Berachah from the money!

3)

LEFTOVER MONEY

וכן במותריהן:
(a)

(Mishnah): The same applies to excess money (it may not be used for a lower Kedushah).

אמר רבא ל"ש אלא שמכרו והותירו אבל גבו והותירו מותר
(b)

(Rava): This refers to excess money from a sale, but if they collected money (to buy something Kodesh), the extra money has no restrictions.

איתיביה אביי בד"א שלא התנו אבל התנו אפילו לדוכסוסיא מותר
(c)

Question (Abaye - Beraisa): If a condition was made, it may be used even for a Duchsusya (this will be explained).

ה"ד אילימא שמכרו והותירו כי התנו מאי הוי
1.

This cannot discuss a sale, for a condition would not help for the excess!

אלא שגבו והותירו טעמא דהתנו הא לא התנו לא
2.

It must discuss a collection. This shows that without a condition, the extra money has Kedushah!

לעולם שמכרו והותירו וה"ק בד"א שלא התנו שבעה טובי העיר במעמד אנשי העיר אבל התנו שבעה טובי העיר במעמד אנשי העיר אפילו לדוכסוסיא נמי מותר
(d)

Answer: Really, it was a sale. If the seven overseers of the city made a condition, the extra money may be used for Duchsusya.

א"ל אביי לההוא מרבנן דהוה מסדר מתניתא קמיה דרב ששת מי שמיע לך מרב ששת מאי דוכסוסיא
(e)

Abaye (to a Chacham who used to recite Mishnayos in front of Rav Sheshes): Did you hear Rav Sheshes explain what is Duchsusya?

אמר ליה הכי אמר רב ששת פרשא דמתא
(f)

The Chacham: He said that it is a horseman to run errands for the city.

אמר אביי הלכך האי צורבא מרבנן דשמע ליה מילתא ולא ידע פירושא לישיילה קמיה דשכיח קמיה רבנן דלא אפשר דלא שמיע ליה מן גברא רבה
(g)

Abaye: If a Talmid does not understand what he heard, he should ask one who is frequently by Chachamim, for surely he heard the explanation from a great Chacham.

אמר רבי יוחנן משום ר"מ בני העיר שהלכו לעיר אחרת ופסקו עליהן צדקה נותנין וכשהן באין מביאין אותה עמהן ומפרנסין בה עניי עירן תניא נמי הכי בני העיר שהלכו לעיר אחרת ופסקו עליהן צדקה נותנין וכשהן באין מביאין אותה עמהן
(h)

(R. Yochanan, and a Beraisa): If people of a city went to a different city, and they imposed on them to give an amount to Tzedakah, they must give (deposit it with the Gabai). When they return, they take back (from the Gabai) the money and give it to the poor of their city.

ויחיד שהלך לעיר אחרת ופסקו עליו צדקה תנתן לעניי אותה העיר
(i)

(Beraisa): An individual does not take back his Tzedakah. It goes to the poor of the city he went to. (Me'iri - some say that less than 10 is considered an individual.)

ר"ה גזר תעניתא על לגביה רב חנה בר חנילאי וכל בני מתיה רמו עלייהו צדקה ויהבו כי בעו למיתי אמרו ליה נותבה לן מר וניזול ונפרנס בה עניי מאתין
(j)

Rav Huna declared a Ta'anis. People of Rav Chana bar Chanilai's city came. Tzedakah was imposed on them, and they gave. When they were leaving, they wanted to take the money to the poor of their city.

אמר להו תנינא בד"א בשאין שם (דף כז,ב) חבר עיר אבל יש שם חבר עיר תינתן לחבר עיר
(k)

Rav Huna (citing a Beraisa): This (they take back their Tzedakah) is when there is no Chacham appointed over the communal needs. When there is a Chacham, all is done as he sees fit.

27b----------------------------------------27b
וכ"ש דעניי דידי ודידכו עלי סמיכי:
1.

All the more so here Rav Huna decides, because the poor of both cities rely on him!

4)

SELLING A BEIS HA'KENESES

(משנה) אין מוכרין את של רבים ליחיד מפני שמורידין אותו מקדושתו דברי רבי מאיר
(a)

(Mishnah - R. Meir): We may not sell a public Beis ha'Keneses to an individual, since this lessens its Kedushah;

אמרו לו א"כ אף לא מעיר גדולה לעיר קטנה:
(b)

Chachamim: It is permitted. If it was forbidden, one could not sell even from a large city to a small city!

שפיר קאמרי ליה רבנן לר"מ
(c)

(Gemara - Question): How does R. Meir answer the Chachamim?

ור"מ מעיר גדולה לעיר קטנה מעיקרא קדישא השתא נמי קדישא מרבים ליחיד ליכא קדושה
(d)

Answer: He says that a Beis ha'Keneses of a small city also has Kedushah, but that of an individual does not;

ורבנן אי איכא למיחש כי האי גוונא נמי איכא למיחש משום (משלי יד) ברוב עם הדרת מלך:
(e)

Chachamim say, if we are concerned for the decrease in Kedushah, we should also be concerned from a big city to a small city - "In the multitude of people is the king's glory".

(משנה) אין מוכרין בית הכנסת אלא על תנאי שאם ירצו יחזירוהו דברי ר"מ
(f)

(Mishnah - R. Meir): We may sell a Beis ha'Keneses only on condition that it can be bought back;

וחכ"א מוכרין אותו ממכר עולם חוץ מארבעה דברים למרחץ ולבורסקי לטבילה ולבית המים
(g)

Chachamim say, it may be sold permanently, except for 4 things, i.e. to be a bathhouse, tannery, Mikveh, or Beis ha'Mayim (laundry, or a place to urinate).

ר' יהודה אומר מוכרין אותה לשם חצר והלוקח מה שירצה יעשה:
(h)

R. Yehudah says, we sell it to be a courtyard. The buyer then does like he wants.

ולר"מ היכי דיירי בה הא הויא לה רבית
(i)

(Gemara - Question): According to R. Meir, there is a problem of usury (if it is bought back, the buyer lived there without paying rent. This is interest on his money!)

אמר רבי יוחנן ר"מ בשיטת ר"י אמרה דאמר צד אחד ברבית מותר
(j)

Answer #1 (R. Yochanan): R. Meir holds like R. Yehudah, who permits a sale that might result in usury:

דתניא הרי שהיה נושה בחבירו מנה ועשה לו שדהו מכר
1.

(Beraisa): If Reuven sold his field to his creditor Shimon:

בזמן שמוכר אוכל פירות מותר לוקח אוכל פירות אסור
i.

It is permitted only if Reuven eats the fruits, but not if Shimon eats them;

ר' יהודה אומר אפילו לוקח אוכל פירות מותר וא"ר יהודה מעשה בביתוס בן זונן שעשה שדהו מכר על פי ראב"ע ולוקח אוכל פירות
ii.

R. Yehudah says that Shimon may eat the fruits; R. Elazar ben Azaryah sanctioned such a sale.

היה אמרו לו משם ראיה מוכר אוכל פירות היה ולא לוקח
iii.

Chachamim: No, the case was, Reuven ate the fruit.

מאי בינייהו צד אחד ברבית איכא בינייהו מר סבר צד אחד ברבית מותר ומר סבר צד אחד ברבית אסור
2.

They argue about whether a sale that might result in usury is allowed.

רבא אמר דכ"ע צד אחד ברבית אסור
(k)

Rejection (Rava): No, all forbid a sale that might result in usury;

והכא רבית ע"מ להחזיר איכא בינייהו מר סבר רבית ע"מ להחזיר מותר ומר סבר אסור:
(l)

Answer #2 (Rava): They argue about whether we permit such a sale on condition to return the interest if the field will be bought back. (R. Meir holds like R. Yehudah, who permits.)

וחכ"א מוכרין אותו ממכר עולם וכו': אר"י אמר שמואל מותר לאדם להשתין מים בתוך ד' אמות של תפלה
(m)

(Rav Yehudah): One may urinate within four Amos of where he prayed.

אמר רב יוסף מאי קמ"ל תנינא ר' יהודה אומר מוכרין אותה לשום חצר ולוקח מה שירצה יעשה ואפילו רבנן לא קאמרי אלא בית הכנסת דקביע קדושתיה
(n)

Objection (Rav Yosef): We already know this from the Mishnah! R. Yehudah permits one who buys a Beis ha'Keneses to do as he pleases, and Chachamim forbid making it a Beis ha'Mayim only because it used to be a fixed place of prayer!

אבל ד"א דלא קביע קדושתייהו לא
1.

Inference: All permit to urinate four Amos away from a place of prayer that was not fixed.

תני תנא קמיה דרב נחמן המתפלל מרחיק ד"א ומשתין והמשתין מרחיק ד"א ומתפלל
(o)

(A reciter of Beraisos): One who prayed must distance four Amos before urinating. One who urinated must distance four Amos before praying.

א"ל בשלמא המשתין מרחיק ד"א ומתפלל תנינא
(p)

(Rav Nachman): Granted, the Seifa is like a Mishnah;

כמה ירחיק מהן ומן הצואה ד"א
1.

(Mishnah): One may not pray within four Amos of urine or excrement.

אלא המתפלל מרחיק ד"א ומשתין למה לי אי הכי קדשתינהו לכולהו שבילי דנהרדעא
(q)

Objection (Rav Nachman): Why must one distance four Amos from a place of prayer? If so, one may not urinate in any street of our city (travelers have prayed)!

תני ישהה
(r)

Correction: Rather, the (entire) Beraisa discusses waiting the time needed to walk four Amos.

בשלמא משתין ישהה כדי הילוך ד"א משום ניצוצות
(s)

Question: We understand the Seifa; one waits to ensure that all drops are absorbed (in his garment - Ran) before praying.

אלא מתפלל ישהה כדי הילוך ד"א ל"ל
1.

However, why must one wait after praying before urinating?

אמר רב אשי שכל ד"א תפלתו סדורה בפיו ורחושי מרחשן שפוותיה:
(t)

Answer (Rav Ashi): The words of prayer are still on his lips for this period of time.

5)

ATTRIBUTES OF CHACHAMIM

זלפ"ן סימן: שאלו תלמידיו את רבי זכאי במה הארכת ימים
(a)

R. Zakai's students asked him in what merit did he attribute his long life:

מימי לא השתנתי מים בתוך ד"א של תפלה ולא כניתי שם לחבירי ולא ביטלתי קידוש היום אמר להם
1.

(R. Zakai): I never urinated within four Amos of praying; I never made a nickname for someone; I never missed making Kidush on wine.

אמא זקינה היתה לי פעם אחת מכרה כפה שבראשה והביאה לי קידוש היום
2.

Once, his elderly mother sold her kerchief to buy for him wine for Kidush.

תנא כשמתה הניחה לו ג' מאות גרבי יין כשמת הוא הניח לבניו שלשת אלפים גרבי יין
(b)

(Beraisa): When she died, she left him 300 barrels of wine. When he died, he left 3000 to his children.

רב הונא הוה אסר ריתא וקאי קמיה דרב אמר ליה מאי האי א"ל לא הוה לי קידושא ומשכנתיה להמיינאי ואתאי ביה קידושא
(c)

Rav Huna gave his belt for a security to obtain wine for Kidush.

א"ל יהא רעוא דתיטום בשיראי
1.

When Rav heard this, he blessed him that he should be covered with silk.

כי איכלל רבה בריה רב הונא איניש גוצא הוה גנא אפוריא אתיין בנתיה וכלתיה שלחן ושדיין מנייהו עליה עד דאיטום בשיראי שמע רב ואיקפד אמר מאי טעמא לא אמרת לי כי ברכתיך וכן למר
2.

This was fulfilled. Rav was upset that at the time Rav Huna had not returned the Berachah.

שאלו תלמידיו את ר"א בן שמוע במה הארכת ימים
(d)

R. Elazar ben Shamu'a's students asked him in what merit did I attribute his long life:

מימי לא עשיתי קפנדריא לבית הכנסת ולא פסעתי על ראשי עם קדוש ולא נשאתי כפי בלא ברכה אמר להם
1.

(R. Elazar ben Shamu'a): I never used a Beis ha'Keneses to be a shortcut; I never appeared to walk on the heads of Talmidim; I never said Birkas Kohanim without blessing first.