1)

CHANGES IN THE ORDER OF PARSHIYOS (Yerushalmi Halachah 5 Daf 25b)

מתני' בשניה זכור בשלישית פרה אדומה ברביעית החדש הזה לכם בחמישית חוזרין לכסדרן

(a)

The second, third and fourth Shabbosos we read Parshiyos Zachor, Parah Adumah and ha'Chodesh. The fifth Shabbos we resume the normal order.

לכל מפסיקין לראשי חדשים לחנוכה ולפורים בתעניות ובמעמדות וביום הכיפורים:

(b)

We interrupt (the normal order) for all of the following - Rosh Chodesh, Chanukah, Purim, Ta'aneisim, Ma'amados, and Yom Kipur.

גמ' רבי בא בשם רבי חייה בר אשי אין מפסיקין בין פורים לפרה

(c)

(Gemara - R. Ba citing R. Chiyah bar Ashi): We do not interrupt between Purim and [Parshas] Parah.

רבי לוי בשם ר"ח בר חנינה אין מפסיקין בין פרה להחודש

(d)

(R. Levi citing R. Chama bar Chaninah): We do not interrupt between Parah and [Parshas] ha'Chodesh.

אמר רבי לוי סימניהון דאילין פרשתא בין הכוסות הללו אם רצה לשתות ישתה בין השלישי לרביעי לא ישתה

(e)

(R. Levi): A Siman for when we read these Parshiyos - "[at the Seder] between these cups (the first two, or the second and third), if he wants to drink, he may drink. Between the third and fourth cups, he may not drink." (Likewise, we can interrupt between the first two Parshiyos, or between the second and third, but not between the third and fourth.)

רבי לוי בשם רבי חמא בר חנינה בדין הוא שתקדים החודש לפרה שבאחד בניסן הוקם המשכן ובשני נשרפה הפרה

(f)

(R. Levi citing R. Chama bar Chaninah): It would be proper for ha'Chodesh to precede Parah, for the Mishkan was erected on the first of Nisan, and the Parah was burned on the second [of Nisan]!

ולמה פרה קודמת שהיא טהרתן של כל ישראל

1.

So why is Parah earlier? It is the Taharah of all Yisrael.

ירמיה ספרא שאל לרב ירמיה ר"ח שחל להיות בשבת במה קורין

(g)

Question (Yirmeyah the scribe, to R. Yirmeyah): If Rosh Chodesh fell on Shabbos, what do we read? [The Mishnah said that we interrupt for Rosh Chodesh. Does this refer to Kri'as ha'Torah, or the Haftorah?]

א"ל קורין בר"ח

(h)

Answer (R. Yirmeyah): We read [all seven Aliyos in Parshas Musaf of] Rosh Chodesh.

א"ר חלבו קומי ר' אימי מתניתא אמרה כן לכל מפסיקין [דף כו עמוד א] לראשי חדשים לחנוכה ולפורים [צ"ל לתעניות ולמעמדות - קרבן העדה]

(i)

Support (R. Chelbo, in front of R. Eimi): Our Mishnah teaches so! We interrupt for everything - Rosh Chodesh, Chanukah, Purim, Ta'aneisim, and Ma'amados. (There is no Haftorah on Ta'aneisim and Ma'amados. The Mishnah must discuss Kri'as ha'Torah!)

יצחק סחורה שאל לר' יצחק ר"ח שחל להיות בחנוכה במה קורין

(j)

Question (Yitzchak Sechorah to R. Yitzchak): If Rosh Chodesh falls on Chanukah, what do we read?

א"ל קורין ג' בר"ח וא' בחנוכה

(k)

Answer (R. Yitzchak): Three read in Rosh Chodesh, and one reads in [Korbanos ha'Nesi'im, which we read on] Chanukah.

ר' פנחס ר' סימון ור' אבא בר זמינא מטו בה בשם ר' אבודמי דחיפא קורין ג' בחנוכה וא' בר"ח להודיעך שלא בא הרביעי אלא מחמת ר"ח

(l)

(R. Pinchas citing R. Simon citing R. Aba bar Zemina, and some say in the name of Rav Avodimi of Chaifa): Three read in Chanukah, and one reads in Rosh Chodesh. This teaches you that the fourth comes only for Rosh Chodesh. (On Chanukah, only three read.)

בר שילמיא ספרא שאל לר' מנא הגע עצמך שחל ר"ח של חנוכה להיות בשבת ולא שבעה קרואין אינון אית לך מימר שלא בא הרביעי אלא מחמת ר"ח

(m)

Question (Bar Shilmiya the teacher, to R. Mana): Exert yourself [to answer this]! If Rosh Chodesh of Chanukah fell on Shabbos, do not seven read [on Shabbos in any case]? Can you say that the fourth comes only for Rosh Chodesh?!

א"ל והדא שאילתא דספרי:

1.

R. Mana: Is this a teacher's question?! (This is a child's question! There is no obligation to publicize that four read on Rosh Chodesh, just when it is possible, we do so!)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF