DOES ONE BRING BIKURIM FROM HAVRACHAH? (Yerushalmi Bikurim Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)
[דף א עמוד א] [דף א עמוד א (עוז והדר)] מתני' יש מביאין בכורין וקורין. מביאין ולא קורין. ויש שאינן מביאין.
(Mishnah): Some bring Bikurim and recite [the Parshah]. Some bring and do not recite. And some do not bring.
אלו שאינן מביאין הנוטע בתוך שלו והבריכו בתוך של יחיד או בתוך של רבים. וכן המבריך מתוך של יחיד או מתוך הרבים לתוך שלו.
The following do not bring - one who plants in his [land] and was Mavrich (inserted a branch into the ground, and a new growth comes out of the ground elsewhere) into [land] of [another] individual or Rabim, or one who is Mavrich from [land of] an individual or Rabim into his own;
הנוטע בתוך שלו והמבריך בתוך שלו ודרך היחיד ודרך הרבים באמצע הרי זה אינו מביא.
One who plants in his and was Mavrich into his, and an individual's path or a public path is in the middle, he does not bring;
רבי יהודה אומר מביא.
R. Yehudah says, he brings.
מאיזה טעם אינו מביא משום שנאמר [שמות כג יט] ראשית בכורי אדמתך תביא עד שיהו כל הגידולים מאדמתך:
Why does he not bring [according to Chachamim]? It is due to "Reishis Bikurei Admasecha Tavi'' - all the growth must be from your land.
גמ' יש מביאין כו'. הנוטע בתוך שלו והבריך בתוך של יחיד או לתוך של רבים אפילו מן הזקינה אינו מביא.
(Gemara): Some bring.... one who plants in his and was Mavrich into an individual's or Rabim, he does not bring even from the old (original tree).
המבריך מתוך של יחיד או מתוך של רבים לתוך שלו אפילו מן הילדה אינו מביא.
One who is Mavrich from [land of] an individual or Rabim into his own does not bring even from the young (the new tree that emerged from the ground).
הדא אמרה כשם שהילדה חיה מן הזקינה כך הזקינה חיה מן הילדה.
Inference: Just like the young lives (nurtures) from the old, so the old lives from the young. (This is why he may not bring even from the part in his land.)
אמר רבי יוחנן כולהן משום (תורת הגוזלן) [צ''ל בתורת גזלן - מהר''א פולדא] ירדו להן.
Opinion #1 (R. Yochanan): All of these [do not bring] because they entered [others' land] in the status of a Gazlan (robber).
אמר רבי יוסי מתניתא אמרה (כן - גליוני הש''ס מוחקו) מאיזה טעם אינו מביא משום שנאמר ראשית בכורי אדמתך.
Opinion #2 (R. Yosi): Our Mishnah gives the reason why he does not bring, for it says "Reishis Bikurei Admasecha'' (it is not your land. We explained this like GILYONEI HA'SHAS.)
[דף א עמוד ב (עוז והדר)] תני אם הבריך ברשות מביא וקורא.
(Beraisa): If he was Mavrich with permission, he brings and recites.
רבי יוסי בשם רבי אימי והוא שנתן לו רשות לעולם הא לשעה לא.
Limitation (R. Yosi citing R. Imi): This is if [the owner] gave to him permission [to leave it there] permanently. If it was temporary, no.
רבי יונה בשם רבי אימי אפילו לשעה.
(R. Yonah citing R. Imi): It is even if it was temporary.
חייליה דרבי יונה מן הדא היה חופר בור שיח ומערה קוצץ ויורד והעצים שלו
Source (for R. Yonah - Mishnah): If one was digging a Bor, Si'ach or Ma'arah (pits of different shapes, and he encountered roots of another's tree), he cuts and descends, and the wood is his.
ועצים לא לשעה הן.
Is the wood not temporary (it is only until the neighbor digs a pit, and still, he brings and recites?! The same applies to Havrachah!)
מה עבד לה רבי יוסי
Question: How does R. Yosi explain this?
שרשים שדרכן להחליף לעולם מכיון שדרכן להחליף לעולם הן.
Answer: Normally, roots always regenerate. Since they grow back (and he has permission for them to be in his neighbor's land), this is permanent. (Havrachah will not grow back. We explained this like RIDVAZ.)
אמר רבי מנא מילתא דרבי יוחנן מסייע לאבא
(R. Mana): R. Yochanan's teaching supports my father (R. Yonah);
דאמר רבי יוחנן כולהן משום (תורת הגוזלן) [צ''ל בתורת גזלן - מהר''א פולדא] ירדו להן.
(R. Yochanan): All of these [do not bring] because they entered in the status of a Gazlan.
וכאן מכיון שנתן לו רשות להבריך אפילו [דף א עמוד ב] לשעה אין זה גוזלן.
Here, since he gave to him permission, even temporarily, he is not a Gazlan!