KIL'AYIM IN CHUTZ LA'ARETZ (Yerushalmi Orlah Perek 3 Halachah 7 Daf 20a)
והכלאים מדברי סופרים:
(Mishnah): Kil'ayim is forbidden mid'Rabanan [in Chutz la'Aretz].
שמואל אמר בכלאי הכרם הא בכלאי זרעים מותר.
(Shmuel): This refers to Kil'ai ha'Kerem, but Kil'ai Zera'im is permitted [even mid'Rabanan in Chutz la'Aretz].
ר' יוחנן אמר בכלאי הכרם הא בכלאי זרעים אסור.
(R. Yochanan): [Our Mishnah] refers to Kil'ai ha'Kerem, but Kil'ai Zera'im is Asur [mid'Oraisa in Chutz la'Aretz].
אמר רב הונא [דף כ עמוד ב] כד נחתון מערביא דתמן אמרונה בשם רבי יוחנן וקיימנוה [ויקרא יט יט] את חקותי תשמרו בהמתך לא תרביע כלאים שדך לא תזרע כלאים ובגד כלאים שעטנז לא יעלה עליך הקיש כלאי זרעים לכלאי בגדים וכלאי בהמה
(Rav Huna): When [Talmidim] from there in the west (Eretz Yisrael) descended (here to Bavel), they said so in the name of R. Yochanan, and supported [his teaching] - "Es Chukosai Tishmoru Behemtecha Lo Sarbi'a Kil'ayim Sadcha Lo Sizra Kil'ayim u'Veged Kil'ayim Sha'atnez Lo Ya'aleh Alecha'' equates Kil'ai Zera'im to Kil'ai Begadim (Sha'atnez) and Kil'ai Behemah (crossbreeding);
מה כלאי בגדים וכלאי בהמה שאין תלויין בארץ ונוהגין בארץ ובחוץ לארץ אף כלאי זרעים אף על פי שהן תלוין בארץ נוהגין בארץ ובחוצה לארץ.
Just like Sha'atnez and crossbreeding, which do not depend on the land, and apply in Eretz Yisrael and Chutz la'Aretz, so Kil'ai Zera'im, even though it depends on the land, applies in Eretz Yisrael and Chutz la'Aretz.
חד בר נש זרע חקליה שעורין ולפת. עבר חנין גוביתא ועקרין. אתא עובדא קומי שמואל (וקנסיה) [צ''ל וקלסיה - ר''ש סיריליו]
A man seeded his field [in Eretz Yisrael] with barley and turnips [together]. Chanan Gavisa passed and uprooted them. The case came in front of Shmuel, and he praised him.
Note: Our text (Shmuel fined him; it discusses Chutz la'Aretz) is difficult. Since Shmuel permits, why is this a fine? He owes for overt damage (CHAZON ISH 10:11)!
[דף מב עמוד א (עוז והדר)] (דתני) [נראה שצ''ל תני] אין עושין עם ישראל בכלאים אבל עוקרין עמו בכלאים מפני שהוא ממעט בעבירה.
(Beraisa): One may not work with a Yisrael with [cultivating] Kil'ayim, but one may uproot it with him, for he diminishes the Aveirah.
Note: I changed the text, for d'Tani' connotes that we bring the Beraisa to show why he praised him, i.e. it is good to uproot Kil'ayim. Why do we need a Beraisa? A Mishnah (Kil'ayim 8:1) explicitly forbids keeping Kil'ai Zera'im, and Shekalim 1:1 says that we send Sheluchim to uproot Kil'ayim! R. SHLOMO SIRILIYO's text totally omits this Beraisa.
תני אין עושין עם הגוי בכלאים בין בכלאי הכרם בין בכלאי זרעים. אבל עיירות המובלעות בארץ ישראל כגון באינה ובאימה ובחברותיה עושין עמהן בכלאים.
(Beraisa): One may not work with a Nochri with [cultivating] Kil'ayim, whether Kil'ai ha'Kerem or Kil'ai Zera'im. However, cities enveloped within Eretz Yisrael, such as Einah, Eimah and their colleagues (similar cities), we work with them with Kil'ayim.
כשם שכלאים בארץ כך כלאים בחוץ לארץ.
Just like Kil'ayim applies in Eretz Yisrael, Kil'ayim applies in Chutz la'Aretz.
שמואל פתר מתני' אין עושין עם הגוי בכלאים בארץ בין בכלאי הכרם בין בכלאי זרעים. אבל עיירות המובלעות בארץ ישראל כגון באינה ובאימה וחברותיה עושין עמהן בכלאים.
Shmuel [who permits Kil'ai Zera'im in Chutz la'Aretz] explains 'one may not work with a Nochri with Kil'ayim in Eretz Yisrael, whether Kil'ai ha'Kerem or Kil'ai Zera'im. However, cities enveloped within Eretz Yisrael, such as Einah, Eimah and their colleagues, we work with them with Kil'ayim;
כשם שכלאים בארץ כך כלאים בחוצה לארץ. כלאי הכרם הא כלאי זרעים מותר.
Just like Kil'ayim applies in Eretz Yisrael, Kil'ayim applies in Chutz la'Aretz - Kil'ai ha'Kerem, buy Kil'ai Zera'im is permitted.
ר' יוחנן פתר מתניתא אין עושין עם הגוי בכלאים בארץ בין בכלאי כרם בין בכלאי זרעים.
R. Yochanan [who forbids Kil'ai Zera'im in Chutz la'Aretz] explains 'one may not work with a Nochri with Kil'ayim in Eretz Yisrael, whether Kil'ai ha'Kerem or Kil'ai Zera'im;
אבל עיירות המובלעות בארץ ישראל כגון באינה ובאימה וחברותיה עושין עמהן בכלאים. כשם שכלאים בארץ ישראל כך כלאים בחוצה לארץ בכלאי הכרם הא בכלאי זרעים:
However, cities enveloped within Eretz Yisrael, such as Einah, Eimah and their colleagues, we work with them with Kil'ayim. Just like Kil'ayim applies in Eretz Yisrael, Kil'ayim applies in Chutz la'Aretz - this (cities enveloped...) applies to Kil'ai ha'Kerem (which is permitted in Chutz la'Aretz), and this (just like...) applies to Kil'ai Zera'im (GRA).