מנחות דף ח' ע"א
כהן גדול שהביא מנחתו מביתו וקדשה באופנים דלהלן, האם כשרה?
הביא מנחתו חצי עשרון [1] | הביא עשרון שלם וקדש בכלי חציו | |
לר' יוחנן | פסולה | פסולה |
לר' אלעזר | פסולה | לרש"י: כשרה [2] לתוס': כשרה רק בדיעבד [3] |
נתן בכלי שרת חצי עשרון, האם הוא קדוש?
כשדעתו להוסיף | כשאין דעתו להוסיף | |
לרב [לת"ק דר' יוסי] | אינו קדוש | אינו קדוש |
לר' יוחנן ולר' יוסי | קדוש [4] | אינו קדוש |
מנחות דף ח' ע"ב
איזה דברים מקדשים כלי הלח, ואיזה מדות היבש?
דברים לחים | דברים יבשים | |
כלי הלח | מקדשים | מדות: אין מקדשים מזרקות: מקדשים |
כלי היבש | אין מקדשים | מקדשים |
-------------------------------------------------
[1] באופן זה לכו"ע פוסל, כיון שחוקה כתיב ביה, ולפי"ז אם יש לו רק חצי עשרון - לא יביא בכלל.
[2] כן כתב רש"י בד"ה אלא להביא, וז"ל: אבל לענין קידוש בכלי שרת אם רצה מקדש לחצאין. [ומה שאמרה הגמ' בתחילה למצוה, ואח"כ אמרה חוקה, מיירי לענין להביאו שלם מביתו, אבל לא לענין הקידוש].
[3] מבואר בתד"ה ולרב חנינא [בעמ' ב'] דאף ר"א שס"ל שקדוש לחצאין, היינו רק בדיעבד, אולם לכתחילה למצוה צריך להביאה שלמה ולקדשה בכלי.
[4] כלומר דאף דס"ל לר' יוחנן בחביתי כהן גדול שאינם קדושות לחצאין, שאני התם דאין דעתו להוסיף אלא להקריב רק חצי עשרון, אולם אם דעתו להוסיף - ראשון ראשון קדוש.