1)

KIDUSH L'CHATZA'IM

ומי אמר רבי אלעזר הכי
(a)

Question: Did R. Elazar (above, 7b, 3:d:3) really say that blood is not Mekudash l'Chatza'im?!

והא איתמר חביתי כהן גדול רבי יוחנן אמר אינה קדושה לחצאין
1.

(R. Yochanan): Chavitei Kohen Gadol do not become Mekudashos l'Chatza'im;

רבי אלעזר אמר מתוך שקרבה לחצאין קדושה לחצאין
2.

(R. Elazar): Since they are (offered) l'Chatza'im (half in the morning, half in the evening), they become Kadosh l'Chatza'im.

(דף ח,א) ואם איתא לילף מדם
3.

If he holds that blood is not Mekudash l'Chatza'im, he should learn Chavitim from blood!

וכי תימא רבי אלעזר מילתא ממילתא לא גמר
4.

Suggestion: Perhaps he does not learn a matter from a different matter.

והא אמר ר' אלעזר מנחה שקמצה בהיכל כשרה שכן מצינו בסילוק בזיכין
5.

Rejection: R. Elazar taught that if Kemitzah was done in the Heichal, it is Kosher, for we remove the Levonah from the Lechem ha'Panim in the Heichal, and this corresponds to Kemitzah.

מנחה ממנחה יליף מנחה מדם לא יליף
(b)

Answer: R. Elazar learns (the law of) a Minchah from another Minchah, but not from blood.

ומנחה ממנחה מי יליף
(c)

Question: He does not learn a Minchah from another Minchah!

והתניא עד שלא פרקה נפרס לחמה הלחם פסול ואין מקטיר עליו את הבזיכין
1.

(Beraisa): If the Lechem ha'Panim was Nifras (became Chaser) before it (Rashi - the Lechem ha'Panim; Shitah Mekubetzes - the Levonah) was removed, the Lechem is Pasul. We are not Maktir the Levonah;

משפרקה נפרס לחמה הלחם פסול ומקטיר עליו את הבזיכין
2.

If it was Nifras after it was removed, the Lechem is Pasul, and we are Maktir the Levonah.

ואמר ר' אלעזר לא פרקה ממש אלא כיון שהגיע זמנה לפרק אע"פ שלא פרקה כמי שפרקה דמיא
3.

(R. Elazar): When it says before (or after) it was removed, this really means before (or after) the time came for it to be removed. Once the time comes, it is as if it was removed.

ואמאי תיהוי כמנחה שחסרה קודם קמיצה
i.

We do not equate this to a Minchah that became Chaser before Kemitzah. (The Mishnah is Pasul. Even though the time came for Kemitzah, it is not as if Kemitzah was done!)

הא לא קשיא מנחה לא בריר ברירה קומץ דידיה
(d)

Answer: The Kometz is unlike Levonah. We cannot consider it is as if was already taken, for we do not know which part of the Minchah will become the Kometz;

והא בריר ברירה קומץ דידה וכיון שהגיע זמנה לפרק כמאן דפרקה דמיא
1.

The Lechem ha'Panim and Levonah are already distinct. (Therefore, once the time comes, it is as if they were removed.)

אלא מעתה תיהוי כשירים שחסרו בין קמיצה להקטרה דאין מקטירין קומץ עליהן
(e)

Question: If so, the Lechem becoming Nifras should be like Shirei Minchah that became Chaser in between Kemitzah and Haktarah. We are not Maktir the Kometz!

לאו פלוגתא נינהו רבי אלעזר סבר לה כמ"ד שירים שחסרו בין קמיצה להקטרה מקטיר קומץ עליהן
(f)

Answer: Amora'im argue about this, R. Elazar holds like the opinion that we are Maktir in this case.

גופא חביתי כהן גדול רבי יוחנן אמר אינה קדושה לחצאין
1.

(R. Yochanan): Chavitei Kohen Gadol do not become Mekudashos l'Chatza'im;

ור' אלעזר אמר מתוך שקרבה לחצאין קדושה לחצאין
2.

(R. Elazar): Since they are l'Chatza'im, they become Kadosh l'Chatza'im.

א"ר אחא מאי טעמא דרבי יוחנן אמר קרא (ויקרא ו) מנחה מחציתה הביא מנחה ואח"כ חוציהו
3.

(Rav Acha): R. Yochanan learns from "Minchah... Machatzisah" - the Minchah must be brought (complete), then it is divided into halves.

מיתיבי חביתי כהן גדול לא היו באות חצאין אלא מביא עשרון שלם וחוצהו
(g)

Question (against R. Elazar - Beraisa): Chavitim were not brought in halves. A full Isaron was brought, and divided into two;

ותניא אילו נאמר מנחה מחצית הייתי אומר מביא חצי עשרון מביתו שחרית ומקריב חצי עשרון מביתו ערבית ומקריב
1.

(Beraisa): Had it said 'Minchah... Machatzis', this would teach that half an Isaron should be brought in the morning and offered, and similarly in the afternoon;

ת"ל מחציתה בבקר מחצה משלם הוא מביא
i.

Rather, it says "Machatzisah" - half of it (the complete Minchah, i.e. all of it is here).

למצוה
(h)

Answer: This is l'Chatchilah, but b'Di'eved, they become Kadosh l'Chatza'im.

אמר ליה רב גביהא מבי כתיל לרב אשי והא חוקה כתיב בה
(i)

Question (Rav Gaviha of Bei Kesil): It says "Chukah"! (This always teaches that something is Me'akev.)

אמר ליה לא נצרכא אלא להביאה שלם מביתו
(j)

Answer (Rav Ashi): Indeed, he must bring a full Isaron from his house, but it can be Mekudash l'Chatza'im.

ומי א"ר יוחנן הכי
(k)

Contradiction: R. Yochanan taught differently (elsewhere)!

והא איתמר הפריש חצי עשרון ודעתו להוסיף רב אמר אינו קדוש
1.

(Rav): If one separated half an Isaron and intends to add more, it is not Kadosh;

ור' יוחנן אמר קדוש
2.

(R. Yochanan): It is Kadosh.

ואם איתא לילף מחביתין
i.

If R. Yochanan holds that Chavitim do not become Mekudashos l'Chatza'im, he should learn from them to this case!

וכי תימא ר' יוחנן מילתא ממילתא לא יליף
3.

Suggestion: Perhaps he does not learn a matter from a different matter.

והאמר רבי יוחנן
4.

Rejection: The following teaches that he does (learn about the Heichal from the Azarah)!

שלמים ששחטן בהיכל כשירין
5.

(R. Yochanan): If Shelamim was slaughtered in the Heichal, it is Kosher;

דכתיב (ויקרא ג) ושחטו פתח אהל מועד שלא יהא טפל חמור מעיקר
i.

It says "u'Shchato Pesach Ohel Mo'ed" - the Tefel (the Azarah, it is valid for Shechitah only because it faces the Heichal) should not be greater (more Kosher for Shechitah) than what is primary (the Heichal)!

דעתו להוסיף שאני
(l)

Answer: Intent to add more changes the law.

דתניא (במדבר ז) מלאים אין מלאים אלא שלמים <כלומר שאינו קדוש עד שיהא עשרון שלם>
1.

(Beraisa): "Mele'im" - Klei Shares are Mekadesh only if they hold the complete quantity;

ואמר רבי יוסי אימתי בזמן שאין דעתו להוסיף אבל בזמן שדעתו להוסיף ראשון ראשון קדוש
2.

R. Yosi says, this is only if he does not intend to complete the measure. If he intends, every amount put inside immediately becomes Mekudash.

ורב בחביתין כמאן ס"ל
(m)

Question: (Rav said that if one separated half an Isaron and intends to add more, it is not Kadosh -) what is Rav's opinion regarding Chavitim l'Chatza'im?

אי כר' אלעזר לילף מחביתין
1.

If he holds like R. Elazar (that they become Mekudash), he should learn from this, and half an Isaron should also become Kadosh!

וכי תימא רב מילתא ממילתא לא יליף
2.

Suggestion: Perhaps (he does, but) he does not learn a matter from a different matter.

והאמר רב
3.

Rejection: He does!

מנחה קדושה בלא שמן <ובלא לבונה> שכן מצינו בלחם הפנים
4.

(Rav): If a Minchah was brought without oil (even if it requires oil), it is Kadosh. We learn from Lechem ha'Panim, which does not contain oil;

בלא לבונה שכן מצינו במנחת נסכים
i.

If a Minchah was brought without Levonah, it is Kadosh. We learn from Minchas Nesachim, which has no Levonah;

בלא שמן ובלא לבונה שכן מצינו במנחת חוטא
ii.

If it was brought without oil or Levonah, it is Kadosh. We learn from Minchas Chotei, which has neither.

על כרחיך רב כר' יוחנן ס"ל
(n)

Answer: Rav must hold like R. Yochanan. (Chavitim do not become Mekudashos l'Chatza'im.)

2)

MENACHOS WITHOUT OIL

גופא אמר רב מנחה קדושה בלא שמן <ואין דינה כעשרון חסר> שכן מצינו בלחם הפנים
(a)

(Rav): If a Minchah was brought without oil (even if it requires oil), it is Kadosh. We learn from Lechem ha'Panim, which does not contain oil;

בלא לבונה שכן מצינו במנחת נסכים
1.

If a Minchah was brought without Levonah, it is Kadosh. We learn from Minchas Nesachim, which has no Levonah;

בלא שמן ובלא לבונה שכן מצינו במנחת חוטא
2.

If it was brought without oil nor Levonah, it is Kadosh. We learn from Minchas Chotei, which has neither.

ושמן ולבונה קדשי האי בלא האי והאי בלא האי
3.

If oil or Levonah was brought by itself, it becomes Kadosh;

שמן שכן מצינו בלוג שמן של מצורע
i.

Oil becomes Kadosh by itself, like we find regarding the Log that a Metzora brings;

לבונה שכן מצינו בלבונה הבאה בבזיכין
ii.

Levonah becomes Kadosh by itself, as we find regarding the Levonah of Lechem ha'Panim. (It is removed and offered by itself.)

ורבי חנינא אמר (דף ח,ב) לא זו קדושה בלא זו ולא זו קדושה בלא זו
(b)

(R. Chanina): If it (should have, but) lacks either oil or Levonah, it is not Kadosh.

8b----------------------------------------8b
ולר' חנינא עשרון למה נמשח <והלא אינו עשוי אלא למדידת קמח בלבד והקמח אינו קדוש בלא שמן>
(c)

Question: (There was a measure in the Mikdash that held one Isaron. It was anointed with oil to Mekadesh it.) According to R. Chanina, why was it Mekudash? This is the amount of flour for a Minchah. There is no room for oil or Levonah, therefore it is not Mekadesh!

למנחת חוטא
(d)

Answer: It is Mekadesh Minchas Chotei (which does not require oil or Levonah).

ולוג למה נמשח
(e)

Question: According to R. Chanina, why was the measure of a Log Mekudash? (He says that oil alone is not Mekudash!)

ללוג של מצורע
(f)

Answer: It is Mekadesh the oil that a Metzora brings (alone).

ואף שמואל סבר לה להא דרב
(g)

Shmuel holds like Rav;

דתנן כלי הלח מקדשין את הלח ומדות היבש מקדשין את היבש
1.

(Mishnah): Klei Lach (Klei Shares that hold liquids) are Mekadesh (Kodshim) liquids. Dry measures are Mekadesh dry (Kodshim);

ואין כלי הלח מקדשין את היבש ולא מדות היבש מקדשין את הלח
2.

Klei Lach are not Mekadesh dry, and dry measures are not Mekadesh liquids.

ואמר שמואל ל"ש אלא מדות אבל מזרקות <של דם> מקדשות את היבש
3.

(Shmuel): This applies only to (liquid) measures, but buckets (even though they hold liquids, i.e. blood) are Mekadesh dry;

שנא' (במדבר ז) שניהם מלאים סלת בלולה בשמן למנחה
i.

We learn from the Menachos in the buckets donated by the Nesi'im - "Shneihem Mele'im Soles."

א"ל רב אחא מדפתי לרבינא מנחה לחה היא
(h)

Question (Rav Acha mi'Difti): A Minchah (is kneaded with oil. It) is like a liquid!

א"ל לא נצרכא אלא ליבש שבה <דהיינו לבונה ואי ס"ד קסבר שמואל אין מנחה קדושה עד שיהו כולן יבש שבה היכי משכחת לה והלא כולן לחים הן מפני השמן אלא ש"מ קסבר שמואל האי בלא האי>
(i)

Answer #1 (Ravina): Surely, some of the flour was not kneaded well and it is dry. We learn from the dry part.

ואיבעית אימא מנחה לגבי דם כיבש דמיא
(j)

Answer #2 (Ravina): Compared to blood, a Minchah is considered dry.

גופא א"ר אלעזר מנחה שקמצה בהיכל כשרה שכן מצינו בסילוק בזיכין
(k)

(R. Elazar): If Kemitzah was done in the Heichal, it is Kosher, for we remove the Levonah from the Lechem ha'Panim in the Heichal, and this corresponds to Kemitzah.

מתיב ר' ירמיה וקמץ משם ממקום שרגלי הזר עומדות
(l)

Question (R. Yirmeyah - Beraisa): "V'Kamatz mi'Sham" - from where the Zar stands (i.e. in the Azarah, not in the Heichal);

בן בתירא אומר מנין שאם קמץ בשמאל שיחזיר ויקמוץ בימין
1.

Question (R. Yehudah ben Beseira): What is the source that if Kemitzah was done with the left hand, he returns the Kometz, and does Kemitzah again, with the right hand?

ת"ל וקמץ משם ממקום שקמץ כבר
2.

Answer: "V'Kamatz mi'Sham" - from the place where Kemitzah was already done.

איכא דאמרי הוא מותיב לה והוא מפרק לה איכא דאמרי א"ל ר' יעקב לר' ירמיה בר תחליפא אסברא לך לא נצרכא אלא להכשיר את כל עזרה כולה
(m)

Answer (R. Yirmeyah - some say, R. Yakov): The verse does not exclude the Heichal. It comes to include the entire Azarah;

שלא תאמר הואיל ועולה קדשי קדשים ומנחה קדשי קדשים מה עולה טעונה צפון אף מנחה טעונה צפון
1.

One might have thought that since Minchah is Kodshei Kodoshim like Olah, Kemitzah must be in the north, just like Shechitah and Kabalah of an Olah must be in the north.

מה לעולה שכן כליל
2.

Question: We cannot learn from Olah, for it is Kalil (totally burned on the Mizbe'ach)!

מחטאת
3.

Answer: We would have thought to learn from Chatas.

מה לחטאת שכן מכפרת על חייבי כריתות
4.

Question: We cannot learn from Chatas, for it atones for Chayavei Kerisus!

מאשם
5.

Answer: We would have thought to learn from Asham.

מה לאשם שכן מיני דמים
6.

Question: We cannot learn from Asham, for it has blood!

מכולהו
7.

Answer: We would have thought to learn from the Tzad ha'Shavah of Olah, Chatas and Asham.

נמי שכן מיני דמים
8.

Question: We cannot learn from them, for all of them have blood!

אלא איצטריך ס"ד אמינא הואיל וכתיב (ויקרא ב) והקריבה אל הכהן והגישה אל המזבח וקמץ מה הגשה בקרן דרומית מערבית אף קמיצה נמי בקרן דרומית מערבית
9.

Correction: Rather, since it says "v'Hegishah El ha'Mizbe'ach", and it says "v'Herim Mimenu b'Kumtzo" one might have thought that just like Hagashah is in the southwest corner, also Kemitzah;

קמ"ל
i.

"V'Kamatz mi'Sham" teaches that this is not so.

גופא א"ר יוחנן שלמים ששחטן בהיכל כשרין
(n)

(R. Yochanan): If Shelamim was slaughtered in the Heichal, it is Kosher;

שנאמר ושחטו פתח אהל מועד ולא יהא טפל חמור מן העיקר
1.

It says "u'Shchato Pesach Ohel Mo'ed" - the Tefel should not be greater than the Ikar!