1)

A REMNANT IS MACHSHIR A KORBAN

(משנה) נטמאו שיריה נשרפו שיריה אבדו שיריה כמדת ר' אליעזר כשירה
(a)

(Mishnah - R. Eliezer): Even if the Shirayim became Teme'im, were burned or lost, the Minchah is Kosher;

וכמדת רבי יהושע פסולה:
(b)

R. Yehoshua says, it is Pasul.

אמר רב והוא שנטמאו כל שיריה אבל מקצת שיריה לא
(c)

(Gemara - Rav): R. Yehoshua is Posel only when all the Shirayim became Teme'im - if some remained Tehorim, he is Machshir.

קא סלקא דעתך נטמא אין אבוד ושרוף לא
(d)

We are thinking that Rav says this only regarding Tum'ah, but not if they were burned or lost.

מאי קסבר
(e)

Question: What is Rav's opinion about Shirayim?

אי קסבר שיורא מילתא היא אפילו אבוד ושרוף נמי
1.

If he holds that a remnant is significant, even if some was burned or lost and some remains, R. Yehoshua should be Machshir;

אי קסבר שיורא לאו מילתא היא ונטמא מאי טעמא
i.

If he holds that a remnant is not significant, even if some was Nitma and some remains Tahor, why is R. Yehoshua Machshir?

דמרצה ציץ
ii.

Suggestion: He is Machshir because the Tzitz is Meratzeh.

אי הכי כל שיריה נמי
iii.

Rejection: If so, he should Machshir even if all became Tamei!

לעולם קסבר שיורא מילתא היא
(f)

Answer: Really, he holds that a remnant is significant;

ונטמא והוא הדין לאבוד ושרוף והאי דקאמר נטמא רישייהו נקט
1.

Rav said his law regarding Tum'ah, but the same applies if they were burned or lost. He merely mentioned the first case of the Mishnah.

כדתני' רבי יהושע אומר כל הזבחים שבתורה שנשתייר מהן כזית בשר או כזית חלב זורק את הדם
(g)

(Beraisa - R. Yehoshua): If a k'Zayis of the meat or Chelev of any Zevach remains, we throw the blood;

כחצי זית בשר וכחצי זית חלב אינו זורק את הדם
1.

If a half k'Zayis of the meat and a half k'Zayis of Chelev of (almost) any Zevach remains, Zerikah is not done;

ובעולה אפי' כחצי זית בשר וכחצי זית חלב זורק את הדם מפני שכולה כליל
i.

The only exception is Olah. Since it is Kalil (entirely burned), meat and Chelev join.

ובמנחה אפי' כולה קיימת לא יזרוק
2.

Regarding a Minchah, even if it is totally intact, Zerikah is not done.

מנחה מאי עבידתה
3.

Question: Zerikah does not apply to a Minchah! (Haktarah is not called Zerikah.)

אמר רב פפא מנחת נסכים ס"ד הואיל ובהדי זבח קא אתיא כגופיה דזיבחא דמיא קמ"ל
4.

Answer (Rav Papa): It refers to Minchas Nesachim. One might have thought that since it accompanies a Zevach, it is just like the Zevach (and if it remains, Zerikah is done to permit Haktarah of the Minchah). The Tana teaches that this is not so.

מנהני מילי
(h)

Question: What is R. Yehoshua's source?

אמר רבי יוחנן משום רבי ישמעאל ומטו בה משום רבי יהושע בן חנניא אמר קרא (ויקרא יז) והקטיר החלב לריח ניחוח לה' חלב ואע"פ שאין בשר
(i)

Answer (R. Yochanan): "(V'Zorak...Es ha'Dam...) v'Hiktir ha'Chelev l'Re'ach Nicho'ach..." - even if there is only Chelev, but no meat, Zerikah is done.

ואשכחן חלב יותרת ושתי כליות מנלן
(j)

Question: This shows that Zerikah is done for the sake of Chelev. What is the source when there is only Yoseres ha'Kaved v'Shtei Klayos (other Eimurim)?

דקתני ובמנחה אפילו כולה קיימת לא יזרוק
1.

(Beraisa): Regarding a Minchah, even if it is totally intact, Zerikah is not done.

מנחה הוא דלא יזרוק הא יותרת ושתי כליות יזרוק מנלן
2.

Inference: Zerikah is not done for a Minchah, but it is done for Yoseres (ha'Kaved) v'Shtei Klayos (for these are part of the Korban)!

רבי יוחנן דידיה אמר לריח ניחוח כל שאתה מעלה לריח ניחוח
(k)

Answer (R. Yochanan): "L'Re'ach Nicho'ach" - Zerikah is done for anything (Huktar) l'Re'ach Nicho'ach.

ואיצטריך למכתב חלב ואיצטריך למיכתב לריח ניחוח
(l)

The Torah needed to write "Chelev" and "l'Re'ach Nicho'ach";

דאי כתב חלב הוה אמינא חלב אין יותרת ושתי כליות לא כתב רחמנא ריח ניחוח
1.

Had it written only Chelev, one might have thought that Zerikah is done for Chelev, but not for Yoseres v'Shtei Klayos;

ואי כתב רחמנא לריח ניחוח הוה אמינא אפילו מנחה כתב רחמנא חלב:
2.

Had it written only l'Re'ach Nicho'ach, one might have thought that Zerikah is done even for Minchas Nesachim.

2)

DOES THE KOMETZ REQUIRE A KLI SHARES?

(משנה) שלא בכלי שרת פסול
(a)

(Mishnah): If the Kometz was not Mekudash in a Kli Shares, it is Pasul;

ורבי שמעון מכשיר
(b)

R. Shimon is Machshir.

הקטיר קומצה פעמים כשרה:
(c)

If the Kometz was Huktar in two stages (half at a time), it is Kosher.

אמר רבי יהודה בריה דרבי חייא מאי טעמא דר' שמעון
(d)

(Gemara - R. Yehudah brei d'R. Chiya) Question: What is R. Shimon's reason?

אמר קרא (ויקרא ז) קדש קדשים היא כחטאת וכאשם
(e)

Answer #1 (R. Yehudah (brei d'R. Chiya)): He learns from "Kodesh Kodoshim Hi (a Minchah) ka'Chatas vecha'Asham";

בא לעובדה ביד <כחטאת> עובדה בימין כחטאת
1.

If the Kohen wants to be Maktir the Kometz using his hand (without a Kli), like (Matanos Dam of) Chatas, he uses the right hand, like for Chatas;

בכלי עובדה בשמאל כאשם
2.

If he wants to be Maktir it using a Kli, like (Matanos Dam of) Asham, he may use the left hand, like for Asham.

ורבי ינאי אמר כיון שקמצו מכלי שרת מעלהו ומקטירו אפילו בהמיינו ואפילו במקידה של חרש
(f)

Answer #2 (R. Yanai): Once Kemitzah was taken from a Kli Shares (holding the Minchah), Ha'alah (bringing up on the Mizbe'ach) and Haktarah may be from the Kohen's belt, or from an earthenware Kli.

רב נחמן בר יצחק אמר הכל מודים בקומץ שטעון קידוש
(g)

Answer #3 (Rav Nachman bar Yitzchak): All agree that the Kometz must be Mekudash in a (second) Kli Shares. (After this, R. Shimon says that Haktarah need not be from a Kli Shares.)

מיתיבי הקטר חלבים ואברים ועצים שהעלן בין ביד בין בכלי בין בימין ובין בשמאל כשרין הקומץ והקטורת והלבונה שהעלן בין ביד בין בכלי בין בימין בין בשמאל כשרין
(h)

Question (Beraisa #1): Ha'alah and Haktarah of Chelev, limbs, wood, Kometz, Ketores and Levonah is Kosher, whether they were by hand or with a Kli, with the right or left hand.

תיובתא דרבי יהודה בריה דרבי חייא
1.

This refutes R. Yehudah!

אמר לך רבי יהודה בריה דרבי חייא לצדדין קתני ביד בימין בכלי בין בימין בין בשמאל:
(i)

Answer: 'It is Kosher by hand' refers to the right hand. 'With a Kli' can be using the right or left hand.

תא שמע קמצו שלא מכלי שרת וקידשו שלא בכלי שרת והעלו והקטירו שלא בכלי שרת פסול
(j)

Question (against Rav Nachman - Beraisa): If Kemitzah was not from a Kli Shares, if the Kometz was not Mekudash in a Kli Shares, or if Ha'alah and Haktarah were not in or from a Kli Shares, it is Pasul;

רבי אלעזר ורבי שמעון מכשירין במתן כלי
1.

R. Eliezer and R. Shimon are Machshir if the Kometz was put in a (Chulin) Kli.

אימא ממתן כלי ואילך
(k)

Answer: It should say, they are Machshir (a Chulin Kli) after the Kometz was put in a Kli (Kodesh).

תא שמע וחכמים אומרים קומץ טעון כלי שרת
(l)

(Beraisa - Chachamim): The Kometz requires a Kli Shares:

כיצד קומצו מכלי שרת ומקדשו בכלי שרת ומעלו ומקטירו בכלי שרת
1.

The Kometz is taken from a Kli Shares, Mekudash in a Kli Shares, Ha'alah and Haktarah are with a Kli Shares;

ר' שמעון אומר כיון שקמצו מכלי שרת מעלו ומקטירו שלא בכלי שרת ודיו
2.

R. Shimon says, since Kemitzah was from a Kli Shares, Ha'alah and Haktarah do not need a Kli Shares.

3.

(This refutes Rav Nachman!)

אימא כיון שקמצו וקדשו בכלי שרת מעלו ומקטירו ודיו
(m)

Answer: It means, since Kemitzah and Kidush were with Klei Shares, Ha'alah and Haktarah do not need a Kli Shares.

תא שמע קמץ בימינו ונתן בשמאלו יחזיר לימינו
(n)

(Beraisa - R. Eliezer and R. Shimon): If the Kometz was taken with the right hand and put in the left hand, it must be returned to the right hand;

26b----------------------------------------26b
בשמאלו (דף כו,ב) וחישב עליה בין חוץ למקומו בין חוץ לזמנו פסול ואין בו כרת
1.

If he had intent Chutz li'Mkomo or Chutz li'Zmano while it was in the left hand (Rashi; Shitah Mekubetzes - after doing Kemitzah with the left hand), it is Pasul, and there is no Kares;

<ל"א> חישב עליה חוץ למקומו פסול ואין בו כרת חוץ לזמנו פיגול וחייבין עליו כרת דברי ר' אלעזר ור"ש
2.

R. Elazar and R. Shimon (Text of Shitah Mekubetzes, Birkas ha'Zevach): If he had intent Chutz li'Mkomo while it was in (Shitah - after doing Kemitzah with) the right hand, it is Pasul, and there is no Kares. If he intended Chutz li'Zmano, it is Pigul, and there is Kares.

וחכ"א כיון שנתנו לשמאל פסלתו מתנתו
3.

Chachamim say, once he put it in his left hand, it is Pasul. (It cannot be fixed.)

מ"ט
i.

Question: What is the reason?

משום דבעי קדושה בכלי וכיון שנתנו לשמאל נעשה כדם שנשפך מצואר בהמה על הרצפה ואספו שפסול
ii.

Answer: The Kometz must be Mekudash in a Kli Shares (like Kabalas Dam in a Kli Shares). Putting it in the left hand is like blood that spilled on the ground (before Kabalah). Even if it was gathered it is Pasul.

מכלל דר"א ור"ש לא בעו מתן כלי
4.

Inference: R. Eliezer and R. Shimon do not require Kidush Kli!

תיובתא דרב נחמן תיובתא לרבי יהודה בריה דרבי חייא מסייעא לי'
(o)

This refutes Rav Nachman, and supports R. Yehudah.

לרבי ינאי לימא תיהוי תיובתא
(p)

Suggestion: This also refutes R. Yanai! (R. Shimon does not allow the left hand for Haktarah, and all the more so a garment!)

אמר לך רבי ינאי אנא דאמרי כתנא דהקטר ולאו לצדדים קתני:
(q)

Rejection: Tana'im argue about this. R. Yanai holds like the simple understanding of Beraisa #1 (and not like we explained to answer for R. Yehudah.)

3)

HAKTARAH OF THE KOMETZ

הקטיר קומצה פעמים כשרה:
(a)

(Mishnah): If the Kometz was Huktar in two stages, it is Kosher.

אמר רבי יהושע בן לוי פעמים ולא פעמי פעמים
(b)

(R. Yehoshua ben Levi): It is Kosher in two stages, but not in more than this;

ור' יוחנן אמר פעמים ואפילו פעמי פעמים
(c)

(R. Yochanan): It is Kosher in two stages, or even in more than two.

מאי בינייהו
(d)

Question: Why do they argue?

א"ר זירא יש קומץ פחות משני זיתים ויש הקטרה פחותה מכזית איכא בינייהו ריב"ל סבר אין קומץ פחות משני זיתים ואין הקטרה פחותה מכזית
(e)

Answer (R. Zeira): R. Yehoshua ben Levi holds that a Kometz must be at least two k'Zeisim, and Haktarah must be at least a k'Zayis (since it is called 'Achilah');

ורבי יוחנן סבר יש קומץ פחות משני זיתים ויש הקטרה פחותה מכזית:
1.

R. Yochanan holds that a Kometz can be less than two k'Zeisim, therefore Haktarah can be less than a k'Zayis (since we have a source that Haktaras Kometz can be in two stages).

איתמר קומץ מאימתי מתיר שירים באכילה
(f)

Question: When does Haktaras ha'Kometz permit eating the Shirayim?

רבי חנינא אומר משמשלה בו את האור
(g)

Answer #1 (R. Chanina): They are permitted after (any part of) the Kometz catches fire.

רבי יוחנן אמר משתצית בו את האור ברובו
(h)

Answer #2 (R. Yochanan): They are permitted when most of the Kometz catches fire.

אמר ליה רב יהודה לרבה בר רב יצחק אסברה לך טעמא דר' יוחנן אמר קרא (בראשית יט) והנה עלה קיטור הארץ כקיטור הכבשן
(i)

(Rav Yehudah): R. Yochanan learns from "v'Hinei Alah Kitor ha'Aretz k'Kitor ha'Kivshan";

אין כבשן מעלה קיטור עד שתצית האור ברובו
1.

A Kivshan (pit that houses a fire) does not make smoke until its majority is aflame.

אמר ליה רבין בר רב אדא לרבא אמרי תלמידיך אמר רב עמרם תניא אין לי אלא דברים שדרכן ליקרב בלילה כגון אברים ופדרים שמעלן ומקטירן מבוא השמש ומתעכלין והולכין כל הלילה כולה
(j)

Question (against R. Yochanan - Ravin bar Rav Ada - Beraisa): We know that things normally offered all night, such as limbs and Chelev, may be brought on the Mizbe'ach and Huktar at night;

דברים שדרכן ליקרב ביום כגון הקומץ והלבונה והקטרת ומנחת כהנים ומנחת כהן משוח ומנחת נסכים שמעלן ומקטירן מבוא השמש
1.

Question: What is the source to be Ma'aleh (bring up) and to be Maktir after sundown things offered during the day, such as a Kometz, Levonah, Ketores, Minchas Kohanim, Chavitei Kohen Gadol, and Minchas Nesachim?

והא אמרת דרכן ליקרב ביום
i.

Interjection: Ha'alah and Haktarah may not be after sundown. We said that they are offered during the day!

אלא עם בא השמש שמתעכלין והולכין כל הלילה מנין
ii.

Answer #1: Rather, the Beraisa asks 'what is the source to be Maktir just before sundown, and they will burn all night?'

ת"ל (ויקרא ו) זאת תורת העולה ריבה
2.

Answer: "Zos Toras ha'Olah" is a Ribuy. It permits this.

והא עם בא השמש לא משכחת לה שתצית האור ברובו
3.

Summation of question: If Haktarah is just before sundown, the majority will not catch flame before sundown! (If it is not considered Haktarah before sundown, it is Nifsal due to Linah!)

לא קשיא כאן לקלוט כאן להתיר
(k)

Answer #1: When the Kometz catches fire, this is considered Haktarah regarding Klitah (it is food of the Mizbe'ach, so Linah does not apply). It is not considered Haktarah to permit the Shirayim until most of the Kometz catches fire.

רבי אלעזר מתני לה מבוא השמש ומוקים לה בפוקעין
(l)

Answer #2 (also to Interjection - R. Elazar): The Beraisa refers to returning things to the fire after they flew off.

וכן כי אתא רב דימי אמר רבי ינאי בפוקעין
(m)

Rav Dimi gave the same answer in the name of R. Yanai.

ומי אמר רבי ינאי הכי והא א"ר ינאי קטרת שפקעה מעל גבי המזבח אפילו קרטין שבה אין מחזירין אותן
(n)

Question: R. Yanai taught that if Ketores came off the fire, even whole sticks, we do not return them!

ותני רב חנינא בר מניומי בדבי ר"א בן יעקב (ויקרא ו) אשר תאכל האש את העולה על המזבח עיכולי עולה אתה מחזיר ואי אתה מחזיר עיכולי קטרת
1.

(R. Chanina bar Minyomi, son of R. Eliezer ben Yakov): "Asher Tochal ha'Esh Es ha'Olah Al ha'Mizbe'ach" - we return parts of an Olah (that flew off the Mizbe'ach), but not Ketores.

סמי מיכן קטרת
(o)

Answer: We must deletes 'Ketores' from the text of the Beraisa. (Rashba - it is not returned, for it is not offered on the outer Mizbe'ach like Olah.)

4)

HAKTARAH UNDERNEATH THE WOOD

א"ר אסי כי פשיט רבי אלעזר במנחות בעי הכי <בעי ר' אלעזר> קומץ שסידרו וסידר עליו את המערכה מהו
(a)

Question (R. Elazar): If the Kometz was put on the Mizbe'ach underneath wood of the Ma'arachah, what is the law?

דרך הקטרה בכך או אין דרך הקטרה בכך
1.

Is this considered Haktarah or not?

תיקו:
(b)

This question is not resolved.

בעי חזקיה אברין שסידרן וסידר עליהן את המערכה מהו
(c)

Question (Chizkiyah): If limbs (of an Olah) were put on the Mizbe'ach underneath wood of the Ma'arachah, what is the law?

על העצים אמר רחמנא דוקא על העצים
1.

This is not "Al ha'Etzim", so it is invalid;

או דלמא כיון דכתיב קרא אחרינא אשר תאכל האש את העולה על המזבח אי בעי הכי עביד אי בעי הכי עביד
2.

Or, since it also says "Asher Tochal ha'Esh Es ha'Olah Asher Al ha'Mizbe'ach", they may be on the wood or Mizbe'ach!

תיקו:
(d)

This question is not resolved.