1)

FINISHING A SEFER TORAH

אגרא חמוה דרבי אבא הוה ליה יתירות בסיפריה
(a)

There were extra letters in the Sefer of Agra (R. Aba's father-in-law);

אתא לקמיה דרבי אבא א"ל לא אמרן אלא בחסירות (דף ל,א) אבל יתרות לית לן בה
1.

R. Aba: Genizah is required only due to missing letters, but not if there are extra letters.

אידך דאמר רב הכותב ס"ת ובא לגמור גומר ואפילו באמצע הדף
(b)

(The second teaching of Rav): One may finish a Sefer Torah even in the middle of a Daf.

מיתיבי הכותב ס"ת בא לו לגמור לא יגמור באמצע הדף כדרך שגומר בחומשין
(c)

Question (Beraisa): One may finish a Chumash (one of the five Chumashim written by itself) in the middle of a Daf. One may not finish a Sefer Torah this way;

אלא מקצר והולך עד סוף הדף
1.

Rather, one makes the lines successively shorter, in order that they will finish at the bottom.

כי קא אמר רב בחומשין
(d)

Answer #1: Also Rav permitted finishing only a Chumash in the middle.

והא ס"ת קאמר
(e)

Objection: Rav said 'Sefer Torah'!

בחומשין של ס"ת
(f)

Answer: He meant, a Chumash within a full Sefer Torah.

איני והא"ר יהושע בר אבא אמר רב גידל אמר רב לעיני כל ישראל באמצע הדף
(g)

Question: R. Yehoshua bar Aba cited Rav to say that "l'Einei Kol Yisrael" (the last words of the Torah) may be in the middle of the Daf!

ההיא באמצע שיטה איתמר
(h)

Answer: He meant, in the middle of a line.

רבנן אמרי אף באמצע שיטה
(i)

Version #1 - Rashi - (Rabanan): One may finish a Sefer Torah (in the middle of a Daf), and even in the middle of a line;

רב אשי אמר באמצע שיטה דווקא
(j)

(Rav Ashi): It is permitted only to finish in the middle of a line (but not in the middle of the Daf).

(k)

Version #2 - Shitah Mekubetzes - Rabanan): One may finish a Sefer Torah even in the middle of a line. (All the more so, it is permitted at the end of a line);

(l)

(Rav Ashi): One must finish it in the middle of a line. (end of Version #2)

והלכתא באמצע שיטה דווקא
(m)

The Halachah follows Rav Ashi.

2)

THE LAST EIGHT VERSES OF THE TORAH

אמר רבי יהושע בר אבא אמר רב גידל אמר רב שמנה פסוקים שבתורה יחיד קורא אותן בבהכ"נ
(a)

(R. Yehoshua bar Aba): One person reads (all of) the last eight verses of the Torah (which follow Moshe's death). (Rashi; Rambam - an individual may read them with Brachos, even without a Minya.n)

כמאן דלא כר"ש
(b)

Suggestion: This is unlike R. Shimon!

דתניא (דברים לד) וימת שם משה עבד יי' אפשר משה חי וכתב וימת שם משה
1.

(Beraisa - R. Yehudah or R. Nechemyah) Question: Moshe could not have written "va'Yamas Sham Moshe"!

אלא עד כאן כתב משה מכאן ואילך כתב יהושע בן נון דברי רבי יהודה ואמרי לה רבי נחמיה
2.

Answer: Yehoshua wrote this (and also the remaining seven verses).

אמר לו ר"ש אפשר ס"ת חסר אות אחת וכתיב (דברים לא) לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו וגו'
3.

Objection (R. Shimon): Had Moshe omitted even one letter of the Torah, it would not say "Lako'ach Es Sefer ha'Torah ha'Zeh"!

אלא עד כאן הקב"ה אומר ומשה כותב ואומר מכאן ואילך הקב"ה אומר ומשה כותב בדמע
4.

Answer #2 (R. Shimon): For the rest of the Torah, Hash-m dictated and Moshe repeated the verse and wrote it. For the last eight verses, Hash-m dictated and Moshe wrote it b'Dema (with his tears; Sefas Emes - he wrote the letters without spaces between words).

כמה שנאמר להלן (ירמיהו לו) ויאמר להם ברוך מפיו יקרא אלי את כל הדברים האלה ואני כותב על הספר בדיו לימא דלא כר"ש
5.

Similarly, Yirmeyahu dictated his prophecy to Baruch (who wrote it; Rashi - similarly, Baruch did not repeat the verses due to remorse) - "mi'Piv Yikra Elai... va'Ani Kosev."

אפי' תימא ר"ש הואיל ואישתני אישתני
(c)

Rejection: No, R. Yehoshua's law can be even like R. Shimon. Even though Moshe wrote the eight verses, since they are different than the rest of the Torah, the law of reading them is also different.

וא"ר יהושע בר אבא אמר רב גידל אמר רב הלוקח ס"ת מן השוק כחוטף מצוה מן השוק
(d)

(R. Yehoshua bar Aba): One who buys a Sefer Torah is like one who seized a Mitzvah from the market (Rashi - it is a bigger Mitzvah to write it himself; Rema - he does not fulfill the Mitzvah);

כתבו מעלה עליו הכתוב כאילו קיבלו מהר סיני
1.

If he wrote a Sefer Torah, it is considered as if he received it from Sinai.

אמר רב ששת אם הגיה אפי' אות אחת מעלה עליו כאילו כתבו
(e)

(Rav Sheshes): If he corrected even one letter (of the Sefer he bought), it is considered as if he wrote it (Tosfos - because the seller was forbidden to keep it uncorrected).

3)

THE SPACING OF THE WRITING

<סי' סגלם> ת"ר עושה אדם יריעה מבת שלש דפין ועד בת שמנה דפין פחות מיכן ויתר על כן לא יעשה
(a)

(Beraisa): One can make between three and eight columns in a parchment, but not more nor less;

(b)

The number of columns should be according to the width of the parchment;

ולא ירבה בדפין מפני שנראה אגרת
1.

He should not make too many columns, for then (they will be thin, and) it will look like a letter;

ולא ימעט בדפין מפני שעיניו משוטטות
2.

He should not make too few columns, for then (they will be long,) and one who reads may come to skip to the wrong line.

אלא כגון למשפחותיכם <למשפחותיכם למשפחותיכם> ג' פעמים
3.

It should be wide enough to write 30 letters.

נזדמנה לו יריעה בת תשע דפים לא יחלוק שלש לכאן ושש לכאן אלא ארבע לכאן וחמש לכאן
(c)

If the parchment was the proper width to write nine columns (according to the size of the previous writing), he should cut it as evenly as possible, i.e. to write four columns on one piece and five on the other, but not to write three and six.

בד"א בתחלת הספר אבל בסוף הספר אפי' פסוק אחד ואפי' דף אחד
(d)

This does not apply to the end of the Sefer. There, he may cut a parchment to write one verse, or for one Daf.

פסוק אחד ס"ד
(e)

Objection: Surely, we do not allow a parchment the size of one verse!

אלא אימא פסוק אחד בדף אחד
(f)

Correction: Rather, he may write one verse in a Daf.

שיעור גליון מלמטה טפח מלמעלה ג' אצבעות ובין דף לדף כמלא ריוח רוחב שתי אצבעות
(g)

(In a Sefer Torah) the margins below, above and between columns should be, respectively, a Tefach; three Etzba'os, and two Etzba'os.

ובחומשין מלמטה שלש אצבעות מלמעלה שתי אצבעות ובין דף לדף כמלא ריוח רוחב גודל
(h)

In a Chumash, the margins below, above and between columns should be three Etzba'os, two Etzba'os and a Godel (thumb's width. Also 'Etzba' is a Godel. Radal asked why the Beraisa did not use the same word each time. Mar'eh ha'Panim (Yerushalmi 12a) remarks that the Yerushalmi discusses 'Malei Godel', i.e. from the end of the thumb until the first joint, which is close to two finger-widths.)

ובין שיטה לשיטה כמלא שיטה ובין תיבה לתיבה כמלא אות קטנה ובין אות לאות כמלא חוט השערה
(i)

(In a Sefer Torah or Chumash) the space between lines should be the height of a line. The width of a letter should separate between words. A hair's breadth should separate between letters of a word.

אל ימעט אדם את הכתב לא מפני ריוח של מטה ולא מפני ריוח של מעלה ולא מפני ריוח שבין שיטה לשיטה ולא מפני ריוח שבין פרשה לפרשה
(j)

One should not make the writing smaller in order to have the proper margins below or above or between lines, or the proper (nine) spaces between Parshiyos (when the latter is an 'open' Parshah).

נזדמנה לו תיבה בת חמש אותיות לא יכתוב שתים בתוך הדף ושלש חוץ לדף
(k)

If there was room for two letters at the end of the line, and he needed to write a five-letter word, he may not write two letters within the column and the other three outside (Rashi - past the Sirtut, i.e. a line scratched to help the scribe write in a straight line);

30b----------------------------------------30b
(דף ל,ב) אלא שלש בתוך הדף ושתים חוץ לדף
1.

He may write three letters within the column and the other two outside.

נזדמנה לו תיבה בת שתי אותיות לא יזרקנה לבין הדפין אלא חוזר וכותב בתחילת השיטה
2.

Version #1 (Shitah Mekubetzes): If the remaining two letters spell a word, he must write the entire word on the next line.

(l)

Version #2 (Rashi): If a two-letter word had to be written (and the line was finished), he may not write it between the Dapim. Rather, he writes it on the next line.

4)

INSERTING HASH-M'S NAME

הטועה בשם גורר את מה שכתב ותולה את מה שגרר וכותב את השם על מקום הגרר דברי רבי יהודה
(a)

(Continuation of Beraisa - R. Yehudah): If Hash-m's name was omitted, he should be Gorer (scrape off the (dried) ink of) the word written in its place, write Hash-m's name over it, and be Toleh the erased word (write it in between this line and the line above);

רבי יוסי אומר אף תולין את השם
(b)

R. Yosi says, one may even (R. Tam - only) be Toleh Hash-m's name (R. Tam - but he may not write it over an erasure);

רבי יצחק אומר אף מוחק וכותב
(c)

R. Yitzchak says, one may even be Mochek (rub off the ink, while it is still wet, of) the word written in its place, write Hash-m's name over it, and Toleh the erased word. (Tosfos - R. Yitzchak addresses R. Yehudah. He does not allow Teliyah of Hash-m's name. Rashba - in some texts, R. Yitzchak precedes R. Yosi);

ר"ש שזורי אומר כל השם כולו תולין מקצתו אין תולין
(d)

R. Shimon Shezuri says, we may be Toleh Hash-m's entire name, but not part of it.

ר"ש בן אלעזר אומר משום ר"מ אין כותבין את השם לא על מקום הגרר ולא על מקום המחק ואין תולין אותו
(e)

R. Shimon ben Elazar says in the name of R. Meir, we may not write Hash-m's name over any erasure nor be Toleh it;

כיצד עושה מסלק את היריעה כולה וגונזה
1.

The entire parchment must be put in Genizah.

איתמר רב חננאל אמר רב הלכה תולין את השם
(f)

(Rav Chananel): The Halachah is, we may be Toleh Hash-m's name.

רבה בר בר חנה א"ר יצחק בר שמואל הלכה מוחק וכותב
(g)

(Rabah bar bar Chanah): The Halachah is, we write it over a Machak.

ולימא מר הלכה כמר ומר הלכה כמר
(h)

Question: Why didn't each of them just say 'the Halachah follows this Tana'?

משום דאפכי להו
(i)

Answer: That would not suffice, for some versions of the Beraisa switch the opinions of the Tana'im.

5)

THE HALACHAH ALWAYS FOLLOWS R. SHIMON SHEZURI

אמר רבין בר חיננא אמר עולא א"ר חנינא הלכה כר"ש שזורי ולא עוד אלא כל מקום ששנה ר"ש שזורי הלכה כמותו
(a)

(Ravin bar Chinena): The Halachah follows R. Shimon Shezuri. In fact, the Halachah follows him in all places.

אהייא
(b)

Question: Concerning which teaching did Ravin say this?

אילימא אהא ר"ש שזורי אומר כל השם כולו תולין מקצתו אין תולין
1.

Suggestion: He said it concerning Teliyah of Hash-m's name.

והא איתמר עלה אמר רב חננאל אמר רב הלכה תולין את השם ורבה בר בר חנה אמר רב יצחק בר שמואל הלכה מוחק וכותב ואם איתא הוא נמי לימא
2.

Rejection: If so, his opinion should have been taught with those of Rav Chananel and Rabah bar bar Chanah!

אלא אהא
(c)

Answer #1: He said it concerning a Ben Paku'a (a fetus found inside a slaughtered animal);

ר"ש שזורי אומר אפי' בן חמש שנים וחורש בשדה שחיטת אמו מטהרתו
1.

(Mishnah - R. Shimon Shezuri): Even if a Ben Paku'a is five years old and plowing in the field, one may eat it, due to the Shechitah of its mother. (Even mid'Rabanan, we do not require another Shechitah.)

הא איתמר עלה זעירי א"ר חנינא הלכה כר"ש שזורי ואם איתא הוא נמי לימא
(d)

Rejection: Ze'iri taught (concerning that Mishnah) that the Halachah follows R. Shimon Shezuri. It was not recorded that Ze'iri and Ravin said that the Halachah follows R. Shimon Shezuri.

אלא אהא
(e)

Answer #2: He said it concerning the following Mishnah;

בראשונה היו אומרים היוצא בקולר ואמר כתבו גט לאשתי הרי אלו יכתבו ויתנו
1.

(Mishnah): At first, Chachamim said that if a man being taken to his execution commanded to write a Get to his wife, those who hear him should write and give it. (Surely, this was his intent, in order to exempt his wife from Yibum. Amidst his panic, he neglected to say 'and give it'.)

חזרו לומר אף המפרש והיוצא בשיירא
2.

Chachamim later said that the same applies to a man embarking on a boat or with a caravan;

ר"ש שזורי אומר אף המסוכן
3.

R. Shimon Shezuri says, this applies even to a deathly sick person.

אי נמי אהא
(f)

Answer #3: Perhaps he said it concerning Demai (produce bought from an Am ha'Aretz, i.e. one who is not trustworthy about Ma'aser;, it is Safek tithed);

תרומת מעשר של דמאי שחזרה למקומה
1.

(Mishnah): If a Chaver separated Terumas Ma'aser on Demai, and it became mixed with the Demai, one may ask the seller (whether or not it was already tithed. If the seller says that it was, we believe him. The Chaver's separation did not take effect, so one may eat the mixture like Chulin);

ר"ש שזורי אומר אף בחול שואלו ואוכלו על פיו
2.

R. Shimon Shezuri said that he is believed even on a weekday. (Normally, we believe an Am ha'Aretz (to permit eating it without any separation) only on Shabbos, for the sake of Oneg Shabbos, since one may not tithe on Shabbos. Alternatively, an Am ha'Aretz is afraid to lie about this on Shabbos.)

והא איתמר עלה א"ר יוחנן הלכה כר"ש שזורי במסוכן ובתרומת מעשר של דמאי ואם איתא הוא נמי לימא
(g)

Rejection (of answers 2 and 3): R. Yochanan taught that the Halachah follows R. Shimon Shezuri regarding a Get and Demai. It was not recorded that Ravin agreed about either of these.

אלא אהא
(h)

Answer #4: He said it concerning beans;

רבי יוסי בן כיפר אומר משום ר"ש שזורי פול המצרי שזרעו לזרע מקצתו השריש לפני ר"ה ומקצתו אחר ר"ה אין תורמין מזה על זה לפי שאין תורמין ומעשרין לא מן החדש על הישן ולא מן הישן על החדש
1.

(Beraisa - R. Yosi ben Kiper citing R. Shimon Shezuri): If Mitzri beans were planted for the sake of their seeds, and some took root before Rosh Hashanah, and some after, one cannot separate Ma'aser from beans of one year to exempt beans of the other. (They are considered like legumes. Ma'aser is taken according to the year in which they took root.)

כיצד יעשה
2.

Question: (If one does not know when each plant took root) how may he tithe them?

צובר גרנו לתוכו ונמצא תורם ומעשר מן החדש שבו על החדש שבו ומן הישן שבו על הישן שבו
3.

Answer: He mixes them all together and separates (the usual 10% of the total amount. We assume that they mix uniformly, so that) the right amount of Ma'aser from each year is taken, i.e. 10% of Yashan (last year's beans) is taken from Yashan, and similarly regarding Chodosh.

הא איתמר עלה אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן הלכה כרבי שמעון שזורי ואם איתא הוא נמי לימא
(i)

Rejection: R. Shmuel bar Nachmani cited R. Yochanan to say that the Halachah follows R. Shimon Shezuri (regarding beans). It was not recorded that Ravin agreed with this!