1)

USING APPLES TO FERMENT

ת"ר אין מחמיצין (דף נד,א) בתפוחים
(a)

(Beraisa): We do not use (R. Gershom - juice of) apples to ferment (Shtei ha'Lechem or Lachmei Todah);

משום רבי חנינא בן גמליאל אמרו מחמיצין רב כהנא מתני לה ברבי חנינא בן תרדיון
(b)

R. Chanina ben Gamliel (according to Rav Kahana - R. Chanina ben Tradyon) permits.

כמאן אזלא הא דתנן
(c)

Question: Who is the Tana of the following Mishnah?

תפוח שריסקו ונתנו בתוך העיסה וחימצה הרי זו אסורה כמאן
1.

(Mishnah): If a Terumah apple was minced and put into a dough and fermented it, it is forbidden (to Zarim).

לימא רבי חנינא בן גמליאל היא ולא רבנן
2.

Suggestion: It is like R. Chanina.

אפי' תימא רבנן נהי דחמץ גמור לא הוי נוקשה מיהא הוי
(d)

Answer (and rejection of suggestion): It is even like Chachamim. Granted, it does not become proper Chametz, but it does become Chametz Nuksheh (lowly Chametz; R. Gershom - a hardened dough, it is neither Matzah nor Chametz; Aruch - Chametz that fermented without Se'or).

א"ר אילא אין לך הקשה לקמיצה יותר ממנחת חוטא
(e)

(R. Ila): The hardest Kemitzah is of Minchas Chotei. (It is pure flour. When wiping away the excess sticking out (of the three middle fingers), extra flour is prone to fall out.)

רב יצחק בר אבדימי אמר מנחת חוטא מגבלה במים וכשרה
(f)

(R. Yitzchak bar Avodimi): (It is not hard.) Minchas Chotei may be kneaded with water.

לימא בהא קא מיפלגי דמר סבר כמות שהן משערינן ומר סבר לכמות שהיו משערינן
(g)

Suggestion: R. Ila is concerned for the original volume. (If we would add water, the Kometz would lack (or have an excess of) the difference in volume of the dough taken and its flour), R. Yitzchak follows the current volume (exactly a Kometz is taken, we are not concerned that it includes water.)

לא דכולי עלמא כמות שהן משערינן
(h)

Rejection: No, all follow the current volume;

ובהא קא מיפלגי דמר סבר מאי חריבה חריבה משמן ומר סבר חריבה מכל דבר:
1.

Minchas Chotei is called Chareivah (dry). R. Ila explains that it may not have any liquid at all. R. Yitzchak explains that it has no oil (unlike regular Menachos), but it may have water.

2)

INCREASE AND DECREASE OF VOLUME

תנן התם בשר העגל שנתפח ובשר זקנה שנתמעך משתערין לכמות שהן
(a)

(Mishnah): If calf meat swelled or if meat of an old animal shriveled, we judge them l'Kemos she'Hen (according to their volume).

רב ור' חייא ורבי יוחנן אמרי משתערין כמות שהן
(b)

(Rav (and R. Chiya...)): The text is Kemos she'Hen (according to their current volume).

שמואל ור"ש ב"ר וריש לקיש אמרי משתערין לכמות שהן
(c)

(Shmuel (and R. Shimon bar Rebbi...)): The text is l'Kemos she'Hen (based on the original volume).

מיתיבי בשר העגל שלא היה בו כשיעור ותפח ועמד על כשיעור טהור לשעבר וטמא
(d)

Question (against Shmuel - Beraisa): If calf meat was less than (k'Beitzah, i.e. the volume of an egg) the Shi'ur for Tum'ah, and it swelled to the Shi'ur, it is retroactively Tahor (i.e. regarding Tum'os before it swelled) and Tamei for the future. (Some explain that the Shi'ur is to receive Tum'ah mid'Oraisa. Some explain that the Shi'ur is to become Huchshar, i.e. if it becomes wet, it can receive Tum'ah. Some explain that it is to be Metamei other food.)

מיכן ולהבא מדרבנן
(e)

Answer: Mid'Rabanan it is Tamei for the future. (Mid'Oraisa, it is Tahor.)

אי הכי אימא סיפא וכן בפיגול וכן בנותר
(f)

Question (Seifa): The same applies to Pigul and Nosar.

אי אמרת בשלמא דאורייתא היינו דאיכא פיגול ונותר
1.

If mid'Oraisa we follow the current volume (for the future), this teaches that one is Chayav Kares for eating a k'Zayis of swelled Pigul or Nosar;

אלא אי אמרת דרבנן פיגול ונותר בדרבנן מי איכא
2.

if we follow the current volume mid'Rabanan, we cannot say that Chachamim are Mechayev Kares for (swelled) Pigul or Nosar!

אימא וכן בטומאת פיגול וכן בטומאת נותר
(g)

Answer: It means, the same applies to Tum'ah of Pigul and Nosar:

סד"א הואיל וטומאת פיגול וטומאת נותר דרבנן היא כולי האי בדרבנן לא עבוד רבנן קא משמע לן
1.

One might have thought that since Tum'as Pigul and Nosar is only mid'Rabanan, they did not apply another mid'Rabanan stringency (to follow the current volume) to it. The Beraisa teaches that they apply the stringency.

ת"ש בשר זקנה שהיה בו כשיעור וצמק פחות מכשיעור טמא לשעבר וטהור מיכן ולהבא
(h)

Question (against Shmuel - Beraisa): If meat of an old animal was a Shi'ur, and shriveled to less than a Shi'ur, it is retroactively Tamei, and Tahor for the future.

אמר רבה כל היכא דמעיקרא הוה ביה והשתא לית ביה הא לית ביה
(i)

Answer: (Rabah): (The argument of the Amora'im is not as we assumed.) All agree that if at first there was a Shi'ur and now there is not, (for the future) we follow the present;

וכל היכא דמעיקרא לא הוה ביה והשתא הוה ביה מדרבנן
1.

All agree that if at first there was not a Shi'ur and now there is, we follow the present mid'Rabanan;

54b----------------------------------------54b
(דף נד,ב) כי פליגי כגון שהיה בו כשיעור וצמק וחזר ותפח
2.

They argue when there was a Shi'ur, it shriveled to less than a Shi'ur, and then returned to its original size;

דמר סבר יש דיחוי באיסורא
i.

Shmuel holds that Dichuy applies to Isurim (and Tum'os. Since one was not liable for it when it was shriveled, one will never be liable for it again);

ומר סבר אין דיחוי באיסורא
ii.

Rav holds that Dichuy does not apply to Isurim.

ומי איכא למ"ד דיש דיחוי באיסורין
(j)

Question: Does anyone really hold that Dichuy applies to Isurim?!

והתנן כביצה אוכלין שהניחה בחמה ונתמעטו וכן כזית מן המת כזית מן הנבלה וכעדשה מן השרץ וכזית פיגול וכזית נותר וכזית חלב טהורין ואין חייבין עליהן משום פיגול ונותר וחלב
1.

(Mishnah): If k'Beitzah of food, a k'Zayis of Tum'as Mes or Neveilah, or the volume of a lentil of a Sheretz was left in the sun, and it shriveled to less than a Shi'ur, it loses its Tum'ah (i.e. ability to be Metamei). If a k'Zayis of Chelev shriveled to less than a Shi'ur, one who eats it is not liable for eating Pigul, Nosar or Chelev;

הניחן בגשמים ותפחו טמאין וחייבין עליהם משום פיגול ונותר וחלב
2.

If it was left in the rain and returned to its original size, it is again Tamei (or one is liable for eating it).

תיובתא למ"ד יש דיחוי באיסורין תיובתא
3.

This refutes anyone who holds that Dichuy applies to Isurim (e.g. Shmuel, according to Rabah).

3)

TAKING TERUMAH ACCORDING TO VOLUME OR NUMBER

תא שמע תורמין תאנים על הגרוגרות במנין
(a)

Question (against Rav - Beraisa): If separates fresh figs as Terumah or Ma'aser for dried figs, one tithes according to the number of figs (even though figs that have been dried are smaller in volume than fresh figs).

אי אמרת בשלמא לכמות שהן משערינן שפיר
1.

This is like Shmuel, who follows the original volume;

אלא אי אמרת כמות שהן הוה ליה מרבה במעשרות
2.

According to Rav, who follows the current volume, a tenth of the number is more than a tenth of the volume. This is too much Ma'aser!

<ותנן> [ותניא] המרבה במעשרות פירותיו מתוקנים ומעשרותיו מקולקלין
i.

(Mishnah): If one takes too much Ma'aser, the produce he wanted to exempt is indeed exempt, but the Ma'aser is messed up. (Only 10% became Ma'aser. It is mixed with Tevel, i.e. the excess above 10%.)

אלא מאי לכמות שהן אימא סיפא
3.

Counter-question: If we follow the original volume, the Seifa is difficult!

גרוגרות על התאנים במדה
4.

(Seifa of Beraisa): When separating dried figs as Terumah or Ma'aser for fresh figs, one measures them based on their volume.

אי אמרת בשלמא כמות שהן שפיר
i.

This is like Rav, who follows the current volume;

אלא אי אמרת לכמות שהן מרבה במעשרות הוא
ii.

According to Shmuel, who follows the original volume, this is too much!

אלא הכא בתרומה גדולה עסקינן ורישא בעין יפה וסיפא בעין יפה היא
(b)

Answer #1 (to both questions): The Beraisa discusses Terumah Gedolah. In both cases he tithes generously. (For Terumah Gedolah, this is praiseworthy.)

אי הכי אימא סיפא א"ר אלעזר בר' יוסי אבא היה נוטל עשר גרוגרות שבמקצוע על תשעים שבכלכלה
(c)

Objection (Seifa of Beraisa - R. Elazar b'Rebbi Yosi): My father would take 10 dry figs to exempt 90 moist figs.

ואי בתרומה גדולה עשר מאי עבידתיה
1.

It is not normal to take a tenth for Terumah Gedolah. (One who is generous take one part in 40.) Surely this was Ma'aser!

אלא הכא בתרומת מעשר עסקינן ואבא אלעזר בן גומל הוא
(d)

Answer #2: The Beraisa discusses Terumas Ma'aser. It is like R. Aba Elazar ben Gomel:

דתניא אבא אלעזר בן גומל אומר (במדבר יח) ונחשב לכם תרומתכם בשתי תרומות הכתוב מדבר אחת תרומה גדולה ואחת תרומת מעשר
1.

(Aba Elazar ben Gomel): "V'Nechshav Lachem Trumaschem (ka'Dagan Min ha'Goren)" discusses (and equates) two Terumos, Terumah Gedolah and Terumas Ma'aser:

כשם שתרומה גדולה ניטלת באומד ובמחשבה כך תרומת מעשר ניטלת באומד (דף נה,א) ובמחשבה
i.

Just like Terumah Gedolah is taken by estimation and may be designated with mere intent (without an action or words), also Terumas Ma'aser;

מה תרומה גדולה בעין יפה אף תרומת מעשר בעין יפה
ii.

Just like Terumah Gedolah may be taken generously (one may take a lot, even though any amount suffices), also Terumas Ma'aser.