1)

THE LAVIM TO ADD OIL AND LEVONAH

ואיכא דאמרי אמר רב יצחק בר יוסף בעי רבי יוחנן נתן משהו שמן על גבי כזית מנחה מהו
(a)

Version #2 - Question (R. Yitzchak bar Yosef): If any amount of oil was put on a k'Zayis of Minchah, what is the law?

מי בעינן שימה כנתינה או לא
1.

Must 'Simah' (of oil) resemble 'Nesinah' (of Levonah, which connotes a k'Zayis?)

תיקו:
(b)

This question is not resolved.

נתן שמן על שיריה:
(c)

(Mishnah): If one put on oil on the Shirayim, etc.

ת"ר (ויקרא ה) לא ישים עליה שמן ולא יתן יכול בשני כהנים
(d)

Version #1 - Rashi - (Beraisa) Suggestion: Perhaps "Lo Yasim Aleha Shemen v'Lo Yiten" teaches that liability for both Lavim (on one Minchah) applies only when two different Kohanim put the oil and Levonah!

תלמוד לומר עליה בגופה של מנחה הכתוב מדבר ולא בכהן
(e)

Rejection: "Aleha" - the Lavim are based on (adding to) the Minchah itself (and not the one who puts. Therefore, even one Kohen can be liable twice.)

(f)

Version #2 - Tosfos - (Beraisa) Suggestion: Perhaps "Lo Yasim Aleha Shemen v'Lo Yiten" teaches that liability for both Lavim applies only when there are two Kohanim (i.e. Menachos. Normally, a different Kohen offers each Minchah.)

(g)

Rejection: "Aleha" - both Lavim apply to even one Minchah.

(h)

Version #3 - R. Tam - (Beraisa) Suggestion: Perhaps "Lo Yasim..." teaches that liability for both Lavim is when two Kohanim (or one) put(s) oil and Levonah one after the other!

(i)

Rejection: "Aleha" - the Lavim are for putting on the Minchah itself (like it should be, without oil or Levonah. Alternatively, they are for putting on a valid Minchah. After the first was put, it is Pasul.)

יכול לא יתן כלי על גבי כלי ואם נתן פסל
(j)

Suggestion: Perhaps "Lo Yasim Aleha Shemen v'Lo Yiten" teaches that if one places a vessel containing oil on a vessel containing the Minchah he renders the latter Pasul!

ת"ל עליה בגופה של מנחה הכתוב מדבר:
(k)

Rejection: "Aleha" - It refers to (adding Shemen or Levonah to) the Minchah itself.

2)

HAGASHAH AND TENUFAH

(משנה) יש טעונות הגשה ואין טעונות תנופה הגשה ותנופה תנופה ולא הגשה לא תנופה ולא הגשה
(a)

(Mishnah): Some Menachos require Hagashah, but not Tenufah. Some require Hagashah and Tenufah. Some require Tenufah, but not Hagashah. Some do not require either.

ואלו טעונות הגשה ואין טעונות תנופה
(b)

The following require Hagashah but not Tenufah;

מנחת הסולת והמחבת ומרחשת והחלות והרקיקין מנחת כהנים ומנחת כהן משיח מנחת <נכרים> {גוים} מנחת נשים ומנחת חוטא
1.

Minchas Soles, Machavas, Marcheshes, Chalos, Rekikim, Minchas Kohanim, Chavitim, the Minchah of Nochrim or women, and Minchas Chotei;

רבי שמעון אומר מנחת כהנים ומנחת כהן משיח אין בהן הגשה לפי שאין בהן קמיצה
2.

R. Shimon says, Minchas Kohanim and Chavitim do not require Hagashah, for Kemitzah is not taken;

וכל שאין בהן קמיצה אין בהן הגשה:
i.

Hagashah is done only on Menachos ha'Nikmatzos.

אמר רב פפא כל היכא דתנן עשר תנן
(c)

(Gemara - Rav Papa): Whenever the Mishnah lists the Menachos, each is baked into 10 loaves (alternatively - it lists 10 kinds);

מאי קמ"ל לאפוקי מדרבי שמעון דאמר מחצה חלות ומחצה רקיקין יביא קמ"ל דלא:
1.

This is unlike R. Shimon, who says that Ma'afe Tanur may be brought half Chalos and half Rekikim.

מנא הני מילי
(d)

Question: What is the source (that these Menachos require Hagashah but not Tenufah)?

דתנו רבנן אילו נאמר (ויקרא ב) והבאת אשר יעשה מאלה לה' והקריבה אל הכהן והגישה הייתי אומר אין לי שטעון הגשה אלא קומץ בלבד
(e)

Answer (Beraisa): (Regarding Minchos Nedavah it says "v'Heveisa Es ha'Minchah Asher Ya'aseh me'Eleh la'Shem v'Hikrivah El ha'Kohen v'Higishah.") Had it said only 'v'Heveisa Asher Ya'aseh...", we would think that Hagashah applies only to the Kometz (for only it is la'Shem, i.e. Huktar);

מנחה מנין
1.

Question: What is the source that it applies to the entire Minchah?

תלמוד לומר מנחה
2.

Answer: We learn from '(v'Heveisa) Minchah.'

מנחת חוטא מנין
3.

Question: What is the source to include Minchas Chotei?

ת"ל את המנחה
4.

Answer: We learn from "(v'Heveisa) Es ha'Minchah."

ודין הוא
(f)

Question: We should not need a verse to teach this!

נאמר הכא (דף ס,ב) מנחת חובה ונאמר הכא מנחת נדבה מה מנחת נדבה טעונה הגשה אף מנחת חובה טעונה הגשה
1.

The Torah teaches about Chovah (Minchas Chotei), and (Minchas) Nedavah. Just like Nedavah requires Hagashah, also Chovah!

60b----------------------------------------60b
מה למנחת נדבה שכן טעונה שמן ולבונה
2.

Question: We cannot learn from Nedavah, for it has oil and Levonah, but Minchas Chotei does not!

מנחת סוטה תוכיח
3.

Answer: Minchas Kena'os (of a Sotah) dispels this. It requires Hagashah, even though it has no oil or Levonah.

מה למנחת סוטה שכן טעונה תנופה
4.

Question: We cannot learn from (Minchas) Kena'os, for it requires Tenufah, but Minchas Chotei does not!

מנחת נדבה תוכיח
5.

Answer: Nedavah dispels this. (It requires Hagashah, but not Tenufah.)

וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן ששוו לקמיצה ושוו להגשה אף אני אביא מנחת חוטא ששוה להן לקמיצה תשוה להן להגשה
6.

Conclusion: Each has its own stringency. The Tzad ha'Shavah (common side) of them is that Kemitzah is done, and also Hagashah. Also Minchas Chotei is Nikmetzes, therefore Hagashah should be done.

מה להצד השוה שבהן שכן הוכשרו לבא בעשיר כבעני תאמר במנחת חוטא שלא הוכשרה לבא בעשיר כבעני
(g)

Answer (and Rejection of (6)): We cannot learn from Nedavah and Kena'os, for rich and poor people bring both of them, but only a very poor person brings Minchas Chotei! (Others bring an animal or birds.)

תלמוד לומר את המנחה
1.

(Since we cannot learn from the Tzad ha'Shavah,) "Es ha'Minchah" teaches about Minchas Chotei.

רבי שמעון אומר והבאת לרבות מנחת העומר להגשה וכן הוא אומר (ויקרא כג) והבאתם את עומר ראשית קצירכם אל הכהן
(h)

R. Shimon says, "v'Heveisa (...v'Higishah)" teaches that the Omer requires Hagashah, for it says similarly "va'Haveisem Es Omer Reishis Ketzirchem El ha'Kohen."

והקריבה לרבות מנחת סוטה להגשה וכן הוא אומר (במדבר ה) והקריב אותה אל המזבח
(i)

We include Kena'os for Hagashah from "v'Hikrivah (...v'Higishah)", for it says similarly "v'Hikriv Osah (Minchas Sotah) El ha'Mizbe'ach."

ודין הוא
(j)

Question: A Kal va'Chomer should teach this!

ומה מנחת חוטא שאינה טעונה תנופה טעונה הגשה מנחת סוטה שטעונה תנופה אינו דין שטעונה הגשה
1.

Minchas Chotei does not require Tenufah, yet it requires Hagashah. Minchas Kena'os requires Tenufah, all the more so it should require Hagashah!

מה למנחת חוטא שכן באה חיטין
2.

Question: We cannot learn from Minchas Chotei, for it is of wheat, but Kena'os is of barley!

מנחת העומר תוכיח
3.

Answer: The Omer dispels this. It requires Hagashah, even though it is of barley.

מה למנחת העומר שכן טעונה שמן ולבונה
4.

Question: We cannot learn from the Omer, for it has oil and Levonah, but Kena'os does not!

מנחת חוטא תוכיח
5.

Answer: Minchas Chotei dispels this. (It requires Hagashah, even though it has no oil or Levonah.)

וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן ששוו לקמיצה ושוו להגשה אף אני אביא מנחת סוטה ששוותה להן לקמיצה תשוה להן להגשה
6.

Conclusion: Each has its own stringency. The Tzad ha'Shavah of them is that Kemitzah is done, and also Hagashah. Also Kena'os is Nikmetzes, therefore Hagashah should be done.

מה להצד השוה שבהן שכן לא הוכשרו לבא קמח תאמר מנחת סוטה שהוכשרה לבא קמח
(k)

Answer (and Rejection of (6)): We cannot learn from Minchas Chotei and the Omer, for both of them must be Soles (fine flour), but Kena'os can be from (mediocre quality) flour!

ת"ל והקריבה
1.

Therefore, we must learn from "v'Hikrivah".

ר' יהודה אומר והבאת לרבות מנחת סוטה להגשה וכן הוא אומר (במדבר ה) והביא את קרבנה עליה
(l)

R. Yehudah says, "v'Heveisa (...)" teaches that Kena'os requires Hagashah. It says (regarding Kena'os) "v'Hevi Es Korbanah Aleha";

אבל מנחת העומר לא צריכא קרא מאי טעמא
(m)

Question: Why doesn't he need a verse to teach about the Omer?

מדינא קא אתיא
(n)

Answer: A Kal va'Chomer teaches this;

ומה מנחת חוטא שאינה טעונה תנופה טעונה הגשה מנחת העומר שטעונה תנופה אינו דין שטעונה הגשה
1.

Minchas Chotei does not require Tenufah, yet it requires Hagashah. The Omer requires Tenufah, all the more so it requires Hagashah!

מה למנחת חוטא שכן באה חיטין
2.

Question: We cannot learn from Minchas Chotei, for it is of wheat, but the Omer is of barley!

מנחת סוטה תוכיח
3.

Answer: Minchas Kena'os dispels this. It requires Hagashah, even though it is of barley.

מה למנחת סוטה שכן באה לברר עון דמזכרת עון היא
4.

Question: We cannot learn from Kena'os, for it clarifies sin! (It causes the water to kill a guilty Sotah.)

מנחת חוטא תוכיח
5.

Answer: Minchas Chotei dispels this. (It requires Hagashah, even though it does not clarify sin.)

וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שכן שוו לקמיצה ושוו להגשה אף אני אביא מנחת העומר ששוותה להן לקמיצה תשוה להן להגשה
6.

Conclusion: Each has its own stringency. The Tzad ha'Shavah of them is that Kemitzah is done, and also Hagashah. Also the Omer is Nikmetzes, therefore it requires Hagashah.

ומאי פרכת
(o)

Question: R. Shimon uses a verse to teach about the Omer. How does he challenge the Kal va'Chomer?

רבי שמעון פריך הכי מה להצד השוה שבהן שכן מצויין
(p)

Answer: He does not learn the Omer from Minchas Chotei and Kena'os, for they are (potentially) more frequent than the Omer. (They can occur many times in a year.)

ורבי יהודה אדרבה הא מצוייה טפי הנך זימנין דלא משכחת לה כלל
(q)

R. Yehudah does not consider this to be a challenge. He considers the Omer to be more frequent, for it is definitely brought every year.

3)

WHY WE DO NOT EXPOUND DIFFERENTLY

או אינו אומר והבאת אלא שיחיד מתנדב ומביא מנחה אחרת חוץ מאלה שבענין
(a)

(Continuation of Beraisa) Suggestion: (R. Shimon and R. Yehudah used "V'Heveisa" to teach about the Omer and Kena'os, respectively.) Perhaps "v'Heveisa" rather teaches that an individual may offer a Nedavah different than the five listed in the Torah!

ודין הוא ציבור מביא מנחה מן החיטין חובה ומביא מנחה מן השעורין חובה אף יחיד שמביא מנחה מן החיטין נדבה <יכול> יביא מנחה מן השעורין נדבה
1.

The Tzibur brings a Chovah from wheat, and also from barley. We should likewise say that an individual, who brings Nedavah from wheat, may also bring Nedavah from barley!

ת"ל אלה אין לי אלא אלה
(b)

Rejection: "Eleh" - only the Nedavos listed may be brought.

או אינו אומר אלה אלא לאומר הרי עלי מנחה שמביא חמישתן
(c)

Suggestion: Perhaps "Eleh" rather teaches that one who says 'Alai (it is incumbent on me to bring a) Minchah' must bring all five Menachos!

ת"ל מאלה רצה אחת מביא רצה חמישתן מביא
(d)

Rejection: It says "me'Eleh". He may bring as many as he desires.

רבי שמעון אומר את המנחה לרבות שאר מנחות <כגון מנחת נכרים מנחת נשים> {} להגשה
(e)

R. Shimon says, "Es ha'Minchah" includes other Menachos (for Hagashah), such as those of Nochrim and women.

יכול שאני מרבה אף שתי הלחם ולחם הפנים
(f)

Suggestion: Perhaps we include even Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim!

ת"ל מאלה
(g)

Rejection: It says "mei'Eilah" (only from these).

ומה ראית לרבות שאר מנחות ולהוציא שתי הלחם ולחם הפנים
(h)

Question: Why include other Menachos and not Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim?

מרבה אני שאר מנחות שיש מהן לאישים ומוציא אני שתי הלחם ולחם הפנים שאין מהן לאישים
(i)

Answer: No, we include the others, for parts of them are Huktar, but Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim are totally eaten.

והלא מנחת נסכים כולה לאישים יכול יהא טעונה הגשה
(j)

Suggestion: Minchas Nesachim is totally Huktar. Perhaps it requires Hagashah!

ת"ל והקריבה
(k)

Rejection: It says "v'Hikrivah (...v'Higishah)." It, i.e. one of the five Nedavos, requires Hagashah, but Minchas Nesachim does not.)

והא אפיקתיה
()

Question: He already expounded (2:i) "v'Hikrivah"!

והקריב והקריבה
(k)

Answer: It could have said "v'Hikriv". Since it says "v'Hikrivah", we learn two things.