1) TOSFOS DH veha'Ma'ah

תוספות ד"ה והמעה

(SUMMARY: Tosfos concludes that this is a Hechra.)

קולבון שכל יחיד מביא מחצית השקל בהכרע באדר

(a) Explanation: This is the Kolbon, that every individual brings Machatzis ha'Shekel in Adar with a Hechra (a small addition, so the pan holding the silver given will outweigh and raise the other pan of the scale holding the half-Shekel);

ואם נתנו בין שניהם שקל שלם נותנין קולבון א' מעה קטנה מפני הכרע שעכשיו לא נתנו שניהם אלא הכרע אחד ואילו הביאו כמשפטו היה שם שתי הכרעות לפיכך נותנין קולבון אחד כך פירש בקונט'

1. If two people gave a Shekel for both of them, they give one Kolbon, a small coin due to Hechra. Now, both of them give [together] only one Hechra. If they brought properly (each by himself), there would be two Hachra'os. Therefore, they give one Kolbon. So Rashi explained. (Yashar v'Tov - R. Meir argues, and obligates two Kolbonos.)

וקשיא דאם הכרע עולה יותר ממעה היאך יוצאין בהכרע אחד במעה והלא חייבין שתי הכרעות (ואם זה שיעור הכרע למה דחק בקונטרס לפרש כן לפיכך נראה דבכל הכרעות מיירי - ישר וטוב מוחקו מכאן ומביאו למטה) ופלוגתא היא בתוספ' דשקלים

(b) Question: If a Hechra (for both together) is more than a Ma'ah, how are they Yotzei with one Hechra with a Ma'ah? They are obligated two Hachra'os! [The amount] is an argument in the Tosefta in Shekalim (1:5);

דתניא כמה הוא נותן קולבון מעה כסף אחד מכ''ד כסף לסלע וחכמים אומרים חצי מעה של ארבע איסרות

1. Citation (Tosefta): How much does he give? [He gives] a Kolbon, one Ma'ah of silver, one part in 24 of a silver Sela. Chachamim say, he gives a half Ma'ah of four Isarim.

[צ"ל ואם זה שיעור הכרע למה דחק בקונטרס לפרש כן - ישר וטוב]

2. And if [a Ma'ah] is the Shi'ur of a Hechra, what forced Rashi to explain so (that we discuss two who gave a Shekel)?

[צ"ל לפיכך נראה דבכל הכרעות מיירי (וקולבונות אלו מה היו עושין מהן נופלין לשקלים דברי ר''מ ר' אלעזר אומר לנדבה) - ישר וטוב]

(c) Explanation #2: It seems that we discuss all Hachra'os (even one who gave a half-Shekel, according to R. Meir).

2) TOSFOS DH u'Shmuel Mai Taima Lo Amar k'R. Oshaya

תוספות ד"ה ושמואל מאי טעמא לא אמר כרבי אושעיא

(SUMMARY: Tosfos asks why R. Oshaya did not say like Shmuel.)

והוא הדין כל הני אמוראי דלעיל

(a) Explanation: Likewise [this is why] all the Amora'im above [did not say like R. Oshaya].

ורבי אושעיא מאי טעמא לא אמר כשמואל

(b) Implied question: Why didn't R. Oshaya say like Shmuel?

דבשלמא אמוראי דלעיל סברי דמותר מנחה לאו לנדבה אזלי אלא לרבי אושעיא דחשיב מותר מנחת חוטא כל שכן מותר עשירית האיפה

1. Granted, the Amora'im above hold that Mosar Minchah does not go to Nedavah. However, R. Oshaya, who lists Mosar Minchas Chotei, all the more so Mosar Asiris ha'Eifah!

3) TOSFOS DH Hi Keruyah Chatas

תוספות ד"ה היא קרויה חטאת

(SUMMARY: Tosfos points out that we learn another law from this.)

בפרק קמא (לעיל ד.) דרשינן לה ותרתי שמעת מינה

(a) Observation: We expound this above (4a). We learn two laws from this. (Also, Minchas Chotei Lo Lishmah is Pasul, like Chatas.)

4) TOSFOS DH umid'Einah Keruyah Chatas Yirkevu

תוספות ד"ה ומדאינה קרויה חטאת ירקבו

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not say so about Minchah.)

לא דמי למותר מנחה דלא תירקב ואינה קרויה חטאת

(a) Implied question: Why is this unlike Mosar Minchah? It does not rot, and it is not called Chatas!

ועשירית האיפה דווקא דקרויה חטאת ביחזקאל (מד) אתא האי קרא לאפוקי דאין מותר קרויה חטאת ותירקב:

1. Only Asiris ha'Eifah is called Chatas, in Yechezkel (44:27). This verse comes to exclude that its Mosar is not called Chatas, and it rots.

108b----------------------------------------108b

5) TOSFOS DH l'Fi she'Ein Bilah

תוספות ד"ה לפי שאין בילה

(SUMMARY: Tosfos explains why this is a problem.)

שצריך להביא שני מנחות עמהן בב' כלים ואין יכול לערבן יחד בכלי אחד הלכך לא מיחזי כי ההוא דנדרו

(a) Explanation: He must bring two Menachos with them in two Kelim, and he cannot mix them together in one Kli. Therefore, it does not look like what he vowed.

ומן הדם לא חיישינן אם נתערב ולכל הפחות אם נתערב סולתן יכול לערב לכתחילה כדאמרן לעיל גבי יין:

(b) Distinction: We are not concerned about the blood, if it becomes mixed (even though Kabalah is in two Kelim. And even if you will say that one may not mix the blood), at least if the flour became mixed, l'Chatchilah one may mix [the blood], like we said above (89b) about wine.

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF