PEREK HAMAZMIN
1)

DECLARING TITHES BEFORE SHABBOS (Yerushalmi Demai Perek 7 Halachah 1 Daf 29b)

משנה המזמין את חבירו שיאכל אצלו והוא אינו מאמינו על המעשרות אומר מערב שבת מה שאני עתיד להפריש למחר הרי הוא מעשר ושאר מעשר סמוך לו זה שעשיתי מעשר עשוי תרומת מעשר עליו ומעשר שני בצפונו או בדרומו ומחולל על המעות:

(a)

(Mishnah): If a person is invited to his friend for a meal and he doesn't trust him to separate Maaseros, he should say before Shabbos, "Whatever I will separate tomorrow shall be (1/10th of the) Maaser and what is around it should be the other 9/10th. But whatever I made Maaser should be the Terumas Maaser for the rest of the Maaser and its Maaser Sheni should be on its northern or southern side and it should be redeemed onto coins.

גמרא א''ר יוחנן מתניתן בדמאי הא בוודאי לא

(b)

(Gemara) (R. Yochanan): The Mishnah is referring to Demai, but if it is definite Tevel, it may not be done.

הא מתני' (זו) אמר אפילו בודאי בתנינן תמן היו לו תאנים של טבל בתוך ביתו והוא בבית המדרש או בשדה אין תימר בדמאי אנן קיימין לית יכול דתנינן היו דמאי

(c)

Question: But there is a Mishnah (later in this Perek) that allows it even for definite Tevel - If a person had Tevel figs in his house and he was in the Beis Midrash or in the field...(he may make a stipulation)...? You cannot say that it is discussing Demai, as the latter part of that Mishnah explicitly teaches Demai...?

[דף סה עמוד ב (עוז והדר)] מה א''ר יוחנן בדמאי לא בודאי לא אמר אלא מתניתא בדמאי

(d)

Answer: Did R. Yochanan teach that the Mishnah discusses Demai and not definite? He only said that it is more suitable for Demai (although it is still valid for definite).

מה בין דמאי ומה בין ודאי דמאי אדם מתנה על דבר שאינו ברשותו ודאי אין אדם מתנה אלא על דבר שהוא ברשותו

1.

What's the difference between Demai and definite Tevel? For Demai, a person may stipulate on something that he doesn't possess; for definite Tevel, it is only if he possesses it.

רבי ינאי הוה ליה תנאי ודאי שאל לרבי חייא רובא מאי מתקנא בשבתא א''ל (דברים כו) למען תלמד ליראה את ה' אלהיך כל הימים ואפילו בשבת.

(e)

R. Yannai made a stipulation on definite Tevel. He asked R. Chiya the Great about making this stipulation on Shabbos. R. Chiya answered him from a pasuk that discusses Maaser (Devarim 14:23), "...in order that you shall learn to fear Hash-m your G-d all of the days'' - (Maaser may be taken) even on Shabbos (which is achieved by making a stipulation before Shabbos and then actually separating on Shabbos).

מהו דחמת מיקל בלשי תלוי בי

(f)

Question #2 (R. Yannai): What was the significance of my seeing a tax collector's staff hanging from me in a dream?

א''ל עתיד את להנהיג שררה על ישראל.

(g)

Answer (R. Chiya the Great): In the future you will be in a position of power over Jews.

רבי הושעיא היה לו תנאי ודאי חדא איתא בשלה ירק אנשיית מתקנתה אתת לנבי רבי הושעיא ושלח לזבדי בן לוי דיתקן לילא.

(h)

R. Hoshiya had made a stipulation on definite Tevel. There was a woman in his area who had cooked her Tevel vegetables before Shabbos and forgotten to tithe. On Shabbos she came to R. Hoshiya asking what to do. R. Hoshiya used his own stipulation to appoint Zavdi ben Levi to tithe for her (by separating Maaseros from R. Hoshiya's own vegetables).

[דף ל עמוד א] רבי בא בר ממל בעי ולא הוה זבדי בר לוי צריך מיזכיא לרבי הושעיא בירקא.

(i)

Question (R. Ba bar Mamal): Didn't Zavdi bar Levi need to acquire the vegetables for R. Hoshiya before being able to tithe them?

רבי זעירא בעי מה נן קיימין אי בשיש לו תנאי עליו ועל אחרים אינו צריך לזכותו בירקא [דף סו עמוד א (עוז והדר)] ואם באין לו תנאי (לא)[אלא] עליו ולא על אחרים צריך לזכותו בירק

(j)

Question (R. Zeira): What exactly was the case? If his stipulation included others, he would not have needed to acquire the vegetables beforehand; and if his stipulation was only for his own produce, then Zavdi would have needed to acquire the vegetables for R. Hoshiya. (Since he didn't, this shows that R. Hoshiya's stipulation included others.)

רבי יעקב בר זבדי בשם רבי אבהו איתתבת ולא זכי זבדי בן לוי לרבי הושעיא בירקא

(k)

(R. Yaakov bar Zavdi citing R. Abahu disagrees): The question was asked and the answer was that Zavdi did not acquire for R. Hoshiya.

א''ר ינאי צריך שיהא זכור תנייו

(l)

(R. Yannai): A person must remember his stipulation when he comes to separate on Shabbos.

שמעון בר ווא בשם רבי יוחנן וצריך (להחליט)[להלחיש] בשפתיו

(m)

(Shimon ben Vava citing R. Yochanan): He must repeat his stipulation when he comes to separate.

רבי רמיה בעא קומי רבי זעירא ולא נמצא כמתקן בשבת

(n)

Question (R. Remiya to R. Zeira): Isn't he doing an act of Tikun (fixing) on Shabbos (if he repeats it)?

א''ל (אדחי תנאי)[אדהתנה]

(o)

Answer (R. Zeira): It's permitted since he already stipulated.

רבי ירמיה בעא קומי רבי זעירא ואינו אסור מפני אובדן אוכלים

(p)

Question (R. Yirmiyah to R. Zeira): Isn't it forbidden because he is wasting food (meaning that he must waste the Terumas Maaser that he separates, rather than leave it with the Am HaAretz who might eat it)...?

א''ל מפררו כל שהוא

(q)

Answer (R. Zeira): He doesn't destroy it; he merely crumbles it into small pieces that the Am HaAretz won't eat.

רבי ירמיה בעא קומי רבי זעירא ואינו אסור משום גזל

(r)

Question (R. Yirmiyah to R. Zeira): Isn't he tithing from that which was given to him by his host as food, which is a form of theft?

א''ל רוצה הוא שיהא לו נחת רוח.

(s)

Answer (R. Zeira): The Am HaAretz is assumed to agree to his guest tithing.

מיליהון דרבנין פליגין דא''ר שמואל בר רב יצחק רבי ורבי יוסי בי רבי יהודה נתארחו אצל בעל הבית אחד אזל לישנא בישא א''ל הב דעתך דאינון מחשדונך יתיב לי מעייני לון והוון עבדין נפשין מזרקין אילין לאילין ומתקנין. ואינו רוצה הנחת רוח.

(t)

The words of Rabbanan disagree with this, as R. Shmuel bar Yitzchak said that Rebbi and R. Yosi bei R. Yehuda were guests of a certain host. Someone went and spoke disparagingly to the host and said, "Keep your eyes on them and you'll see that (they are tithing your food, because) they suspect you of not tithing. The host sat and studied their actions and they were throwing small pieces of food one to another, in the form of a game (as a facade to their tithing). Why wasn't he happy that they were tithing for him?

רוצה הוא אלא דלא בעי דחשדוניה:

(u)

Answer: He was happy, but didn't want them to suspect him.

תני רבי יהודה אוסר. [דף סו עמוד ב (עוז והדר)] מה טעמא דרבי יודה ויש אדם מתנה על דבר שאינו ברשותו. מודה רבי יודה שהוא הולך ולוקח ממקום שלקח זה ומעשרן. ויש אדם מפריש על דבר שאינו שלו.

(v)

Question: The Mishnah taught that there is a stipulation that one can make. A Baraisa teaches that R. Yehuda disagreed and did not allow the stipulation. Why did he say this? Can a person stipulate about something not in his possession? However, R. Yehuda agrees that a guest may go and buy produce from the same place that his host bought and then tithe from what he bought. But how could a person tithe for something that is not his?

רבי אבהו בשם רבי יוחנן עשו אותו כמוכר פירות טבולין לחבירו

(w)

Answer (R. Abahu citing R. Yochanan): They viewed him like one who sells Tevel fruits to his friend. (in a case where there is no choice, Chazal allowed a person to separate from his produce for his friend...)

כהדא דתני המוכר פירות טבולין לחבירו הרי זה רץ אחריו ומתקנו. לא מצאו אם ידוע שהפירות קיימין מעשר עליהן ואם לאו אינו צריך לעשר עליהן ספק קיימין ספק אין קיימין מעשר עליהן וקורא שם למעשרותיהם:

1.

Proof (Tosefta): If a person sold Tevel produce to his friend, he must chase after him to tithe. If he didn't find him, if he knows that some of the fruit still exists, he should tithe for them (from his own produce). And if not, he does not need to tithe for them. If he is doubtful if some still exists, he should tithe for them (Terumas Maaser) and declare the rest of the Maaser on his friend's fruits. (This proves that if necessary, one may declare another person's fruits to be Maaseros.)