MIXTURES OF TEVEL, CHULIN AND MAASER (Yerushalmi Demai Perek 7 Halachah 7 Daf 33a)
[דף עד עמוד א (עוז והדר)] משנה מאה טבל מאה חולין נוטל מאה ואחת
(Mishnah): If 100 parts Tevel became mixed with 100 parts Chulin (tithed produce), he removes 101 parts.
מאה טבל מאה מעשר נוטל מאה ואחת
If 100 parts Tevel became mixed with 100 parts Maaser, he removes 101 parts.
מאה חולין מתוקנין מאה [דף עד עמוד ב (עוז והדר)] מעשר נוטל מאה ועשר
If 100 parts Chulin became mixed with 100 parts Maaser, he removes 110 parts.
[דף לג עמוד ב] מאה טבל ותשעים מעשר תשעים טבל ושמונים מעשר לא הפסיד כלום
If 100 parts Tevel became mixed with 90 parts Maaser or 90 parts Tevel with 80 parts Maaser, he hasn't lost anything.
זה הכלל כל זמן שהטבל מרובה לא הפסיד כלום:
The general rule is that as long as the Tevel is the greater portion of the mixture, he hasn't lost anything.
גמרא ר''ש בן לקיש אמר צריך להתנות ולומר אם טבל עלה בידי הוא מעשר ואם מעשר עלה בידי הרי הוא עשוי תרומת מעשר
(Gemara) (R. Shimon ben Lakish): (When the Mishnah said that if 100 parts Tevel became mixed with 100 parts Maaser, he must remove 101 parts) he must stipulate that if Tevel comes to his hand, it is Maaser and if Maaser comes to his hand, it is the Terumas Maaser.
[דף עה עמוד א (עוז והדר)] א''ר יונה צריך לכפול תנייו ולומר ואם לאו לא עשיתי כלום
(R. Yona): He must double his stipulation by saying that (if Tevel comes to his hand, it is Maaser) and if not, I haven't done anything.
רבי יוחנן אמר אינו צריך לכפול תנייו
(R. Yochanan): He doesn't need to double it.
דין כדעתיה ודין כדעתיה דאיתפלגין שני כריים (ואחד)[באחת] מהן רבי יוחנן אמר קדשו מדומעין ור''ש בן לקיש אמר לא קדשו
Each one follows his opinion elsewhere - as they disagreed in the following case - There were two Kur of wheat in front of him and he said, "The Terumah of both of them should be in one of them in its north or its south'' (without specifying which) - R. Yochanan said that the Terumah takes effect in one of them, but since it is unclear which, both are considered Medumeh - a mixture that partially contains Terumah. R. Shimon ben Lakish said that neither thereby contain Terumah.
א''ר מנא חולקין על ר''א בן ערך דתני מעשר טבל שנתערב בחולין אם יש לו פרנסה ממקום אחר מוציאו לפי חשבון ואם לאו ר''א בן ערך אומר יקרא לה שם לתרומת מעשר שבו ויעלה באחד ומאה
(R. Mana): They are unlike R. Elazar ben Arach in a Tosefta (in Terumos) - Maaser Rishon (before Terumas Maaser had been taken) became mixed with Chulin - if the owner has sustenance from elsewhere (from which he can tithe), he should calculate and remove from there. If not, R. Elazar ben Arach says that he should declare its Terumas Maaser and it can be annulled in 101 parts of Chulin. (R. Elazar ben Arach allows him to rely on intentionally annulling, but our Mishnah does not allow it.)
[דף עה עמוד ב (עוז והדר)] א''ר בא בר ממל תיפתר בדברים שאין להן עלייה
(R. Ba bar Mamal): They need not be disagreeing - the Mishnah can be referring to items that cannot be annulled because they have importance (such as Perech Nuts. See Maseches Orlah 3:7).
רבי הלל בן פזי בעי ויפצע
Question (R. Hillel ben Pazi): According to R. Elazar ben Arach, why not crack the nuts, and they will become annulled (since he says that one may intentionally annul)...?
אמר רבי יונה מותר לפצע לא כן תנינן נתפצעו האגוזים לשעבר הא בתחילה לא
Response (R. Yona): Is it permitted to crack them? Didn't the next Mishnah there (Maseches Orlah) teach 'if they became cracked' - only if it happened, but ideally not?!
אמר רבי יונה כיני מתנית' כל זמן שהטבל מרובה על המעשר (מעשר)[עשר] לא הפסיד כלום
(R. Yona): Rather, the Mishnah is teaching that as long as there is ten more Tevel than Maaser, he hasn't lost anything.
רבי לוינטי בשם רבי יונה כל טבל דאנן קיימינן הכא טבל לראשון ולשני
(R. Levinti citing R. Yona): Our Mishnah is talking about Tevel meaning that it has not had Maaser Rishon and Sheni taken (but the Terumah Gedolah was already taken).
רבי אבהו אמר איתפלגון רבי ורבי דוסתי בי רבי ינאי חד אמר עושה אותה שני למקום אחר [דף עו עמוד א (עוז והדר)] וחרנא אמר עושה כולו שני למקום אחר ומפריש עליו ראשון (למקום)[ממקום] אחר
(R. Abahu): Rebbi and R. Dustai bei R. Yannai disagreed (concerning the Mishnah's case of 100 Tevel and 100 Chulin, that he removes 101 parts and gives it to the Kohen) - one said that (if he wants to avoid separating 101 parts and selling it to a Kohen) he can make the Tevel in the mixture Maaser Sheni for other produce and then redeem the Maaser Sheni and use the entire mixture for himself. The other said that he can make all of it Maaser Sheni for other produce, but he must then separate Maaser Rishon for it from other produce.
מה נן קיימין מאה (טבל)[מעשר] ותשעים (מעשר)[טבל] נוטל תשעים ושתים חסר עישור אחד מאה (טבל)[מעשר] ושמונים (מעשר)[טבל] נוטל שמונים ושלש חסר שני עשרונים מיכן והילך לפי חשבון:
What do we hold in this Baraisa - If 100 Maaser Rishon figs and 90 figs of Tevel became mixed, he should remove 91.9 figs. If there were 100 Maaser and 80 Tevel, he should remove 82.8 - and the calculation continues in this way. (For example, if he had 70 Tevel, he should remove 73.7 figs.)