1)

CONSIDERING THE FIRST OF TWO STATEMENTS (Yerushalmi Demai Perek 7 Halachah 6 Daf 32b)

תמן תנינן הרי זה תמורת עולה ותמורת שלמים הרי זה תמורת עולה דברי ר''מ

(a)

(The Gemara continues the discussion from the end of last piece, that R. Meir says that you only consider the first of two contradictory statements...) as it was taught in a Mishnah (Maseches Temurah) -R. Meir said - If a person said, "This animal is the Temurah (replacement) of an Olah and the Temurah of a Shelamim offering, it is the Temurah of an Olah.

[דף עב עמוד ב (עוז והדר)] א''ר יוסי הוינן סברין מימר מה פליגון רבי מאיר ורבנן לאחר כדי דבור אבל בתוך כדי דבור לא.

(b)

(R. Yosi): We were thinking that R. Meir and Rabbanan disagree when the second phrase was said after Toch Kedei Dibur (the amount of time it takes to say the words 'Shalom Alecha Rebbi'); but within that time, there is no disagreement (and even R. Meir agrees that both phrases are valid).

מן מה דא''ר אליעזר ר''מ היא הדא אמרה אפילו בתוך כדי דבור אינו חוזר בו

1.

But from that which R. Elazar said, that our Mishnah is R. Meir, this means that even (if he made the declarations on the produce) within Toch Kedei Dibur, he cannot retract (and only the first declaration is valid).

דתני מעשרותיהן מעשרות כלכלה בחבירתה קרא שם מפני שקבע ב' שמות כאחת הא זה אחר זה אין את תופש אלא ראשון ראשון בלבד

2.

As the latter case of the Mishnah said - 'If he said, "The Maaseros of these - each basket's Maaseros are in the other'', he has thereby declared (their tithes).' Why? Because he has established both declarations at the same time. But if they were consecutive, you only consider the first one.

א''ר אבינא (מודין חכמים לר''מ)[מודה ר''מ לחכמים] באומר (תרומה)[תמורה] זו תחת[יהן] (שני) (חייב)[חיילי שתיהן] בהמה זו תחת (זבחים) שני [זבחים אלו] (חייב)[חיילי שניהם] מפני שקבע שני שמות כאחת הא זה אחר זה אין את תופש אלא ראשון ראשון בלבד

(c)

(R. Avina): R. Meir agrees with the Chachamim when a person says, "This is Temurah in their (i.e. the Olah and the Shelamim's) place'' that both take effect. Or if he said, "This animal is in place of these sacrifices'', that both take effect, because he established both designations at the same time. But if they were consecutive, you only consider the first one. (Note: This text was adjusted by the Vilna Gaon and others.)

לא כן א''ר שמואל בר רב יצחק בשם רב הונא אמר זו תמורת עולה חוזר בו אפי' בתוך כדי דבור

(d)

Question: (According to our conclusion earlier in (b), R. Meir agrees that if both phrases were said Toch Kedei Dibur, they are both valid and he cannot retract or change) Didn't R. Shmuel bar Rav Yitzchak say in the name of Rav Huna that if a person said, "This is a Temurah of an Olah'', he may change it within Toch Kedei Dibur...?

כאן במתכוין לפחות כאן במתכוין להוסיף

(e)

Answer: In Rav Huna's case, he intends to reduce (the Kedusha of the Temurah from a Olah to a Shelamim; so he may change his mind); here, in R. Meir's law, he intends to add (by keeping the status of Olah and adding the status of Shelamim to it).

אמר הרי זו תרומה אפילו בתוך כדי דבור אינו חוזר בו אדם נשאל על הקדישו [דף עג עמוד א (עוז והדר)] ואין אדם נשאל על תרומתו

(f)

(Rav Huna continues): If a person said, "This is Terumah'', even within Toch Kedei Dibur, he cannot retract. (Because) a person can ask to annul his Hekdesh (declaration) but he cannot ask to annul his Terumah (declaration).

[דף לג עמוד א] כיצד הוא עושה

(g)

(Our Mishnah taught - If he said, "The Maaseros of these - each basket's Maaseros are in the other'', he has thereby declared (their tithes).) What must he now do (to actually physically separate the tithes)?

נוטל עשרים תאנים מאיזה מהן שירצה וכל עשר דיסב אית בהון תרומת מעשר

(h)

Answer (Baraisa): He takes 20 figs from whichever basket he wishes (as Maaser Rishon). Each ten that he takes contains Terumas Maaser (so he takes any two of those 20 as Terumas Maaser).

עד כדון בשוות

(i)

So far, we have been discussing when the baskets are equal (in the number of figs). What if they are not equal?

היה בזו מאה ובזו מאתים [דף עג עמוד ב (עוז והדר)] אם לשם מאה הוא נוטל אחת עשרה אם לשם מאתים הוא נוטל שלשים תאנים

(j)

Baraisa continues: If there were 100 in this basket and 200 in the other, if he is separating for the 100 (by taking from the 200), he must take out 11 as Maaser Rishon. But if he is separating for the 200 as well, he must take out 30 figs.

בזו מאה ובזו אלף אם לשם מאה הוא נוטל נוטל (חמש)[אחת] עשרה אם לשם אלף הוא נוטל אפילו הוא נוטל את כולה אינו משלים

1.

If there were 100 in this and 1000 in the other, if he is separating for the 100, he must take out 11. But if he is separating for the 1000 as well, even if he takes the whole amount (as Maaser Rishon), it will not be enough (to complete the Maaser Rishon tithe).

מי שיש לו כלכלה והוא מבקש לעשר' נותן שני תישועין ותשוע של תשוע שהן עשר מעשר ותשע מעשר שני

(k)

Baraisa: If a person has a basket (of 100 fruits) that he wishes to tithe, (in order to give Maaser Rishon and Maaser Sheni) he should give two-ninths (2/9th) and a ninth of a ninth (1/81st) which makes 10 fruits of Maaser Rishon and 9 fruits of Maaser Sheni.

ויאמר תשע עשרה

(l)

Question: Why didn't the Baraisa just say '19'?

א''ר זעירא דברי חכמים וחידותם

(m)

Answer (R. Zeira): It's a fulfillment of the pasuk 'the words of the Chachamim and their riddles'. (They taught it this way to teach something else as well...)

הרוצה להכניס מאה תאנים מתוקנו' לתוך ביתו הרי זה נוטל על כל תאינה ותאינה שני תישועין ותישוע של תישוע שהן עשרים ושלש תאיני' ארבעה ואחד תישועו של תישוע:

1.

A person who wishes to bring 100 fixed up figs into his house - for each fig he should take two-ninths (2/9th) and a ninth of a ninth (from other Tevel figs) - which is 23 figs and 4/9th of a fig and a ninth of a ninth (1/81st) of a fig.