THE PROCESSES THAT PROHIBIT SHAATNEZ (Yerushalmi Kilayim Perek 9 Halachah 5 Daf 43b)
משנה אין אסור משום כלאים אלא טווי ואריג [דף פג עמוד א (עוז והדר)] שנאמר לא תלבש שעטנז דבר שהוא שוע טווי ונוז.
(Mishnah): The prohibition of Kilayim only applies to a fabric that was spun and woven, as the pasuk states (Devarim 22:11), "Do not wear Shaatnez" (which is a compound word standing for) 'Shua' (combed), Tavui (spun) and Nuz (twisted or some say woven).
ר"ש בן אלעזר אומר נלוז ומליז את אביו שבשמים עליו.
(R. Shimon ben Elazar): 'Nuz' - teaches that 'Naloz U'Meiliz' - this person is deviant and he deviates his Father in Heaven away (from him).
הלבדין אסורין מפני שהן שועין. פיף של צמר בשל פשתן אסור מפני שהן חוזרין באריג.
Felt is prohibited since the fibers have been combed. One may not attach an edging of wool to a linen garment as they appear to have been woven together.
רבי יוסי אומר משיחות של (אריג)[ארגמן] אסורות מפני שהוא מולל עד שלא קושר.
(R. Yosi): Cords of purple wool may not be tied around a linen shirt, as one stitches it before tying it.
לא יקשור סרט של צמר בשל פשתן לחגור בו את מתניו אף על פי שהרצועה באמצע.
One may not tie a strip of wool together with a strip of linen in order to gird his loins, even if there is a (leather) strap between the two.
אותות הגרדים ואותות הכובסין אסורות משום כלאים:
The prohibition of Kilayim applies to weavers' marks and launderers' marks.
גמרא נתני (שעז)[שוע] ולא נתני (טני)[טווי].
(Gemara) Question: (Since if they have already been combed together they are prohibited) let it teach only 'Shua' without 'Tavui'?
[דף פג עמוד ב (עוז והדר)] אילו תנינן (שעז)[שוע] ולא תנינן (טני)[טווי] הוינן אמרין הא טווי מותר. מתניתא לא אמרה כן אלא אין אסור משום כלאים אלא טווי [דף מד עמוד א] ואריג.
Answer: If so, we would have said that merely being spun would be permitted; but that isn't true, as the Mishnah states that there's a prohibition of Kilayim if it is spun and woven (even if it hadn't been combed).
ניתני שעט ולא ניתני נוז.
Question: Let the Mishnah merely teach 'Sha'at' (which includes combing and spinning) and not 'Nuz', which is weaving?
אילו תנינן שעט ולא תנינן נוז הוינן אמרין הא לנוז מותר. מתניתא לא אמרה כן אלא פיף של צמר בשל פשתן אסור מפני שהן חוזרין לאריג.
Answer: If so, we would have said that weaving is permitted, but that isn't true, as the Mishnah states that one may not attach an edging of wool to a linen garment as they appear to have been woven together (which shows that merely woven together is prohibited).
ניתני טנז ולא ניתני שע
Question: Let the Mishnah merely teach 'T'nez' (which includes spinning and weaving) and not 'Shua' (which is combing)?
אילו תנינן טנז ולא תנינן שע הוינן אמרין הא שע מותר. מתניתא לא אמרה כן אלא הלבדין אסורין מפני שהן שועין.
Answer: If so, we would have said that merely combing is permitted, but that isn't true, as the Mishnah states that felt is prohibited since it was combed.
משיחות של ארגמן אסורות. אית תניי תני מותרות. מאן דאמר אסורות כגון אילין טרסייה דהוא מכפת ביה. מאן דאמר מותרות דהוא שנץ גרמיה והיא נחתא לה:
R. Yosi taught in the Mishnah that cords of purple wool may not be tied around a linen shirt. Another text teaches that it is permitted. (They don't disagree.) The one who prohibited was referring to when the cords are sown into the shirt. The one who permitted was when it merely tightened and tied over top of the shirt (but the shirt is still removable).