WHAT IS CONSIDERED ATTACHED? (Yerushalmi Kilayim Perek 9 Halachah 6 Daf 44a)
משנה התוכף תיכפה אחת אינה חיבור ואין בה משום כלאים והשומטה בשבת פטור.
(Mishnah): If one makes one stitch, it is not considered attached and there is no prohibition of Kilayim; and one who pulls it out on Shabbos is exempt.
עשה שני ראשיה בצד אחד חיבור ויש בה משום כלאים והשומטה בשבת חייב.
If one made a thread's two ends come out on the same side, it's considered attached and there is a prohibition of Kilayim; and one who pulls it out on Shabbos is liable.
רבי יהודה אומר עד שתשלש.
(R. Yehuda): Only when he makes three stitches.
והשק והקופה מצטרפין לכלאים:
A sack and a box combine to make Kilayim (if one has a strip of wool attached to it and the other has a strip of linen, and they are connected via the two strips).
[דף פד עמוד א (עוז והדר)] גמרא רבי חנינה אמר עד יחות כל סיטרה.
(Gemara) (R. Chaninah): When the Mishnah taught that two stitches makes a connection, it's only if he pulled the other side fully through.
אמר רבי ינאי אמרו לו לרבי חנינא צא וקרא והתנינן עשה שני ראשיה לצד אחד. מעתה עד יחות ויסוק.
Question (R. Yannai): They asked R. Chanina to stick to expounding pesukim, but not Mishnah. The Mishnah's wording implies that two stitches are always a connection (even if he didn't pull it fully through)...?
והתני רבי יהודה אומר עד שישלש מעתה עד יחות ויסוק ויחות אלא הכין והכין.
Similarly, when R. Yehuda said in the Mishnah that it's only when he makes three stitches, that also implies that it's a connection even if he didn't pull it fully through...?
חוט שהשחילו למחט אפילו קשור מיכן ומיכן אינו חיבור לבגד. [דף מד עמוד ב] החוט חיבור לבגד ואינו חיבור למחט.
If one threaded a needle, even if the ends of the thread were tied (to prevent the needle from falling out), and then inserted the needle into a garment, the thread is not considered attached, as the thread must be attached to the garment itself, not via the needle.
רבי יונה ורבי יוסה תרויהון אמרין בקשור מיכן ומיכן.
(R. Yona and R. Yosa): (When the Mishnah taught that one made a thread's two ends come out on the same side) it's referring to when he tied each end of the thread (to prevent it from coming out).
מיליהון דרבנן פליגין דא''ר בא רבי ירמיה בשם רב הממתיח צדדין בשבת חייב משום תופר ויימר משום תופר ומשום קושר.
The Rabbis disagree, as R. Ba said from R. Yirmiyah in the name of Rav - 'One who pulls taut a seam that became loose (by pulling the thread to reconnect the two pieces of fabric) is liable for the Melacha of sewing.' Why didn't he also say for the Melacha of tying (since one is only liable for sewing if he also tied)?
א''ר סימון טעמא דרבי יהודה ע''י שלישי מלאכתו מתקיימת.
(R. Simon): (R. Yehuda said in the Mishnah that it's only considered attached when he made three stitches.) R. Yehuda reasons that it will not last without having a third stitch.
מה רבי יודה כרבי אליעזר דתנינן תמן רבי ליעזר אומר האורג שלשה חוטין בתחילה ואחת על האריג חייב.
Question: Does R. Yehuda follow R. Eliezer who said in a Mishnah (in Maseches Shabbos 13:1) - one who weaves three threads at the beginning (to start a new weave) or one thread to an existing weave, he is liable...?
[דף פד עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי עולא טעמא דרבי ליעזר תמן ע''י שלישי מלאכתו מתקיימת. ברם הכא פחות מיכן [לא] מסתתר הוא.
Answer (R. Ulla): No, R. Eliezer reasons there that through three, the weave will remain in place (which is a requirement for any Shabbos Melacha). (R. Yehuda could disagree with this.) Here (in Kilayim), R. Yehuda reasons it does not become attached with less than three stitches.
רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי. לא שנו אלא שק הא סל לא.
(The Mishnah taught that a sack and a box combine to make Kilayim (if one has a strip of wool attached to it and the other has a strip of linen, and they are connected via the two strips).) The Mishnah taught specifically that sack combines with a box, but sack does not combine with a basket.
אשכח תני הסל והשק והקופה מצטרפין בכלאים
However, a Baraisa was found that teaches that a basket, sack and a box combine in Kilayim.
אוהלים אין בהן משום כלאים.
Baraisa: There is no prohibition of Kilayim in tents (as they are not worn).
רבי ירמיה בעי הוא ובנו מהו שיצטרפו בכלאים.
Question (R. Yirmiyah): Do a father and son combine for the prohibition of Kilayim?
האיך עבידא הוא לביש מאנין דעמר ובריה לביש מאנין דכיתן נסב פיסקי דעמר ועגלה על תריהון.
What's the case? When the father is wearing wool and the son is wearing linen and their garments were attached with two stitches and a wool belt was then put around both of them - since they are two separate people, there is no prohibition.
אמר רבי יוסי וההן נו נשוך.
(R. Yosi): Could the wool and linen be considered connected? (They aren't 'biting' into each other!)
רבי חגיי בעי הוא עצמו מהו שיצטרף בכלאים.
Question (R. Chagai): Can a person himself be the way that Kilayim combines?
האיך עבידא הוא לביש דרדסין דעימר בחדא ריגלייא ודרדסין דכיתן בחדא ריגלייא.
What's the case? If he wears a wool shoe on one foot and a linen shoe on the other.
אמר רבי יוסי וההן גו נשוך.
(R. Yosi): Could they be considered connected?!
לא צורכה דלא היו בראשו פצעיות יהב סיפלני דסמרטוט דעמר על חדא וספלני דסמרטוט דכיתן על חדא.
Rather, it's when a person put a wool bandage on one wound on his head and a linen bandage on another wound.
אמר רבי יוסי וההן נו נשוך. אין לך אסור אלא נשוך בלבד:
(R. Yosi): Could they be considered connected?! The prohibition is only when they are actually attached in a way that they 'bite' into each other.