PLOWING A GRAIN FIELD (Yerushalmi Shevi'is Perek 2 Halachah 1 Daf 3a)
משנה עד אימתי חורשין שדה הלבן ערב שביעית משתכלה הליחה כל זמן שבני אדם חורשין ליטע מקשעות ומדלעות
(Mishnah): Until when may one plow a grain field on Erev Shevi'is? Until the moisture in the ground has dried up, which is as long as people are still plowing to plant cucumber and gourd.
אמר רבי שמעון נתת תורת כל אחד ואחד בידו אלא השדה לבן עד הפסח ובשדה אילן עד העצרת:
(R. Shimon): Each individual will claim differently about the moisture in their field! Rather, grain fields may be plowed until Pesach and fields of trees until Shavuos.
גמרא עד אימתי חורשין מאן תנא ליחה [דף ח עמוד א (עוז והדר)] ר''מ הוא [דף ג עמוד ב] ורבי מאיר כבית שמאי ורבי שמעון כבית הלל
(Gemara): Until when may one plow... Who is this Tana who discussed moisture? R. Meir who follows Beis Shammai; R. Shimon follows Beis Hillel.
וכן אתינן מתניתין ר''מ כב''ש ור''ש כב''ה
Question: Is that so? (Although Beis Hillel and Beis Shammai disagree over a field of trees, who said that they also disagree over a grain field?)
אלא ר''מ כמשנה ראשונה ור''ש כמשנה אחרונה
Rather, R. Meir is like the earlier teaching (before Rabban Gamliel annulled the law of Tosefes Shevi'is) and R. Shimon is like the later teaching (after they annulled it).
וכן אתינן מתניתין ר''מ כמשנה ראשונה ור''ש כמשנה אחרונה אלא ר''מ שנייא מחלוקת ורבי שמעון שנייה כדברי הכל
Rebuttal: Would R. Meir be like the early teaching when the Halacha does not follow it? Rather, R. Meir said that it depends on the dispute between Beis Hillel and Beis Shammai (and neither differentiate between a grain field and a tree field) and R. Shimon taught the law of a grain field that according to both opinions, one may plow until Pesach.
הוי מאן תנא עד אימתי חורשין שדה הלבן ערב שביעית
Question: So who is the Tana of our Mishnah that asked, 'Until when may one plow a grain field on Erev Shevi'is'?
ר''מ ברם כר''ש ד''ה עד העצרת
Answer: R. Meir (who says that all agree that one may plow until the moisture has dried up, which is as long as people are still plowing to plant cucumber and gourd.). But according to R. Shimon, all agree until Shavuos.
לא סוף דבר כשיש מוקשה ומודלה אלא אפילו מאחר שבני אדם עתידין ליטע במוקשיות ובמודלעות מותר
According to R. Meir, not only if there were already cucumber and gourd there, but even if he will plant them there, it is permitted.
[דף ח עמוד ב (עוז והדר)] אמר ר''ש נתת תורת כל אחד וא' בידו זה אומר כלה ליחה שלי וזה אומר לא כלה ליחה שלי אלא בשדה לבן עד הפסח ובשדה אילן עד עצרת
(R. Shimon): Each individual will claim differently about the moisture in their field - one will say that his has dried up and another will say that his hasn't. Rather, grain fields may be plowed until Pesach and fields of trees until Shavuos.
מה בין שדה לבן לשדה אילן
Question: What's the reason for the difference between a grain field and a field of trees?
שדה הלבן על ידי שהוא עתיד לזורעה בתחילה צריך שתהא הליחה קיימת אבל שדה האילן על ידי שהיא נטועה מכבר אינו צריך שתהא רוב הליחה קיימת:
Answer: Since a grain field is sown immediately after plowing, it needs a large amount of moisture; but a tree field which (is only plowed to allow the rainwater to get into the ground but) doesn't need a lot of moisture, may only be plowed until Shavuos.

