מסכת ביכורים
MASECHES BIKURIM
פרק כיצד מפרישים
PEREK KEITZAD MAFRISHIM
1)

STANDING FOR CHACHAMIM (Yerushalmi Bikurim Perek 3 Halachah 3 Daf 11a)

[דף כג עמוד א (עוז והדר)] וכי יש קטן וגדול (בירושלים) [צ''ל בישראל - הרבה מפרשים]

(a)

Question: (The Mishnah said that the leaders... go out to greet them, according to the honor of those who enter.) Is there small and big in Yisrael?! (Anyone doing a Mitzvah should be honored!)

אלא כיני מתני' באוכלוסין לפי רוב הנכנסים היו יוצאין.

(b)

Answer: Our Mishnah refer to multitudes. According to the number of those who enter, so people go out [to greet them].

ולא כן תני [ויקרא יט לב] תקום והדרת מה קימה שאין בה חסרון כיס אף הידור שאין בה חסרון כיס.

(c)

Question: (Why do the craftsmen desist from work?) Was it not taught "Takum v'Hadarta'' - just like there is no monetary loss in rising [for a Chacham], also the honor [one must show] is without monetary loss!

שנייא היא הכא שהיא אחת לקיצים.

(d)

Answer: Here is different, for it is once in a while.

רבי יוסי בי רבי בון בשם ר' חונא בר חייא בא וראה כמה גדול כוחן של עושי מצוה שמפני זקן אין עומדין ובפני עושי מצות עומדין.

(e)

(R. Yosi bei R. Bun citing Rav Huna bar Chiya): See how great is the power of those who do Mitzvos! [Craftsmen] do not rise for Chachamim, but they rise for those who do Mitzvos!

אמר רבי יוסי בי רבי בון אילין דקיימין מן קומי מיתא לא מן קומי מיתא אינון קיימין לון אלא מן קומי אילין דגמלים ליה חסד.

(f)

(R. Yosi bei R. Bun): These people who rise in front of a Mes [being brought for burial] - they do not rise for the Mes, rather, for these who bestow Chesed with [the Mes]!

עד כמה אדם צריך לעמוד מפני זקן.

(g)

Question: Until how much must one rise for a Chacham?

שמעון בר בא בשם רבי יוחנן פעמים ביום.

(h)

Answer #1 (Shimon bar Ba citing R. Yochanan): It is twice a day.

רבי לעזר אומר פעם אחת ביום.

(i)

Answer #2 (R. Lazar): It is once a day.

לא כן תני רבי שמעון בן אלעזר אומר מנין לזקן שלא יטריח ת''ל [ויקרא יט לב] זקן ויראת מאלהיך אני ה'.

(j)

Question (Beraisa - R. Shimon ben Elazar): What is the source that a Zaken should not burden (cause that people must rise for him)? "Zaken v'Yaresa me'Elokecha Ani Hashem'';

על דעתיה דרבי יוחנן ניחא [דף יא עמוד ב] על דעתיה דרבי לעזר לא יקום כל עיקר.

1.

According to R. Yirmeyah, this is fine (if one already rose today, the Chacham should not cause him to rise again). According to R. Lazar, will he never rise?!

רבי יעקב בר אחא בשם רבי לעזר דלא יחמי סייעתא דסבין ועבר קומיהון בגין דיקומון לון מן קמוי.

(k)

Answer (R. Yakov bar Acha citing R. Lazar): [A Chacham] may not see a group of elders and pass by, so they will stand for him.

כשם שהן חלוקים כאן כך הן חלוקים בשאילת שלום.

(l)

Just like they argue here [about rising for a Chacham], so they argue about [how often one] greets him with Shalom.

ר' חזקיה רבי חנינה בריה דרבי אבהו בשם רבי אבדומא דמן חיפה לזקן ד' אמות עבר (לפניו - ר''ש סיריליו מוחקו) ישב לו.

(m)

(R. Chizkiyah citing R. Chanina brei d'R. Avahu citing Rav Avduma of Chaifa): For a Chacham, [the Shi'ur to stand is when he is] four Amos [away]. If he passed, he may sit;

(כהן גדול) [צ''ל נשיא - שערי תורת ארץ ישראל] משהוא רואהו ועד שהוא נכסה ממנו.

1.

The Nasi, [one must stand] from when he sees him until he is covered from him (out of sight. We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)

מה טעמא [שמות לג ח] והיה כצאת משה האהלה יקומו כל העם וגומר.

2.

What is the source? "V'Hayah k'Tzeis Moshe El ha'Ohel Yakumu Kol ha'Am...''

תרין אמוראים חד אמר לשבח וחד אמר לגנאי. מ''ד לשבח מיחמי צדיקא ומזכי.

3.

Two Amora'im [argued about this]. One explained for praise - [they said] 'see this Tzadik brings merit [to others]!'

ומ''ד לגנאי חזי שקיה חזי כרעין אכיל מן יהודאי שתי מן יהודאי כל מדליה מן יהודאי.

4.

The one who explained for detriment - see [the thickness of] his thighs and his feet! He ate from the Yehudim (their donations for the Mishkan), he drank from the Yehudim. All his [property] is from the Yehudim!

i.

Note: Every Yisrael left Mitzrayim with 90 donkeys of silver, gold and clothing. That would suffice to eat constantly, without taking from Yisrael! However, when others were taking from the Mitzriyim, Moshe went to get Yosef's bones. I have no source whether or not Moshe took booty after Keri'as Yam Suf, but he forced Yisrael [who already took more than they took from Mitzrayim] to leave.

ארון פניו כלפי העם והכהנים כלפי העם וישראל פניהם כלפי הקודש.

(n)

The Aron [in the Mikdash] faces the people. The Kohanim (when they give Birkas Kohanim) face the people, and Yisrael face the [Aron] Kodesh. (MEICHAL HA'MAYIM - presumably, this belongs above, to show that a Chacham should not cause others to rise for him. We find that honor of the Rabim is so great that Kohanim turn their backs to the Aron, in order to honor the Tzibur and face them!)

אמר רבי לעזר אין התורה עומדת מפני בנה.

(o)

(R. Lazar): Torah (one who is learning) does not stand for its son (a Chacham).

[דף כג עמוד ב (עוז והדר)] שמואל אמר אין עומדים מפני חבר.

(p)

(Shmuel): One does not stand for a colleague [who is not a Chacham].

רבי הילא רבי יעקב בר אידי הוון יתיבין עבר שמואל בר בא וקמו לון מן קמוי.

1.

R. Heila and R. Yakov bar Idi were sitting [and learning]; Shmuel bar Ba passed, and they stood in front of him;

אמר לון תרתיי גבכון חדא שאיני זקן וחדא שאין התורה עומדת מפני בנה.

2.

Shmuel bar Ba: There are two reasons [you did improperly]. Firstly, I am not a Chacham. Secondly, Torah does not stand in front of its son!

אמר רבי זעירא רבי אחא מפסיק וקאים דו חשש כהדין תנייא

(q)

R. Ze'ira: R. Acha would interrupt [learning] and stand [for a Chachamim], for he was concerned for [the latter opinion in] the following Beraisa;

דתני כותבי ספרים תפילין ומזוזות מפסיקין לקריאת שמע ואין מפסיקין לתפילה.

1.

(Beraisa): People who write Seforim, Tefilin and Mezuzos interrupt for Keri'as Shma, and they do not interrupt for Tefilah;

רבי חנניא בן עקביה אומר כשם שמפסיקין לקריאת שמע כך מפסיקין לתפילה ולתפילין ולשאר מצותיה של תורה.

2.

R. Chananyah ben Akavyah says, just like they interrupt for Keri'as Shma, so they interrupt for Tefilah, Tefilin and other Torah Mitzvos.

חזקיה (ב''ר) [צ''ל בר' חייא רבה - ר''ש סיריליו] מן דהוה לעי באורייתא כל צורכיה הוה אזל ויתיב ליה קומי בי' ועדא בגין מיחמי סבין ומיקם ליה מן קומיהון.

3.

Chizkiyah b'Ribi Chiya Rabah, when he was too weary to learn Torah, he would sit in front of the Beis Midrash in order to see Chachamim and stand in front of them.

יהודה בר חייה הוה יליף סליק ושאל בשלמיה דרבי ינאי חמוי מערב שבת לערב שבת והוה יתיב ליה על אתר תלי בגין מיחמוניה ומיקם לי' מן קמוי.

(r)

Yehudah bar Chiyah was learning. He would leave to greet R. Yanai his father-in-law every Erev Shabbos. [R. Yanai] sat in a high place, to see him [from afar] and rise in front of him;

אמרין ליה תלמידיו לא כן אילפן רבי לזקן ד' אמות.

1.

Question (R. Yanai's Talmidim): Did not Rebbi (you) not teach us that for a Chacham, [the Shi'ur to stand is when he is] four Amos [away]?

אמר לון אין ישיבה לפני סיני.

2.

Answer (R. Yanai): One does not sit in front of Sinai (an exceptional Chacham).

i.

Note: Since Yehudah was going to greet R. Yanai, it seems that R. Yanai sat in a high place in order to stand for him. If so, R. Yanai considered Yehudah greater than himself. Erchei Tana'im v'Amora'im (Yehudah, Beno Shel R. Chiya) explains like this, but points out that Chulin 20a connotes that R. Yanai was greater than him. (Perhaps that was in Yehudah's youth, and afterwards, he became greater than R. Yanai - PF.)

חד זמן עני מסיק אמר לית אפשר דיהודה ברי משני מנהגיה. אמר לית אפשר דלא יגיעון יסורים בההוא גופא צדיקא. מסתברא שאין לנו יהודה ב''ר.

(s)

Once, [Yehudah] delayed coming. [R. Yanai] said, is it possible that Yehudah my son[-in-law] deviates from his custom?! It is not possible that afflictions did not come upon that righteous body? Presumably, we do not have Yehudah bar Rebbi [Chiya, i.e. he died. The Bavli says that b'Shogeg, his words helped cause his death.]

רבי מאיר חמי אפילו סב עם הארץ ומיקם ליה מן קמוי אמר לא מגן מאריך ימים.

(t)

R. Meir would see even an old Am ha'Aretz and stand for him. He said, not for naught did he live so long!

רבי חנינא מחי מאן דלא קאים מן קמוי והוה אמר ליה מי בעיתא מבטלה דאורייתא.

(u)

R. Chanina would hit one who did not stand for him. He would tell him, do you want to nullify a Torah Mitzvah?!

אמר רבי סימון אמר הקדוש ברוך הוא [ויקרא יט לב] מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלהיך אני ה' אני הוא שקיימתי עמידת זקן תחילה.

(v)

(R. Simon): Ha'Kadosh Baruch Hu said "Mipnei Seivah Takum v'Hadarta Pnei Zaken v'Yaresa me'Elokecha Ani Hashem'' - I (Hash-m) am the One who first fulfilled standing in front of a Chacham (Avraham)!

כשהנשיא נכנס כל העם עומדים מפניו ואין רשות לאחד מהן לישב עד שיאמר להן שבו.

(w)

When the Nasi enters, everyone stands in front of him, and no one may sit until he tells them 'sit';

אב ב''ד שנכנס עושין לו (שורות רצה נכנס בזו רצה נכנס בזו) [צ''ל שורה אחת מכאן ואחת מכאן ונכנס ביניהם עד שמגיע למקומו - הגר''א ע''פ רד''ל]

(x)

When the Av Beis Din enters, they make one rows for him here and one here. He enters between them [and everyone not in the two rows may sit - HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA] until he reaches his place. We explained this like GRA.)

חכם שנכנס אחד עומד ואחד יושב ואחד עומד ואחד יושב עד שמגיע וישב לו במקומו.

(y)

When a Chacham enters, one stands (when he comes within his four Amos) and one sits (when he leaves his four Amos - MEROMEI SADEH Horiyos 13b), one stands and one sits, until he reaches his place and sits in his place.

רבי מאיר הוה יליף סלק לבית וועדא והוון כל עמא חמיין ליה וקיימין לון מן קומוי כד שמעון ההן תניא תני בעון למיעבד ליה כן כעס ונפק ליה. אמר לון שמעתי שמעלין בקודש ולא מורידין.

(z)

R. Meir would go to the Beis Midrash, and everyone who saw him stood in front of him. When they heard this Beraisa [that when a Chacham enters, one stands and one sits], they wanted to do so for him. He was angry, and he left. He told them, I heard that we ascend in Kedushah, and do not descend (you may not show less honor for me than you used to)!

2)

APPOINTMENT OF CHACHAMIM (Yerushalmi Bikurim Perek 3 Halachah 3 Daf 11b)

ר' זעירא הוון בעיין ממניתיה ולא בעי מקבל עלוי כד שמע ההן תנייא תני חכם חתן נשיא גדולה מכפרת קביל עליה ממניתיה.

(a)

R. Ze'ira, they wanted to appoint him [to be a Chacham], and he did not want to accept on himself. When he heard a Tana teach that Beraisa [that a Chacham, Chasan and Nasi, greatness atones, he accepted the appointment.

חכם מפני שיבה תקום והדרת פני זקן מה כתיב בתריה [שם לג] וכי יגור (אתכם) [צ''ל אתך] גר בארצכ' לא תונו אותו מה הגר מוחלין לו על כל עונותיו אף חכם שנתמנה מוחלין לו על כל עונותיו.

(b)

Source: A Chacham [gets atonement, for it says] "Mipnei Seivah Takum v'Hadarta Pnei Zaken.'' What does it say afterwards? "V'Chi Yagur Itcha Ger b'Artzechem Lo Sonu Oso'' - just like a convert, all his Aveiros are pardoned, also a Chacham who is appointed, all his Aveiros are pardoned;

חתן [בראשית כח ט] וילך עשו אל ישמעאל ויקח את מחלת בת ישמעאל וכי מחלת שמה והלא בשמת שמה אלא שנמחלו לו כל עונותיו.

1.

A Chasan [gets atonement, for it says] "va'Yelech Esav El va'Yikach Es Machalas Bas Yishmael'' - was her name Machalas? Her name was Basmas! Rather, this teaches that all his Aveiros were pardoned.

נשיא [שמואל א יג א] בן שנה שאול במלכו וכי בן שנה היה אלא שנמחלו לו כל עונותיו כתינוק בן שנה.

2.

A Nasi [gets atonement, for it says] "Ben Shanah Sha'ul b'Malcho'' - was he one year old?! Rather, all his Aveiros were pardoned, like a one year old baby. (R. AVRAHAM BEN HA'RAMBAM - the simple meaning is, he had been king for one year at the time.)

ר' מנא מיקל לאילין דמתמניי בכסף.

(c)

R. Mana disgraced those who are appointed through money (bribes).

רבי אימי קרא עליהון [שמות כ כ] אלהי כסף ואלהי זהב לא תעשו לכם.

(d)

R. Imi applied to them "Elohei Chesef vEi'lohei Zahav Lo Sa'asu Lachem.'' (The word Elohim can refer to judges, e.g. "v'Nikrav Ba'al ha'Bayis El ha'Elohim'' - Shemos 22:7.)

[דף כד עמוד א (עוז והדר)] א''ר יאשי' וטלית שעליו כמרדעת של חמור.

(e)

(R. Yoshiyah): The Talis on [such a person] is like a donkey's saddle. (A stain on it is a Chatzitzah only if it is on both sides, like an Am ha'Aretz' garment (Shabbos 114a), i.e. he is not dignified at all - MESHECH CHACHMAH Shemos 20:20.)

א''ר שיין זה שהוא מתמני בכסף אין עומדין מפניו ואין קורין אותו רבי והטלית שעליו כמרדעת של חמור.

(f)

(R. Shein): One who is appointed through money, we do not stand in front of him, and we do not call him Rebbi, and the Talis on him is like a donkey's saddle.

רבי זעירא וחד מן רבנן הוון יתיבין עבר חד מן אילין דמיתמני בכסף. אמר יתיה דמן רבנין לרבי זעירא נעביד נפשין תניי ולא ניקום לון מן קמוי.

(g)

R. Ze'ira and one of them Rabanan were sitting, and one of those appointed through money passed. The one of the Rabanan [with R. Ze'ira] said 'let us appear as if we are learning, and we will not stand in front of him!' (Presumably, he wanted to appear as if they were learning to avoid animosity - PF.)

תירגם יעקב איש כפר נבורייא [חבקוק ב יט כ] הוי אומר לעץ הקיצה עורי לאבן דומם הוא יורה יודע הוא יורה הנה הוא תפוס זהב וכסף לא בכספייא איתמני וכל רוח אין בקרבו לא חכים כלום

(h)

(An ignorant Nasi was appointed through money. He did not know what to tell the translator.) Yakov Ish Kefar Nevuriya 'translated' (expounded on his own) "Hoy Omer la'Etz Hakitzah Uri la'Even Domem Hu Yoreh'' - does he know how to rule?! "Hu Tafus Zahav v'Chesef'' - was he not appointed through money?! "V'Chol Ru'ach Ein b'Kirbo'' - he is not a Chacham at all;

הוי (אומרי' - הגר''א מוחקו) בעיתון ממנייה וה' בהיכל קדשו הא ר' יצחק בר לעזר בכנישתא מדרתא דקיסרין.

1.

You should have appointed "va'Shem b'Heichal Kodsho'' - R. Yitzchak bar Lazar is in the Beis ha'Keneses of the gate of Kisarin!

ר' אמי שאל לר' סימון שמעת שממנין זקינים בח''ל.

(i)

Question (R. Ami, to R. Simon): Did you hear that we appoint Chachamim in Chutz la'Aretz?

א''ל שמעתי שאין ממנין זקינים בח''ל.

(j)

Answer (R. Simon): I heard that we do not appoint Chachamim in Chutz la'Aretz.

א''ר לוי ולא מקרא מלא הוא [יחזקאל לו יז] בן אדם בית ישראל יושבים על אדמתם הא כל ישיבה שלך לא יהא אלא על אדמתך.

(k)

(R. Levi): Does not a verse explicitly teach this? "Ben Adam Beis Yisrael Yoshvim Al Admasam'' - all your Yeshivah (appointment of Chachamim) is only in your land.

רבנן דקיסרין אמרין ממנין זקינים בח''ל ע''מ לחזור.

(l)

(Rabanan of Kisarin): We appoint Chachamim in Chutz la'Aretz on condition to return [the Semichah to Eretz Yisrael, i.e. the Nismach can be Somech others only in Eretz Yisrael - MAHARA FULDA].

ר' יצחק בר נחמן הוה בעזה ומנוניה ע''מ לחזור.

(m)

R. Yitzchak bar Nachman was in Aza, and they appointed him on condition to return.

ר' זמינא הוה בצור ומנוניה ע''מ לחזור.

(n)

R. Zamina was in Tzur, and they appointed him on condition to return.

אוף ר' יונה הוה בפיתקא ולא קביל עליו מתמניא אמר עד זמן (דמתמני ר' ומינה ר') [צ''ל דמיתמני רבי ומינהו רביה - ר''ש סיריליו]

(o)

R. Yonah had a note [saying that he was worthy to be appointed], yet he did not accept appointment. He said, 'until my Rebbi (R. Ze'ira) will appoint me', and his Rebbi appointed him. (R. SHLOMO SIRILIYO)

א''ר חמא (בן) יהודא בן טיטוס הוה ברומי ומנוניה ע''מ דיחזור.

(p)

R. Chama: Yehudah ben Titus was in Romi, and they appointed him on condition to return.

שמעון בר ווא הוה (כד מסקים) [צ''ל בדמסקוס - ר''ש סיריליו] ואיתמנון דקיקין מיניה והוא לא [דף יב עמוד א] איתמני.

(q)

Shimon bar Va was in Damaskus (R. SHLOMO SIRILIYO). People smaller than himself were appointed, and he was not appointed.

שמעון בר ווא הוה בקי במרגליתא (בכל) [צ''ל ובכל - ר''ש סיריליו] מילי' ולא הוה ליה עיגיל מיכלי והוה רבי יוחנן קרי עלוי [קהלת ט יא] וגם לא לחכמים לחם.

(r)

Shimon bar Va was expert in pearls and in every matter, and he did not have a loaf to eat. R. Yochanan applied to him "v'Gam Lo l'Chachamim Lechem.''

אמר כל מי שאינו מכיר מעשיו של אברהם יכיר מעשה אבותיו של זה.

(s)

[R. Yochanan] said, one who does not recognize the deeds of Avraham (to which one should aspire), he should recognize the deeds of this one's (Shimon bar Va's) ancestors.

שמעון בר ווא הוה (כד מסקום) [צ''ל בדמסקוס - ר''ש סיריליו] ושלח ליה רבי אבהו חדא איגרא ויהב ליה מן סיבתיה בגוה בגין אילין סבתא קום אתהלך לארעא דישראל

(t)

Shimon bar Va was in Damaskus, and R. Avahu sent to him one letter, and he put in it from his white hair - due to this white hair (out of respect for my age), come to Eretz Yisrael (and help me run the Yeshivah - MAHARA FULDA)!

מי יגלה עפר מעיניך רבי יוחנן. אבהו ריגלותיה איתמני. שמעון דמעפריא לא איתמני:

1.

R. Avahu: Who will remove the earth from your eyes, R. Yochanan! Avahu, the less important was appointed, and Shimon, the greater Chacham, was not appointed! (Just like you attributed his poverty to his Mazal, also he was not appointed due to his Mazal. - PF)