TOSFOS DH v'Toveh Al Yereicho Techeiles l'Tzitziso
תוספות ד"ה וטווה על יריכו תכלת לציציתו
(SUMMARY: Tosfos discusses Isurim of writing during the Moed.)
- פירוש ע"י שינוי אבל בתפילין אי אפשר בשינוי שצריך כתיבה תמה
Explanation: This is through a Shinuy. However, one cannot [write] Tefilin through a Shinuy, for it requires Kesivah Tamah (a perfect writing).
ובעשיית תפילין וציצית לא איירי במתני' ושמא אין איסור כי אם בכתיבה וטוייה
Our Mishnah does not discuss making Tefilin [boxes] and Tzitzis. Perhaps the Isur is only writing and spinning.
ומה שנהגו לכתוב בעוגל לא מצינו היתר
Pesak: People are accustomed to write in a circle. We do not find a Heter for this;
וכן פירש בתוספות הרב בשם רבו
Support: Also Tosfos ha'Rav, in the name of his Rebbi, says so.
ואפילו על ידי הדחק על יהודי אחד שתפוס היה התירו בדוחק
Even in pressed circumstances, for a Yisrael who was seized, he permitted with difficulty.
גם על ידי היפוך שהוא נקרא מצד אחר לא היו מתירין
They did not permit even through [writing] reversed, which is read from the other side.
וגם אי לא אסור משום מלאכה הא אסרינן אפילו טירחא דלאו מלאכה בפרק קמא (דף ד.)
Strengthening of Pesak: Even if it is not forbidden due to Melachah, we forbid even exertion that is not Melachah (4a).
מיהו נהגו לומר דמתני' לא איירי על ידי היפוך
However, the custom is to say that our Mishnah does not discuss writing reversed [and to permit this].
ויש כותבין על ידי חילוק האות וכך היה עושה רבי זקני
Some write through dividing (making a break in) the letter. My Rebbi, my grandfather, did so;
והיו"ד שאי אפשר היה כותב בכתב הפוך.
One cannot divide a Yud (because it is too small), so he wrote it reversed.
TOSFOS DH R. Yehudah Omer Ma'arim
תוספות ד"ה רבי יהודה אומר מערים
(SUMMARY: Tosfos holds that R. Yehudah is more stringent.)
- לכאורה מחמיר יותר מרבי מאיר שהתיר לאחרים
Opinion #1: Seemingly, he is more stringent than R. Meir, who permitted others.
ובתוספות פירשו דרבי מאיר אינו מתיר אלא בהערמה
Opinion #2 (another Tosfos): R. Meir permits only through scheming.
ולא הבנתי.
Question (our Tosfos): I do not understand this.
Note: Perhaps the other Tosfos explains that R. Meir permits for others only through scheming, like R. Yehudah. Our Tosfos holds that his words connote unlike this (Sefas Emes).
TOSFOS DH R. Yosi Omer Kosev u'Mocher Kedei Parnesaso
תוספות ד"ה רבי יוסי אומר כותב ומוכר כדי פרנסתו -
(SUMMARY: 1. Tosfos discusses Kedei Parnesaso, and who is the Stam Tana of our Mishnah. 2. He discusses whether one must wear Tefilin on Chol ha'Moed.)
דשרי לגמרי לאחרים בשכר ודוקא כדי פרנסתו ולכאורה מיקל מכולהו
Opinion #1: He totally permits writing for others for pay, but only Kedei Parnesaso [what is needed for his income]. Seemingly, he is the most lenient opinion.
וכן פי' הר"א
Support: Also Rabeinu Avraham) explained like this.
עוד פי' דכולהו הוי שרי כדי פרנסתו דאין לו מה יאכל
Opinion #2: Rabeinu Avraham also explained that all [of the Tana'im] permit Kedei Parnesaso, for he has nothing to eat;
ולא איירי אלא כשיש לו מה יאכל ומחמיר רבי יוסי יותר מכולהו
They discuss only when he has what to eat, and R. Yosi is more stringent than all of them.
ולישנא לא משמע הכי דהוה ליה למימר אינו כותב אלא כדי פרנסתו
Rebuttal: The words of the Gemara connote otherwise. [According to Rabeinu Avraham], it should have said "he may write only Kedei Parnesaso"!
מיהו במילתא דרבי יהודה קשה נמי קצת דהוה ליה למימר אינו כותב אלא כדי פרנסתו על ידי אחרים או על ידי הערמה
Question: However, also R. Yehudah's words are somewhat difficult. He should have said "he may write only Kedei Parnesaso through others, or through a scheme"!
והשתא מתני' אתיא כרבי מאיר
Now, our Mishnah is like R. Meir.
Note: The Maharsha did not understand this. It seems that our Mishnah is like R. Yosi, who permits Kedei Parnesaso! Rashash fixes the text to say "R. Yosi". Shalmei Todah says that below, Tosfos cites R. Yonah to show how our Mishnah is like R. Meir, the first Tana of the Beraisa.
ויש מפרשים דכדי פרנסתו נמי לא משמע דאין לו מה יאכל שרי
Opinion #3: Some say that "Kedei Parnesaso" does not mean that when he has nothing to eat, it is permitted;
דהואיל דצורך מצוה מותר להשתכר בה דבחנם לא ירצה לעשות כן
[Rather,], since it is for the sake of a Mitzvah, it is permitted to profit through it, since he will not want to do it for free.
ומתניתין פירש בתוספות הרב דפליגא אכולהו ותנא אחר הוא
Opinion #4: Tosfos of the Rav explained that the Mishnah argues with all [three of] these Tana'im. It is another (fourth) Tana.
וה"ר יונה פירש דאתיא כתנא קמא והכי פירושו אין כותבין ספרים תפילין ומזוזות כדי למוכרם או כדי להניחם
Opinion #5: R. Yonah explains that the Mishnah is like the first Tana. It means that one may not write Seforim, Tefilin and Mezuzos in order to sell them or to wear them.
ועוד פי' דאתיא כרבי יוסי לפי מה שפירש שרבי יוסי מחמיר
He also explained that the Mishnah is like R. Yosi, based on what he said that R. Yosi is stringent.
ואין ראיה מכאן שמותר להניח תפילין
Inference: One may wear Tefilin [during the Moed, for Tana'im permit writing for use during the Moed]!
דדלמא רבי מאיר ורבי יהודה לטעמייהו דסבירא להו פרק המוצא תפילין (עירובין דף צו: ושם) שבת זמן תפילין
Rejection: Perhaps R. Meir and R. Yehudah hold like they taught elsewhere (Eruvin 96b), that Shabbos is Zman Tefilin (the Mitzvah applies even on Shabbos);
[ורב] ורבה בר בר חנה נמי הכי מצי סברי ואף על גב דכולהו אמוראי דפרק הקומץ רבה (מנחות דף ל"ו: ושם) משמע דאית להו שבת לאו זמן תפילין הוא
[Rav and] Rabah bar bar Chanah [who permit to write and sell normally, Kedei Parnesaso] can hold like this (the buyer will wear them during the Moed), even though all the Amora'im in Menachos 36b connote that Shabbos is not Zman Tefilin.
אבל ר' יצחק בן אברהם היה מביא מן הירושלמי להתיר להניח
Question: However, Riva proved from the Yerushalmi that one may wear Tefilin [on Chol ha'Moed].
דאמר בירושלמי חד בר נש אובד תפילוי בחולא דמועדא אתא לקמיה דרב חננאל
Citation (Yerushalmi): A man lost his Tefilin on Chol ha'Moed. He came in front of Rav Chananel.
פי' שיכתוב לו לפי שהיה סופר כדאיתא במגילה (דף יח:)
Explanation: He wanted Rav Chananel to write another pair for him. Rav Chananel was a scribe, like it says in Megilah 18b.
שלחיה לקמיה דרבה בר בר חנה אמר ליה זיל הב ליה תפיליך ואת כתב לך דתנן כותב אדם תפילין לעצמו
Citation (cont.): Rav Chananel sent him to Rabah bar bar Chanah, who said that Rav Chananel should give his Tefilin to the man, and then write for himself, like the Mishnah permits;
אתא לקמיה דרב אמר ליה כתוב ליה פירוש בלא הערמה
He came in front of Rav, who said that Rav Chananel should write for him, i.e. without a scheme.
מתני' פליגא על רב כותב אדם תפילין ומזוזה לעצמו הא לאחר לא
Citation (Question): Our Mishnah argues with Rav! It permits one to write Tefilin for himself, but not for others!
רב פתר לה בכותב להניח
Citation (cont.) Answer: Rav explains that the Mishnah discusses one who writes Lehani'ach.
פירוש רב מעמיד המשנה להניחם אחר המועד אבל להניחם במועד שרי
Explanation: Rav explains that the Mishnah to discuss one who writes to wear them after the Moed, but one may write [even for others] to wear them during the Moed.
ובהלכות גדולות פסק דאסור להניח תפילין בחולו של מועד
Pesak: Bahag rules that one may not wear Tefilin during Chol ha'Moed.
ולטעם שממעט שבתות וימים טובים מימים ימימה מסתבר שפיר דממעט חולו של מועד
According to the reason we exclude Shabbos and Yom Tov, due to "mi'Yamim Yemimah" (not all days), presumably this excludes also Chol ha'Moed;
ולמאן דדריש (מנחות דף לו:) מלך לאות יצאו שבתות וימים טובים שהן בעצמן אות יש לומר לפי שאין עושין מלאכה כי אם בדבר האבד
According to the opinion (Menachos 36a) that "Lecha l'Os" excludes Shabbos and Yom Tov, which themselves are Osos (signs that Hash-m took us from Mitzrayim, i.e. we cease from Melachah), we can exclude also Chol ha'Moed, since the only Melachah we do is Devar ha'Avud.
אבל קשיא למאי דפרישית לעיל (דף ב. ד"ה משקין) דמלאכה דחול המועד מדרבנן היכי ממעט להו
Question: However, according to what I explained above (2a DH Mashkin), that Melachah on Chol ha'Moed is forbidden only mid'Rabanan, how can we exclude it?
יש לומר הואיל ואוכל מצה ויושב בסוכה אין צריך אות
Answer: Since he eats Matzah or sits in a Sukah, he does not need an [additional] Os.
ואם הוא אמת דבחול המועד חייב בתפילין
Implied question: If it is true that one must wear Tefilin on Chol ha'Moed [why don't we say that he already has an Os of Matzah or the Sukah]?
יש לומר הואיל ועושין מלאכה בו אין אות
Answer: Since we do Melachah on Chol ha'Moed, it is not an Os;
ומימים ימימה נמי לא ממעט אלא יום טוב דחלוק משאר ימים.
"Mi'Yamim Yemimah" excludes only Yom Tov, which is [very] different than other days [and all the more so Shabbos].
TOSFOS DH ha'Kover Es Meso
תוספות ד"ה הקובר את מתו
(SUMMARY: Tosfos explains why it mentions burial.)
להכי נקט קובר דאבילות מתחלת משעת סתימת הגולל כדאמרינן לקמן (דף כז..
Explanation: It mentions burial, because Avelus begins from Stimas ha'Golel, like we say below (27a).
TOSFOS DH Sheloshah Yamim
תוספות ד"ה שלשה ימים
(SUMMARY: Tosfos explains why it depends on three days before the Regel.)
- כך הוא עיקר אבילות לכמה מילי ואמרינן לקמן (שם:) שלשה ימים לבכי.
Explanation: This is the primary Avelus for several matters. We say below (27a) "three days for crying".
TOSFOS DH Mai Taima Lo Batlu
תוספות ד"ה מאי טעמא לא בטלו
(SUMMARY: Tosfos suggests a possible change of text.)
- הכא הוה ניחא טפי לגרוס ימים לענין מאי לא בטלו
Suggestion: Here, it would be better if the text said "days" regarding why they were not Batel.
ואין צריך להגיה דהיא היא.
Rejection: One need not change the text. Also our text means this.
TOSFOS DH she'Im Lo Gilach Erev ha'Regel
תוספות ד"ה שאם לא גילח ערב הרגל כו' -
(SUMMARY: Tosfos discusses whether Sheloshim continues after the Moed regarding laundering, and in what sense the days of Shivah are not Batel.)
ונראה לי דה"ה לא יבבס אחר הרגל (גירסת הרש"ש)
Opinion #1: It seems that similarly, he may not launder after the Regel;
אם מותר לרחוץ ולכבס מבערב יום טוב ולא כיבס ולא רחץ לא יכבס אחר הרגל (כן נראה גירסת הקרן אורה)
If it was permitted to bathe and launder on Erev Yom Tov, and he did not launder or bathe, he may not launder after the Regel.
והשתא ניחא הא דקתני גזרת שבעה בטלו הא ימים לא בטלו
Support: This is why it says "the decree of Shivah was Batel, but the days were not Batel" (for sometimes he is still forbidden afterwards).
ומיהו קשיא לן דקאמר בסמוך שכשם שמצות שלשה מבטלת גזרת שבעה אפילו לתנא קמא דמבטלת אפילו ימים
Question: Shortly below, it says "just like the Mitzvah of three (observing three days of Shivah) is Mevatel Gezeiras Shivah", even according to the first Tana that it is Mevatel even days,
שמביא אבא שאול ראיה למצות שלשים שבטלו לגמרי אפילו ימים
Aba Sha'ul brings a proof [from there] to the Mitzvah of Sheloshim, that it is totally Batel, even the days. (Both of them hold that Shivah is totally Batel, even the days!)
והרי"ן פי' דדוקא לא גילח אבל לא כיבס לא
Opinion #2 (R. Yonah): This is only if he did not shave [Erev ha'Regel], but not even if he did not launder;
דמותר לכבס אפילו לא כיבס שהוא צורך גדול יותר
He may launder [after the Moed] even if he did not launder [Erev ha'Regel], for laundering is a greater need.
ואין נראה לי טעמו דאם הוא צורך גדול כ"ש שיש לנו לקנסו בשלא עשה קודם הרגל ונכנס ברגל
Rebuttal: This is wrong. If it is such a great need, all the more so we should fine him if he did not do so before the Regel and entered the Regel [unprepared]!
ולפירוש הקונטרס דמפרש לקמן שאם חל שלישי להיות ערב הרגל שאסור ברחיצה עד הערב זהו עד שחשכה
Rashi's opinion: Below, Rashi explains "if the third day was Erev ha'Regel, he may not bathe until evening", i.e. dark.
אם כן לא שייך לקנסו במה שלא רחץ ולא כבס וא"כ ימים לענין מאי לא בטלו גבי שבעה
Question: If so (there was no Heter towards the end of Erev Yom Tov), there is no reason to fine him for not bathing or laundering. If so, in what way were days not Batel regarding Shivah?
מיהו יש לומר דאם לא רחץ ברגל אסור לרחוץ אחר הרגל
Answer #1: We can say that if he did not bathe during the Regel, he may not bathe after the Regel.
ועוד יש לומר אגב דנקט סיפא גזרת נקט ברישא גזרת
Answer #2: Since the Seifa says "Gezeiras", also the Reisha says "Gezeiras". (Only regarding Sheloshim there is an inference that the days are not Batel, but not regarding Shivah.)
ועוד נראה לי דרישא ה"פ שלשה ימים בטלה גזרת שבעה הא שני ימים לא בטלה גזרת
Answer #3: The Reisha means that [if burial was] three days before the Regel, Gezeiras Shivah is Batel. If it was [only] two days before the Regel, Gezeiras [Shivah] is not Batel.
מ"מ פי' אמת מדקאמר בסמוך שכשם שגזרת שלשה מבטלת גזרת ז' כו' משמע שזה פשוט אפילו לת"ק
Proof (for Rashi): In any case, his Perush is correct, for below it says "just like Gezeiras Sheloshim is Mevatel Gezeiras Shivah..." This implies that this was clear even to the first Tana.
Note: The Maharsha says that from here until the end of this Dibur is superfluous (and should be deleted). Indeed, most of it seems to repeat what Tosfos already said.
והשתא תימה לי דכי משני שאם לא גילח בו תינח סיפא אבל ברישא דקאמר בטלה הימנו גזרת ז' אמאי נקט גזרת ולענין מאי קאמר ימים לא בטלו
Question: When we answer "if he did not shave on it (Erev Yom Tov)", this is fine for the Seifa, but in the Reisha, when we say Gezeiras Shivah is Batel, why does it say Gezeiras, and in what way were days not Batel?
וי"ל דאגב דנקט סיפא גזרת נקט נמי רישא גזרת
Answer #1: Since the Seifa says "Gezeiras", also the Reisha says "Gezeiras".
ועוד נראה לי דרישא ה"פ שלשה ימים בטלה גזרת שבעה הא שני ימים לא בטלה גזרת
Answer #2: The Reisha means that [if burial was] three days before the Regel, Gezeiras Shivah is Batel. If it was [only] two days before the Regel, Gezeiras [Shivah] is not Batel.
א"נ (גירסת הרש"ש) הא ימים לא בטלו לענין דנוהג דברים שבצינעא.
Answer #3: The days are not Batel regarding private matters [which apply during the Moed].
19b----------------------------------------19b
TOSFOS DH veha'Tanya b'Nichusa
תוספות ד"ה והתניא בניחותא הקובר את מתו וכו'
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not say that the Amora'im argue like the Tana'im.)
- הקשה בתוספות הרב אמאי לא קאמר כתנאי ורב ששת כאבא שאול ורב הונא כתנא קמא
Question (Tosfos ha'Rav): Why don't we say that the Amora'im argue like the Tana'im do? Rav Sheshes holds like Aba Sha'ul, and Rav Huna holds like the first Tana!
ושמא משום דברייתא מזכיר לשון בטלו וקאמר לדידיה ימים לא בטלו
Answer: Perhaps it is because the Beraisa mentions the expression "were Batel", and we say that according to him (the first Tana), the days are not Batel;
א"כ לא סבירא הברייתא כרב ששת דרב ששת קאמר ימים נמי בטלו משום דלשון בטלו משמע בכולו כן נראה לי.
Consequence: If so, the Beraisa is not like Rav Sheshes, for Rav Sheshes holds that also the days are Batel, for "were Batel" connotes totally. (I.e. the Beraisa refutes Rav Sheshes' inference from the word "Batel".) So it seems to me.
TOSFOS DH Halachah k'Aba Sha'ul
תוספות ד"ה הלכה כאבא שאול
(SUMMARY: 1. Tosfos says that Rav Chisda totally rules like Aba Sha'ul. 2. Tosfos explains why the first Tana distinguishes day eight from day 30.)
- נראה דהלכה כמותו בכל מאי דפליג אתנא קמא בין במקצת היום ככולו בין לענין אם לא גילח
Pesak: It seems that the Halachah follows Aba Sha'ul in everything that he argues with the first Tana, both whether or not Miktzas ha'Yom k'Kulo, and if he did not shave.
מדלא מפליג בהלכה כאבא שאול במקצת היום ככולו ולא בגילח הרי"ן
This is because he did not distinguish "the Halachah follows Aba Sha'ul regarding Miktzas ha'Yom k'Kulo" or "regarding shaving" - R. Yonah.
בירושלמי מקשה לרבנן דאבא שאול מה בין יום שלשים ליום שמיני
Citation (Yerushalmi) Question: According to Rabanan of Aba Sha'ul, what is the difference between day 30 and day eight?
דקאמר מקצת היום ככולו ומגלח ערב הרגל ויום שלשים לא אמר מקצת היום ככולו שיהא מגלח בו
Citation (cont.): They say Miktzas ha'Yom k'Kulo regarding day eight, and he may shave Erev ha'Regel, but they do not say so on day 30 to permit shaving.
ומשני משום כבוד הרגל התירו
Citation (cont.) Answer: They permit due to Kevod ha'Regel.
תדע שהרי חל שמיני שלו בשבת ערב הרגל מגלח בערב שבת (גירסה בגליון) ואילו חל שלשים בשבת אינו מגלח בערב שבת.
Support: When his eighth day falls on Shabbos that is Erev ha'Regel he may shave Erev Shabbos, but when day 30 falls on Shabbos, the may not shave Erev Shabbos.
TOSFOS DH Asya Para Para mi'Nazir
תוספות ד"ה אתיא פרע פרע מנזיר
(SUMMARY: 1. Tosfos rejects the opinion that forbids an Avel to comb his hair. 2. Tosfos mentions an opinion that Miktzas ha'Yom k'Kulo deducts one day from Sheloshim.)
- יש שאומרים שאסור לאבל להיות סורק ראשו לאחר שבעה משום דאמרינן (נזיר דף מב.) נזיר חופף ומפספס אבל לא סורק ואנן ילפינן מנזיר
Opinion #1: An Avel may not comb his hair after seven days, for we say (Nazir 42a) that a Nazir may shampoo and Mefasfes, but he may not comb (for he will surely uproot hairs), and we learn [Avel] from Nazir.
ואין נראה כלל דהא בנזיר אסור ודאי שאפילו תלש שערו אסור
Rejection (and Opinion #2): Surely it is forbidden for a Nazir. Even if he pulled out his hair, it is forbidden;
אבל לענין אבילות שהוא משום יפוי לא
Avelus is due to beauty. We do not forbid this.
ובשעת מעשה שאלתי ממורי ריב"א והתיר לי
When this was occurred in practice (I was an Avel), I asked my Rebbi, the Riva, and he permitted me [to comb].
והר"ר יום טוב פירש כיון דקיימא לן מקצת יום שבעה ככולו ועולה לכאן ולכאן מקצת היום ככולו ויכול לגלח ביום עשרים ותשעה
Pesak (R. Yom Tov): Since we hold that part of the seventh day is like the entire day, and it counts in both directions (towards Shivah, and towards Sheloshim), he may shave on day 29.
Note: Why does Tosfos bring this opinion here? Perhaps it is to show another way in which Avelus is unlike Nezirus. However, see the next Tosfos.
ובתוספות הרב לא פירש כן דלא אמרינן שיהא יום שבעה לשני ימים לענין שלשים יום.
Rejection (Tosfos ha'Rav): We do not say that the seventh day is like two days regarding 30 days.
TOSFOS DH Tilsin Havu
תוספות ד"ה תלתין הוו
(SUMMARY: Tosfos discusses whether Bar Pada in Nazir must hold like Aba Sha'ul.)
- ולבר פדא דאמר בנזיר בפ"ק (דף ה.) נזיר להזיר כ"ט אסור שלשים שרי ונזירות הוא עשרים ותשעה יום לדידיה א"כ סבר על כרחך כדפירש אבא שאול
Assertion: According to Bar Pada, who expounds (Nazir 5a, the 29 occurrences of) "Nazir" and "Lehazir" to forbid [a Nazir to shave on] the 29th day, and permit the 30th, and Nezirus is 29 days, he must hold like Aba Sha'ul explained. (This is like R. Yom Tov, that day seven counts like two days, so 29 days suffice for Sheloshim.)
מיהו יש לומר לכתחילה אינו מגלח בנזיר עד שלשים יום מדרבנן כדמשמע הכא
Rejection: However, we can say that l'Chatchilah, a Nazir may not shave until the 30th day mid'Rabanan, like it connotes here.
ובירושלמי מקשה מן המשנה (שם דף טז.) דאמר גלח ביום שלשים יצא ומשני תמן לשעבר הכא מתחילה והיינו כדפרישית.
Support: The Yerushalmi asks from the Mishnah (Nazir 16a), that if he shaved on day 29, he was Yotzei, and answers that this is b'Di'eved. L'Chatchilah, he must wait until day 30. This is like I explained.
TOSFOS DH she'Asur b'Rechitzah Ad ha'Arev
תוספות ד"ה שאסור ברחיצה עד הערב
(SUMMARY: Tosfos gives different opinions about the Heter to bathe ba'Erev.)
- פי' בקונטרס ולערב יכול לרחוץ גופו בצונן
Explanation #1 (Rashi): At night, he may bathe in cold water.
אי נמי פניו ידיו ורגליו אבל כל גופו בחמין לא דאסור לרחוץ בי"ט א"נ יש לפרש בחמי טבריא
Explanations #2,3: Alternatively, he may wash his face, hands and feet [in hot water], but not the entire body in hot water, for one may not bathe on Yom Tov. Alternatively, [he may bathe the entire body] in hot spring water of Teverya.
א"נ לשטוף מותר כדאי' פרק כירה (שבת דף לט: ושם)
Explanation #4: Alternatively, he may shower (pour water on the entire body. R. Shimon permits this even in hot water - Shabbos 39b.)
אי נמי בחמין שהוחמו בקרקע ואמר בפרק כירה מחלוקת בחמין שהוחמו בכלי
Explanation #5: Alternatively, he may bathe in hot water heated in the ground. We say in Shabbos that [Tana'im] argue about water heated in a Kli [but all permit in water heated in the ground].
וא"ת מאי שנא דלא אמרינן מקצת היום ככולו בשלישי ובשביעי לרבנן ובשביעי לאבא שאול שרינן על ידי מקצת היום ככולו
Question: Why don't Rabanan say Miktzas ha'Yom k'Kulo on the third and seventh days, but Aba Sha'ul permits on day seven through Miktzas ha'Yom k'Kulo?
וכי תימא משום דאפשר לרחוץ ביום טוב ולא יהא ניוול
Suggestion: It is because he may bathe on Yom Tov, and he will not be repulsive.
תינח רחיצה אלא כיבוס מאי איכא למימר ואין נראה לר"י דכיבוס שרי בשלישי
Rejection: This could explain bathing. However, how can we explain [why do not say Miktzas ha'Yom k'Kulo to permit] laundering? It seems to the Ri that we do not permit laundering on the third day.
וי"ל דבאבילות שבעה חמיר טפי
Answer: Avelus of Shivah is more stringent.
בה"ג מפרש הוא הדין רביעי וחמישי אסור עד הערב ע"כ פי' בתוספות
Bahag's opinion: Likewise, the fourth or fifth day [if it is Erev ha'Regel] is forbidden until Erev. Until here is from [another] Tosfos.
והרי"ט פירש עד הערב היינו מבערב י"ט ולאפוקי דלא שרי מן הבקר
Explanation #6 (R. Yom Tov): "Until Erev" means until Erev Yom Tov. It excludes the morning, which is forbidden.
ונראה דהוא הדין בכיבוס מותר לערב מעי"ט
Assertion: It seems that likewise, laundering is permitted towards evening on Erev Yom Tov.
ולפירושו נראה דשבעה קודם הרגל אליבא דרבנן מותר מבערב י"ט
Inference: According to this, it seems that [within] Shivah before the Regel, Rabanan permit on Erev Yom Tov.
ומדקאמר הכל מודים פירוש אפילו אבא שאול דשרי בשביעי מן הבקר הכא מודה לרבנן דלא שרי מן הבקר אלא יש לו דין שביעי לרבנן.
Since [Rav Huna] says "everyone agrees", i.e. even Aba Sha'ul, who permits in the morning of the seventh, here he agrees to Rabanan that it is not permitted from the morning. Rather, it has the law of the seventh day according to Rabanan.
TOSFOS DH Kavru b'Regel Regel Oleh Lo Min ha'Minyan Sheloshim Oh Eino Oleh
תוספות ד"ה קברו ברגל רגל עולה לו מן המנין שלשים או אינו עולה
(SUMMARY: Tosfos explains that Abaye asked also about burial two days before the Regel.)
- פירש בתוספות דהוא הדין דמיבעיא לן בקברו שני ימים קודם הרגל
Explanation (Tosfos [ha'Rav]): We have a similar question if he buried him two days before the Regel.
וקשיא לן דהא בסמוך משמע דפשיטא בקברו שני ימים קודם הרגל
Question: Just below, the law is clear if he buried him two days before the Regel!
דקאמרינן מאי לאו אסיפא לא ארישא
The Gemara said "doesn't this apply to the Seifa? No, it applies to the Reisha."
משמע דברישא ניחא ליה
Inference: If it applies to the Reisha, this is fine. (If he buried him two days before the Regel, the Regel counts towards the days.)
ושמא היה הרב רוצה לומר דתרוייהו מיבעי ליה וכי פשיט בעי למיפשט הכל ומשני דלא תיפשוט הכל.
Answer: Perhaps the Rav wanted to say that he asked both of them, and we tried to answer both of them, and answered (rejected) that we cannot resolve both.
TOSFOS DH d'Lo Nohagin Mitzvas Shivah b'Regel
תוספות ד"ה דלא נוהגין מצות שבעה ברגל
(SUMMARY: Tosfos teaches that there is an exception to this rule.)
- ומיהו דברים שבצינעא נוהגין כדמשמע פ"ק דכתובות (דף ד. ושם)
Qualification: However, private matters apply, like Kesuvos 4a connotes [regarding when the Chasan's father or the Kalah's mother died just before the Chupah];
דקאמרינן כל אותן הימים הוא ישן בין האנשים והיא ישינה בין הנשים מסייע ליה לרבי יוחנן
Citation (4a): All those days [of Avelus], he sleeps among men, and she sleeps among women. This supports R. Yochanan.
וכן פירש הרב בשם רבו
Support: Also the Rav explained so in the name of his Rebbi.
ממתני' מצי למיפשט דאינו עולה למנין שבעה דקתני מפסיקין ואין עולין ולכל הפחות איירי לענין שבעה
Implied question: We can learn from our Mishnah that [the Regel] does not count towards Shivah, for it says "they interrupt, but do not count." At the least, the Mishnah discusses Shivah! (Why did Abaye need to give a reason, that Mitzvos of Shivah do not apply during the Regel?)
ומיהו יש לומר דנותן טעם מנין לו פשוט דמתניתין איירי שאינו עולה למנין שבעה אימא לענין שלשים.
Answer: We could say that he gives the reason why it was obvious that the Mishnah teaches that it does not count towards Shivah. Perhaps it discusses Sheloshim!
TOSFOS DH u'Melachto Na'asis Al Yedei Acherim
תוספות ד"ה ומלאכתו נעשית ע"י אחרים
(SUMMARY: Tosfos asserts that here it is permitted even in his house, unlike above.)
- אפילו בביתו
Explanation: This is [permitted] even in his house.
אף על גב דאמר לעיל בפ"ב (דף יא:) היתה מלאכתו ביד אחרים בתוך ביתו אסור לעשות בבתיהם מותר
Implied question: Above (11b), we say that if his work was in others' hands, it is forbidden in his house, and permitted in their houses!
וי"ל דהכא מיירי בדבר האבד.
Answer: Here we discuss Devar ha'Avud.