1)

TOSFOS DH Asur Legale'ach

תוספות ד"ה אסור לגלח

(SUMMARY: Tosfos explains that this is only before Zerikah.)

פי' קודם זריקת דמים שהרי מצותו לגלח על הדמים ואם גילח על אחד משלשתן אמרינן לקמן דיצא.

(a)

Explanation: [He may not shave] before Zerikas Damim, for the Mitzvah is to shave after [Zerikah of] the blood [of his Korbanos]. If he shaved after one of the three, we say below (45a) that he was Yotzei.

2)

TOSFOS DH Amar Rav Yom Shiv'im Oleh Lo l'Kan ul'Kan

תוספות ד"ה אמר רב יום שבעים עולה לו לכאן ולכאן

(SUMMARY: Tosfos explains how he saves a day through this.)

פי' נולד לו בן ביום ע' מקצת היום שקודם הלידה עולה למנין המאה והרי עשה ע' יום מן המאה

(a)

Explanation: If a son was born on day 70, the part of the day before the birth counts towards the count of 100, so he did 70 days of the 100;

ומקצת היום שאחר הלידה עולה לתחילת הנזירות ולא ימנה נזירות בנו אלא עוד (הגהת ברכת ראש) כ"ט יום הרי ביום צ"ט דשלו שלמו (הגהת מלאכת יום טוב) ל' לבנו

1.

The part of the day after the birth counts towards the beginning of Nezirus [for his son]. He counts for Nezirus of his son only 29 more days. On day 99 of his Nezirus, 30 days for his son are completed.

ונ"מ השתא שיום ע' עולה לכאן ולכאן שיוכל לגלח ביום המאה שהוא יום ל"א לבנו

(b)

Consequence: Now that day 70 counts for both, he may shave on day 100, which is day 31 for [Nezirus of] his son;

מתוך שאותו תגלחת עולה לנזירות בנו מן הדין שהוא יום [ל"א] לבנו עולה נמי אותו תגלחת גם לנזירות דנפשיה שהוא מאה יום

1.

Because it is proper that that shaving counts for Nezirus of his son, for it is day 31 regarding his son, it counts also for his own Nezirus of 100 days.

אע"פ שאם לא נולד לו הבן לא היה יכול לגלח על נזירתו אלא ביום ק"א השתא כשנולד הבן יכול לגלח ביום [ק'] כדפרישית

i.

Even though if a son was not born, he could not shave for his Nezirus until day 101, now that a son was born, he can shave on day 100, like I explained.

וא"ת ומאי סברא היא כיון דאם לא נולד לו בן לא יכול לגלח עד יום ק"א לנזירות (הגהת ברכת ראש) דנפשיה השתא נמי לא יגלח עד יום ק"א

(c)

Question: What is the reason? Since if a son was not born, he could not shave until day 101 of his own Nezirus, also now he should not shave until day 101!

ויש לומר דהא [דלא] מצי לגלח ביום ק' לא הוי אלא מדרבנן כדפירשנו בפ"ק (דף ו.)

(d)

Answer: The Isur to shave on day 100 is only mid'Rabanan, like I explained above (6a);

דמדאורייתא מצי לגלח ביום ק' דמקצת היום ככולו אלא דרבנן גזרו דלא מגלח עד יום ק"א אטו היכא דאמר שלימים

1.

Mid'Oraisa, he may shave on day 100, for Miktzas ha'Yom k'Kulo. Rabanan decreed that he not shave until day 101, due to when he said [100] full days;

והכא אוקמיה אדין תורה כשנולד לו בן שיוכל לגלח ביום מאה כיון דלנזירות דבנו קא הוי יום ל"א ויכול לגלח לנזירות דבנו ביום [ק']

2.

Here, they left the law like Torah law, when a son was born, that he may shave on day 100, since for his son's Nezirus it is day 31, and he may shave for his son on day 100;

הלכך גם לנזירות דנפשיה עולה התגלחת של יום ק'.

i.

Therefore, also for his own Nezirus, the shaving of day 100 counts [l'Chatchilah].

3)

TOSFOS DH Nolad ha'Ben Ad Ayen

תוספות ד"ה נולד הבן עד ע'

(SUMMARY: Tosfos explains this includes day 70.)

עד ועד בכלל.

(a)

Explanation: This is Ad v'Ad Bichlal (up to and including the limit itself).

4)

TOSFOS DH Lo Hifsid Klum

תוספות ד"ה לא הפסיד כלום

(SUMMARY: Tosfos explains the question against Rav.)

ואי ס"ד עולה לו לכאן ולכאן איתגורי מיתגר והוי ליה למיתני במתניתין הרויח בלידת (הגהת מהר"ב רנשבורג) הבן

(a)

Explanation: If you will say that it counts for both, he profits. The Mishnah should have taught that he profits through the birth of the son!

דאי לא נולד לו הבן לא מגלח אלא עד יום ק"א והשתא לפי דברי רב מגלח ביום ק' נמצא שהרויח בלידת הבן ומאי קאמר לא הפסיד.

1.

If the son was not born, he would not shave until day 101. Now, according to Rav, he shaves on day 100. He profited through the birth of the son. Why did [the Mishnah] say "he did not lose"?

5)

TOSFOS DH Ela b'Din Hu d'Lo Lisni Ad Ayen Lo Hifsid Klal

תוספות ד"ה אלא בדין הוא דלא ליתני עד ע' לא הפסיד כלל

(SUMMARY: Tosfos explains what the Reisha would have taught, if not for the Seifa.)

כלומר מן הדין לא היה לו לשנות בזה הלשון לא הפסיד אלא אדרבה ה"ל למיתני הרויח

(a)

Explanation: It would have been proper that the Mishnah not teach "he did not lose." Just the contrary, it should have taught "he profited"!

ומשום דקתני סיפא לאחר שבעים סותר פי' כי מפסיד בלידת הבן תני נמי רישא עד שבעים לא הפסיד כלום וה"ה ברישא אפי' (הגהת ברכת ראש) הרויח בלידת הבן

1.

Because the Seifa taught "after 70, this is Soser", i.e. he loses through the birth of the son, also the Reisha taught "until 70, he did not lose at all", and it is even true that in the Reisha, he profited through the birth of the son!

ובמקצת ספרים אין כתוב אלא, רק בדין הוא דלא ליתני עד שבעים דלא הפסיד (הגהת מהר"ב רנשבורג) '.

(b)

Alternate text: Some texts do not say "Ela", just "it would have been proper that the Mishnah not teach 'until 70, he did not lose'." )Ela denotes retraction. We do not retract. We merely answer for Rav.)

6)

TOSFOS DH Ta Shma mi'Seifa Nolad Lo Le'acher Shiv'im Soser

תוספות ד"ה ת"ש מסיפא נולד לו לאחר שבעים סותר

(SUMMARY: Tosfos explains the question against Rav.)

פי' מפסיד וסבירא ליה דאחר שבעים הוי פי' ביום שבעים ואחד ואמאי מפסיד כלום לרב בלידת הבן והא יום הלידה עולה לכאן ולכאן

(a)

Explanation: He loses. He holds that "after 70" means day 71. Why does he lose at all, according to Rav, through the birth of the son? The day of birth counts for both!

עולה נמי לתחילת הנזירות דבן נמצא כי ל' יום דבן כלים ביום ק' ויכול השתא לגלח ביום ק"א (כן נראה להגיה) הרי לא הפסיד כלום.

1.

It counts also for the beginning of Nezirus for his son. It turns out that 30 days for the son end on day 100, and he can shave on day 101. He did not lose at all!

7)

TOSFOS DH Mai Acher d'Masnisin deka'Tani Soser Acher Acher

תוספות ד"ה מאי אחר דמתני' דקתני סותר אחר אחר

(SUMMARY: Tosfos explains why this is fine for Rav if he was born on day 72.)

פירוש שנולד ביום ע"ב דהשתא לא יכול לגלח אלא ביום ק"ב והפסיד בלידה.

(a)

Explanation: He was born on day 72. Now, he cannot shave until day 102, and he lost through the birth.

8)

TOSFOS DH Aval Acher Mamash Mai

תוספות ד"ה אבל אחר ממש מאי

(SUMMARY: Tosfos explains that this is day 71.)

דהיינו ביום ע"א הכי נמי לא סתר כו' אלא ש"מ אחר ממש.

(a)

Explanation: This refers to day 71. [If you will say that also then,], he is not Soser... Rather, we must say that "Acher" is literally (day 71)

9)

TOSFOS DH v'Chen Masnisin l'Rav Shma Minah

תוספות ד"ה וכן מתני' לרב ש"מ

(SUMMARY: Tosfos explains how our Mishnah is unlike Rav.)

פי' ממתני' יש להוכיח דלא כרב דסבירא ליה למתני' דיום הלידה אינו נחשב לנזירות הבן כמו דנחשב לנזירות דידיה למאה יום

(a)

Explanation: From our Mishnah we can prove unlike Rav, for the Mishnah holds that the day of birth does not count towards Nezirus for his son, like it counts for his Nezirus of 100 days;

שהוא נגרר ונחשב אחר ימים שעברו דהיינו לנזירות דידיה

1.

It is drawn after and considered with the days that passed, i.e. his Nezirus.

ולא דמי למאי דפרשינן במתני' דאי נולד הבן ביום ראשון לנזירות דעולה לשניהם

(b)

Implied question: Why is this unlike what I explained in our Mishnah, that if a son was born on the first day of Nezirus, it counts for both of them?

דודאי כיון שהוא תחילת נזירות לזה כמו לזה למה יעלה לאחד טפי מלשני

(c)

Answer: Surely, since it is the first day of Nezirus for this, just like for this, why should it count for one more than the other?!

אבל הכא דהוא התחיל לנזירותו כבר זה ימים רבים סברא הוא דיום לידה יהיה נחשב ונגרר אחר ימים שעברו דהיינו לנזירות דנפשיה

1.

However, here he began his Nezirus many days ago. It is reasonable that the day of birth is drawn after and considered with the days that passed, i.e. his Nezirus;

ונזירות הבן יתחיל מיום שאחר הלידה

i.

Nezirus for his son will begin on the day after the birth.

ואם תאמר והא תנן לקמן ומייתינן לה בפ' קמא (לעיל דף ו.) דיום שלשים עולה מקצתו לראשון ומקצתו לנזירות שני אלמא דיום ל' עולה לכאן ולכאן

(d)

Question: A Mishnah below (16a), and we (the Gemara) brought it above (6a), teaches that part of day 30 counts for the first Nezirus, and part counts for the second Nezirus. This shows that day 30 counts for both of them!

וי"ל דשאני התם דאותו יום בין שתי נזירות וראוי להחשיבו תחילתו (לו) לנזירות ראשון וסופו לנזירות שני

(e)

Answer: There is different, for the day is between two Neziros, and it is proper to consider the first part of [the day] towards the first Nezirus, and the end towards the second Nezirus;

משום דכיון דהביא קרבנותיו א"כ נגמר נזירתו דין הוא שיתחיל נזירות השני מיד מידי דהוה אמקבל נזירות בחצי היום דאותו יום עצמו עולה למנין נזירות

1.

Since he brought his Korbanos, he finished his [first] Nezirus. It is proper that the second Nezirus begin immediately, just like one who accepts Nezirus in the middle of the day. That day itself counts towards the count of Nezirus;

אבל הכא דיום לידה דהיינו ע"א עומד באמצע נזירות דידיה ובהתחלת נזירות דבריה

2.

However, here, the day of birth, i.e. [day] 71, is in the middle of his Nezirus, and the beginning of his son's Nezirus;

ראוי להחשיבו כולו לנזירות דידיה אחר ימים שעברו משום דגם הוא מחשבון ק' יום

i.

It is proper to consider it totally for his Nezirus, following the days that passed, for also it is towards the count of 100 days;

וכיון שאותו יום ע"א נחשב אחר ק' שוב אין למנותו שיהיה חשוב כשנים להיות נחשב נזירות אחר (הגהת ברכת ראש) לכך אינו עולה לבנו לתנא דמתני'.

ii.

Since day 71 is counted towards the 100, now we should not consider it like two [days], to be counted [also] for another Nezirus. Therefore, it does not count for [the Nezirus of] his son according to the Tana of our Mishnah.

10)

TOSFOS DH v'Rav k'Man Amrah

תוספות ד"ה ורב כמאן אמרה

(SUMMARY: Tosfos explains why we ask like which Tana Rav holds.)

כיון דתנא דמתניתין לא סבר לה כוותיה.

(a)

Explanation: [We ask] because the Tana of our Mishnah holds unlike him.

11)

TOSFOS DH Ileima k'Aba Sha'ul v'Chulei Batlah Heimenu Gezeiras Shiv'ah

תוספות ד"ה אילימא כאבא שאול כו' בטלה הימנו גזרת שבעה

(SUMMARY: Tosfos discusses Isurim of Avelus that festivals permit.)

תורת (הגהת מהר"ב רנשבורג) ז' שיהיה אסור בנעילת סנדל ובתשמיש המטה

(a)

Explanation: The law of Shiv'ah (the first seven days of mourning) is Batel, i.e. the Isur to wear shoes and have relations.

ומיהו לאו הילכתא הכי דבמ"ק (דף כ.) הכי מסקינן אפי' שעה אחת קודם לרגל בטלה הימנו [גזירת] שבעה

(b)

Pesak: The Halachah does not follow this. In Mo'ed Katan (20a) we conclude that even [if the relative died] a moment before the festival, the decree of Shiv'ah is Batel.

[שמונה] ימים קודם לרגל בטלה הימנו גזירת שלשים לענין תספורת הואיל ומתחיל יום אחד מדין שלשים קודם לרגל

1.

[If he died] eight days before the Regel, the decree of Sheloshim (the first 30 days of mourning) is Batel, i.e. regarding laundering, since he began one day of Sheloshim (i.e. after Shiv'ah) before the Regel;

ומותר לספר ערב הרגל משום כבוד הרגל

2.

He is permitted to cut his hair Erev Yom Tov, for honor of the festival;

ואי לא סיפר ערב הרגל אסור לספר אחר הרגל דלא ניתן לדחות אלא מפני כבוד הרגל והואיל ולא חילק כבוד לרגל לא יועיל לו הרגל להפסיק וישלים אחר הרגל.

3.

If he did not cut his hair Erev Yom Tov, he may not cut it after the Regel, for it was permitted to override [the Isur of cutting hair] only for honor of the Regel. Since he did not show honor to the Regel, the Regel does not help for him to terminate [the laws of Sheloshim], and he completes [Sheloshim] after the Regel.

15b----------------------------------------15b

12)

TOSFOS DH Aba Sha'ul Omer Afilu Lo Siper Erev ha'Regel...

תוספות ד"ה אבא שאול אומר אפילו לא סיפר ערב הרגל...

(SUMMARY: Tosfos explains the two ways that Aba Sha'ul argues with the first Tana.)

פליג את"ק דסבר דרגל מבטל בכל [ענין]

(a)

Explanation: He argues with the first Tana, who holds that the Regel is Mevatel in any case [even if he did not cut his hair Erev ha'Regel]

ופליג באחריתי שכשם שמצות [ג'] מבטלת גזירת ז' כך מצות ז' מבטלת גזירת ל' ופליג את"ק דמצריך ח'

1.

He argues [also] about another matter. Just like the Mitzvah of three (if one conducted three days of Shivah before the Regel) is Mevatel Gezeiras Shavah, so the Mitzvah of Shivah is Mevatel Gezeiras Sheloshim. He argues with the first Tana, who requires eight days.

13)

TOSFOS DH Aba Sha'ul Omer (part 2)

תוספות ד"ה אבא שאול אומר (חלק ב)

(SUMMARY: Tosfos explains the suggestion that Rav holds like Aba Sha'ul.)

לאו משום דקסבר יום ז' עולה לו

(a)

Citation of Gemara: Isn't this because [Aba Sha'ul] holds that day seven counts towards for him?

למנין שבעה ומקצתו עולה למנין ל' אע"פ שעומד באמצע אבילות,

(b)

Explanation: [It counts] towards the count of seven days, and part of it counts towards the count of 30, even though he is in the middle of Avelus.

14)

TOSFOS DH Aba Sha'ul Omer (part 3)

תוספות ד"ה אבא שאול אומר (חלק ג)

(SUMMARY: Tosfos explains the rejection.)

אלא באבילות דרבנן.

(a)

Citation of Gemara: [He said so] only regarding Avelus mid'Rabanan.

דמן התורה אינו אבל אלא יום ראשון כדכתיב ואחריתה כיום מר

(b)

Explanation: Mid'Oraisa, he is an Avel only on the first day, like it says "v'Acharisa k'Yom Mar";

אבל בנזירות דאורייתא דדרשינן מקרא דבעינן ל' יום לא אמרי' דמקצת יום עולה לו לכאן ולכאן.

1.

However, regarding Nezirus mid'Oraisa, since we expound from a verse to require 30 days, we do not say that part of a day counts for both.

15)

TOSFOS DH she'Shachtu v'Zarku Aleha ba'Sheni

תוספות ד"ה ששחטו וזרקו עליה בשני

(SUMMARY: Tosfos explains the case.)

שחל בערב פסח ושחטו עליה הפסח ואח"כ ראתה הרי זו אינה אוכלת בלילה בפסח לפי [שהיא] נטמאה

(a)

Explanation: [The day after she saw Dam Zivah] was Erev Pesach. [She immersed, and] they slaughtered Pesach for her, and afterwards she saw [blood]. She may not eat from the Pesach at night, for she is Tamei;

ופטורה מלעשות פסח שני דבשעת שחיטה טהורה היתה.

1.

She is exempt from Pesach Sheni, because at the time of Shechitah she was Tehorah [the blood she saw later is not Metamei her retroactively. Therefore, she was Yotzei Korban Pesach.]

16)

TOSFOS DH Mai Taima d'R. Yosi Lav Mishum Miktzas ha'Yom k'Kulo

תוספות ד"ה מאי טעמא דר' יוסי לאו משום מקצת היום ככולו

(SUMMARY: Tosfos explains the suggestion that Rav holds like R. Yosi.)

ומכאן ולהבא היא מטמאה (דאתמול) נמצא כי בשעת שחיטה וזריקה היתה טהורה גמורה דמכאן ולהבא היא מטמאה ולא למפרע

(a)

Explanation: From now and onwards she becomes Tamei. It turns out that at the time of Shechitah and Zerikah, she was totally Tehorah. [When she sees blood later] from now and onwards she becomes Tamei, but not retroactively.

וכי הדרא חזיא מטמאינן לה מכאן ולהבא ולמחר תעשה שימור גמור למקצת יום זה שנטמאת

1.

When she sees [blood] later, we are Metamei her from now and onwards. Tomorrow she does total Shimur for the part of this day on which she became Tamei.

i.

Note: This is the law of Shomeres Yom k'Neged Yom, i.e. a woman who saw blood during the days of Zivah. If she sees one or two consecutive days, she must be Shomer (guard) the following day in Taharah. If she sees two [or three] consecutive days, she is a Zavah Ketanah [or Gedolah].

אלמא דיום שני זה מקצת יום חשבינן ליה יום טהור דליהוי שימור ליום שאתמול הילכך שחיטה וזריקה בטהרה היה

2.

Inference: This second day, we consider it a Tahor day for the previous day, therefore Shechitah and Zerikah were in Taharah;

ומקצתו חשבינן ליה יום טומאה דליהוי יום של מחר שימור להאי מקצת יום

3.

Part of [this second day], we consider it a day of Tum'ah, so the next day is Shimur for this partial day.

אבל רבנן פליגי ומטמאי למפרע וחשבינן זה היום ככולו טמא [כיום] של אתמול ורב דאמר כר' יוסי

4.

Rabanan disagree. They are Metamei retroactively, and considered the entire day Tamei, like yesterday. Rav said like R. Yosi.

ואע"ג דהכא נמי היה סברא לחשיבת יום ככולו טמא כיום שלפניו כסברא דרבנן אפ"ה ר' יוסי מחשיבו לכאן ולכאן והיינו כסברת רב

(b)

Observation: Also here, there is a reason to consider the day to be totally Tamei, like the previous day, like Rabanan hold. Even so, R. Yosi considers it for both (partially Tahor like yesterday, and partially Tamei like tomorrow). This is like Rav.

וזו שכתוב בספרים ודילמא משום דקסבר לא גרסינן ליה דאי לאו הכי מה מהני שאינו מטמא למפרע.

(c)

Correction: Texts of the Gemara say "perhaps it is because he holds [Miktzas ha'Yom k'Kulo]." The [correct] text does not say so. If not [that he holds that Miktzas ha'Yom k'Kulo], what does it help that he is not Metamei retroactively?! (In any case she is Tamei due to the end of the day!)

17)

TOSFOS DH Zav Ba'al Shtei Re'iyos

תוספות ד"ה זב בעל שתי ראיות

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot say that he saw three sightings.)

דאילו בעל שלשה לא חזי למיכל לאורתא בקדשים (הגהת מהר"ב רנשבורג) עד יום ח' שיביא קרבנותיו

(a)

Distinction: We could not say that he saw three sightings, for then he cannot eat Kodshim at night, until the eighth day when he brings his Korbanos. (One is Yotzei Pesach only if at the time of Shechitah, it was possible for him to eat at night.)

וביום ח' לא מצי למינקט ואח"כ ראה מטמא משכב ומושב למפרע

(b)

Implied question: [Why couldn't he discuss a Zav who saw three sightings,] on his eighth day (he counted seven days without emissions, and immersed)? If he saw afterwards, he is Metamei Mishkav u'Moshav retroactively!

דמיום ז' ואילך פסק מסתירה ומשכב ומושב דמאתמול שאחר הטבילה עד הנה טהורין ואפי' ראה היום ביום ח' לא

(c)

Answer: From after day seven, he ceased Stirah (future emissions do not cancel his seven clean days. They are like new sightings of Zivah.) His Mishkav u'Moshav from yesterday, after Tevilah, until now, are Tehorim. Even if he saw today on day eight, he is not [Tamei retroactively].

18)

TOSFOS DH Af Al Pi she'Metam'in Mishkav u'Moshav Lemafre'a

תוספות ד"ה אע"פ שמטמאין משכב ומושב למפרע

(SUMMARY: Tosfos explains the contradiction in R. Yosi, and the resolution.)

ואפילו טבל בשביעי משכבות דלאחר טבילה טמאין דסתר (הגהת ברכת ראש) מניינו

(a)

Explanation: Even if he immersed on day seven, his Mishkavos after Tevilah are Teme'im, for he cancelled his count;

והרי הוא כתחילתו דכתיב וספרה לה שבעת ימים והרי אין כאן ז' ימים

1.

He is like at the beginning [of counting clean days], for it says "v'Safrah Lah Shivas Yamim", and there are not here seven [consecutive clean days. The verse discusses a Zavah; the same applies to a Zav.]

ומדקתני בשומרת (הגהת ברכת ראש) יום למפרע טומאה אלמא לא אמר מקצת יום ככולו

2.

Since he taught about a Shomeres Yom retroactive Tum'ah, this shows that he does not say that Miktzas ha'Yom k'Kulo! (If Miktzas ha'Yom k'Kulo, after guarding part of the day in Taharah, future sightings would not join to yesterday's sighting,)

וקשיא דר' יוסי אדר' יוסי ומשני למפרע מדרבנן אבל מן התורה טהורה.

3.

R. Yosi contradicts himself! We answer that the retroactive Tum'ah is mid'Rabanan. Mid'Oraisa, [retroactively] she is Tehorah.

19)

TOSFOS DH Hachi Nami Mistabra v'Chulei

תוספות ד"ה הכי נמי מסתברא וכו'

(SUMMARY: Tosfos explains how this is rejected.)

ודחי אימא לך טומאת התהום דזיבה התירו

(a)

Explanation: We reject [the support]. I can say that they permitted Tum'as ha'Tehom (a Tum'ah that no one knew about) of Zivah (i.e. that the person will become Tamei retroactively due to a future sighting);

כלומר אימא לך שמטמאין למפרע מדאורייתא ופטורין לעשות פסח שני

1.

i.e. I can say that they are Metamei retroactively mid'Oraisa, and [even so] they are exempt from Pesach Sheni;

דהלכה למשה מסיני דטומאת התהום (הגהת מהר"ב רנשבורג) דמת הותרה לעושי פסח והאי תנא ס"ל דאפי' טומאת התהום דזיבה הותרה לעושי הפסח.

2.

This is because a tradition from Moshe from Sinai permits Tum'as ha'Tehom of Mes for one who offers Pesach. This Tana holds that even Tum'as ha'Tehom of Zivah is permitted for one who offers Pesach.

20)

TOSFOS DH ha'Tehom

תוספות ד"ה התהום

(SUMMARY: Tosfos explains Tum'as ha'Tehom.)

פי' דבשעת שחיטה ישב על אבן אחת ולא נודע כלל שקבר תחתיו עד אחר שחיטה נודע לו שניטמא בקבר התהום

(a)

Explanation: At the time of Shechitah he sat on a rock, and did not know at all that a grave is underneath. Only after Shechitah it became known that he became Tamei through Kever ha'Tehom

וכן הכא לא ידע אדם בשעת שחיטה אם אחרי כן תראה ותסתור להיות טמאה וטומאת התהום [התירו] לעושי הפסח ונזיר.

1.

Similarly here, no one knew at the time of Shechitah whether she will see afterwards and cancel [her Shimur] to be Tamei retroactively. They permitted Tum'as ha'Tehom Zivah for one who offers Pesach, and a Nazir.

21)

TOSFOS DH v'Af R. Oshaya

תוספות ד"ה ואף רבי אושעיא

(SUMMARY: Tosfos explains that he holds like the previous answer.)

קאי אשינויא דלמפרע דרבנן.

(a)

Explanation: This refers to the answer that retroactively [she is Tamei] mid'Rabanan.

22)

TOSFOS DH Aval ha'Ro'eh Zov

תוספות ד"ה אבל הרואה זוב

(SUMMARY: Tosfos is unsure what was taught beforehand, to which we contrast one who sees Zov.)

פי' [רש"י] בכיצד צולין (פסחים ד' פא.) לא ידעינן אהיכא קאי.

(a)

Question: Rashi in Pesachim (81a) did not know to what this refers.

23)

TOSFOS DH Soser Es she'Lefanav v'Chulei

תוספות ד"ה סותר את שלפניו כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that he cancels what he already counted.)

ספורים שספר וצריך למנות ז' ימים אחרים,

(a)

Explanation: ["Lefanav" is] what he already counted. He must count another seven [clean] days.

24)

TOSFOS DH Soser (part 2)

תוספות ד"ה סותר (חלק ב)

(SUMMARY: Tosfos discusses the difficulty with R. Yochanan's words.)

[א"ל ר"י לא נסתור אלא יומו]

(a)

Citation of Gemara: R. Yochanan told [R. Oshaya] that he should cancel only that day.

יחזור ויספור יום אחד

(b)

Explanation: He should return to count one more day;

והוינן בה במילתא דר' יוחנן אי סתר כולהו בעי למיסתר דכתיב וספרה לה ז' ימים לטהרתה שלא תהא טומאה מפסקת בינתים

1.

[The Gemara] asks about R. Yochanan's words. If he cancels, he should cancel all [of the days], for it says "v'Safrah Lah Shivas Yamim l'Taharasah" - Tum'ah may not separate between them (the seven clean days). The verse discusses a Zavah; the same applies to a Zav.]

בפרק כיצד צולין גרס [אי קסבר למפרע הוא מטמא אפילו כולהו נסתור]

(c)

Citation: In Pesachim (81a) the text says "if he holds that he is Metamei retroactively, he should cancel all of them";

ואי מכאן ולהבא הוא מטמא יומו נמי לא נסתור דהרי היא כראיה ראשונה של זיבה אחרת ואין בה אלא טומאת ערב

1.

Citation (cont.): If he is Metamei from now and onwards, he should not cancel even this day, for it is like a first sighting of another Zivah, and there is only Tum'as Erev;

ויטבול לערב ויטהר דקי"ל ראיה ראשונה של זב קרי בעלמא הוא.

2.

He immerses [before] evening and he is [totally] Tahor [at night], for we hold that the first sighting of Zov is like mere Keri (semen).

25)

TOSFOS DH Hachi ka'Amar Lo Yistor v'Lo Yomo

תוספות ד"ה ה"ק לא יסתור ולא יומו

(SUMMARY: Tosfos explains why he should not cancel anything.)

כלומר אפי' יומו לפי שכבר עלה לו מקצת היום ושלמו לו ספורים שלו ויצא מכלל הזיבה.

(a)

Explanation: [He should not cancel] even that day, since part of the day already passed, and he finished his count, and departed from Zivah.

26)

TOSFOS DH Amar Lei

תוספות ד"ה א"ל

(SUMMARY: Tosfos explains that R. Oshaya said to R. Yochanan.)

פי' ר' אושעיא לר' יוחנן רבי יוסי סבר כוותך

(a)

Explanation: R. Oshaya said to R. Yochanan "R. Yosi holds like you."

השתא מסיק דרבי אושעיא ס"ל אליבא דר' יוסי דמטמא למפרע היינו מדרבנן.

(b)

Conclusion: Now we conclude that R. Oshaya holds that R. Yosi holds that he is Metamei retroactively, i.e. mid'Rabanan.