TOSFOS DH she'Harei Lo Mo'al
תוספות ד"ה שהרי לא מעל
(SUMMARY: Tosfos explains why he was not Mo'el, and he did not atone.)
בשוגג אם שגג והקריב קרבן על הדם קרבן של חלב דאכתי בקדושתייהו קאי כיון דבהמה קדושה קדושת הגוף ולא נפק לחולין בהכי
Explanation: [He was not Mo'el] if he was Shogeg. I.e. if b'Shogeg he offered for [eating] blood a Korban [that he had separated] for Chelev, for it retains its Kedushah, since the animal has Kedushas ha'Guf and it does not become Chulin through this;
לא מעל (הגהת ברכת ראש) כיון שלא נהנה ממנה
He did not transgress Me'ilah, since he did not benefit from it.
לא כיפר במזיד דלא עשה כלום שאינו יכול להתכפר בקרבן של חלב על דם (הגהת ברכת ראש) כלל
He did not atone if he was Mezid, for he did not do anything, for he cannot atone at all for [eating] blood through a Korban [separated] for Chelev.
לא מעל אם עשה כן (הגהה בגליון) בשוגג הואיל ואינו מוציאו מרשות הקדש אלא מהקדש זה להקדש אחר
Explanation (cont.): He was not Mo'el if he did so b'Shogeg, since he does not remove it from Hekdesh's Reshus. Rather, [he changes it] from one Hekdesh to another Hekdesh;
ומתוך שלא מעל לא כיפר
Since he was not Mo'el, he did not atone.
והכי מפרש ליה בפרק בתרא דכריתות (דף כז:) ואחרי שאנו רואין בשוגג דלא כיפר דין הוא כשנתכוון לעקר חטאת חלב ולעשות חטאת דם דלא כיפר.
Support: We explain it like this in Kerisus (27b). Since we find that b'Shogeg he did not atone, it is proper that when he intended to uproot a Chatas for Chelev and make it a Chatas Dam, he did not atone.
Note: The end of this Tosfos is mistakenly printed in the Gemara at the end of Tosfos DH she'Harei on Daf 27b (Maharav Ransborg).
היה מדקדק הר"ם דאמר בפ"ק דזבחים (דף ט:) חטאת חלב ששחטו לשם חטאת דם כשרה והכא אמר דלא כיפר
Contradiction (Maharam): It says in Zevachim (9b) that if a Chatas Chelev was slaughtered for the sake of Chatas Dam, it is Kosher. Here we say that it did not atone!
ויש לחלק דהתם מיירי שלא היה חייב שתיהם כי אם חטאת חלב ולכך עדיף
Answer #1 (Maharam): There we discuss when he was not obligated in both of them. He was liable only Chatas Chelev. Therefore, it is better (there is more reason to say that he atoned);
אבל הכא שנתחייב שתיהן הוי עקירה יותר
However, here he was obligated both of them. He uproots more [from its Kedushah. Therefore, he did not atone.]
ועוד יש לומר דודאי לענין להתכפר בו בשביל חטאת חלב שהיתה עומדת לכך איכא מאן דאמר כשרה
Answer #2: Surely, regarding to get atonement for [his obligation to bring] Chatas Chelev, which it was destined for, there is an opinion that it is Kosher;
אבל הכא איירי להתכפר בו משום חטאת דם שרוצה לעוקרו ממה שהיה מתחילה לכך לא כיפר.
However, here we discuss to get atonement for [his obligation to bring] Chatas Dam. He wants to uproot it from what it was initially for. Therefore, he did not atone.
TOSFOS DH Al Chataso
תוספות ד"ה על חטאתו
(SUMMARY: Tosfos explains how we derive the law for Shogeg and Mezid.)
וכפר הכהן על חטאתו בכבשה דיחיד כתיב אלמא דבמזיד אינו יכול לשנות אפי' במעות
Explanation: It says regarding the female lamb that an individual may bring [for a Chatas] "v'Chiper ha'Kohen Al Chataso." This implies that b'Mezid, he cannot change even coins.
וכן תניא בתוספתא דכריתות [פ"ד] הפריש מעות לחטאת חלב והביאום על חטאת דם לחטאת דם והביאום לחטאת חלב
Support - Citation (Tosefta Kerisus 4:12): If one separated coins for Chatas Chelev, and brought it for Chatas Dam, or for Chatas Dam, and brought it for Chatas Chelev:
בשוגג מעל לפיכך כיפר במזיד לא מעל לפיכך לא כיפר
If he was Shogeg, he was Mo'el. Therefore, he atoned. If he was Mezid, he was not Mo'el. Therefore, he did not atone.
[אלמא] במזיד אף במעות לא כיפר וכ"ש בהמה דלא מצי משנה
Inference: B'Mezid, even regarding coins, he did not atone, and all the more so regarding an animal, he cannot change it.
ולפי' זו התוספתא משמע דנסיבא קרא אחרינא על חטאתו ולא פסוק ראשון שדרש כבר,
Observation: This Tosefta connotes that we bring a different verse "Al Chataso", and not the first verse that we already expounded. (In our Gemara, for the first Drashah we cite "Korbano Al Chataso", and for the second "Al Chataso.")
הגה"ה (הגהת מהר"ב רנשבורג) שהרי מעל וכפר שהמעות אין בהם קדושת הגוף ויוצאין מקדושתן בקל
Comment: He was Mo'el, and he atoned. The coins have no Kedushas ha'Guf, and they leave their Kedushah easily;
וכשמשנה אותו לקרבן אחר נפקי המעות לחולין והרי הן חולין ביד מוכר הבהמה דאי לא נפקא לחולין לא מעל ולכך נמי כפר בשוגג
When he changes them to another Korban, the coins become Chulin, and they are Chulin in the hand of the one who sold the animal. If they would not become Chulin, he was not Mo'el. Therefore, b'Shogeg he [was Mo'el,] and also atoned.
ולכך במזיד נמי נימא דכפר הואיל ושייך בהו שנוי
Suggestion: Therefore, we should say that also b'Mezid he atoned, since changing [Kedushah] applies to them (the coins)!
קמ"ל (הגהת מהר"ב רנשבורג) בשוגג אמר ומעל וכיפר ולא במזיד
Rejection: B'Shogeg [the Tana] said that he was Mo'el, and atoned, but not b'Mezid.
ומיהו אי לא הוה ילפי' [קרא ה"א] מזיד וכפר
However, if we did not learn from the verse, one might have thought that b'Mezid he atoned.
אע"ג שדרשנו וכפר על חטאתו עד שיהא קרבנו לשם חטאתו
Implied question: We expounded "v'Chiper [ha'Kohen] Al Chataso" to teach that the Korban must be for the sake of his Aveirah!
תרתי שמעינן מיניה
Answer: We learn both of these from the verse.
כדאמרינן בעלמא (גיטין דף נב.) אתם ולא שותפין אתם ולא אפוטרופסים אתם ולא התורם את שאינו שלו וכולהון דרשינן מחד אתם.
Source: We say elsewhere (Gitin 52a) "Atem" (you may take Terumah), but not partners [on the other's share], Atem and not overseers, Atem and not one who tithes what is not his. We learn all of these from one "Atem".
TOSFOS DH ka'Tani Miha
תוספות ד"ה קתני מיהא
(SUMMARY: Tosfos discusses the proof that even a Ba'al Mum is like Mefurashim.)
לעיל דאינו מגלח על בהמת אביו מאי לאו אפילו בעלת מום
Explanation: Above, we taught that he does not shave on his father's animal. Doesn't this apply even if it is a Ba'al Mum?!
אלמא כמפורשין דמיין דאי כסתומין לגלח כמו על מעות סתומין
Inference: It is like Mefurashim. If it were like Stumim, one should be able to shave, just like on Ma'os Stumim!
ומדמי הילכתא דה"ה דלענין אותה ההלכה דנתקבלה (הגהת ברכת ראש) דמעות סתומין יפלו לנדבה נימא דוקא מעות ולא בהמה ואפילו בעלת מום
We compare traditions. For the same Halachah that was received, that Ma'os Stumim go to Nedavah, we should say that it is only for coins, but not for an animal, even a Ba'al Mum!
וליכא למידחי דהא דקתני לעיל דאינו מגלח על בהמת אביו היינו במפורשין
Suggestion: We can reject this. Above it taught that he does not shave with his father's animal, i.e. Mefurashim.
דאם כן היכי מסיק אבל יוצא במעות אביו שהרי מגלח על מעות אביו
Rejection: If so, how do we conclude "perhaps he is Yotzei with his father's coins [that he separated for his Chatas], for one may shave with his father's coins? (I.e. in the same case of coins, Mefurashim, one may shave.)
והא אין מגלח אלא על מעות סתומין של אביו כדקתני בהדיא במתניתין (לקמן דף ל.).
One may shave only with Ma'os Stumim of his father, like our Mishnah explicitly teaches (30a)!
TOSFOS DH Nizrak Aleha Echad Min ha'Damim
תוספות ד"ה נזרק עליה אחד מן הדמים
(SUMMARY: Tosfos explains why he can annul after Zerikah.)
כגון שגמרה נזירות בטהרה והביאה קרבנות נזירות טהרה שהן ג' בהמות כבשה לחטאת וכבש לעולה ואיל לשלמים ונזרק עליה אחד מן הדמים חטאת או עולה או שלמים
Explanation: E.g. she finished Nezirus in Taharah, and brought Korbanos Nezirus Taharah, which are three animals - a female lamb for the Chatas, a male lamb for the Olah, and a ram for the Shelamim, and Zerikah was done with the blood of one of them, the Chatas, Olah, or Shelamim;
אינו יכול להפר נדרה לענין שלא תצטרך לגלח ולהביא שאר קרבנות דלפי שאין כאן עוד עינוי נפש דביין מותרת
He cannot annul her vow so that she will not need to shave and bring the rest of the Korbanos, since there is no more Inuy Nefesh, for she is permitted wine.
ואי משום שצריכה לגלח ומאיס (הגהת ברכת ראש) עליה אשה מתגלחת
Implied question: He should be able to annul because she must shave, and a woman who shaves [all her hair] is repulsive to him!
אפשר לה בפאה נכרית הכי מפרש בגמרא
Answer: She can wear a wig. The Gemara explains like this.
אבל אי לא נזרק הדם עדיין דאסורה [ביין] מיקרי שפיר עינוי נפש אע"ג דלא מיתסרא אלא שעתא פורתא.
Distinction: However, if the blood was not thrown, she is still forbidden wine. [He can annul, for] this is properly called Inuy Nefesh, even though she is forbidden only a short time [until Zerikah].
TOSFOS DH R. Akiva Omer Afilu Nishchat
תוספות ד"ה רבי עקיבא אומר אפילו נשחט
(SUMMARY: Tosfos discusses this enactment.)
ולא נזרק הדם אינו יכול להפר
Explanation: [Even if it was slaughtered,] but Zerikah was not done, he cannot annul.
בגמרא מפרש משום הפסד קדשים ומסיק בגמרא כשנשחטה החטאת שאם יפר לה נמצאת בהמה זו תצא לבית השריפה שהיא אינה צריכה לחטאת
The Gemara explains that this is due to a loss of Kodshim. The Gemara concludes that this is when the Chatas was slaughtered, for if he annuls her, it turns out that this animal will be burned, for she does not need a Chatas,
וגם לא יוכל לזרוק דמה לשם שלמים דחטאת שלא לשמה פסולה
Also, we cannot do Zerikah for the sake of Shelamim, for a Chatas Lo Lishmah is Pasul.
יש להסתפק אם היפר לה אם מופר או שמא יש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה בשב ואל תעשה.
Question: It is not clear if he annulled, whether it is annulled. Or, perhaps Chachamim have the power to uproot Torah law passively. (Seemingly, this is not passive. Through uprooting his Hafarah, they permit offering a Chatas that the Torah did not require! Tzafnas Pane'ach answers that Chachamim enact that Hafarah does not permit her, and now he cannot annul, for Hafarah does not alleviate her Inuy Nefesh!)
TOSFOS DH ba'Meh Devarim Amurim
תוספות ד"ה בד"א
(SUMMARY: Tosfos explains why Tiglachas Tum'ah is different.)
שאינו יכול להפר אחר שנזרק אחד מן הדמים בתגלחת טהרה כדפי' שגמרה נזירות בטהרה
Explanation: [When do we say] that he cannot annul after Zerikah of the blood of one of them? This is regarding Tiglachas Taharah, like I explained. She finished Nezirus in Taharah;
אבל בתגלחת טומאה כגון שנטמאת בנזירותה והביאה קרבנות טומאה (הגהת ברכת ראש) אע"פ שנזרקו דמים יכול להפר
However, regarding Tiglachas Tum'ah, e.g. she became Tamei in her Nezirus and brought Korbanos Tum'ah, even though Zerikah was done, he can annul;
מפני שאפשר לומר לה אי אפשי באשה מנוולת כלומר שהיא צריכה למנות מעתה נזירות טהרה ותאסר ביין ויש כאן עינוי נפש
He can say "I do not want a repulsive wife", i.e. she must count from now Nezirus Taharah and be forbidden wine, and there is Inuy Nefesh.
וה"נ בגמרא מצינו לשון ניוול שר"ל עינוי
We find in the Gemara that it says "Nivul" (repulsiveness), and it refers to Inuy.
וקשה לישנא (דעינוי) דאי אפשי דהוי ליה למימר משום עינוי
Question: Why does it say "I do not want [a Menuveles wife]"? It should say [that he can annul] due to Inuy!
וצ"ל דקאי אדר"ע דקאמר שנשחטה אחת מן הבהמות אינו יכול להפר מפני הפסד (הגהת מהר"ב רנשבורג) קדשים
Answer #1: We must say that this refers to R. Akiva, who says that once one of the animals was slaughtered, he cannot annul, due to wasting Kodshim;
אע"ג דאסורה ביין עד שיזרוק הדם (הגהת הרש"ש, תוספות יו"ט) ויש כאן ענוי נפש פורתא בשביל ההוא פורתא אינו יכול להפר בשביל הפסד קדשים
Even though she is forbidden wine until the blood is thrown, and there is a small Inuy. He cannot annul for that small Inuy, due to wasting Kodshim.
אבל בתגלחת דטומאה דאיכא עינוי נפש גדול שסותרת ובעי למימני נזירות אחרת [מודה] שיכול לומר לה אי אפשי [בעינוי] גדול
However, in Tiglachas Tum'ah there is great Inuy Nefesh. She cancels [her count], and must count another Nezirus. [R. Akiva] agrees that [he can annul, for] he can say "I do not want [that she will have] great Inuy."
א"נ משום דר"מ קאמר האי לישנא אי איפשי קאמר ת"ק נמי אי אפשי,
Answer #2: Because R. Meir said the expression "I do not want", also the first Tana said "I do not want."
ה"ג אי אפשי באשה מגלחת, שצריכה לגלח בסוף נזירות טהרה כדכתיב בהדיא
The text [in R. Meir] says "I do not want a wife who shaves." She must shave at the end of Nezirus Taharah, like the Torah writes explicitly;
ולת"ק אפשר בפאה נכרית הכי מפרש בגמרא.
The first Tana holds that [this is no reason to annul, for] she can wear a wig. The Gemara explains like this.
28b----------------------------------------28b
TOSFOS DH Kivsei Atzeres she'Shachtan
תוספות ד"ה כבשי עצרת ששחטן
(SUMMARY: Tosfos mentions the three cases.)
שלא לשם עצרת או ששחטן לפני עצרת בערב עצרת או לאחר עצרת
Explanation: [They were slaughtered] Lo Lishmah, or before Shavuos on Erev Shavuos, or after Shavuos.
TOSFOS DH Kivsei (part 2)
תוספות ד"ה כבשי (חלק ב)
(SUMMARY: Tosfos discusses when the meat is permitted.)
הדם יזרק
Citation of Gemara: The blood is thrown.
ביו"ט עצמו דקאי נמי (הגהת באר משה) ארישא שלא לשמן אלא (הגהת ברכת ראש) לשם שלמי נדבה וע"י כן הותר הבשר באכילה
Explanation: [It is thrown] on Yom Tov itself. This refers also to the Reisha, [when they were slaughtered] Lo Lishmah, rather, l'Shem Shalmei Nedavah, and through this (Zerikah), it is permitted to eat the meat.
ואי (הגהת מהר"ב רנשבורג) לית ליה נדרים ונדבות קרבין ביו"ט א"כ לא יקטיר אימורים עד הערב ולא יאכל הבשר עד הערב [דכל כמה] דלא מיקטרי אימורין בשר לא מישתרי באכילה
If [the Tana] holds that Nedarim and Nedavos may not be offered on Yom Tov, if so, he may not burn the Eimurim until night, and the meat may not be eaten until night, for as long as the Eimurim were not burned, the meat is not permitted.
ומ"מ כי נמי אין נדרים ונדבות קרבין ביו"ט מותר לזרוק הדם
In any case, even if Nedarim and Nedavos may not be offered on Yom Tov, Zerikah is permitted.
TOSFOS DH Kivsei (part 3)
תוספות ד"ה כבשי (חלק ג)
(SUMMARY: Tosfos explains why we bring the Beraisa, and not a Mishnah.)
ואם היתה שבת לא יזרוק
Citation of Gemara: If it was Shabbos, one may not throw [the blood].
דהוי כמו תיקון ומדרבנן (הגהת ר' בצלאל אשכנזי) אסור (כן הוא בדפוס ונציה)
Explanation: [Zerikah] is like fixing. It is forbidden mid'Rabanan.
אלמא [מותר] לזרוק הדם שלא לשמן
Inference: One may do Zerikah Lo Lishmah [not on Shabbos].
וא"ת אמאי לא מייתי מתני' (לעיל דף כד.) עולה תקרב עולה ושלמים יקרבו לשלמים
Question: Why don't we bring the Mishnah (24a) "the Olah is offered for an Olah. The Shelamim is offered for a Shelamim"? (This is like Lo Lishmah. They were Hukdash for Nezirus, and now they are offered for Nedavos!)
וי"ל דלא דמי דהתם קודם שעת (הגהת ברכת ראש) שחיטה היפר לה ובין בזריקה ובין בשחיטה עומד שלא לשמן
Answer: These are different. There, he annulled her before the time of Shechitah. Both Zerikah and Shechitah had the status of Lo Lishmah;
אבל הכא דבשעת שחיטה היה עומד לשמן ועתה בשעת זריקה עומד שלא לשמן לא מיתכשר שלא לשמן
Here, at the time of Shechitah it had the status of Lishmah, and now, at the time of Zerikah, its status is Lo Lishmah. It does not become Kosher [through Zerikah] Lo Lishmah.
וצ"ע (הגהת מהר"ב רנשבורג) דלהך כבשי עצרת נמי לא דמי דהתם לא נשחטו לשמן אבל הכא כיון דנשחטו לשמן שמא לא (הגהת ברכת ראש) מכשרי שלא לשמן
Question: Also Kivsei Atzeres are unlike [our Mishnah here]. There, they were not slaughtered Lishmah. Here, since they were slaughtered Lishmah, perhaps they do not become Kosher [through Zerikah] Lo Lishmah!
דבפ' התכלת (מנחות דף מז:) מיבעיא להש"ס הא כבשים ששחטן לשמן ואבד הלחם מהו שנזרוק דמן של כבשים שלא לשמן להתיר בשר באכילה (הגהת ברכת ראש)
In Menachos (47b), the Gemara asked about lambs (Kivsei Atzeres) that were slaughtered Lishmah, and the bread (Shtei ha'Lechem) was lost. May one do Zerikas ha'Dam of the lambs Lo Lishmah to permit eating the meat?
וא"כ הא דקאמר יזרוק היינו טעמא משום דמיירי (הגהת ארזי הלבנון) שנשחטו שלא לשמן
Inference: If so, this that we say [here] "he throws" is because we discuss when they were slaughtered Lo Lishmah. (Therefore, we could not resolve the question from our Beraisa.)
וצ"ל דלא דמי דהתם בכבשים מעיקרא בשחיטת זבח הלחם מתכשר הילכך כי אבד לחם נמצא הזבח מיפסיל והוי כמו אבד הבשר (הגהת ברכת ראש)
Answer: We must say that these are different. There, regarding lambs, from the beginning, through Shechitah of the Korban, the bread become Kosher (the bread and lambs are Me'akev each other). Therefore, if the bread is lost, the Korban is Pasul, just like if the meat was lost;
אבל הכא (הגהת ארזי הלבנון) דסתמא כשר כמו לשמן כדאמר בריש זבחים (דף ב:) השתא נמי דשחטן לשמן משום (הגהת ר' בצלאל אשכנזי) תקנה נעשה כאילו נשחט (הגהת ברכת ראש) סתמא לענין להתיר לזרוק דמן,
However, here, Stam is Kosher, like Lishmah, like it says in Zevachim (2b). Also now that he slaughtered Lishmah, [R. Zeira suggests that] we should enact to make it as if it was slaughtered Stam, to permit Zerikas ha'Dam!
TOSFOS DH Kivsei (part 4)
תוספות ד"ה כבשי (חלק ד)
(SUMMARY: Tosfos explains that R. Akiva discusses only when he slaughtered Chatas first.)
[אי דשחט עולה או שלמים הכי נמי לר"ע דליכא הפסד]
Citation of Gemara: If he slaughtered an Olah or Shelamim, indeed, according to R. Akiva, there is no loss.
אלא [הב"ע] דשחט חטאת [ברישא] דאין לו תקנה לזרוק שלא לשמן דחטאת מיפסל שלא לשמן לשום שלמי נדבה דחטאת אינו בא נדבה.
Explanation: However, here we discuss when he slaughtered the Chatas first. There is no Takanah to do Zerikah Lo Lishmah, for Chatas is disqualified Lo Lishmah, for the sake of Shalmei Nedavah. Chatas may not be brought for Nedavah.
TOSFOS DH d'Tanan Im Gilach Al Achas Mehem Yatza
תוספות ד"ה דתנן אם גילח על אחת מהם יצא
(SUMMARY: Tosfos explains why one may shave on any of them.)
כלומר ולכך אמר ת"ק דכי נזרק אחד מן הדמים אפילו חטאת דאיירי ביה ר"ע דאינו מיפר דמותר מיד לשתות יין
Explanation: Therefore, the first Tana said that when Zerikah of one of the bloods was done, even the Chatas, which R. Akiva discusses, he cannot annul, for immediately he (in this case, she) is permitted immediately to drink wine;
שהרי מגלח על אחת מהן או חטאת או עולה או שלמים וליכא ניוול
This is because one may shave on (i.e. after Shechitah of) one of them - Chatas, Olah, or Shelamim, and there is no repulsiveness;
ולכך הוצרך לאיתויי ראיה לכך [דלא תימא] דוקא (הגהת מהר"ב רנשבורג) על השלמים הוא דתנן במתניתין נזרק אחד מן הדמים
Therefore, he needed to bring a proof for this, that one should not say that only regarding the Shelamim, our Mishnah taught that if Zerikah of one of the bloods was done...
דדוקא גלח על (הגהת מהר"ב רנשבורג) השלמים יצא דכתיב וגלח הנזיר פתח אהל מועד להכי קאמר דבגילח על אחד משלשתן יצא (הגהת ברכת ראש)
[Do not say that] only if he shaved on the Shelamim, he was Yotzei, for it says "v'Gilach ha'Nazir Pesach Ohel Mo'ed." (The end of the verse says that he puts his hair under the pot in which the Shelamim is cooked. Also, "Pesach Ohel Mo'ed" is said regarding Shelamim.) Therefore it says that if he shaved on [any] one of the three, he was Yotzei.
ובפרק איזהו מקומן (זבחים דף נה.) מפרש לה דמקיש חטאת עולה ושלמים.
In Zevachim (55a), it explains that we equate Chatas and Olah to Shelamim.
TOSFOS DH v'Ein ha'Ishah Maderes Benah b'Nazir
תוספות ד"ה ואין האשה מדרת בנה בנזיר
(SUMMARY: Tosfos points out that the Gemara explains this.)
כדמפרש בגמרא, כיצד ל"ג,
Explanation: This is like the Gemara explains. The text does not say "how is this?"
TOSFOS DH v'Ein (part 2)
תוספות ד"ה ואין (חלק ב)
(SUMMARY: Tosfos discusses the ways of annulling a minor's Nezirus.)
גילח או שגלחוהו,
Citation of Gemara: If he shaved, or they (his relatives) shaved him.
דאין לך מחאה גדולה מזאת
Explanation: This is the ultimate protest.
ולא מיבעיא גילח או שגלחוהו אלא אפי' מיחה או שמיחו בדברים שאין רצונו שיעשה נזיר מתבטל הנזירות ובגמרא מפרש הטעמים
This is not only if he shaved or they shaved him. Rather, even if he protested or they protested verbally that he does not want to be a Nazir, the Nezirus is Batel. The Gemara explains the reasons.
ודוקא כשמיחו מיד כששמעו [אבל] אם לא מיחו מיד (הגהת ברכת ראש) ושוב לימים מיחו אין בכך כלום אחרי שהתחיל הנזירות
Limitation: This is only when they protested immediately. If they did not protest immediately, and days later they protested, this has no effect, since he already began Nezirus.
ובתוספתא (פ"ג) קתני בהדי הני או שהביא ב' שערות
Observation: The Tosefta (3:17) teaches with these [ways of annulling a minor's Nezirus] "or he brought two hairs."
והא דלא תני במתני'
Implied question: Why didn't our Mishnah teach this?
משום דשתי שערות מבטלות הנזירות אף אחר שהתחיל כבר למנות כמה ימים מנזיר
Answer #1: Two hairs annul Nezirus even after he already began counting several days of Nezirus;
אבל הני דהכא דגילח ומיחה היינו בתחילת שמיעת הנזירות
However, these [listed] here, that he shaved or protested, are at the beginning of hearing about the Nezirus.
ואפי' אם נאמר תגלחת ומחאה מבטלין [לאחר] שמיעה אפי' [הכי] ניחא דלא תנא דבפלוגתא לא קמיירי דבגמ' פליגי בה רבי ור' יוסי בר' יהודה
Answer #2: Even if we will say that shaving and protesting are Mevatel [even a while] after hearing, even so it is fine that it (two hairs) was not taught, for the Tana does not teach matters about which there is an argument. In the Gemara, Rebbi and R. Yosi b'Rebbi Yehudah argue about it (bringing two hairs).
א"נ דלא קתני אלא מידי דביד אדם לבטל הנזירות.
Answer #3: He taught only matters in a person's power to annul Nezirus.
TOSFOS DH Beno Iyn Bito Lo (pertains to the coming Daf)
תוספות ד"ה בנו אין בתו לא (שייך לדף הבא)
(SUMMARY: Tosfos explains that this is the tradition.)
דכך הלכה היא
Explanation: So is the tradition from Moshe from Sinai.
TOSFOS DH Beno (part 2) (pertains to the coming Daf)
תוספות ד"ה בנו (חלק ב).(שייך לדף הבא)
(SUMMARY: Tosfos discusses to which Mitzvos Chinuch applies, and to whom.)
קסבר (הגהת ברכת ראש) בנו דשייך במצות לכשיגדל מוטל על האב לחנכו אבל בתו לא
Explanation: This is a tradition from Moshe from Sinai. His son, to whom Mitzvos apply when he matures, it is incumbent on his father to train him, but not his daughter.
Note: Perhaps Tosfos means that all positive Mitzvos apply to his son. Below, Tosfos says that Chinuch applies only to positive Mitzvos.
תימה הא דאמר בעלמא (יבמות דף קיד.) קטן אוכל נבילות אין ב"ד מצווין עליו להפרישו
Question: We say elsewhere (Yevamos 114a) that if a minor eats Nevelos, Beis Din need not stop him;
והכא אמר (הגהת כתר תורה) [ריב"ח] אף לחנכו לעשות מצוה מוטל על האב
Here, R. Yosi b'Ribi Chanina says that even Chinuch (training him) to do Mitzvos is incumbent on the father!
וי"ל דחינוך לא שייך אלא להזהירו לעשות ולקיים מצוה אבל להזהיר מלעבור אין זה חינוך
Answer #1: Chinuch applies only to admonish him to do and fulfill Mitzvos. Warning him not to transgress, this is not Chinuch.
וההוא דפרק בתרא דיומא (דף פב.)
Implied question: In Yoma (82a, we train children to fast on Yom Kipur)!
היינו קיום מצוה ועניתם
Answer: This is [Chinuch] to fulfill the Mitzvas [Aseh] of Inuy.
עוד אומר ר"י דחינוך לא שייך אלא באב אבל באיניש אחרינא לא שייך
Answer #2 (Ri): Chinuch applies only to the father. It does not apply to others.
והכא אמרינן בתו לא והתם אמרינן אחד תינוק ואחד תינוקת מחנכין אותם להתענות ביוה"כ
Contradiction: Here we say that it does not apply to his daughter. There we say that both boys and girls, we train them to fast on Yom Kipur!
וצריך לחלק בדבר.
Resolution: We must distinguish in this matter.