THE ARGUMENT WITH R. ELIEZER (Yerushalmi Perek 3 Halachah 5 Daf 14a)
רב אמר יצא מונה לנזירות בטהרה [דף יד עמוד ב] נכנס (בשביעי שלו - ספר ניר מוחקו) מביא קרבן טומאה בו ביום
(Rav): [The first Tana of our Mishnah means says that if one accepted Nezirus in a cemetery, and] he left, he counts Nezirus in Taharah. If he entered [the cemetery again], he brings Korban Tum'ah, [even if it is] on the same day [that he left];
רבי לעזר אומר לא בו ביום
[The Tana] R. Eliezer says, he does not [bring Korban Tum'ah if he returned] on that day.
כהנא בעא קומי רב ואין טעון הזייה שלישי ושביעי
Question (Kahana, to Rav): Does he not need Haza'ah on days three and seven (before counting Nezirus Taharah)?
א"ל תורה קראת לפורש מן הקבר טהור [יחזקאל מד כו] אחרי טהרתו שבעת ימים יספרו לו
Answer (Rav): The Torah called one who separated from a grave Tahor [even before Haza'ah] - "Acharei Taharaso Shiv'as Yamim Yisperu Lo."
שמואל אמר יצא והזה שנה וטבל נכנס בו ביום מביא [צ"ל קרבו - קרבן העדה] טומאה בו ביום רבי אליעזר אומר לא בו ביום
(Shmuel): If he left, received Haza'as [on day three] and repeated [on day seven], immersed and entered the same day, he brings Korban Tum'ah the same day. R. Eliezer says, not on that day.
עולא בר ישמעאל אמר מה צריכה ליה בנזיר טמא אבל בנזיר טהור אף רבי אליעזר מודי אפילו אין לו מהיכן להפיל
(Ula bar Yishmael): When does [R. Eliezer] argue? It is regarding a Nazir Tamei. Regarding a Nazir Tahor, even R. Eliezer agrees [that he brings Korban Tum'ah] even if there is no place for days to fall (he is not even on his second day).
שמואל בר אבא בעי יום אחד לנזירותו ויום אחד לנזירות בנו מהו שיצטרפו
Question (Shmuel bar Aba): Can one day of his Nezirus and one day of Nezirus Beno join [to two days, to bring Korban Tum'ah even according to R. Eliezer]?
Note: There is an implied question - what is the case that he asked about?
אם בשנולד בנו היום ומחר נכנס הרי יש לנזירות בנו שני ימים
If his son was born today, and he entered [Ohel ha'Mes] tomorrow, there are two days to Nezirus Beno (they need not join)!
ואם (כשנולד בנו למחר ונכנס למחר) [צ"ל בשנולד בנו למחר הרי יש לנזירתו שני ימים - קרבן העדה] הרי יש לו לנזירותו שני ימים
If his son was born tomorrow, there are two days to his Nezirus (they need not join)!
אמר רבי מנא תיפתר בין השמשות
Answer #1 (R. Mana): The case is, [he was born] Bein ha'Shemashos (and the father became Tamei the next day).
Note: Perhaps we are concerned that he was born at the exact moment between day and night. Alternatively, even if we are not concerned for this, if they do not join, he cannot bring Korban Tum'ah, for it is a Safek which Nezirus had two days. (PF)
א"ר אבין אפילו תימר בחצי היום לא כן סברינן מימר תחילת היום עולה לו סוף היום לבנו
Answer #2 (R. Avin): You can even say [that he was born] at midday (and he became Tamei later that day). Do we not hold that the beginning of the day counts for him, and the end of the day counts for [Nezirus] Beno?! (If they join, it is considered that there were two days.)
אמר רבי יוסי מה צריכה ליה בנזיר טהור אבל בנזיר טמא פשיטא ליה שהן מצטרפין
(R. Yosi): About what [does Shmuel bar Aba] ask? It is regarding a Nazir Tahor. Regarding a Nazir Tamei, it is clear to him that they join. (This is unlike Ula bar Yishmael, who said that R. Eliezer argues about a Nazir Tamei, but no one requires two days for a Nazir Tahor who became Tamei.)
אמר רבי מנא קומי רבי יוסי לא כל שכן הוא ומה ימים שאין עולין לא בנזירותו ולא בנזירות בנו את אומר מצטרפין ימים שהן עולין בנזירותו ובנזירות בנו אינו דין שיצטרפו
Question (R. Mana, to R. Yosi): Does a Kal v'Chomer not teach this? [Tamei] days that do not count for his Nezirus, and not for Nezirus Beno, you say that they join. [Tahor] days that count for his Nezirus, and not for Nezirus Beno, all the more so they should join!
אמר רבי יוסי [דף טו עמוד א] תמן אינו ראוי לקבל התרייה ברם הכא ראוי לקבל התרייה
Answer (R. Yosi): (This is not a Kal v'Chomer.) There, he is not proper to receive warning (for he is already Tamei, therefore nothing separates his Nezirus from Nezirus Beno). Here (when he is Tahor), he is proper to receive warning (for the Nezirus he observes, so they are separate; perhaps they do not join.)
רבי בון בר חייה בעא כמה דתימר תמן על דרבי אליעזר בתחילה והוא שיהא לו מהיכן להפיל ובסוף אף על פי שאין לו מהיכן להפיל
Question (R. Bun bar Chiyah): Just like you say there according to R. Eliezer at the beginning, there must be [days] to fall, (if he became Tamei) at the end, [does he hold] even if there are no [remaining days] to fall?
אמר רבי זעירא קומי רבי מנא ולא מתניתא היא ניטמא יום (אחד ומאה סותר שלשים ורבי אליעזר אומר לא סותר אלא שבעה) [צ"ל מאה סתר את הכל ורבי אליעזר אומר לא סתר אלא שלשים - ספר ניר]
Answer (R. Ze'ira, in front of R. Mana): Do we not learn this from our Mishnah? If he became Tamei on day 100, he canceled everything. R. Eliezer says, he canceled only 30. (We explained this like SEFER NIR.)
א"ל שמענו שהוא סותר שמענו שמביא קרבן טומאה:
Rebuttal (R. Mana): We learn [from there] that he cancels. Do we learn [from there] that he brings Korban Tum'ah?!