1)

ONE WHO CONDUCTED NEZIRUS IN CHUTZ LA'ARETZ (Yerushalmi Perek 3 Halachah 6 Daf 15b)

[דף טו עמוד ב] מתני' מי שנזר נזירות מרובה השלים את נזירותו ואחר כך בא לארץ בית שמאי אומרים נזיר שלשים יום

(a)

(Mishnah - Beis Shamai): If one accepted a long Nezirus in Chutz la'Aretz, completed it and came to Eretz Yisrael, he must conduct 30 more days of Nezirus;

ובית הלל אומרים נזיר בתחלה

(b)

Beis Hillel say, he starts the entire Nezirus from the beginning;

מעשה בהילני המלכה שהלך בנה למלחמה ואמרה אם יבא בני מן המלחמה אהא נזירה שבע שנים ובא בנה מן המלחמה והיתה נזירה שבע שנים ובסוף שבע שנים עלת לארץ והורוה בית הלל שתהא נזירה עוד שבע שנים אחרות

1.

A case occurred in which Queen Hilni's son went to the war. She said 'if my son will return from the war, I will be a Nezirah for seven years. He returned, and she as a Nezirah for seven years. At the end of the seven years, she came up to Eretz Yisrael. Beis Hillel ruled that she must be a Nezirah for seven more years.

ובסוף שבע שנים ניטמאת נמצאת נזירה עשרים ואחת שנה

2.

At the end of the [second] seven years, she became Teme'ah, and had to fulfill seven more years, a total of 21 years of Nezirus.

א"ר יהודה לא היתה נזירה אלא ארבע עשרה שנה:

(c)

R. Yehudah says, she was a Nezirah for only 14 years.

גמ' רבי יוסי בי רבי בון אמר איתפלגון רבי חייה בר יוסף ורבי יוחנן חד אמר רבי יהודה כב"ש וחרנה אמר סבר רבי יודה שלא נטמאה כל עיקר

(d)

(Gemara - R. Yosi bei R. Bun): R. Chiya bar Yosef and R. Yochanan argued. One said that R. Yehudah holds like Beis Shamai, and one says that [he holds like Beis Hillel, and holds that] she did not become Tamei at all.

אין תימר רבי יודה כב"ש ותני שלשים יום וי"ד שנה

(e)

Question: If you will say that R. Yehudah holds like Beis Shamai, he should teach 30 days and 14 years!

לא תנינן מתני חדשים גבי שנים:

(f)

Answer: The Tana does not teach months along with years.

2)

CONTRADICTORY TESTIMONY ABOUT ACCEPTANCE OF NEZIRUS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 7 Daf 15b)

מתני' מי שהיו שתי כיתי עדים מעידות אותו אילו מעידין שנזר שתים ואילו מעידין שנזר חמש בית שמאי אומרים נחלקה העדות ואין כאן נזירות

(a)

(Mishnah - Beis Shamai): If one pair of witnesses testifies that one accepted two terms of Nezirus, and another pair says that he accepted five, the testimony is divided (contradictory), and there is no [compulsion to make him observe] Nezirus;

ובית הלל אומרים יש בכלל חמש שתים שיהא נזיר שתים:

(b)

Beis Hillel say, amidst five are two [the witnesses who say five agree that he accepted at least two]. He must be a Nazir twice.

גמ' רב אמר בכולל נחלקו אבל בפורט כל עמא מודיי יש בכלל ה' שתים שיהא נזיר שתים

(c)

(Gemara - Rav): They argue about Kolel, but if he specified (these will be explained), all agree that amidst five are two, that he is a Nazir twice.

ר' יוחנן אמר במונה נחלקו אבל בכולל כל עמא מודיי נחלקה העדות אין כאן נזירות

(d)

(R. Yochanan): They argue about one who counted, but if he was Kolel, all agree that the testimony is divided, and there is no Nezirus. (Specified and counted are the same, just Rav and R. Yochanan used different words for them.)

היי דינו כולל היי דינו מונה

(e)

Question: What is Kolel, and what is counting?

כולל אהן אומר תרתיי ואהן דמר ה' מונה אהן אמר חדא תרתיי ואהן אמר תלת ד' חמש

(f)

Answer: Kolel is when this [pair of witnesses] says [that he said 'I am a Nazir] twice', and this [pair] says [that he said 'I am a Nazir] five times.' Counting is when this [pair] says [that he said 'I am a Nazir] one, two', and this says [that he added] 'three, four, five.'

רב אמר הכחש עדות בתוך עדות לא בטלה עדות

(g)

(Rav): Contradiction of testimony in the testimony itself - the testimony is not Batel;

ור' יוחנן אמר הכחש עדות בתוך עדות בטלה עדות

(h)

(R. Yochanan): Contradiction of testimony in the testimony itself - the testimony is Batel;

דברי הכל מכחש עדות לאחר עדות לא בטלה (אמר) [נראה שצ"ל עדות]

1.

All agree that contradiction of testimony after the testimony, the testimony is not Batel.

רבי יוחנן כדעתיה דמר רבי בא רבי חייה בשם רבי יוחנן הוחזק ממונה זה אומר מן הכיס מונה וזה אומר מן הצרור מונה הכחש עדות בתוך עדות אוף רב מודה שבטלה העדות

(i)

R. Yochanan teaches like he taught elsewhere, for R. Ba citing R. Chiyah said in the name of R. Yochanan that if [the lender] was Huchzak [both witnesses saw him] to count out [coins to the borrower], this one says that he counted from a wallet, and this one says that he counted from wrapped [coins] - this is contradiction of testimony in the testimony itself. Even Rav agrees that the testimony is Batel;

[דף טז עמוד א] מה פליגין בשהיו שני כיתי עדים אילו אומרים מן הכיס מנה ואילו אומרים מן הצרור מנה הכחש עדות בתוך עדות בטלה העדות וכרב לא בטלה העדות

1.

What do they argue about? There are two sets of witnesses. One says that he counted from a wallet, and one says that he counted from wrapped [coins]. This is contradiction of testimony in the testimony itself. [R. Yochanan says that] the testimony is Batel, and according to Rav, the testimony is not Batel.

[צ"ל אלו אומרים בתוך חיקו מנה ואלו אומרים בתוך פונדתו מנה ד"ה הכחיש העדות לאחר עדות לא בטלה עדות - מיכל המים]

(j)

If these say that [after the borrower received the coins,] he counted [them] into his lap, and one says that he counted (MEICHAL HA'MAYIM) into his hollow belt, all agree that this is contradiction of testimony after the testimony. The testimony is not Batel.

זה אומר במקל הרגו וזה אומר בסייף הרגו הכחש עדות בתוך עדות אוף רב מודה שבטלה עדות

(k)

If one says that he killed him with a sword, and one says that he killed him with a staff, this is contradiction of testimony in the testimony. Even Rav agrees that the testimony is Batel;

מה פליגין בשהיו שתי כיתות עדים אילו אומרים במקל הרגו ואילו אומרים בסייף הרגו הכחש עדות בתוך עדות בטלה העדות וכרב לא בטלה העדות

1.

What do they argue about? There are two sets of witnesses. One says that he killed him with a sword, and one says that he killed him with a staff, this is contradiction of testimony in the testimony. [R. Yochanan says that] the testimony is Batel, and according to Rav, the testimony is not Batel.

אילו אומרים לדרום פנה ואילו אומרים לצפון פנה כל עמא מודו הכחש עדות (בתוך) [צ"ל לאחר - קרבן העדה] עדות לא בטלה עדות

(l)

If one says that he went to the south [after killing him], and one says that he went to the north, all agree that this is contradiction of testimony after the testimony. The testimony is not Batel.

חייליה דרב מן הדא רבי יודה ור"ש אומר הואיל וזו וזו מודות שאינו קיים הרי אילו ינשאו

(m)

Support (for Rav - Mishnah Yevamos 15:5): [If one wife of Ploni says that he died, and one wife of Ploni says that he was killed,] R. Yudan and R. Shimon say, since both agree that he is not alive, they may remarry.

ולא שמיע דמר רבי לעזר מודה (רבי ליעזר) [צ"ל ר"י ור"ש - קרבן העדה] בעדים

(n)

Rebuttal: [The one who brought this support,] did not he not hear that R. Lazar said that R. Yehudah and R. Shimon agree about witnesses [if witnesses disagree in such a case, the widow may not remarry]?!

מה בין עדים מה בין צרה

1.

Question: What is the difference between witnesses and a Tzarah (co-wife)?

לא חששו דבר צרה אצל חבירתה כלום

2.

Answer: [Chachamim] were not concerned for a woman's words regarding her Tzarah at all (for they often hate each other. Perhaps she seeks to ruin her.)

מתניתא פליגא על רב אחד חקירות ואחד בדיקות בזמן שהן מכחישות זו את זו עדותן בטילה

(o)

Question: A Mishnah is unlike Rav! For both Chakiros and Bedikos, if [the witnesses] contradict each other, their testimony is disqualified.

אמר רבי מנא פתר לה רב עד בעד

(p)

Answer #1 (R. Mana): Rav explains that it is when one witness argues with one witness. (Rav agrees when there is only one set of witnesses.)

אמר רבי אבין אפילו תימא כת בכת שנייא היא דיני נפשות דכתיב [דברים טז כ] צדק צדק תרדוף

(q)

Answer #2 (R. Avin): [Rav] can explain even when a set of witnesses [argues] with a set. Capital cases are different, for it says "Tzedek Tzedek Tirdof" (strive to vindicate the accused).

תני רבי ישמעאל בר רבי יוחנן בן ברוקה לא נחלקו [צ"ל בית שמאי ובית הלל - קרבן העדה] על מי שהיו שתי כיתי עדים מעידות אותו שיהא נזיר בקל שבהן

(r)

(Beraisa - R. Yishmael bar R. Yishmael ben R. Yochanan ben Brokah): [Beis Shamai and Beis Hillel] did not argue about someone that two sets of witnesses testify about him, that he is a Nazir like the more lenient opinion;

ועל מה נחלקו על שני עדים שבית שמאי אומרים נחלקה העדות ואין נזירות ובית הלל אומרים יש בכלל חמש שתים שיהא נזיר שתים:

1.

About what did they argue? It is when two witnesses [testify about him]. Beis Shamai say that the testimony is divided, and there is no Nezirus. Beis Hillel say, amidst five are two, and he is a Nazir twice.

הדרן עלך פרק מי שאמר
HADRAN ALACH PEREK MI SHE'AMAR
3)

ONE WHO ATTRIBUTED HIS NEZIRUS TO ANOTHER'S NEZIRUS (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 16a)

מתני' מי שאמר הריני נזיר ושמע חבירו ואמר ואני ואני ואני כולן נזירין

(a)

(Mishnah): If one said 'I am a Nazir', and his friend heard and said 'and I', [and others said] 'and I', 'and I', they are all Nezirim.

הותר הראשון הותרו כולן הותר האחרון האחרון מותר וכולן אסורין

1.

If the first [asked a Chacham and his Nezirus] was permitted, all of them are permitted. If the last was permitted, the last is permitted, and the rest of them are forbidden (they are Nezirim).

הריני נזיר ושמע חבירו ואמר פי כפיו ושערי כשערו הרי זה נזיר

(b)

If one said 'I am a Nazir', and his friend heard and said 'my mouth is like his mouth', or 'my hair is like his hair', he is a Nazir.

הריני נזיר ושמעה אשתו ואמרה ואני מיפר את שלה ושלו קיים

(c)

If one said 'I am a Nazir'; and his wife said 'and I', he can annul her Nezirus, and his persists.

הריני נזירה ושמע בעלה ואמר ואני אינו יכול להפר:

(d)

If a woman said 'I am a Nezirah', and her husband heard and said 'and I', he cannot annul [her Nezirus].

גמ' כן היא מתניתא ואני ואני

(e)

(Gemara): The correct text of our Mishnah says 'and I', 'and I' (only twice, but not a third time; this will be explained).

מאן תנא ווים רבי יודה ברם כר"מ אני אני

(f)

Who is the Tana, who taught with Vovim 'and I'? It is R. Yehudah, (Then, each attributed his vow to a previous vow. However, if they said 'I', each vowed by himself.) However, according to R. Meir, [it is even if they said] 'I', 'I'.

מתניתא שהיו כולהם בתוך [דף טז עמוד ב] כדי דיבורו של ראשון

(g)

Our Mishnah is when all of them [spoke] Toch Kedei Dibur (within a certain amount of time; it is defined below) of the first.

תני הותר האמצעי ממנו ולמטן מותר ממנו ולמעלן אסור

(h)

Question (Beraisa): If the middle one was permitted, from him and below (those after him) are permitted. From him and above (those before him) are forbidden. (Each depends on the one before him, for he was Matfis in the one before him. If so, only the second needs to be Toch Kedei Dibur of the first! - PNEI MOSHE)

מתניתא אפילו אין כולהם בתוך כדי דיבורו של ראשון אלא בתוך כדי דיבורו של זה וזה בתוך כדי דיבורו של זה

(i)

Answer: The Beraisa is even if not all of them [spoke] Toch Kedei Dibur of the first, rather, this was Toch Kedei Dibur of this (the one before him), and this was Toch Kedei Dibur of this.

כמה הוא כדי דיבורו

(j)

Question: How much is Kedei Dibur?

ר' סימון בשם ריב"ל כדי שאילת שלום בין אדם לחבירו

(k)

Answer #1 (R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): It is the time for one to greet his colleague (Shalom Alecha).

אבא בר בר חנה בשם רבי יוחנן כדי שאילת שלום בין הרב לתלמיד ויאמר לו שלום עליך רבי

(l)

Answer #2 (Aba bar Rav Chanah citing R. Yochanan): It is the time for a greeting between a Rav and the Talmid - [the Talmid says] Shalom Alecha Rebbi.