1)

IMPOSING NEZIRUS ON ONE'S SON (Yerushalmi Perek 4 Halachah 6 Daf 19a)

מתני' האיש מדיר את בנו בנזיר ואין האשה מדרת את בנה בנזיר

(a)

(Mishnah): A man can impose Nezirus on his son, but a woman cannot impose Nezirus on her son.

[דף יט עמוד ב] כיצד גילח או שגילחוהו קרובים מיחה או שמיחוהו קרובים

(b)

How is this? If the son shaved, or relatives shaved him, or he protested, or relatives protested (the Nezirus is annulled);

היתה לו בהמה מופרשת החטאת תמות והעולה תיקרב עולה ושלמים יקרבו שלמים ונאכלין ליום אחד ואינן טעונין לחם

1.

If an animal was designated for the Chatas, it must die. If it was for the Olah, it is offered for an Olah. If it was for the Shelamim, it is offered for a Shelamim, and it is eaten for one day [and a night, like Shalmei Nazir], and it does not need bread.

היו לו מעות סתומים יפלו לנדבה

2.

If he had Ma'os Stumim, they go to Nedavah.

מעות מפורשים דמי חטאת ילכו לים המלח לא נהנין ולא מועלין

3.

If money was specified for each Korban, Demei Chatas is thrown into the Dead Sea. We may not benefit [from it; if one benefited], Me'ilah does not apply;

דמי עולה יבואו עולה ומועלין בהן

4.

Demei Olah is used to buy an Olah. [If one benefited from the money,] Me'ilah applies;

דמי שלמים יביא שלמים ונאכלין ליום אחד ואינן טעונין לחם

5.

Demei Shelamim is used to buy a Shelamim. It is eaten for one day, and it does not need bread.

האיש מגלח על נזירות אביו ואין האשה מגלחת על נזירות אביה

(c)

A man can be Megale'ach with Nezirus Aviv (money that his father designated for his Korbanos Nezirus), but a daughter cannot be Megale'ach with Nezirus Aviha.

כיצד

(d)

Question: What is the case?

מי שהיה אביו נזיר והפריש מעות סתומין על נזירותו ומת ואמר הריני נזיר על מנת שאגלח על נזירות מעות אבא אמר רבי יוסי הרי אלו יפלו לנדבה אין הוא מגלח על נזירות אביו

1.

If one was a Nazir and designated Ma'os Stumim for his Nezirus, and died, and his son said 'I accept Nezirus on condition to be Megale'ach with my father's Nezirus money, it goes to Nedavah, this is not one who is Megale'ach on his father's Nezirus!

ואי זהו שהוא מגלח על נזירות אביו מי שהיה הוא ואביו נזירים והפריש אביו מעות סתומין לנזירותו ומת זהו שהוא מגלח על נזירות אביו:

(e)

Answer: Who is Megale'ach on his father's Nezirus? He and his father were Nezirim, and his father designated Ma'os Stumim for his Nezirus, and he died. This is the one who is Megale'ach on his father's Nezirus.

[דף כ עמוד א (עוז והדר)] גמ' [ויקרא יג מד] איש אין לי אלא איש אשה מניין

(f)

(Gemara) Question: "Ish" teaches only [that Tzara'as of the front or back of the head applies to] a man. What is the source for a woman?

תלמוד לומר (צרוע) [צ"ל והצרוע - קרבן העדה] בין איש בין אשה בין קטן

(g)

Answer: "Veha'Tzaru'a" - whether a man, woman or minor.

אם כן למה נאמר איש

(h)

Question: If so (we include women and minors), why does it say "Ish"?

לענין שלמטן האיש פורע ופורם אין האשה פורעת ופורמת

(i)

Answer: It is for what it says below - a man (Metzora) grows his hair long and tears his clothes, but a woman does not grow her hair long or tear her clothes.

האיש מדיר והאיש מגלח

(j)

A man can impose Nezirus [on his son], and a man can be Megale'ach [with Nezirus Aviv].

רבי יוחנן בשם רבי מאיר כ"ד דברים מקולי בית שמאי ומחומרי בית הלל וזה אחד מהן בית שמאי אומרים אין האיש מדיר את בנו בנזיר ובית הלל אומרים מדיר בנו בנזיר

(k)

(R. Yochanan citing R. Meir): There are 24 matters that are leniencies of Beis Shamai and stringencies of Beis Hillel. This is one of them - Beis Shamai say, a man cannot impose Nezirus on his son, and Beis Hillel say, a man can impose Nezirus on his son.

תני בניזרי מרחם אית דבעי מימר עד שיביא שתי שערות אית דבעי מימר עד שיבא לעונת נדרים

(l)

(Beraisa): One may impose Nezirus [on his son] from the womb. Some say, [a father's Nezirus lasts] until he brings two hairs [of maturity]. And some say, until Onas ha'Nedarim (12 years and a day. We explained this like SEFER NIR.)

הכל מודין שאם יבא לעונת נדרים שאינו מזירו

(m)

All agree that if he reached Onas ha'Nedarim, one cannot impose Nezirus on him.

גילח או שגילחוהו קרובים מיחה או שמיחוהו קרובים בכל לשונות כמי שמיחה

(n)

If he son shaved, or relatives shaved him, or he protested, or relatives protested - in any expression [of protest], it is as if he protested.

ישב לו לפני הספר כמי שלא מיחה

(o)

If he sat in front of a barber, it is as if he did not protest.

קרוב מהו שימחה

(p)

Question: Can a relative protest? (Our Mishnah said 'relatives' - must it be at least two? Alternatively, can a relative protest if the son wants to fulfill Nezirus? - KEREN ORAH 28b.)

מהו שתחול עליו נזירותו ונזירות אביו כאחת

(q)

Question: Can [the son's own] Nezirus and the father's Nezirus take effect on him at once? (I.e. if the son accepts to continue after his father's Nezirus lapses, is this all considered one Nezirus?)

מעשה בי רבי חנינה בן חנינה שהדירו אביו והיה רבן שמעון בן גמליאל בודקו אם הביא שתי שערות

(r)

Answer: A case occurred in which R. Chaninah ben Chaninah's father imposed Nezirus on him. R. Shimon ben Gamliel was checking whether or not he already brought two hairs;

אמר לו מפני מה אתה בודקיני אם נזירות אבא עלי הריני נזיר ואם לאו הריני נזיר מכבר

1.

Chaninah: Why do you check me? If my father's Nezirus is upon me, I am a Nazir. If not, I am already a Nazir [from my acceptance to continue after my father's Nezirus lapses! It makes no difference whether or not I matured! We explained this like OHR YAKOV.]

עמד רבן גמליאל ונשקו על ראשו ואמר לו בטוח אני שאי את יוצא מן הזקנה עד שתורה הוראות בישראל

2.

R. Gamliel stood up and kissed him on the head, and said 'I am sure that you will not leave old age before you give rulings in Yisrael!

אמר רבי אלעזר בר צדוק אני ראיתיו יושב ודורש ביבנה

i.

R. Eliezer bar Tzadok: I saw him sit and expound in Yavneh.