1)

STRINGENCIES OF A NAZIR'S ISURIM (Yerushalmi Perek 6 Halachah 5 Daf 29b)

מתני' שלשה מינים אסורין בנזיר הטומאה והתגלחת והיוצא מן הגפן

(a)

(Mishnah): There are three Isurim of a Nazir: Tum'ah, shaving, and consuming what comes from the vine.

חומר בטומאה ובתגלחת מביוצא מן הגפן שהטומאה והתגלחת סותרים והיוצא מן הגפן אינו סותר

1.

There is a stringency of Tum'ah and shaving that does not apply to eating of the vine. If a Nazir became Tamei or shaved, he (usually) must observe additional days of Nezirus, but not if he ate from the vine;

חומר ביוצא מן הגפן מבטומאה ומבתגלחת שהיוצא מן הגפן לא הותר מכללו והטומאה והתגלחת הותרו מכללן בתגלחת מצוה ובמת מצוה

2.

There is a stringency of eating of the vine that does not apply to Tum'ah and shaving. Eating from the vine is never permitted to a Nazir, but shaving and Tum'ah are permitted, for the Mitzvah (for a Metzora) to shave and for a Mes Mitzvah.

חומר בטומאה מן התגלחת שהטומאה סותרת את הכל וחייבין עליה קרבן והתגלחת אינה סותרת אלא עד שלשים יום ואין חייבין עליה קרבן:

3.

There is a stringency of Tum'ah that does not apply to shaving. Tum'ah totally nullifies all days observed until then, and obligates him to bring Korbanos, but shaving does not nullify more than 30 days, and does not obligate Korbanos.

גמ' הטומאה דכתיב [במדבר ו ו] כל ימי הזירו לה' על נפש מת לא יבוא

(b)

(Gemara): Tum'ah [is forbidden], for it says "Kol Yemei Haziro la'Shem Al Nefesh Mes Lo Yavo";

תגלחת דכתיב [שם ה] כל ימי נדר נזרו תער לא יעבר על ראשו

(c)

Shaving [is forbidden], for it says "Kol Yemei Neder Nizro Ta'ar Lo Yavo Al Rosho";

היוצא מן הגפן דכתיב [שם ד] מכל אשר יעשה מגפן היין וגומר

(d)

What comes from vines [is forbidden], for it says "Kol Yemei Nizro mi'Chol Asher Ya'aseh mi'Gefen ha'Yayin..."

חומר בטומאה ובתגלחת מביוצא מן הגפן

(e)

(Mishnah): There is a stringency of Tum'ah and shaving over what comes from the vine.

הטומאה דכתיב כל ימי הזירו לה'

(f)

Tum'ah [cancels], for it says "Kol Yemei Haziro la'Shem [Al Nefesh Mes Lo Yavo]";

והתגלחת דכתיב והימים הראשונים יפלו כי טמא נזרו

(g)

Shaving [cancels], for it says "veha'Yamim ha'Rishonim Yiplu Ki Tamei Nizro" (we expound that Tum'ah cancels because it obligates him to shave, and shaving cancels. We explained this like PNEI MOSHE.)

חומר ביוצא מן הגפן מבטומאה ובתגלחת

(h)

(Mishnah): There is a stringency of eating (it is not permitted, even for a Mitzvah) that does not apply to Tum'ah and shaving.

הוון בעיי מימר בארבעה כוסות (של מים או) של יין אבל אם אמר שבועה שאשתה ונזיר (אשתה) [צ"ל ישתה - רידב"ז]

(i)

Assumption: They wanted to say that this refers to four cups of wine [of Pesach, since they are only mid'Rabanan], but if he swore to drink wine, and became a Nazir, he drinks!

אתא מימר לא ישתה

(j)

Rejection: [Our Mishnah] comes to teach that he does not drink.

הותר בתגלחת מצוה לא סוף דבר (כדי ליתן סימן לנגעו אלא) [צ"ל לא סוף דבר כדי לטהר מנגעו אלא אפי' - קרבן העדה] כדי ליתן סימן לנתקו ולידע אם פשה ואם לא פשה

(k)

Shaving for a Mitzvah is permitted. This is not only to become Tahor from his Tzara'as. Rather, it is even to make a Siman for his Nesek (a plague where there is hair; he shaves around it), to know whether [the Nega] spread or did not spread.

ובמת מצוה הדא היא דתנינן היו מהלכין בדרך ומצאו מת מצוה

(l)

[Tum'ah is permitted] for a Mes Mitzvah. This is like a Mishnah teaches, if a Kohen Gadol and Nazir were walking on the road and found a Mes Mitzvah...

חומר בטומאה מבתגלחת הטומאה דכתיב והימים הראשונים יפלו והביא כבש בן שנתו לאשם

(m)

There is a stringency of Tum'ah over shaving. [Tum'ah cancels all the days and obligates him to bring Korbanos], for it says "veha'Yamim ha'Rishonim Yiplu... v'Hevi Keves Ben Shenaso l'Asham.

חומר בתגלחת שעשה בה המגלח כמתגלח והטמא לא עשה בה המטמא כמיטמא:

(n)

There is a stringency of shaving. One who shaves [a Nazir] is [liable,] like the one who shaved, but one who is Metamei him is not like one who becomes Tamei.