1)

WHEN A NAZIR TAMEI BEGINS NEZIRUS TAHARAH (Yerushalmi Perek 6 Halachah 6 Daf 29b)

מתני' תגלחת הטומאה כיצד היה מזה בשלישי ובשביעי ומגלח בשביעי ומביא קרבנותיו בשמיני

(a)

(Mishnah): The Gilu'ach of a Tamei Nazir is as follows. He is sprinkled with [water with ashes of Parah Adumah] on days three and seven. He shaves on day seven, and brings Korbanos on day eight;

ואם גילח בשמיני מביא קרבנותיו בו ביום דברי ר' עקיבה

(b)

R. Akiva says, if he shaved on day eight, he may bring Korbanos that same day.

אמר לו ר' טרפון מה בין זה למצורע

(c)

R. Tarfon: Why is this different than a Metzora?

אמר לו שזה טהרתו תלויה בימיו וזה טהרתו תלויה בתגלחתו אינו מביא את קרבנותיו אלא אם כן היה מעורב שמש:

(d)

R. Akiva: This one (a Nazir Tamei), his Taharah depends on days. This one (a Metzora), his Taharah depends on shaving, and he cannot bring Korbanos until he had Ha'arev Shemesh (it became dark after he immersed).

[דף ל עמוד א] גמ' כתיב [במדבר ו יב] והזיר לה' את ימי נזרו מיום הבאת קרבנותיו דברי רבי

(e)

(Gemara - Beraisa): It says "v'Hizir la'Shem Es Yemei Nizro [v'Hevi Keves Ben Shenaso l'Asham]" - [he counts Nezirus Taharah] from the day of bringing his Korbanos. Rebbi says so;

ר' יוסי בי ר' יהודה אומר משעת תגלחתו

(f)

R. Yosi bei R. Yehudah says, it is from when he shaves.

ר' זעירא בשם רב הושעיה ר' חייה בשם ר' יוחנן מה פליגין בשגילח בשביעי והביא קרבנותיו בשמיני אבל אם גילח בשמיני והביא קרבנותיו בו ביום כל עמא מודה ביום הבאת קרבנותיו

(g)

(R. Ze'ira citing R. Hoshayah, and R. Chiyah citing R. Yochanan): When do they argue? It is when he shaved on day seven and brought his Korbanos on day eight, but if he shaved on day eight and brought his Korbanos the same day, all agree [that he counts] from the day of bringing his Korbanos.

אמר ר' יוסי והוא שטבל בשביעי אבל אם טבל בשמיני נעשה (שביעי שמיני ושמיני שביעי ואינו מונה אלא מן השביעי) [צ"ל שמיני שביעי ותשיעי שמיני ואינו מונה אלא מן התשיעי - קרבן העדה] בלבד

(h)

(R. Yosi): This is if he immersed on day seven, but if he immersed on day eight, his eighth day becomes like his seventh, and his ninth day becomes like his eighth. (He cannot bring his Korbanos, and [according to Rebbi] begin Nezirus Taharah, until the ninth.)

ניטמא וחזר וניטמא מביא קרבן על כל אחד ואחד

(i)

(Beraisa): If he became Tamei and [before bringing Korban Tum'ah] became Tamei again, he brings a Korban for each one (for each Tum'ah);

אמר ר' זעירא כרבי יוסי בי ר' יודה ברם כרבי היידא הוא עומד בנזירות בטומאה

(j)

(R. Ze'ira): This is like R. Yosi bei R. Yehudah. However, according to Rebbi, he is still in his Nezirus Tum'ah (it is like one long Tum'ah, so one Korban suffices).

א"ר אילא מה פליגין למנות לנזירות בטהרה והזיר לה' את ימי נזרו והביא אמר רבי עד שיביא ממש רבי יוסי בי רבי יהודה אומר אפי' נראה להביא

(k)

(R. Ila): What do they argue about? It is to count Nezirus Taharah. "V'Hizir la'Shem Es Yemei Nizro v'Hevi" - Rebbi says, it is until he actually brings [the Asham]. R. Yosi bei R. Yehudah says, [it is] even from when he is able to bring.

קרבן טומאה כל עמא מודיי שמביא קרבן טומאה

1.

[However, for] Korban Tum'ah, [if he was able to bring Korban Tum'ah], all agree that he brings [another] Korban Tum'ah. (We explained this like SEFER NIR.)

ותני כן ניטמא בשביעי וחזר וניטמא בשמיני מביא קרבן לכל אחד ואחד

(l)

Support (Beraisa): If he became Tamei on day seven and became Tamei again on day eight [even before bringing his Korban], he brings a Korban for each one. (According to R. Ila, this is like everyone. According to R. Ze'ira, it is unlike Rebbi!)

על דעתיה דרבי זעירא כרבי נדחה קרבן ראשון ומביא קרבן שני על דעתיה דרבי יוסי בי ר' יהודה לא נדחה

(m)

Rejection: [Even] according to R. Zeira, it can be like Rebbi. [If he offered a Korban and became Tamei, the Korban] is Nidcheh (pushed off), and he must bring a second Korban for the second. (I.e. Rebbi holds that Nezirus Taharah begins only after offering all three Korbanos Tum'ah. Alternatively, if he became Tamei between Shechitah and Zerikah of the first, it is Nidcheh.) According to R. Yosi bei R. Yehudah, [always he brings a second Korban, even if] it is not Nidcheh;

על דעתיה דר' הילא דברי הכל לא נדחה ומביא אחר:

1.

According to R. Heila (R. Ila), it is like everyone. [Even if] it is not Nidcheh, he must bring another. (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)