1)

DOES NEZIRUS APPLY TO NOCHRIM? (Yerushalmi Perek 9 Halachah 1 Daf 42a)

מתני' העכו"ם אין להן נזירות נשים ועבדים יש להן נזירות

(a)

(Mishnah): Nezirus does not apply to Nochrim. It does apply to women and slaves.

חומר בנשים מבעבדים שהוא כופף את עבדו ואינו כופף את אשתו

1.

There is a stringency of women over slaves. One can force his slave to transgress Nezirus, but he cannot force his wife.

חומר בעבדים מבנשים שהוא מיפר נדרי אשתו ואינו מיפר נדרי עבדו

(b)

Vows of slaves have a stringency that does not apply to vows of women: one can annul his wife's vows, but not his slave's vows.

היפר לאשתו היפר לה עולמית היפר לעבדו יצא לחירות (השלים) [נראה שצ"ל משלים, כגירסא במשניות] את נזירותו

(c)

If one annulled his wife's vow, it is permanently annulled. If one annulled his slave's vow, when the slave becomes free, he completes his Nezirus.

עבר מכנגד פניו ר"מ אומר לא ישתה

(d)

If a slave (who accepted Nezirus) fled from [his master], R. Meir says, he may not drink [wine];

ור' יוסי אומר ישתה:

(e)

R. Yosi says, he drinks.

מ' [במדבר ו ב] בני ישראל נודרין בנזיר ואין העכו"ם נודרין בנזיר

(f)

(Gemara): "Bnei Yisrael" accept Nezirus, and Nochrim do not accept Nezirus.

כמה דאת אמר [ויקרא כב יח] איש מה ת"ל איש להביא העכו"ם שנודרין נדרים ונדבות כישראל אמור אף הכא כן

(g)

Question: You say "[Bnei Yisrael...] Ish [Ish... Asher Yakriv]" - why does it [repeat] "Ish"? This includes Nochrim, that they vow Nedarim and Nedavos (Korbanos with and without Achrayus, respectively) like Yisrael.. Also here [you should say that Ish includes Nochrim]!

שנייא היא דכתיב [במדבר ו יא] וכפר עליו את שיש לו כפרה יצאו עכו"ם שאין להן כפרה

(h)

Answer: Here is different, for it says "v'Chiper Alav" - one who has Kaparah [through a Korban Chatas]. This excludes Nochrim, who do not have Kaparah.

[דף מב עמוד ב] תמן תנינן העכו"ם רבי מאיר אומר נערך אבל לא מעריך ר' יהודה אומר מעריך אבל לא נערך

(i)

(Mishnah): A Nochri - R. Meir says, he can be Ne'erach (others can pledge his Erech, to give to Hekdesh a fixed amount based on his age and gender), but he cannot be Ma'arich (pledge others' Erech); R. Yehudah says, he can be Ma'arich, but not Ne'erach;

וזה וזה מודין שהן נודרין ונידרין

1.

Both of them agree that he can be Noder (pledge to give to Hekdesh someone's slave market value), and Nidar (others can pledge his slave value).

ר' ירמיה בעי מ"ד תמן מעריך והכא מזיר מ"ד נערך הכא ניזור

(j)

Question (R. Yirmeyah): The one who says that he can be Ma'arich, here he can be Mazir (impose Nezirus on others)? The one who says that he can be Ne'erach, here he can be Nizur (others impose Nezirus on him)?

ניזור היך איפשר ישראל מזיר את העכו"ם ושמע הוא ליה

1.

Question: How can he be Nizur? If a Yisrael is Mazir a Nochri, will he heed him?!

אלא בשאמר ישראל הריני נזיר ושמע העכו"ם ואמר מה שאמר זה עלי

2.

Answer: Rather, the case is, a Yisrael said 'I am a Nazir', and the Nochri heard and said 'what he said is Alai.'

אינו אלא כפורע חוב

3.

Rejection: He is only like one who pays a debt (he accepted to offer Korbanos for the Nazir. He did not accept Nezirus!)

מזיר היך איפשר

4.

Question: How can he be Mazur?

עכו"ם מזיר את ישראל ישראל לישראל אינו מזיר ועכו"ם מזיר את ישראל

i.

If a Nochri is Mazir a Yisrael - [this cannot be, for] a Yisrael cannot be Mazir a Yisrael. Can a Nochri be Mazir a Yisrael?!

אלא בשאמר העכו"ם הריני נזיר ושמע ישראל ואמר מה שאמר זה עלי

5.

Answer: Rather, a Nochri said 'I am a Nazir', and a Yisrael heard and said 'what he said is Alai.'

מה מיעטת בו

6.

Question: If so, what does [the verse] exclude?! (Also a Yisrael is Mazir only in this way!)

ישראל בבל יחל ואין העכו"ם בבל יחל

7.

Answer #1: A Yisrael has an Isur of Lo Yachel Devaro; a Nochri does not have an Isur of Bal Yachel.

אמר רבי יונה ישראל יש להן היתר חכם עכו"ם אין להן היתר חכם

8.

Answer #2 (R. Yonah): A Yisrael can permit [his Nezirus] through a Chacham. A Nochri cannot permit through a Chacham.

אמר רבי יוסי ישראל צריכין היתר חכם והעכו"ם אין צריכין היתר חכם

9.

Answer #3 (R. Yosi): A Yisrael can permit [his Nezirus] through a Chacham. A Nochri does not need a Chacham's Heter.

ואתייא דרבי יוסי כדרבי אבהו

10.

R. Yosi holds like R. Avahu;

חדא נכרית אתת לגבי רבי אבהו אמר לאבימי בר טובי פוק ופתח לה בנולד

i.

A Nochris came in front of R. Avahu [to permit her vow]. He told Avimi bar Tuvi 'go make a Pesach for her through Nolad (a reason to regret it, based on something that occurred later, and permit it. Avimi was not a Chacham; he is not Rebbi Avimi bar Tuvi mentioned in Bava Basra (2:3). KORBAN HA'EDAH changes the text to say 'Bati bar Tuvi.')

ודרבי יונה כרבי אחא דאמר הוא לבן הוא [שופטים ג ח] כושן רשעתיים ולמה נקרא שמו כושן רשעתיים שעשה שתי רשעיות אחת שחילל את השבועה ואחת ששיעבד בישראל שמונה שנה

11.

R. Yonah holds like R. Acha, who said 'Lavan is Kushan Rish'asayim. Why was he called Kushan Rish'asayim? It is because he did two evils - one is, he profaned the Shevu'ah [not to cross Gal'ed]. And one is, he subjugated Yisrael for eight years.' (According to R. Yosi, perhaps he permitted his Shevu'ah, and did not transgress it.)