1)

ONE WHO VOWED FROM YEREK OR GOURDS (Yerushalmi Perek 7 Halachah 1 Daf 24a)

מתני' הנודר מן הירק מותר בדילועים ורבי עקיבה אוסר

(a)

(Mishnah): If one vowed from Yerek, he may have gourds; R. Akiva forbids.

אמרו לו לרבי עקיבה והלא אומר אדם לשלוחו קח לנו ירק והוא אומר לא מצאתי אלא דילועין

1.

Chachamim (to R. Akiva): One tells his Shali'ach 'buy for us Yerek' and he says 'I found only gourds'!

אמר להן וכן הדבר או שמא אומר הוא לא מצאתי אלא קטנית

2.

R. Akiva: This is so! Would he say 'I found only pulse (a legume)'?!

אלא שהדילועין בכלל הירק

i.

Rather, gourds are in the category of Yerek. (Legumes are not.)

אסור בפול מצרי לח ומותר ביבש:

(b)

He is forbidden moist Mitzri beans, and permitted dry.

גמ' מיסבר סבר רבי עקיבה מצאתי ולא מצאתי.

(c)

(Gemara): R. Akiva holds that [if a Shali'ach would say] 'I found this' or 'I didn't find this' (it is from the category requested, and included in a vow about it).

מעתה הנודר מן הבשר יהא אסור בבשר דגים וחגבים שכן אדם אומר לחבירו קח לנו בשר והוא אומר לחבירו לא מצאתי אלא דגים

(d)

Objection: If so, one who vows from meat should be forbidden meat, fish and grasshoppers, for one tells his friend 'buy for us meat' and he says 'I found only fish'!

אלא ר' עקיבה סבר מימר הדילועין בכלל ירק. ורבנין אמרין אין הדילועין בכלל ירק.

(e)

Retraction: Rather, R. Akiva holds that gourds are in the category of Yerek, and Rabanan hold that gourds are not in the category of Yerek.

אף למידת הדין כן ירק גינה זה מכור והיו שם דילועין על דעתיה דר' עקיבה מכורין. על דעתון דרבנין אינן מכורין.

(f)

Consequence: The same applies to monetary laws. If one said 'this garden Yerek is sold [to you]', and there were gourds, according to R. Akiva, they are sold. According to Rabanan, they are not sold.

ובהבקר ובהקדש כן.

(g)

The same applies to Hefker and Hekdesh. (If one said 'this garden Yerek is Hefker or Hekdesh', and there were gourds, according to R. Akiva, it takes effect. According to Rabanan, it does not.)

ר' יעקב בר אחא רבי חייה בשם רבי יוחנן אתא דיחידייא דהכא כסתמא דתמן. ודיחידייא דתמן כסתמא דהכא

(h)

(R. Yakov bar Acha citing R. Chiyah citing R. Yochanan): The individual's opinion here (R. Akiva) is like the Stam (anonymous) opinion there, and the individual's opinion (R. Shimon ben Gamliel) there is like the Stam opinion here;

דתני הנודר מן הבשר אסור בכל מין בשר ומותר בראש ובכרעים ובקנה ובלב ובכבד (ומותר בבשר דגים וחגבים) [צ"ל ובעופות ומותר בדגים וחגבים - קרבן העדה]

1.

(Beraisa): If one vowed from meat, all types of meat (e.g. cattle, Tzon and Chayos) are forbidden. He is forbidden (even) the head, legs, windpipe, heart, liver and fowl, and he is permitted fish and grasshoppers;

[צ"ל רשבג"א הנודר מן הבשר אסור בכל מיני בשר ומותר בראש וברגלים ובקנה ובכבד ובעופות ואצ"ל בבשר דגים וחגבים - קרבן העדה]

2.

R. Shimon ben Gamliel says, one who vowed from meat is forbidden all types of meat, but he is permitted the head, legs, windpipe, liver, heart, and fowl, and there is no need to say fish and grasshoppers.

וכן היה רבן שמעון בן גמליאל אומר קרבייא לאו בשר ואכליהון לאו אינש.

3.

And so R. Shimon ben Gamliel used to say, innards are not considered meat. One who eats them is not a person.

הכל מודין בנודר מן הדילועין שמותר בירק.

(i)

All agree that if one vowed from gourds, he is permitted Yerek.

כהדא דתני הנודר מן העיקר אסור בטפילה. הנודר מן הטפילה מותר בעיקר.

(j)

This is like it was taught, if one vowed from the primary, he is forbidden the secondary. If one vowed from the secondary, he is forbidden the primary.

הנודר מן הבשר אסור בגידים הנודר מן הגידים מותר בבשר.

1.

If one vowed from meat, he is forbidden sinews. If one vowed from sinews, he is permitted meat.

מה פליגי בדלעת מצרית אבל בדלעת יוונית כל עמא מודיי שהוא כירק.

(k)

What do [R. Akiva and Chachamim] argue about [in our Mishnah]? It is Mitzri gourd, but Yevani gourd, all agree that it is like Yerek (it has long leaves).

ר' קריספא בשם רבי יוחנן כל אלין קרייא וכרובתא דאנן אכלין דלעת יוונית אינון.

(l)

(R. Krispa citing R. Yochanan): All these gourds and cabbages that we eat [raw], they are Yevani gourd.

ר' יודא בר צרדייא אומר קירמולין הן כירק.

(m)

(R. Yuda bar Tzardiya): Kirmolin (gourd leaves) are like Yerek.

ר' יונה ורבי יוסה בעיי קרמולין מהו שיהו חייבין במעשרות.

(n)

Question (R. Yonah and R. Yosah): Must Kirmolin be tithed?

תני בר קפרא קרמולין פטורין מן המעשרות

(o)

Answer (Bar Kapara's Beraisa): Kirmolin is exempt from Ma'aser.

הדא דאת אמר עד שלא עשו דילועין. אבל אם עשו דילועין כירק הן.

(p)

Limitation: This is before it produced gourds, but after it produced gourds, it is like Yerek.

הורי ר' יוסי באילן עלי קלוקסיי' שאסור לגמות בהן מים מפני שהצביין אוכלין אותן.

(q)

(R. Yosi): These Klokasiya leaves - one may not use them to draw water [in Shemitah], for deer eat them (one may not ruin food for animals in Shemitah).

הנודר מן הירק מהו שיהא מותר [דף כד עמוד ב] במיני אפומלייא כגון נבעה ומסרולה ופלולייה וקלוקסי'.

(r)

Question: If one vowed from Yerek, is he permitted kinds of onions, like Nav'ah, Masrolah, Paluliyah and Klokasiyah?

רבי יצחק בר חקילא רבי יהושע בן לוי תריהון אמרין קולקס כירק למעשרות ולשביעי' ולפיאה ולכלאים ולנדרים צריכה.

(s)

(R. Yitzchak bar Chakilah and R. Yehoshua ben Levi): Kolkas is like Yerek for Ma'aser, Shevi'is, Pe'ah and Kil'ayim. For Nedarim, this is a question.

הנודר מן הירק מהו שיהא מותר ביבש.

(t)

Question: If one vowed from Yerek, is he permitted dry [Yerek]?

נישמעינה מן הדא אסור בפול מצרי לח ומותר ביבש.

(u)

Answer: We learn from the following. He is forbidden moist Mitzri beans, and permitted dry.

לא אמר אלא פול מצרי דבר שיש לו גורן הא דבר שאין לו גורן אסור אפי' יבש.

1.

Inference: This is only for Mitzri beans, something that has a granary (one gathers it at once to dry them). However, something without a granary, he is forbidden even dry.

הנודר מן (האפייה) [צ"ל הפירי - קרבן העדה] אסור בקישואין ובדילועין ובאבטיחין ובמלפפניו' ואסור בכל פירות האילן.

(v)

If one vowed from Peiri, he is permitted gourds, pumpkin, melon and cucumber, and forbidden all kinds of fruits of the tree.

הנודר מן (כבשה) [צ"ל פירות השנה - קרבן העדה] מותר בגדיים ובגוזלים ובחלב ואם אמר בגדולי שנה אסור בכל.

(w)

If one vowed from Peiros ha'Shanah, he is permitted kids, chicks, and milk. If he said 'Gedolei ha'Shanah', he is forbidden all of them.

הנודר מן התירוש אסור בכל מיני מתיקה ומותר ביין.

(x)

If one vowed from Tirosh, he is forbidden all sweet things, and he is permitted wine.

כמאן דאמר הילכו בנדרים אחר לשון בני אדם ברם כמאן דאמר הילכו בנדרים אחר לשון תורה. התורה קראת אותו תירוש. תירושך זה היין:

(y)

This is like the opinion that vows follow Leshon Bnei Adam. However, according to the opinion that vows follow Leshon Torah [he is forbidden, for] the Torah called it Tirosh - "Tiroshcha" is wine.