1)

CASES THAT RESEMBLE NOLAD (Yerushalmi Perek 9 Halachah 3 Daf 30a)

מתני' ר' מאיר אומר יש דברים שהן כנולד ואינן כנולד וחכמים מודין לו

(a)

(Mishnah - R. Meir): There are cases that resemble Nolad, but are not really Nolad. Chachamim agree with him;

כיצד אמר קונם שאיני נושא פלנית שאביה רע אמרו לו מת או שעשה תשובה

(b)

How is this? 'Konam, I will not marry Plonis because her father is evil'; and they told him that her father died or repented;

קונם לבית זה שאיני נכנס שהכלב רע בתוכו או שהנחש בתוכו אמרו לו מת הכלב ונהרג הנחש הרי הן כנולד ואינן כנולד וחכמים מודין לו:

1.

'Konam, I will not enter this house, for there is a vicious dog or a snake inside', and they told him the dog died or the snake was killed. They are like Nolad, but they are not Nolad, and Chachamim agree with him.

גמ' שמואל אמר משם נדר טעות כבר מת הכלב כבר נהרג הנחש.

(c)

(Gemara - Shmuel): [It is permitted] due to a mistake vow. The dog already died or the snake was already killed (before he vowed).

ר' אילא בשם רבי לעזר מפני שהוא כתולה נדרו בדבר כאומר קונם שאיני נהנה לאיש פלוני כל הזמן שהוא לבוש שחורים לבש לבנים מותר בו.

(d)

(R. Ila citing k'Zayis): [It is permitted] because he is like one who makes his vow dependent on a matter. He is like one who says 'Konam, I will not benefit Ploni as long as he wears black.' If he wore white, he is permitted.

רבי זעירא בשם רבי יוחנן אף הוא אינו צריך היתר חכם:

(e)

(R. Ze'ira citing R. Yochanan): Even he does not need a Heter through a Chacham.

2)

PESACHIM THROUGH AVEIROS DUE TO VOWS (Yerushalmi Perek 9 Halachah 4 Daf 30a)

מתני' ועוד אמר ר"מ פותחין לו מן הכתוב שבתורה ואומר לו אילו היית יודע שאתה עובר על [ויקרא יט יז יח] לא תקום ועל לא תטור ועל לא תשנא את אחיך בלבבך ואהבת לרעך כמוך

(a)

(Mishnah - R. Meir): [If one vowed not to benefit his friend,] we may be Pose'ach with what the Torah says. We tell him, 'had you known that you transgress "do not take vengeance", "do not bear a grudge", "do not hate your brother in your heart" and "love your fellow man like yourself"...

וחי אחיך עמך שמא יעני ואין את יכול לפרנסו

1.

[You can transgress also] "your brother will live with you" - perhaps he will become poor, and you cannot support him due to your vow! (Had you known this, would you have vowed?)

ואמר אילו הייתי יודע שהוא כן לא הייתי נודר הרי זה מותר:

(b)

If he says 'had I known this, I would not have vowed', he is permitted.

גמ' כתיב לא תקום ולא תטור את בני עמך. [דף ל עמוד ב] היך עבידא

(c)

(Gemara): It says "Lo Sikom v'Lo Sitor Es Bnei Amecha" - how is this?

הוה מקטע קופד ומחת סכינא לידוי תחזור ותמחי לידיה.

1.

If one was cutting meat and the knife slipped and cut his other hand, will [the cut hand] return and cut [the hand that cut it]?! (Surely not! Likewise, a Yisrael should not avenge what a Yisrael did to him, for all Yisrael are like one body.)

[ויקרא יט יח] ואהבת לרעך כמוך. רבי עקיבה אומר זהו כלל גדול בתורה.

(d)

"V'Ahavta l'Re'acha Kamocha" - R. Akiva said, this is a great Klal in the Torah.

בן עזאי אומר [בראשית ה א] זה ספר תולדות אדם זה כלל גדול מזה.

(e)

Ben Azai says, "Zeh Sefer Toldos Adam" - this is a great Klal in the Torah (we are all brothers, for we all come from Adam).

שמא יעני לא כנולד הוא.

(f)

Question: [How are we Pose'ach with] perhaps he will become poor - is this not like Nolad?!

אמר רבי זעירא עניות מצויה.

(g)

Answer (R. Ze'ira): Poverty is common.

כהדא חד בר נש הוה בעל דיניה עתיר אתא בעי מידון קומי רב. שלח רב בתריה

(h)

Example: A man whose opponent was Ashir (rich) came for judgment in front of Rav. Rav sent for [the Ashir] to come;

אמר עם ההוא אנא בעי מיתי מידון כך אין אתון גמלייא דערבייא לא טענין קורקסייא דאפותיקי דידי

1.

The Ashir: I should come for judgment with him?! If all the camels of Araviya would come, they cannot carry the keys to my storehouses!

שמע ומר מהו מתגאה דלא ליה תהא פחתה בה.

2.

Rav heard this, and said 'why does he boast about what is not his?! [His wealth] should decrease!'

מן יד נפקת קלווסים מן מלכותא דייעול הוא ומדליה לטימיון

3.

Immediately a royal decree came that he and his property enter the king's treasury.

אתא גבי רב א"ל צילי עלי דו נפשי תחזור. צלי עלוי וחזר עלה:

4.

The Ashir came to Rav and said 'pray that my Nefesh should return (I should not be killed)!' He prayed for him, and he returned.

3)

A PESACH FROM HIS CHIYUV TO PAY THE KESUVAH (Yerushalmi Perek 9 Halachah 5 Daf 30b)

מתני' פותחין לאדם בכתובת אשתו

(a)

(Mishnah): We may be Pose'ach for a man through [informing him of the need to pay] his wife's Kesuvah;

מעשה באחד שנדר מאשתו הנייה והיתה כתובתה ארבע מאות זוז ובאת לפני ר' עקיבה וחייבו ליתן לה כתובתה

1.

A case occurred in which one vowed Hana'ah from his wife, and her Kesuvah was 400 Zuz. He came in front of R. Akiva; he obligated him to pay her Kesuvah.

אמר לו ר' שמונה מאות זוז הניח לי אבא ונטל אחי ד' מאות ואני ד' מאות לא דייה שתיטול היא מאתים ואני מאתים

2.

The man: My father left 800 Zuz when he died. My brother took 400 and I 400. Isn't it enough that [my wife] takes 200, and I 200?!

אמר לו ר' עקיבה אפילו את מוכר שער ראשך את נותן לה כתובתה

3.

R. Akiva: Even if you must sell the hair of your head, you must pay her Kesuvah!

ואמר אילו הייתי יודע שהוא כן לא הייתי נודר

4.

The man: Had I known that, I would not have vowed.

והתירו רבי עקיבה:

5.

R. Akiva permitted [the vow].

גמ' וגובין מן המטלטלין.

(b)

(Gemara) Question: Do we collect a Kesuvah from Metaltelim? (R. Akiva said that he will sell his hair in order to pay it!)

אמר רבי בא אף על גב דתימר [צ"ל אין - קרבן העדה] גובין מן המטלטלין אומר לו שיתן.

(c)

Answer (R. Ba): Even if you will say that we do not [force] collection from Metaltelim, we tell him to give [from Metaltelim if he does not have enough land].

ר' מישא שאל מהו לומר ליורשין לגבות מן (המשועבדין) [צ"ל המטלטלין - קרבן העדה]

(d)

Question (R. Meisha): Does one tell heirs to pay [the widow's Kesuvah] from Metaltelim?

אמר ר' אבא מרי מתניתא אמרה כן שאין אומר להן

(e)

Answer (R. Aba Mari): A Mishnah teaches that we do not tell them;

דתנינן תמן אלא יינתנו [דף לא עמוד א] ליורשים שכולן צריכין שבועה ואין היורשין צריכין שבועה.

1.

(Mishnah): If a man died, leaving a widow, a creditor and heirs, and he had a deposit by someone or was owed a loan..., it is given to the heirs, for all the others need a Shevu'ah [to collect], but heirs do not need a Shevu'ah.

מהו מישבעונה.

(f)

Question: Do we make him swear [that he does not have property to pay the Kesuvah]?

תמן אמרין מן תבנא לא גבאי ומן גופיה גבאי:

(g)

There (in Bavel), they say 'from straw (Metaltelim), he does not collect. From his body (hair), he collects?! (This does not answer the question. Rather, it supports R. Ba's answer above, that R. Akiva did not force him to pay from his hair. So it seems that TZAFNAS PANE'ACH (Sanhedrin 15) explains.)