1)

TOSFOS DH she'Nisraf Al Gabei Ketavla

תוספות ד"ה שנשרף על גבי קטבלא

(SUMMARY: Tosfos explains that this is a hide in the shape of a person.)

פי' עור שלוק היה בעור דפוס של אדם וצורתו דכי נמי נשרף עליו צורתו וחתוך אברים ניכרים.

(a)

Explanation: This is a cooked hide. There was in the hide the mold of a person and his form. Even after he is burned on it, his form and delineation of limbs is recognized.

2)

TOSFOS DH Amar Rav Nachman Amar Rav Tumtum v'Androginus v'Chulei

תוספות ד"ה אמר רב נחמן אמר רב טומטום ואנדרוגינוס כו'

(SUMMARY: Tosfos explains how Rav could rule like R. Yosi.)

קסבר רב דאנדרוגינוס ספק זכר ספק נקבה הוא

(a)

Explanation: Rav holds that an Androginus is a Safek male, Safek female;

דאי בריה הוא לא יטמא לא בלובן ולא באודם אלא ודאי סבר ספקא הוא

1.

If he were a Beriyah (a special creation that is neither male nor female), he would not be Tamei through white (semen) or red (blood)! Rather, surely he holds that he is a Safek.

והא דפסיק רב בפרק הערל (יבמות דף פג.) כר' יוסי באנדרוגינוס

(b)

Implied question: Rav ruled in Yevamos (83a) like R. Yosi regarding Androginus [that he is a male]!

לא כר' יוסי דמתני' דהתם דאמר מאכיל בחזה ושוק דזכר ודאי הוי

(c)

Answer: He did not rule like R. Yosi in the Mishnah there, that (if he is a Kohen, and married a Bas Yisrael) he permits her to eat Chazah v'Shok (for she is considered a Kohen's wife), for he is a Vadai male;

אלא כרבי יוסי דברייתא דקאמר התם אנדרוגינוס בריה בפני עצמו הוא ולא הכריעו בו חכמים לידע אם זכר אם נקבה

1.

Rather, he ruled like R. Yosi in the Beraisa, who says that he is a Beriyah unto himself, and Chachamim did not resolve whether he is a male or female.

ולאו בריה בעלמא הוא אלא כלומר ספקא

2.

This does not mean that he is a special creation. Rather, he is a Safek.

וכן משמע לישנא דלא הכריעו והיינו כמו שסובר רב בשמעתין

(d)

Support: The expression "Chachamim did not determine" is like Rav holds in our Sugya.

ובפ' בתרא דיומא (ד' עד.) דקאמר כל חלב לרבות כוי וחצי שיעור

(e)

Distinction: In Yoma (74a), it says that "Kol Chelev" includes a Kvi (a Safek Behemah, Safek Chayah) and Chetzi Shi'ur;

ופריך איצטריך קרא לרבויי ספקא ומשני דכוי בריה הוי האי בריה הוי בריה ממש ולא ספקא

1.

The Gemara asks "do we need a verse to include a Safek?!", and answers that Kvi is a Beriyah. There, it is truly a special creation, and not a Safek.

והקשה רבינו שמואל בחור דתניא בתוספתא דמס' בכורי' [פ"ב] הריני נזיר שזה איש או אשה הרי הוא נזיר

(f)

Question #1 (R. Shmuel Bachur - Tosefta Bechoros 2:2): If one said "I am a Nazir that this [Androginus] is a man or woman", he is a Nazir;

ר' יוסי אומר אנדרוגינוס בריה בפני עצמו הוא ולא יכלו חכמים להכריע אם איש או אשה

1.

Citation (cont.): R. Yosi says, Androginus is a Beriyah unto itself. Chachamim could not determine whether he is a male or female;

אבל טומטום אינו כן אלא ספק איש או אשה

i.

However, Tumtum is different. Rather, he is a Safek man or woman.

ואי לר' יוסי אנדרוגינוס נמי ספק במאי פליגי ת"ק והוא

2.

Summation of question: If R. Yosi holds that also Androginus is a Safek, what do he and the first Tana argue about?

ועוד מאי אבל טומטום אינו כן

(g)

Question #2: Also, why does it say "however, Tumtum is different"?

וי"ל דלעולם ספק הוא ולא דמי לספק טומטום דבטומטום לא שייך למיתני ביה ולא הכריעו חכמים דאין כולן שוין

(h)

Answer: Really, [Androginus] is a Safek. He is unlike the Safek of a Tumtum. Regarding Tumtum, we could not teach "Chachamim could not determine", for not all of them are the same;

דלפעמים כשנקרע נמצא זכר ולפעמי' נקבה וספק שלו יכול להתברר

1.

Sometimes when (the flesh covering the genitals) is torn, he is found to be a male, and sometimes he is found to be a female. His Safek can become clarified;

אבל אנדרוגינוס כולם או זכר או נקבה אבל לא הכריעו חכמים איזהו

2.

However, every Androginus is male, or [all are] female. Chachamim did not determine which.

ונפקא מינה אם קידש טומטום אשה או נתקדשה ונקרע

(i)

Consequence #1: If a Tumtum was Mekadesh a woman, or he became Mekudeshes, and he was torn [we can rule Vadai about whether the Kidushin took effect].

וגם לענין שופר אמרי' (ר"ה דף כט.) אנדרוגינוס מוציא את מינו טומטום אינו מוציא לא מינו ולא שאינו מינו

(j)

Consequence #2: Also regarding Shofar, we say (Rosh Hashanah 29a) that an Androginus is Motzi his Min (another Androginus). A Tumtum is not Motzi his Min, and not other Minim;

ולא פליג ר' יוסי את"ק אלא מפרש מילתיה דת"ק

(k)

Answer (cont.) Possibility #1: R. Yosi does not argue with the first Tana. Rather, he explains the first Tana's words.

או כולה ר' יוסי היא

1.

Possibility #2: Alternatively, the entire [Beraisa] is R. Yosi;

אי נמי פליגי וקאמר כיון דלא הכריעו חכמים אינו נזיר דלא היה בדעתו להיות נזיר אא"כ הוי זכר ודאי או נקבה ודאית

2.

Possibility #3: Alternatively, they argue, and he says that since Chachamim did not determine, he is not a Nazir. He intended to be a Nazir only if he is a Vadai male or Vadai female;

וכיון דלא הכריעו הוי לעולם ספק.

i.

Since Chachamim did not determine, he is always a Safek.

3)

TOSFOS DH she'Ne'emar mi'Zachar v'Ad Nekevah Zachar Vadai v'Chulei

תוספות ד"ה שנאמר מזכר ועד נקבה זכר ודאי כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses why a verse teaches about Androginus.)

תימה בשלמא טומטום איצטריך למעוטי כיון שיש טומטום שהוא זכר ויש טומטום שהוא נקבה ופטרו הכתוב כל זמן שהוא ספק

(a)

Question: Granted, we need to exclude a Tumtum, since there are Tumtumim who are male, and some are female. The Torah exempted him as long as he is a Safek;

כדממעט במעשר בהמה בקפץ אחד מן המנוין לתוכו עשירי ודאי אמר רחמנא ולא עשירי ספק

1.

This is like regarding Ma'aser Behemah. If one of the animals already counted jumped back into [the pen of animals not counted yet and became mixed with them, all are exempt. We cannot make another animal Ma'aser, for perhaps it is the one that was already counted, and] the Torah said "Asiri", and not a Safek 10th.

ולעיל גבי ספק בהרת קדמה לשער לבן דדריש לה מקראי בשלהי נזיר (דף סה:)

2.

Above (19a), regarding a Safek whether the Tzara'as preceded the white hair, in Nazir (65b) we expound from verses;

אבל אנדרוגינוס למה צריך למעוטי כיון דסבר רב דספק הוי וכולן שוין קמי שמיא גליא אם זכר אם נקבה ואמאי ממעט ליה

i.

However, regarding Androginus, why do we need a verse to exclude him? Since Rav holds that he is a Safek, and all of them are the same, it is clear to Hash-m whether he is a male or female. Why does the verse exclude him? (The Torah need not exclude a female. Why didn't Rav infer that an Androginus is a male, and he is exempt due to a Gezeras ha'Kasuv, that the verse applies only to normal males?)

והכי פריך בבכורות בפ' על אלו מומין (דף מא: ושם) בסופו גבי הא דתניא כשהוא אומר למטה זכר (כן צריך להגיה) שאין ת"ל להוציא טומטום ואנדרוגינוס

(b)

Strengthening of question: The Gemara asks like this in Bechoros (41b) regarding the Beraisa 'why does it say below [regarding Olas Tzon] "Zachar"?' This is not needed (we could have learned from Olas Bakar. Rather,) it excludes Tumtum and Androginus;

ופריך מני אילימא ת"ק קסבר אנדרוגינוס ספקא הוא אצטריך קרא למעוטי ספקא

1.

The Gemara asks "like whom is this? If it is the first Tana, he holds that Androginus is a Safek. Do we need a verse to exclude a Safek?!

וי"ל דהתם פריך שפיר דממעט אנדרוגינו' מהזכר יתירא דכתיב גבי עולה

(c)

Answer: There, we ask properly, for we exclude Androginus from the extra Zachar written regarding Olah [of Tzon];

ולהכי פריך אצטריך קרא למעוטי ספקא דכיון דקמי שמיא גליא אם נקבה הוי אמאי צריך למעוטי

1.

Therefore, we ask why do we need a verse to exclude a Safek, since it is clear to Hash-m? If it is a female, why must the verse exclude it?

ואם זכר הוא בא למעוטי משום דמשונה משאר זכרים א"כ ש"מ דזכר הוא ולא ספק

i.

If it is a male, and the Torah comes to exclude it because it is different than other males, this shows that it is a male, and not a Safek!

אבל הכא דכתיב מזכר ועד נקבה

2.

However, here it is written mi'Zachar v'Ad Nekevah. (Both are included, but Androginus is excluded);

איכא למימר דממעט לה מטעם שהוא משונה והוי ספק משום דלא ידענא אי מזכר ממעט ליה והוי זכר או מנקבה ממעט ליה והוי נקבה

i.

We can say that [the verse] is to exclude it, because it is different, and we do not know if it excludes it from "Zachar", and it is a male, or whether it excludes it from "Nekevah", and it is a female!

ונראה לומר דתרי מיעוטי נינהו דהוי מצי למכתב מזכר ועד אדם או מנקבה ועד אדם ואתא חד לאנדרוגינוס וחד לטומטום

(d)

Answer: There are two exclusions. The Torah could have written 'mi'Zachar v'Ad Adam', or 'mi'Nekevah v'Ad Adam.' One of them [excludes] Androginus, and one [excludes] Tumtum.

אי נמי מההיא מיעוטא דממעטינן אנדרוגינוס ממעטינן נמי טומטום ולא נימא דתרי מיעוטי נינהו

1.

Alternatively, from the exclusion that excludes Androginus, we exclude also Tumtum, and we should not say that they are two exclusions;

ואי מזכר ממעטינן להו איצטריך למכתב נקבה דלא נימא זכר למעוטי נקבה אתא או איפכא.

2.

If we exclude them from "mi'Zachar", it needed to write Nekevah, lest we say that "Zachar" excludes [only] a female, or vice-versa [had the Torah written only Nekevah].

28b----------------------------------------28b

4)

TOSFOS DH Amar Ula Ha Mani R. Eliezer Hi

תוספות ד"ה אמר עולא הא מני ר' אליעזר היא

(SUMMARY: Tosfos points out that R. Eliezer considers an Androginus to be a Vadai male.)

והא דתנן שלהי הערל (יבמות פג:) רבי אליעזר אומר אנדרוגינוס חייבין עליו סקילה כזכר

(a)

Implied question: In Yevamos (83b), R. Eliezer says that if a man has Bi'ah with an Androginus, he is stoned like one who has Bi'ah with a male! (This shows that he is a Vadai male. The Beraisa considers him to be a Safek female!)

הא אמרינן התם לא לכל אמר רבי אליעזר אנדרוגינוס זכר הוא (הגהת הרש"ש)

(b)

Answer #1: We say there that R. Eliezer did not say regarding everything that Androginus is a male.

אי נמי י"ל דהכא הכי קאמר האי תנא דאמר אין חייבין על ביאת מקדש דריש השרץ כרבי אליעזר.

(c)

Answer #2: Here, we say that the Tana who says that they are not liable for Bi'as Makdish expounds "Sheretz" like R. Eliezer (but he himself did not teach this Beraisa).

5)

TOSFOS DH Prat l'Kli Cheres Garsinan

תוספות ד"ה פרט לכלי חרס גרסי'

(SUMMARY: Tosfos defends texts that say "for it has no Taharah in a Mikveh.")

ותו לא ולא גרס שאין לו טהרה במקוה

(a)

Explanation: The text says no more than this. It does not say "for it has no Taharah in a Mikveh."

דבשלהי המוצא תפילין (עירובין קד:) בעי למימר משום דאינו נעשה אב הטומאה

(b)

Proof: In Eruvin (104b) we [suggested this, and rejected this, and] want to say "because it cannot become an Av ha'Tum'ah."

ואין צריך למוחקו דאף ע"ג דאינו מן הברייתא נקטיה הש"ס משום דמסיק התם דה"ה שרץ אע"ג דאב הטומאה הוא

(c)

Rejection: We need not delete this from the text. Even though it is not part of the Beraisa, the Gemara says so because it concludes there that the same applies to a Sheretz, even though it is an Av ha'Tum'ah.

וא"ת דאמר בפ"ג דסוטה (דף כ:) (הגהה בגליון) ובפרק אלו דברים (פסחים סז.) אפי' מת מותר ליכנס במחנה לויה שנאמר ויקח משה את עצמות יוסף עמו וגו'

(d)

Question: It says in Sotah (20b) and Pesachim (67a) that one may bring even a Mes into Machaneh Levi, for it says "va'Yikach Moshe Es Atzmos Yosef Imo"...

מאי אפי' אדרבה מת קיל טפי דאין לו טהרה במקוה ואפילו במחנה שכינה נמי

1.

Why does it say "even [a Mes]"? Just the contrary, a Mes is more lenient, for it has no Taharah in a Mikveh. It should be permitted even in Machaneh Shechinah!

ויש לומר דאיכא למ"ד שילהי עירובין (דף קד:) דמחייב מכניס שרץ למקדש אע"ג דאין לו טהרה במקוה וה"ה מת

(e)

Answer #1: There is an opinion in Eruvin (104b) that one is liable for entering a Sheretz into the Mikdash (Machaneh Shechinah), even though it has no Taharah in a Mikveh. The same applies to a Mes.

אי נמי מת מחייב טפי משום דיש במינו טהרה במקוה כגון אדם חי.

(f)

Answer #2: One is liable more for a Mes because its species has Taharah in a Mikveh, e.g. a live person.

6)

TOSFOS DH Hava Amina Klei Matchos Lo

תוספות ד"ה הוה אמינא כלי מתכות לא

(SUMMARY: Tosfos explains why it did not say Klei Shetef.)

הוי מצי למנקט כלי שטף

(a)

Implied question: Why didn't it say Klei Shetef (those that can be immersed in a Mikveh)?

אלא נקט כלי מתכות משום דחמיר דחרב הרי הוא כחלל.

(b)

Answer: It mentioned metal Kelim because they are severe. A sword becomes Avi Avos ha'Tum'ah (it is Metamei people for seven days), like a corpse.

7)

TOSFOS DH Ad Kol Davar she'Yesh Lo Taharah b'Mikveh

תוספות ד"ה עד כל דבר שיש לו טהרה במקוה

(SUMMARY: Tosfos explains that we expound from "Ad".)

מלשון עד דריש כדפ"ה דמשמע כל מי שיש לו דין שמזכר עד נקבה דהיינו שיש לו טהרה במקוה

(a)

Explanation: We expound from "Ad", like Rashi explained. This connotes everything that has this law that is from male until female, i.e. has Taharah in a Mikveh.

וא"ת וכל (כן צריך להגיה) טמא לנפש אם כן למאי אתא

(b)

Question: If so, what do we learn from v'Chol Tamei "la'Nafesh"?

ויש לומר דבריש אלו דברים בפסחים (דף סו:) דריש ליה שפיר.

(c)

Answer: In Pesachim (66b) we expound it properly [to teach about which Teme'im may bring Pesach ha'Ba b'Tumah, and which are detained to Pesach Sheni].

8)

TOSFOS DH Iy Hachi bi'She'ar Tum'os Nami

תוספות ד"ה אי הכי בשאר טומאות נמי

(SUMMARY: Tosfos explains why we suggest that Tumtum and Androginus should not be expelled for any Tum'ah.)

פירוש כיון דדריש מזכר ועד נקבה למי שיש לו טהרה במקוה אם כן מוקמינן קרא גם בשאר טומאות דלאו לובן ואודם דשייכו בכלים

(a)

Explanation: Since you expound "mi'Zachar v'Ad Nekevah" to teach about one who has Taharah in a Mikveh, if so you establish the verse to discuss also other Tum'os that are not white (Keri) or red (Dam Nidah. Clearly, white and red apply only to people, who can immerse.)

ואם כן דטומאת מת ושרץ נמי לא לישלחו טומטום ואנדרוגינוס.

1.

If so, also for Tum'as Mes and Sheretz, Tumtum and Androginus should not be sent [outside of the Mikdash, since the verse excludes them]!

9)

TOSFOS DH Talmud Lomar ha'Zachar

תוספות ד"ה תלמוד לומר הזכר

(SUMMARY: Tosfos brings another Gemara which does not seem to expound the Hei.)

ה"א דהזכר דריש

(a)

Explanation: The Hava Amina is that we expound ha'Zachar.

ותימה דבפ' על אלו מומין (בכורות דף מא:) אמרינן שאני הכא דכתיב הזכר הזכרים

(b)

Question: In Bechoros (41b) we say that here is different, for it does not say "ha'Zachar", rather, "ha'Zecharim";

1.

Note: Rashi there explained that we expound that it says ha'Zachar and in another verse ha'Zecharim. However, it is clear from the next line that Tosfos explains differently.

משמע משום דכתיב הזכרים אבל ה"א דהזכר לא חשיב יתור למעט אנדרוגינוס

2.

Inference: We expound [the plural] ha'Zecharim, but the Hei of ha'Zachar is not considered extra to exclude Androginus!

ושמא איכא שום דרשא התם דדריש מה"א.

(c)

Answer: Perhaps there is some Drashah there from the Hei.

10)

TOSFOS DH Ha mi'Zachar Lechudei Lo Mema'et

תוספות ד"ה הא מזכר לחודיה לא ממעט

(SUMMARY: Tosfos explains that this is like R. Yehudah.)

הך ברייתא אתיא כרבי יהודה כדמוכח במסכת שבת בפרק ר"א דמילה (דף קלו:) על הא דקאמר רבי יהודה אנדרוגינוס דוחה שבת

(a)

Explanation: This Beraisa is like R. Yehudah, like is proven in Shabbos (136b) regarding R. Yehudah's teaching that [Bris Milah of] an Androginus overrides Shabbos;

דקאמר רב חסדא לא לכל אמר ר' יהודה זכר הוא שאם אתה אומר כן בערכין יערך

1.

Rav Chisda said that R. Yehudah did not say regarding everything that Androginus is a male. If you would say so, one should be able to be Ma'arich him! (When one says "Erech Ploni Alai", he must pay to Hekdesh an amount based on Ploni's age and gender);

ותניא הזכר ולא טומטום כו' פירוש סתם ספרא רבי יהודה

2.

(Beraisa): "Ha'Zachar" excludes a Tumtum [and Androginus from having an Erech. We assume that this is like R. Yehudah, for] a Stam Sifra (Beraisa that expounds a verse in Vayikra) is [assumed to be] R. Yehudah;

וקאמר רב נחמן בר יצחק אף אנן נמי תנינא אדרוגינוס פסול לקדוש מי חטאת דברי רבי יהודה

3.

Rav Nachman bar Yitzchak said that a Mishnah teaches this! R. Yehudah says that an Androginus is Pasul for Kidush of Mei Chatas (putting the ashes on the water).

ופריך מאי שנא גבי מילה ומשני משום דכתיב המול לכם כל זכר

4.

The Gemara asks why Milah is different, and answers that it says "Himol Lachem Kol Zachar."

והשתא תימה דהכא גבי ערכין צריך יתורא למעט טומטום ואנדרוגינוס ולא ממעט להו מלשון זכר ונקבה וגבי מילה אדרבה צריך יתורא לרבות

5.

Summation of question: Here regarding Erchin we need an extra verse to exclude Tumtum and Androginus. We do not exclude them from "Zachar" and "Nekevah." Regarding Milah, we need an inclusion to include [Androginus];

וגבי קדוש ממעט ליה אף ע"ג דליכא יתורא אחרינא לאנדרוגינוס אלא משום דכתיב ונתן ולא כתיב ונתנה למעוטי אשה

i.

Regarding Kidush, we exclude him, even though there is nothing else extra for Androginus, just it says v'Nasan (he will put), and not v'Nasnah, to exclude a woman!

והנה מצינו למימר דכיון דגלי בערכין דלא הוי בכלל זכר ילפינן קדוש מערכין

(b)

Answer: We can say that since the Torah revealed regarding Erchin that he is not included in "Zachar", we learn Kidush from Erchin;

ומילה נמי הוה ילפינן אי לאו דגלי קרא דכל זכר

1.

Also Milah we would have learned from Erchin, if not that "Kol Zachar" reveals [that he is included].

והא דלא ילפינן קדוש ממילה

(c)

Implied question: Why don't we learn Kidush from Milah?'

משום דטפי אית לן למילף מערכין לחומרא

(d)

Answer: It is better that we learn from Erchin to be stringent.

והכא דפריך וכל היכא דכתיב זכר למעט טומטום ואנדרוגינוס והא גבי ערכין כו'

(e)

Implied question: Here we ask 'whenever it says "Zachar", does this exclude Tumtum and Androginus? Regarding Erchin...'

לא מצי לשנויי דמערכין ילפינן

1.

Why didn't we answer that we learn from Erchin?!

דאדרבה ממילה אית לן למילף דהוי בכלל זכר כדי להטעינו שילוח ולא מערכין לקולא

(f)

Answer: Just the contrary, we should learn from Milah that he is included in Zachar, in order to obligate expelling him [from Machaneh Shechinah], and not from Erchin, to be lenient!

ובפרק על אלו מומין (בכורות מא:) דמצריך קרא יתירא למעט טומטום ואנדרוגינוס

(g)

Implied question: In Bechoros (41b) we require an extra verse to exclude Tumtum and Androginus;

דקאמר כשהוא אומר הזכר למטה שאין ת"ל

1.

Citation (41b): Why does it say "ha'Zachar" below? This was not needed [for Olas Tzon, since it says so above about Olas Bakar].

ולא ילפינן מערכין לחומרא שלא להכשירו לעולה ולהצריך קרבן אחר

2.

Why don't we learn from Erchin to be stringent, and not be Machshir it for an Olah, and obligate another Korban [for one who is obligated to bring an Olah]?

התם אצטריך קרא לקרבן נדבה כגון שאמר הרי זו עולה והוי קולא שאינו קדוש

(h)

Answer: There, we need the verse [to disqualify it] for a Korban Nedavah, e.g. he said "this is an Olah." This is a leniency, that it is not Kadosh;

דלא הוה ילפינן מערכין לקולא אלא ממילה לחומרא ולהכי אצטריך קרא

1.

We would not have learned from Erchin to be lenient, rather, from Milah, to be stringent. Therefore, we need a verse.

אך קשה דבפ' הערל (יבמות עב:) משמע דלא פסיל ליה ר' יהודה לענין קדוש אלא משום דהוי ספק איש ספק אשה

(i)

Question: In Yevamos (72b), it connotes that R. Yehudah disqualifies [an Androginus] for Kidush only because he is a Safek man, Safek woman;

דתנן התם ר' יהודה אומר אנדרוגינוס שקדש קדושיו פסולין משום שהוא ספק אשה ואשה פסולה לקדש

1.

Citation (72b - Mishnah - R. Yosi): If an Androginus did Kidush, it is Pasul, for he is a Safek woman, and a woman is Pasul for Kidush.

וי"ל דלגבי ערך אף ע"ג דהוא זכר או נקבה ממעטו הכתוב מערך איש ואשה לפי שהוא משונה

(j)

Answer: Regarding Erchin, even though he is a male or female, the verse excludes him from the Erech of a man and the Erech of a woman, because he is different;

ואי הוה מיעוטא דזכר לחודיה הוה אמינא דאפקיה רחמנא מערך זכר ואוקמיה בערך נקבה אפילו הוא זכר וכן איפכא

1.

If we had only the exclusion "Zachar", one might have thought that the Torah uprooted him from Erech Zachar, and established him to have Erech Nekevah, even though he is a male, and similarly oppositely. (If we had only the exclusion "Nekevah", one might have thought that she has Erech Zachar, even though she is a female.)

וגבי מילה אי נקבה היא הא איצטריך קרא לרבויי ואי זכר הוא שמא איכא שום דרשא דהוה ממעטינן ליה אי לאו דריבהו הכתוב

2.

Regarding Milah, if she is a female, we need a verse to include [a Mitzvah to circumcise her]. If he is a male, perhaps there is a Drashah from which we would have excluded him, had the verse not included him.

וההיא דבכורות (דף מא:) דהזכר ולא טומטום ואנדרוגינוס

(k)

Implied question: In Bechoros (41b), why do we need "ha'Zachar" to exclude Tumtum and Androginus?

איכא למימר דלא אתיא כר' יהודה דכיון דספק הוא לא אצטריך קרא למעוטי ספקא

(l)

Answer: That is unlike R. Yehudah. Since [he holds that] it (Androginus) is a Safek, we do not need a verse to exclude a Safek.

ואף ע"ג דסתם ספרא ר' יהודה היא

(m)

Implied question: A Stam Sifra is [assumed to be] R. Yehudah!

היינו בסתמא אחרינא אבל הא ע"כ לאו רבי יהודה היא.

(n)

Answer: That refers to other Stam [Beraisos in] Sifra, but you are forced to say that this is not R. Yehudah.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF