1)

TOSFOS DH veha'Nasa Kesiv

תוספות ד"ה והנשא כתיב

(SUMMARY: Tosfos points out that this is unlike our Seforim.)

חסר וי"ו,

(a)

Explanation: It is lacking a Vov.

תימה דבמסורת הוא מלא

(b)

Question: Our tradition is that it is written full (with a Vov)!

מיהו מצינו שהמסורת הוא חולק על הש"ס במסכת שבת (דף נה:) גבי בני עלי מעבירם כתיב ובמקראות שלנו כתיב מעבירים מלא.

(c)

Answer: We find that our tradition argues with the Gemara, in Shabbos (55b) regarding Bnei Eli, it says it is written Ma'aviram, and in our Nevi'im it is written Ma'avirim, full (with a Yud).

2)

TOSFOS DH Mah Hi Metam'ah Adam v'Kli Cheres

תוספות ד"ה מה היא מטמאה אדם וכלי חרס

(SUMMARY: Tosfos explains why it mentions people and Klei Cheres.)

משום דבהשותפין (ב"ב ט:) גבי נושא נבלה (הגהת הרש"ש) אע"ג דמטמא שאר בגדים שעליו אינו מטמא אדם וכלי חרס לכך נקטינהו הכא.

(a)

Explanation: Because in Bava Basra (9b), regarding one who carries a Neveilah, even though he is Metamei other garments on him, he is not Metamei people or Klei Cheres, therefore it mentions [people and Klei Cheres] here.

3)

TOSFOS DH Klal u'Frat ha'Meruchakin Zeh mi'Zeh

תוספות ד"ה כלל ופרט המרוחקין זה מזה

(SUMMARY: Tosfos expound a Klal u'Ferat distanced from each other in Bava Kama.)

מפורש בפ' החובל (ב"ק פה.)

(a)

Reference: This is explained in Bava Kama (85a. There (DH Klal), Tosfos explained that Tana'im argue about whether or not we expound them only when they refer to one matter, but if they discuss different matters, all agree that we do not expound them.)

4)

TOSFOS DH Tanya Amar R. Meir v'Chulei

תוספות ד"ה תניא א"ר מאיר וכו'

(SUMMARY: Tosfos explains that no Tana holds like the Kusim.)

לרבי יוחנן דאמר בפ' כל היד (לעיל יט:) ירד ר"מ לשיטת עקביא בן מהללאל וטימא דם ירוק יפרש דם ירוק דהכא לאו ירוק ממש כי ההיא דלעיל אלא דיהה ממנו

(a)

Assertion: R. Yochanan, who said above (19b) that R. Meir holds like Akavya ben Mehalalel, and is Metamei Yarok (yellow) blood, explains that "yellow" blood here is not truly yellow, like above. Rather, it is lighter;

וכן לעקביא מטמאה כותית דם ירוק דיהה מדם ירוק שהוא טמא ולעיל פי' בע"א.

1.

Similarly, Akavya holds that a Kusis is Metamei yellow blood, that is lighter than the yellow blood that he is Metamei. Above, I explained differently (19b DH Yarad. R. Meir is Metamei mid'Rabanan. Alternatively, yellow is not precise. Rather, a color that is Tahor, they consider it Tamei. Alternatively, R. Meir's primary reason is that the day she finishes seeing, she counts it towards seven clean days.)

5)

TOSFOS DH Sofarto l'Minyan Zayin

תוספות ד"ה סופרתו למנין ז'

(SUMMARY: Tosfos explains that R. Yosi does not hold like the Kusim.)

וא"ת הא דאמר ר' יוסי (הגהת מהר"ב רנשבורג) בכיצד צולין [ובמס' נזיר] (דף טו:) מקצת היום ככולו

(a)

Question: It says in Pesachim (81a, and Nazir 15b) that Miktzas ha'Yom k'Kulo (part of the day counts like the whole day);

וזבה גדולה אמר התם דמשכחת אליביה ברואה בין השמשות

1.

It says there that this opinion finds a Zavah Gedolah (she saw three consecutive days, without even a partial clean day interrupting) when she saw [two consecutive days] Bein ha'Shemashos;

וכי ככותים סובר דהכי פריך לקמן (דף סט.) לרב דאמר יום שפוסקת בו עולה למנין שבעה ורב ככותאי אמרה לשמעתיה

2.

Does he hold like the Kusim?! The Gemara asks like this below (69a) according to Rav, who holds that the day she ceases to see counts towards seven clean days, "does Rav teach like the Kusim?!"

וי"ל דר' יוסי לית ליה מקצת היום ככולו אלא בסוף ספירה כמו שומרת יום

(b)

Answer: R. Yosi holds that Miktzas ha'Yom k'Kulo only at the end of her count, just like a Shomeres Yom [k'Neged Yom];

אבל בתחלה כמו שאומרים כותים מודה דלא אמרינן

1.

However, at the beginning, like the Kusim say [that even then, Miktzas ha'Yom k'Kulo], he agrees that we do not say so.

ומה שקשה מפ"ק דר"ה (דף י.) נפרש בסוף מכילתין בע"ה.

(c)

Reference: What is difficult from Rosh Hashanah (10a) we will explain below (72a DH ha'Ro'eh. Rava made a Kal v'Chomer from Nidah. A Zavah disproves it, according to R. Yosi! Tosfos answers that Rava spoke according to Rabanan, and unlike R. Yosi. Alternatively, Zavah is different, for she needs clean days.)

6)

TOSFOS DH d'Ihu Dachik v'Muki a'Nafshei

תוספות ד"ה דאיהו דחיק ומוקי אנפשיה

(SUMMARY: Tosfos explains that really, he does not hold like this.)

אין האמת כן מדפריך בפ' בתרא (לקמן דף סט.) ורב ככותאי אמרה לשמעתיה.

(a)

Observation: This is not true, since we ask below (69a) "does Rav teach like the Kusim?!" (Aruch l'Ner - Rami bar Chama merely asked why we cannot say like the Kusim, but surely he does not hold like them.)

7)

TOSFOS DH Ro'eh Havya v'Sasrah

תוספות ד"ה רואה הויא וסתרה

(SUMMARY: Tosfos explains that Rava retracted.)

אור"י דמשכחת בשמשה בהיתר שתסתור ע"י פליטה אחר ראיית ג' ימים רצופין

(a)

Implied question: Is it possible that the Bi'ah was permitted, and she is Soser (cancels her count of clean days) through emitting after [becoming a Zavah through] seeing [blood] three consecutive days? (After three days, semen putrefies and it is no longer considered semen!)

דקי"ל כרבנן בפ' ר' עקיבא (שבת פו:) דבעינן שש עונות שלמות

(b)

Answer #1 (Ri): Yes, for we hold like R. Akiva, who requires six full Onos [for semen to putrefy. An Onah is day-time or night. If she had Bi'ah Shabbos morning, and saw blood in the afternoon on Shabbos, Sunday and Monday, the last sighting makes her a Zavah, if it is in the days of Zivah. Monday night began the seven clean days, and if she emits later that night, she is Soser this day that she began in cleanliness.)

א"נ אחר ראייה אחת ואחר תיקון רבי זירא דסופרת שבעה נקיים על טיפת דם כחרדל

(c)

Answer #2: [She emitted] after seeing once, after R. Zeira enacted that women count seven clean days for even one drop of blood the size of a mustard seed. (E.g. she had Bi'ah Shabbos night, and saw Shabbos morning. She started counting on Motza'ei Shabbos, and emitted on Sunday or Monday.)

דמסתמא צריך נמי נקיים מזרע דכעין דאורייתא תקון

1.

Presumably, the days must be clean even from semen, for he enacted like Torah law.

ומכאן אשה ששמשה וראתה מיד אין לה להתחיל לספור נקיים עד אחר יום ד' דבעינן ו' עונות שלמות וכן פסק ר"ח

(d)

Pesak: If a woman had Bi'ah and saw [blood] immediately, she may not begin to count clean days until the fourth day, for we require six full Onos. Also R. Chananel ruled like this.

ואפילו רבא דפליג הכא ארמי בר חמא נראה דחזר בו מדלא (מכאן מעמוד ב) השיבו

(e)

Support: It seems that even Rava, who argued here with Rami bar Chama, retracted, since he did not answer him.

33b----------------------------------------33b

וכולהו אמוראי סברי פרק יוצא דופן (לקמן דף מב.) דרואה הויא וסתרה אף לר"ש וכ"ש לרבנן

1.

All the Amora'im hold below (42a) that she is Ro'eh and is Soser, even according to R. Shimon, and all the more so according to Rabanan.

והא דקאמר רבא לקמן (דף לז.) ואחר תטהר שלא תהא טומאה מפסקת ביניהם אביי אומר שלא תהא זיבה מפסקת ביניהם

(f)

Implied question: Below (37a), Rava said "v'Achar Tithar" - Tum'ah may not interrupt between them, and Abaye said that Zivah may not interrupt between them! (Rava still argues. He did not retract!)

משם אין להוכיח דרבא לא חזר בו דהתם איירי בטומאת לידה שטמאה ז' ועושה משכב ומושב כמו נדה ולכך קאמר שלא תהא מפסקת

(g)

Answer: That does not prove that Rava did not retract. There they discuss Tum'as Leidah. She is Teme'ah for seven days and is Metamei Mishkav u'Moshav, like a Nidah. Therefore, he says that [Tum'as Leidah] may not interrupt;

אבל קרי דלא סותר אלא יום א' לא מפסיק.

1.

However, Keri, which is Soser only one day, does not interrupt.

8)

TOSFOS DH l'Taharaso Amar Rachmana

תוספות ד"ה לטהרתו אמר רחמנא

(SUMMARY: Tosfos explains why Rava disagrees.)

ורבא סבר דלא משמע מלטהרתו שלא תהא טומאה מפסקת.

(a)

Explanation: Rava holds that l'Taharaso does not connote that Tum'ah may not interrupt.

9)

TOSFOS DH u'Rminhu Al Vov Sefekos Sorfin Es ha'Terumah

תוספות ד"ה ורמינהו על ו' ספקות שורפין את התרומה

(SUMMARY: Tosfos discusses for which Sefekos we burn Terumah.)

משום דכותי דמתני' ע"ה הוא קפריך מדמספקי' ליה בבועל נדה והא קתני דעל ספק בגדי עם הארץ שורפין

(a)

Explanation: We ask because the Kusi of our Mishnah is an Am ha'Aretz, since we consider him to be a Safek Bo'el Nidah. It was taught that we burn Terumah due to garments of an Am ha'Aretz!

אבל פשיטא דאיכא ספקי טובא שאין שורפין עליהם את התרומה כגון טומטום בלובן או באודם וכיוצא בו

1.

Obviously, there are many Sefekos for which we do not burn Terumah, e.g. a Tumtum who saw white or red (Keri or blood) and similar cases.

ובמסקנא דאמר ספק בועל ברחוק ספק בועל בקרוב ואפילו בועל בקרוב שמא לא השלימתו לדם ירוק

(b)

Implied question: In the conclusion, he says that [the Kusi immersed now, and] it is a Safek if his last Bi'ah was a long time (more than a week) ago, and even if he was Bo'el recently, perhaps [the last time his wife truly became Nidah was] not within a week of yellow blood [so her Tevilah was valid, and she was Tehorah. I.e. we needed to show that it is a Sefek-Sefeka to explain why we do not burn Terumah!]

לא היה צריך לעשות ספק ספיקא כדפירשנו

(c)

Answer #1: There was no need to show that it is a Sefek-Sefeka, like we explained. (Sometimes we do not burn Terumah even due to a single Safek.)

או שמא נראה להחמיר בזה כמו בספק בגדי ע"ה לכך משכח ביה ספק ספיקא

(d)

Answer #2: Perhaps it seemed proper to be stringent about this, like regarding Bigdei Am ha'Aretz. Therefore, we found a Sefek-Sefeka [to explain why we are lenient].

ומכאן קשה על מה שפירש"י בפ"ק דשבת (דף טו:) על הך (ברייתא) דעל ו' ספקות כו' על ספק מי רגלי אדם שכנגד מי רגלי בהמה

(e)

Question: Rashi explained in Shabbos (15b) regarding the Beraisa "for six Sefekos [we burn Terumah]... for a Safek of human urine next to an animal's urine;

ופירש דהשתא יש להסתפק שמא של בהמה הן ואפילו של אדם הן שמא של חבר הן

1.

He explained that there is a Safek whether it is animal urine, and even if it is human urine, perhaps it is from a Chaver [who was Tahor].

והכא משמע דעל ספק ספיקא אין שורפין

2.

Our Gemara connotes that we do not burn due to a Sefek-Sefeka!

ומיהו אין להשוות גזירת חכמים דפעמים נראה להם להחמיר אפילו בספק ספיקא

(f)

Answer: We do not equate decrees of Chachamim. Sometimes they saw reason to be stringent even about a Sefek-Sefeka.

ור"ת פי' התם דכיון דהם כנגד מי רגלי בהמה ודאי דעובד כוכבים הם דישראל היה נפנה לצדדין כדאמר בסנהדרין (דף קד:) (הגהה בגליון)

(g)

Alternative explanation: R. Tam explained there that the [human] urine next to animal urine is surely of a Nochri. A Yisrael goes to the side [to urinate], like it says in Sanhedrin (104b).

וקשה דאפילו ודאי הם דישראל שורפין משום דשמא דע"ה הן כדשרפינן על ספק הרוקין הנמצאים בההיא (ברייתא)

(h)

Question #1: Even if it is Vadai of a Yisrael, we burn, for perhaps it is of an Am ha'Aretz, like we burn for Safek spit that is found, in that Beraisa!

ועוד דאטומאה דעובד כוכבים לא שרפינן תרומה כדאמר לקמן (דף לד.) עבדו רבנן היכרא דלא לישרוף עליה תרומה וקדשים

(i)

Question #2: Also, we do not burn Terumah due to Tum'as Nochri, like it says below (34a), that Rabanan made an indication (they were Metaher a Nochris' blood), lest people burn Terumah and Kodshim due to it (Tum'as Nochrim).

ונראה לפרש דלהכי נקט כנגד מי רגלי בהמה דאז ניכר שאינה של בהמה שאינן דומין לאותן שכנגדן וליכא אלא ספיקא אחת

(j)

Answer: It mentioned that it is next to animal urine, for then it is evident that it is not of an animal, for it does not resemble [the urine] next to it, so there is only one Safek.

אבל אם היה להסתפק בשל בהמה לא הוי שרפי דהוי ליה ספק ספיקא תלמוד בבלי מסכת שבת דף סז עמוד א

1.

However, if we were unsure whether it was of an animal, we would not burn [Terumah], for it is a Sefek-Sefeka.

10)

TOSFOS DH she'Daras Al Bigdei Chaver

תוספות ד"ה שדרס על בגדי חבר

(SUMMARY: Tosfos explains that the garments later touched Terumah.)

והם נגעו בתרומה

(a)

Explanation: [After this] they (the Chaver's garments) touched Terumah.

והא דלא אוקי כגון שנגע הכותי בתרומה

(b)

Implied question: Why don't we establish it when the Kusi touched Terumah?

משום דמתניתין לא איירי בהכי.

(c)

Answer: It is because our Mishnah does not discuss this.

11)

TOSFOS DH b'Kusi Arum

תוספות ד"ה בכותי ערום

(SUMMARY: Tosfos explains why we established it like this.)

והא דלא אוקי כגון שדרס ברגלו יחף

(a)

Implied question: Why didn't we establish it when he trampled on it barefoot?

משום דאי היה לבוש בגדים שישבה עליהן אשתו נדה אע"ג דטבל הוי אב הטומאה כדאמר בת"כ והנושא את המדרס הרי הוא מטמא שנים ופוסל אחד

(b)

Answer: If he was wearing garments that his wife sat on when she was Nidah, even if he immersed, he is an Av ha'Tum'ah, like it says in Toras Kohanim, that one who carries a Midras is Metamei two [foods] and disqualifies one;

לכך מוקי בערום דכשפירש מן המדרס לא היה אלא ראשון כדאמרינן בת"כ ואינו מטמא כלי

1.

Therefore we establish it when he was naked. When he separated from the Midras (his garments), he was only a Rishon, like it says in Toras Kohanim, and he is not Metamei a Kli.

והוה מצי למימר כשהטביל גם הבגדים או שלבש בגדי חבר.

(c)

Observation: We could have said that [the case is that] he immersed also his garments, or he wore a Chaver's garments at the time.

12)

TOSFOS DH Bo'el Nidah Meshavis Lei (pertains above, before DH she'Daras)

תוספות ד"ה בועל נדה משוית ליה (שייך לעיל קודם ד"ה שדרס)

(SUMMARY: Tosfos explains Rav Papa's opinion.)

ואיהו סבר שהוא חבר למילי דעלמא ובזאת סבר לעשות בטוב

(a)

Explanation: He held that he is a Chaver for other matters. In this (he considers yellow blood to be Dam Nidah) he intended to do properly.

וכן אביי דסמוך.

(b)

Support: Also Abaye below [held like this].

13)

TOSFOS DH v'Teipuk Lei Mishum Tzinora d'Am ha'Aretz

תוספות ד"ה ותיפוק ליה משום צינורא דע"ה

(SUMMARY: Tosfos holds that Rabanan made an Am ha'Aretz like a Zav regarding his spit.)

דוקא לענין צינורא עשאוהו כזב שאפשר ליזהר ויכולין לעמוד בה

(a)

Opinion #1: Only regarding spit they made him (an Am ha'Aretz) like a Zav, for it is possible to be careful and fulfill this;

אבל חומרא יתירא כגון משכב ומושב והיסט לא עשאוהו כזב דבשילהי הניזקין (גיטין סא:) פריך וליחוש שמא תסיטם אשתו נדה

1.

However, an excessive stringency, such as Mishkav, Moshav and Heset, they did not make him like a Zav, for in Gitin (61b) it asks "we should be concerned lest Ishto Nidah moved them;

אבל להיסט דנפשיה לא איכפת לן

2.

Inference: We are not concerned lest he himself moved them.

ושמעתין נמי מוכח דאין לו טומאת מדרס

(b)

Support: Also our Sugya proves that he does not have Tum'as Midras;

דאי אית ליה לעיל דפריך על ו' ספיקות כו' למאי דחשיב כותי כע"ה הוה ליה לאקשויי מתני' גופה

1.

If he had, above, when we asked about the six Sefekos, since we considered a Kusi to be an Am ha'Aretz, we should have asked from the Mishnah itself!

אמאי קתני מטמא משכב התחתון כעליון הא תחתונו של ע"ה הוי כתחתונו של זב אלא ודאי אין לו טומאת מדרס

i.

Why does it teach that [a Kusi] is Metamei a Mishkav below him like Elyon [of a Zav]? It should be like Tachtono (a Mishkav below a Zav)! Rather, surely he does not have Tum'as Midras.

והא דמשני בכותי שטבל ועלה ודרס כו' דאי משום טומאת ע"ה הא טביל ליה

(c)

Implied question: Why does it answer that the Kusi immersed, emerged [from the water] and stepped..., so that Tum'as Am ha'Aretz does not apply, for he immersed from it? (If he has no Tum'as Midras, there was no need to say that he immersed!)

היינו משום דאי (מכאן מדף הבא) לא טביל היה טמא מטעם מגעו דהא מוקי ליה בכותי ערום

(d)

Answer: If he did not immerse, he is Metamei through touching, for we establish the case to be that he is naked. (His foot touched the Chaver's garment.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF