1)

TOSFOS DH l'Acherim Gorem Tum'ah

תוספות ד"ה לאחרים גורם טומאה

(SUMMARY: Tosfos discusses which Tum'ah it causes.)

פירש רש"י לזב עצמו גורם טומאת משא כדכתיב וכל אשר יהיה תחתיו ואוקמינן ליה בעליונו של זב

(a)

Explanation #1 (Rashi): It causes Tum'ah Masa to the Zav himself, like it says "v'Chol Asher Yihyeh Sachtav", and we establish this to discuss Elyono Shel Zav.

ואין נראה דעליונו של זב אינו קרוי משא ואינו מטמא אלא אוכלין ומשקין

(b)

Objection #1: Elyono Shel Zav is not called Masa, and it is Metamei only food and drink.

ועוד דבזוב כי האי גוונא לא אשכחן אלא כשהטיפה בכף מאזנים וכרעה לכף שניה

(c)

Objection #2: Regarding Zov, we find such a case only when the drop is in pan of a balance scale, and it lifts the other pan.

לכן נראה לפרש לזב עצמו גורם טומאת משא שהנושא הזב טמא הנושא הזוב לא כל שכן דטמא

(d)

Explanation #2: Rather, it causes Tum'ah Masa to the Zav himself, that one who carries the Zav becomes Tamei. One who carries the Zov, all the more so he becomes Tamei!

ובשאר טומאות דלאו משא כגון משכב ומושב

(e)

Implied suggestion: We could explain this to discuss Tum'os other than Masa, e.g. Mishkav and Moshav!

אין לפרש דהא למצורע נמי גורם טומאה

(f)

Rejection: It causes Tum'ah also to a Metzora [and the Gemara said that it does not! Rather, we must say that we discuss only Tum'as Masa.]

דאילו מצורע גרידא אינו עושה משכב ומושב אלא לטמא אוכלין ומשקין כדפרישית בפרק אלו דברים (פסחים סו.)

1.

If one is only a Metzora (but not a Zav), he is Metamei a Mishkav or Moshav only to be Metamei food and drink, like I explained in Pesachim (66a);

ואם זב הוא מטמא משכבו אדם ובגדים.

2.

If he is a Zav, his Mishkav is Metamei people and garments.

2)

TOSFOS DH l'Olam Eima Lecha b'Zav Greida

תוספות ד"ה לעולם אימא לך בזב גרידא

(SUMMARY: Tosfos justifies the rejection.)

תימה דמכל מקום תפשוט דלאו מעיין הוא דאי מעיין הוא למה לי קרא לטמא בזוב

(a)

Question: In any case, we can resolve that it is not a Mayan! If it were a Mayan, why do we need a verse to be Metamei Zov?

דהא מיד שראה משהו של ראייה שניה מיד נעשה זב למ"ד זוב מטמא במשהו דלא בעי כחתימת פי האמה

1.

Once he saw any amount of the second sighting, immediately he becomes a Zav, according to the opinion that any amount of Zov is Metamei, and does not require the amount of Chasimas Pi ha'Amah;

ומשהו שני לטמא כדין מעיין דאי אפשר לטיפה שלא תתחלק שני משהויין

2.

The next Mashehu (after the first Mashehu made him a Zav) is Tamei, like the law of a Mayan! [We can always say so, for] it is impossible that a drop [of Zov] cannot be split into two tiny drops. (Maharam, Maharsha - this is like the opinion above that Zov is a Mayan.)

ושמא כמו שמשהו ראשון שבו נעשה זב אינו מטמא במשא הוא הדין כל מה שנקרא ראייה אחת דהיינו כמו גריון לשילה (זבים פ"א מ"ה) דלא מטמא במשא

(b)

Answer: Perhaps just like the first Mashehu, which makes him a Zav, is not Metamei through Masa, the same applies to [the entire sighting, i.e.] as much as is called one sighting, i.e. the time [to walk] from Geryon to Shilo (100 Amos, about a minute), it is not Metamei b'Masa;

אע"ג דרוקו ומימי רגליו טמאין מיד אחר ראיית זוב משהו ראשון.

1.

Even though his spit and urine are Temei'im immediately after seeing the first Mashehu of Zov [until he becomes a Zav, his Zov does not get its full Tum'ah].

3)

TOSFOS DH Af Re'iyah Rishonah Shel Metzora Metam'ah b'Masa

תוספות ד"ה אף ראייה ראשונה של מצורע מטמאה במשא

(SUMMARY: Tosfos asks why above we used the verse to teach a different Chidush.)

תימה אם כן לעיל מנליה לאוקומי קרא בדם טהרה של מצורעת הא איצטריך קרא לכדהכא.

(a)

Question: If so, above what is the source to establish it to discuss Dam Tohar of a Metzora'as? We need the verse for like we expound here! (R. Akiva Eiger and Aruch l'Ner answer that since Beis Hillel use "l'Zachar" to teach about a Metzora'as, and they do not need it to teach about Zov, this shows that it is a Mayan.)

4)

TOSFOS DH Mai Lav l'Tum'ah

תוספות ד"ה מאי לאו לטומאה

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot say that Rav Huna discusses Tum'as Erev.)

וא"ת מאי קושיא דילמא הא דאמר רב הונא מטמא באונס היינו טומאת ערב כבעל קרי

(a)

Question: What was the difficulty? Perhaps Rav Huna taught that he is Metamei through Ones, i.e. Tum'as Erev, like a Ba'al Keri;

והכא מיירי להצטרף לשניה לטמא טומאה חמורה לעשותו זב והוי השתא שפיר רישא דומיא דסיפא

1.

Here (the Beraisa) discusses joining to a second sighting for severe Tum'ah to make him a Zav. Now the Reisha properly resembles the Seifa!

וי"ל מדלא נקט הרואה ראייה אחת של זיבה אלא נקט ראייה ראשונה של זב משמע דאיירי באותו שראה שתי ראיות והראשונה היתה באונס

(b)

Answer: Since [Rav Huna] did not say "one who sees one sighting of Zivah", rather, "the first sighting of a Zav", this connotes that the case is that he saw two sightings, and the first was b'Ones;

דזב אינו קרוי עד שיראה שתי ראיות

1.

He is called a Zav only after two sightings.

ויליף מהיקשא דזאת תורת דאיירי בזב גמור ומקיש ראשונה של השתים לשכבת זרע.

2.

He learns from the Hekesh "Zos Toras [ha'Zav]" that [the verse] discusses a total Zav, and the first of the two sightings is equated to semen.

5)

TOSFOS DH mi'Chlal d'Tana Kama l'Tum'ah

תוספות ד"ה מכלל דתנא קמא לטומאה

(SUMMARY: Tosfos explains the question from the inference.)

לאו מן הלשון מדקדק מדאצטריך ר' אליעזר להזכיר קרבן מכלל דת"ק איירי לטומאה

(a)

Suggestion: We infer from the wording. Since R. Eliezer needed to mention Korban, this implies that the first Tana discusses Tum'ah.

דא"כ לא הוה משני מידי

(b)

Rejection: If so, he did not answer the question at all!

אלא הכי דייק מכלל דתנא קמא לא מצריך בדיקה משום קרבן אלא משום טומאה

(c)

Explanation: Rather, we infer that the first Tana does not require checking for Korban, rather, for Tum'ah;

דאי משום קרבן הוה ליה לאצרוכי נמי בדיקה בשלישי כרבי אליעזר

1.

If [he required checking] for Korban, he should obligate checking also the third [sighting], like R. Eliezer.

וקשה דהא בלאו מילתיה דרבי אליעזר הוה מצי למפרך מדקתני במס' זבים (פרק ב' מ"ב) בהדיא במילתיה דרבנן גופייהו בשלישי אין בודקין אותו

(d)

Question: Even without R. Eliezer, we could have asked from a Mishnah in Zavim (2:2). Rabanan explicitly say that we do not check the third [sighting]!

ושמא מייתי מרבי אליעזר משום דבעי לפרושי במאי פליגי.

(e)

Answer: Perhaps we bring from R. Eliezer, for we want to explain what they argue about.

35b----------------------------------------35b

6)

TOSFOS DH Iy Atem Modim b'Nidah

תוספות ד"ה אי אתם מודים בנדה

(SUMMARY: Tosfos explains Beis Hillel's attempted proof.)

תימה מאי קסברי בית הלל דקמייתי מנדה דפשיטא כדמהדר להו בית שמאי

(a)

Question: What is Beis Hillel's reasoning, to bring a proof from Nidah? Beis Shamai's response is obvious (the blood would be Metamei her even if she had immersed)!

וי"ל דמייתי משום דאיתקש לידה לנדה דכתיב כימי נדת דותה וכתיב וטמאה שבועים כנדתה.

(b)

Answer: We bring [a proof] because Leidah is equated to Nidah - it says "ki'Ymei Nidas Devosah" and "v'Tam'ah Shevu'ayim k'Nidasah."

7)

TOSFOS DH Ika Beinaihu Shofa'as mi'Toch Shiv'ah v'Chulei

תוספות ד"ה איכא בינייהו שופעת מתוך שבעה כו'

(SUMMARY: Tosfos points out that they argue about many matters.)

איכא בינייהו טובא כל הני דפריך בסמוך

(a)

Implied question: There are many differences between them, i.e. all the challenges brought after this! (Why does the Gemara say that they argue about one matter?)

אלא דפשוט יותר נקט.

(b)

Answer: It gave the simplest matter that they argue about.

8)

TOSFOS DH b'Shofa'as

תוספות ד"ה בשופעת

(SUMMARY: Tosfos points out that sometimes Beis Hillel are lenient about one who spurts.)

והשתא אפי' בטבלה יטמאו בית הלל לח ויבש ומתניתין דנקט ולא טבלה משום בית שמאי

(a)

Explanation: In this case, even if she immersed, Beis Hillel are Metamei wet and dry. Our Mishnah discussed when she did not immerse, due to Beis Shamai [to teach that even then, they are Metaher].

וא"ת דבעדיות קתני הך דיולדת גבי קולי בית שמאי וחומרי בית הלל

(b)

Question: In Eduyos (5:4), this is taught among Halachos in which Beis Shamai are lenient and Beis Hillel are stringent;

הלא בשופעת מתוך מ' לאחר מ' (הגהה בגליון) הוו בית הלל לקולא

1.

When she spurts from within 40 days to after 40 days [after birth of a boy], Beis Hillel are lenient!

וי"ל דכי אתשיל בתחלת לידה אתשיל.

(c)

Answer: The question was asked regarding the beginning of [Yemei] Leidah [when she spurts from within seven days to after seven, or within 14 days to after 14. Then, Beis Shamai are stringent.]

9)

TOSFOS DH Iy b'Shofa'as l'Mai Itztrich

תוספות ד"ה אי בשופעת למאי איצטריך

(SUMMARY: Tosfos explains why this is difficult only for Levi.)

וא"ת מכל מקום משום בית שמאי איצטריך כדמשני ומאי סלקא דעתיה דמקשה

(a)

Question: In any case, we need due to Beis Shamai (to teach that they distinguish Yoledes b'Zov from a regular Yoledes)! What did the Makshan think?

דהא לרב נמי לא אצטריך סיפא אלא לאשמועינן דמודו בית שמאי דמטמא לח ויבש משום דלא ספרה

1.

Also according to Rav, we need the Seifa only to teach that Beis Shamai agree that it is Metamei wet and dry, because she did not count!

ויש לומר דלרב איצטריך לאשמועינן דמודו בית שמאי ביולדת בזוב משום דמעיין אחד הוא

(b)

Answer: According to Rav, it needs to teach that Beis Shamai agree about Yoledes b'Zov because it is one Mayan;

דאי מרישא הוה אמינא דטעמייהו משום דקסברי ב' מעיינות הן ואפילו ביולדת בזוב מטהרין ובית הלל סברי דמעיין אחד הוא לכך אצטריך סיפא

1.

Had it taught only the Reisha, one might have thought that Beis Shamai hold that there are two Mayanos, and they are Metaher even Yoledes b'Zov, and Beis Hillel hold that it is one Mayan. Therefore, we need the Seifa;

אלא ללוי דמוקי רישא בשופעת וסברי ב"ש מעיין אחד הוא סיפא מאי קא משמע לן.

2.

However, according to Levi, who establishes the Reisha to discuss Shofa'as, and Beis Shamai hold that there is one Mayan, what does the Seifa teach?

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF