1)

TOSFOS DH Kol ha'Kosher Ladun Kosher Leha'id

תוספות ד"ה כל הכשר לדון כשר להעיד

(SUMMARY: Tosfos discusses whether or not a woman is Kosher to judge.)

וא"ת והרי אשה דכשרה לדון כדכתיב בדבורה והיא שופטה את ישראל בעת ההיא

(a)

Question: A woman is Kosher to judge, like it says about Devorah "v'Hi Shoftah Es Yisrael ba'Es ha'Hi";

ובשלהי פ"ק דב"ק (דף טו.) דרשינן אשר תשים לפניהם השוה הכתוב אשה לאיש לכל עונשין שבתורה

1.

In Bava Kama (15a), we expound "Asher Tasim Lifneihem" - the verse equates a woman to a man for all punishments in the Torah;

וכי היכי דהאי קרא מיירי בנדונין מיירי נמי בדיינין כדדרשינן בהמגרש (גיטין פח:) לפניהם ולא לפני עובדי כוכבים

i.

Just like the verse discusses people who are judged, it discusses also judges, like we expound in Gitin (88b) "Lifneihem", and not in front of Nochri [judges].

ואשה פסולה להעיד כדאמר בפרק שבועת העדות (שבועות דף ל.)

2.

A woman is Pasul for testimony, like it says in Shevuos (30a)!

וי"ל דה"ק כל איש הכשר לדון כשר להעיד

(b)

Answer #1: The Mishnah means that any man Kosher to judge is Kosher to testify.

אי נמי נהי דבנידונין הוי אשה בכלל מ"מ בדיינים אין אשה בכלל

(c)

Answer #2: Granted, regarding people who are judged, a woman is included. In any case, a woman is not included among [Kosher] judges;

ודבורה היתה דנה ע"פ הדיבור

1.

Devorah judged Al Pi ha'Dibur. (These words connote that Hash-m authorized her to do so; it was a Hora'as Sha'ah. Elsewhere, Tosfos says that the litigants accepted her to be a judge, because she was a Nevi'ah - Rashash, Aruch l'Ner.)

אי נמי לא היתה דנה אלא מלמדת להם הדינים

2.

Alternatively, she did not judge, rather, she taught them the laws.

ובירושלמי פוסל אשה לדון אית דילפי על פי שנים עדים מועמדו שני האנשים (הגהת מהרש"א) ואית דילפי מוישארו שני אנשים במחנה

(d)

Support: The Yerushalmi disqualifies a woman for judging. Some learn "Al Pi Shenayim Edim" from "v'Amdu Shenei ha'Anashim", and some learn from "v'Yish'aru Shenei Anashim ba'Machaneh" (only men may be chosen for the Sanhedrin. Really, this is the source that women may not testify. Tosfos cites the Yerushalmi, for it concludes that all the more so, women may not judge - Maharam.)

2)

TOSFOS DH v'R. Meir Hi

תוספות ד"ה ורבי מאיר היא

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot establish our Mishnah differently.)

וא"ת אמאי קאמר לאתויי סומא ופליג מתניתין אסתמא דסנהדרין (דף לב.)

(a)

Question: Why do we say that it comes to include a blind person, and our Mishnah argues with the Stam Mishnah in Sanhedrin (32a)?

לימא לאתויי אוהב ושונא דכשרין להעיד ופסולין לדון כדאמר בפרק זה בורר (שם כז:) לרבנן דרבי יהודה

1.

We should say that it comes to include one who loves or hates [the litigants]. They are Kosher to testify and Pasul to judge, like it says in Sanhedrin (27b) according to Rabanan who argue with R. Yehudah!

וי"ל דלא פסיקא ליה שהרי לכל העולם כשרין

(b)

Answer #1: This is not uniformly true, for [one who loves or hates] is Kosher to judge everyone else.

א"נ מתניתין ע"כ לא מיתוקמא כרבנן דהא קתני כל הכשר לדון כשר להעיד והרי סומא בשתי עיניו לרבנן דכשר לדון דהא לא מקשינן ריבים לנגעים

(c)

Answer #2: You cannot establish our Mishnah like Rabanan, for it taught that whoever is Kosher to judge is Kosher to testify, and one who is blind in both eyes is Kosher to judge according to Rabanan, for they do not equate monetary cases to Nega'im;

ואילו להעיד פסול מאו ראה

1.

He is Pasul for testimony, from "Oh Ro'oh";

ואפילו במה שראה קודם שנסתמא פסול להעיד כדאמר ביש נוחלין (ב"ב קכח.) היה יודע לו עדות קודם שנסתמא ונסתמא פסול

2.

Even for what he saw before he became blind, he is Pasul for testimony, like it says in Bava Basra (128a) "if one knew testimony for him before he became blind, and he became blind, he is Pasul.

וא"ת בפרק חזקת הבתים (שם דף מג.) דפריך וליסלקו בי תרי מינייהו ולידיינו

(d)

Question: In Bava Basra (43a, we say that if the Sefer Torah of a city was stolen, people of the city cannot judge or testify about it, for it affects them.) We ask two should forfeit their shares in it and judge the case;

הא בפ' יש נוחלין שהבאתי פוסל תחלתו בפסול וסופו בכשרות

1.

In the case in Bava Basra (128a) that I brought, we disqualify when initially he was Pasul and at the end he is Kosher!

וכי תימא לדון כשר טפי

2.

Suggestion: (That refers to testimony.) For judging, we are Machshir more.

והתנן כל הכשר לדון כשר להעיד

3.

Rebuttal (Mishnah): Anyone Kosher to judge is Kosher to testify.

וי"ל דמתניתין מיירי בלהבא כל הכשר לדון להבא כשר להעיד מה שיראה מכאן ולהבא.

(e)

Answer: (The suggestion is correct.) Our Mishnah discusses the future. Anyone Kosher to judge in the future is Kosher to testify about what he will see from now and onwards.

3)

TOSFOS DH Kol she'Chayav b'Ma'aser Metamei Tum'as Ochlim

תוספות ד"ה כל שחייב במעשר מטמא טומאת אוכלין

(SUMMARY: Tosfos resolves a contradiction about spices.)

וא"ת הא אמרינן בפ"ק דחולין (דף ו.) אינו חושש לשאור ותבלין שבה לא משום מעשר ולא משום שביעית

(a)

Question: We say in Chulin (6a that one who gives to his neighbor a dough to bake or a pot to cook), he need not be concerned about sourdough or spices [that were added] in it, not regarding Ma'aser and not regarding Shemitah;

משמע דמעשר נוהג בתבלין וא"כ מטמא טומאת אוכלין

1.

Inference: This connotes that Ma'aser applies to spices. If so, they receive Tum'as Ochlim;

ובפרק העור והרוטב (שם דף קיז:) תנן והקיפה מצטרפין לטומאת אוכלין ומפרש בגמרא (שם דף קכ.) מאי קיפה תבלין

2.

In Chulin (117b), a Mishnah says that Kipah joins for Tum'as Ochlim. The Gemara (120a) asks what Kipah is, and answers that it is spices!

אלמא אין להם טומאת אוכלין אלא ע"י צירוף

i.

Inference: Spices have Tum'as Ochlim only through joining (but not by themselves)!

וי"ל דאיכא ב' מיני תבלין דהנהו דאין ראויין אלא לטעמא לא מטמו טומאת אוכלין ואין חייבין במעשר

(b)

Answer #1: There are two kinds of spices. Those that are only for [adding] taste do not receive Tum'as Ochlim, and they are not liable in Ma'aser;

אבל תבלין דראויין נמי בפני עצמן ועבידן נמי לטעמא כגון שומים ובצלים חייבין במעשר ומטמאים טומאת אוכלין

1.

However, spices proper to be eaten by themselves, and they are used also for taste, such as garlics and onions, are obligated in Ma'aser and have Tum'as Ochlim.

אי נמי ההיא דפ"ק דחולין (דף ו.) לצדדין קתני ולא קאי מעשר אתבלין אלא אשאור גרידא

(c)

Answer #2: The Gemara in Chulin (6a) teaches li'Tzedadin (not everything said applies to every case). "Ma'aser" does not refer to spices (they are always exempt), rather, only to sourdough;

ושביעית קאי אף אתבלין דאף במאכל בהמה נהגא כדתנן במס' שביעית

1.

Shevi'is applies even to spices. It applies even to animal food, like the Mishnah in Shevi'is (7:1) teaches.

עוד הקשה הרב ר"ש מטוי"ל דלקמן (דף נא:) אמרינן דנמנו וגמרו דאין פלפלין מטמאין טומאת אוכלין

(d)

Question (R"Sh of Toyil): Below (51b), we say that they voted and concluded that peppers do not receive Tum'as Ochlim;

ובפ' בכל מערבין (עירובין כח:) אמר זרע הגרגיר למאי חזי וקאמר שכן ראשונים שלא היה להם פלפלין היו שוחקין אותו ומטבילין בו את הצלי

1.

In Eruvin (28b), it says "what is Gargir [a kind of mustard] seed useful for?", and answers that earlier generations, who did not have peppers, would grind it and dip roasted meat in it;

וכ"ש דפלפלין מתעשרין מהאי טעמא

2.

All the more so Ma'aser applies to it for this reason!

וי"ל דזרע גרגיר כי שוחקין אותו להטביל בו חזי אף בעינו אלא דאין רגילות לשוחקן כדי לאוכלן בלא טיבול לפי שע"י טיבול עדיף טפי

(e)

Answer: Gargir seeds, when they grind it in order to dip in it, it is proper to eat by itself. However, it is not common to grind it in order to eat it without dipping, since it is better through dipping;

אבל פלפלין לאחר שנשחקו לא חזו בעינייהו אלא ע"י טיבול.

1.

However, peppers, after they are diced, they are not proper to eat by themselves, only through dipping.

4)

TOSFOS DH Sefichei Stim

תוספות ד"ה ספיחי סטים

(SUMMARY: Tosfos brings two explanations why it mentioned Sefichim.)

פי' בקונטרס דדוקא נקט ספיחים אבל תחלתן ראויין לאכילה

(a)

Explanation #1 (Rashi): It explicitly mentioned Sefichim (things that were not intentionally planted. Rather, they grew automatically, e.g. from seeds that were dropped), for initial (intentionally planted) Stim is proper to eat,

אי נמי ספיחים ראויין יותר וס"ד דחייב בפאה קמ"ל.

(b)

Explanation #2: Sefichim are more proper. One might have thought that Pe'ah applies to them. The Gemara teaches that this is not so.

5)

TOSFOS DH v'Gidulo Min ha'Aretz Leme'utei Keme'hin v'Pitriyos

תוספות ד"ה וגידולו מן הארץ למעוטי כמהין ופטריות

(SUMMARY: Tosfos changes the text, based on the Gemara in Berachos.)

בפרק כיצד מברכין (ברכות דף מ:) פריך והא תנן אם אמר כל גידולי קרקע עלי קונם אסור בכמהים ופטריות

(a)

Citation (Berachos 40b) Question: The Mishnah says that if he said "all Gidulei Karka are Konam (forbidden like a Korban) to me", he is forbidden mushrooms and truffles;

ומשני מירבא רבו מארעא מינק לא ינקי מארעא

1.

Citation (cont.) Answer: They increase due to the ground, but they do not nurture from the ground;

והא כל דבר שאין גידולו מן הארץ קתני תני וכל דבר שאין יונק מן הארץ

2.

[The Gemara asks] "the Mishnah says 'anything that does not grow from the ground'!", and answers that it should say "and anything that does not nurture from the ground."

א"כ נמי בשמעתין צריך למיתני יונק מן הארץ.

(b)

Consequence: If so, also in our Sugya it must teach "nurture from the ground."

6)

TOSFOS DH Leme'utei Te'enah

תוספות ד"ה למעוטי תאנה

(SUMMARY: Tosfos explains why Chachamim obligated Ma'aser more than Pe'ah.)

תימה מאי שנא דתאנה וירק חייבין במעשר ופטורים מן הפאה

(a)

Question: Why are figs and Yerek obligated in Ma'aser and exempt from Pe'ah?

דמן התורה אין נוהג פאה ומעשר אלא בדגן תירוש ויצהר בלבד ומאי שנא דחייבו חכמים טפי במעשר מבפאה

1.

Mid'Oraisa, Pe'ah and Ma'aser apply only to grain, wine and oil. Why did Chachamim obligate Ma'aser more than Pe'ah?

ואומר ר"ת משום דתאנה אין לקיטתה כאחד הלכך לא גזרו חכמים פאה בה שלא יצפו עניים מתי יגמור בעל הבית לקיטתו ויפסידו יותר במקום אחר ממה שירויחו בפאה זאת

(b)

Answer (R. Tam): A fig tree is not harvested at once. Therefore, they did not decree Pe'ah on it, lest Aniyim wait until the Ba'al ha'Bayis finishes his harvest, and lose more [from what they could have profited] elsewhere than what they will gain through this Pe'ah.

וירק נמי אין הפאה חשובה ואינה שוה כ"א מעט ואם ימתינו אחריה עד הערב יפסידו יותר.

1.

Also Yerek, the Pe'ah is not important, and it is worth only a little, and if they will wait for it until the evening, they will lose more than they gain.

7)

TOSFOS DH she'Zar'an mi'Tchilah li'Behemah

תוספות ד"ה שזרען מתחלה לבהמה

(SUMMARY: Tosfos discusses when designation for animals inhibits Kabalas Tum'ah.)

משמע דסתמא לאדם קיימי או לתרוייהו ואפ"ה כי זרען לבהמה פקע שם אוכל מינייהו

(a)

Inference: Stam, they are for people, or for both of them (people and animals), and even so, when he planted for an animal, it lost the status of food.

אף על גב דאמר (כריתות דף) כל המיוחד לאוכל אדם טמא עד שיפסל מלאכול לכלב

(b)

Implied question - Citation (Kerisus 21a): Anything special for human consumption is Tamei (Mekabel Tum'ah) until it is so spoiled that a dog would not eat it!

דכיון שזרען לבהמה אין עליה שם אוכל ולא היו הני (הגהת יעב"ץ, וכן הוא בדפוס ונציה) גידולים מעולם לאדם

(c)

Answer: Since he planted them for an animal, it is not called a food, and this growth was never for man.

והא דאמר בהעור והרוטב (חולין קכח.) עולשין שלקטן והדיחם לבהמה ונמלך עליהן לאדם צריכות הכשר שני

(d)

Implied question: It says in Chulin (128a) that if one picked endives (a bitter species that may be used for Maror) and rinsed them for an animal, and reconsidered to use them for people, they need a second Hechsher. (Food is not Mekabel Tum'ah until one of the seven liquids is put on it, and the owner is pleased. The first rinsing was not Machshir, for at the time he intended for animals.)

קשה כיון דסתמן לאדם משום דהדיחן לבהמה לא פקעי מינייהו שם אוכל שיפסל מלאכול לכלב ואמאי לא הוכשרו

1.

Since Stam they are for people, just because he rinsed them for an animal, it should not lose the status of food until it is so spoiled that a dog would not eat it! Why was it not Huchshar?

וי"ל דמיירי שהיו מתחילה מיוחדים לבהמה

(e)

Answer #1: The case is, initially, they were special for animals.

אי נמי שמא אין הכשר מועיל אף באוכל אדם אי הוי הכשר לצורך בהמה.

(f)

Answer #2: Perhaps Hechsher does not help even for food for people, if the Hechsher is for the sake of an animal.

50b----------------------------------------50b

8)

TOSFOS DH Machaheves Chayim Lo Shmah Machashavah

תוספות ד"ה מחשבת חיים לא שמה מחשבה

(SUMMARY: Tosfos explains that had it received Shem Ochel, it would keep it even after becoming a Neveilah.)

דמחיים לא חשב לאוכלה עד אחר שחיטה והרי מתה

(a)

Explanation: In its lifetime, he intended to eat it only after Shechitah, and it died [without Shechitah];

אבל אי שמה מחשבה לא פקע שם אוכל מינה במה שנתנבלה עד שתפסד מאכילת כלב.

1.

However, if it were considered intent, it would not lose the status of food, through becoming Neveilah, until it is so spoiled that a dog would not eat it.

9)

TOSFOS DH Tarnegolta d'Agma

תוספות ד"ה תרנגולתא דאגמא

(SUMMARY: Tosfos discusses whether this is the same species as Tarnegol d'Agma.)

הזכר אסור לפי שאין לו סימני טהרה

(a)

Explanation: The male is forbidden because it does not have Simanei Taharah.

ולא שרי מטעם כל היוצא מן הטהור טהור

(b)

Implied question: It should be permitted, for "whatever comes from a Tahor [species] is Tahor"!

שהרי האם לא ילדה האפרוח אלא ביצים הטילה והאפרוח מעפרא קא גדיל ונאסר ממילא ע"י סימני טומאה

(c)

Answer: [This does not apply here,] for the mother did not gave birth to the chick. Rather, it laid eggs, and the chick grew from earth, and it is automatically forbidden due to its Simanim of Tum'ah.

ונקבה נמי אין לאוסרה למאן דאסר זה וזה גורם

(d)

Implied question: We should forbid the female, according to the opinion that forbids Zeh v'Zeh Gorem (something that results from two (or more) causes, one of which is forbidden. Here, the father was forbidden!)

דהא אפרוח לא יצא אלא מן הביצה ומעפרא קגדיל כדפרישית

(e)

Answer: The chick came only from the egg, and it grew from earth, like I explained.

ומיהו נראה עיקר ששני מינים הן והמין שקורין תרנגולתא דאגמא שרי הזכר והנקבה דיש להן סימני טהרה והמין שקורין תרנגול דאגמא אסור הזכר והנקבה

(f)

Retraction: It seems that they are two species. The one called "swamp hen", males and females are permitted, for they have Simanei Taharah. The one called "swamp rooster", males and females are forbidden.

דאין נראה שמין אחד חלוק הזכר מהנקבה

(g)

Source #1: It is unreasonable that in one species, the male and female have different laws.

ועוד כיון דלא הוי מעופות טמאין הכתובין דבהנהו בכל מין יש זכר ונקבה

(h)

Source #2: Since they are not among the Tamei species written [in the Torah], for in every such species, there is male and female...

משום סימני טומאה אין לאסור עד שיהא בו כל ד' סימנים דמנשר ילפינן.

1.

We should not forbid due to Simanei Tum'ah [that Chachamim gave for birds] until it has all four Simanim, for we learn from a Nesher (eagle or vulture. Any bird not listed among the Tamei species, that lacks one of these Simanim, is Tahor - Chulin 61a).

10)

TOSFOS DH Ela bi'Kefarim

תוספות ד"ה אלא בכפרים

(SUMMARY: Tosfos explains why the question was proper.)

תימה דע"כ רבי יוחנן בן נורי לא בעי מחשבה אפילו בכפרים מדעביד ק"ו וא"כ מאי פריך

(a)

Question: You are forced to say that R. Yochanan ben Nuri does not require intent even in villages, since he made a Kal va'Chomer [that applies everywhere]. If so, what was the question?

ויש לומר דה"פ [אלא] בכפרים ומי איכא כו' וא"כ בלא נפל לגת נמי לרבנן צריך מחשבה

(b)

Answer: It means that as follows. Rather, [we must say that it was] in villages. Do we ever find [that it does not need intent in villages?....] If so, even if it did not fall into the winepress, according to Rabanan it needs intent!

ואע"ג דמקשה אסיק אדעתיה הא דנקט נפל לגת

(c)

Implied question: The Makshan was aware that we discuss when it fell into the winepress! (Why was it obvious to him that in cities, it does not need intent?)

מכל מקום פריך מעיקרא אילימא בכרכים כו' דסבר דמחמת נפילה לגת לא מימאס כולי האי עד שיעשה ככפר עד דמשני רבי זירא.

(d)

Answer: In any case, he asked initially "if you will say that it was in cities..." because he held that due to falling into the winepress, it does not become so repulsive, to the point that it becomes like a village, until R. Zeira answered [that it does].

11)

TOSFOS DH Lo Garsinan

תוספות ד"ה ל"ג

(SUMMARY: Tosfos proves that the text requires intent for Chelev in cities.)

גבי כפרים והחלב דחלב דמאי

(a)

Explanation, and rhetorical question: [The text does not mention] Chelev regarding villages. What kind of Chelev [would require intent in villages]?

אי דבהמה טהורה וצריכה מחשבה בכפרים דאין דרך לאכול חלב

1.

Suggestion: It is of a Tahor [Neveilah] animal. It requires intent in villages, because it is not normal to eat Chelev.

אם כן אמאי אין צריך הכשר דחלב נבלת בהמה טהורה אין סופה לטמא טומאה חמורה

2.

Rejection: If so, why doesn't it need Hechsher? Chelev of a Neveilah of a Tahor animal is not destined to have severe Tum'ah!

כדאמרינן בכל שעה (פסחים כג.) מחלב נבלה וחלב טרפה יעשה לכל מלאכה

i.

We learn this in Pesachim (23a) from "Chelev Neveilah v'Chelev Tereifah Ye'aseh l'Chol Melachah"!

ואי בחלב שחוטה

3.

Suggestion: It is of a slaughtered animal.

הא דם שחיטה לא מכשר כיון דקאמר צריך מחשבה וליכא אכתי שם אוכל עליו עד שחישב

4.

Rejection: Blood of Shechitah is not Machshir, since we say that it requires intent, and it is not yet considered a food until he has intent;

דהכשר אינו מועיל עד שיהא אוכל כדאמר בהעור והרוטב (חולין קכח.) גבי עולשין שהדיחן לבהמה

i.

Hechsher does not help until it is considered a food, like it says in Chulin (128a) regarding endives rinsed for an animal.

ובחלב בהמה טמאה פשיטא דחלב צריך מחשבה דמ"ש מבשרה

5.

Obviously, Chelev of a Tamei animal requires intent. Why should it be different than its meat?!

וגבי כרכים גרסינן ליה ומיירי בחלב שחוטה

(b)

Conclusion: The text says so [that Chelev requires intent] regarding cities. We discuss Chelev of a slaughtered animal;

דכיון דאין צריך מחשבה הוי אוכל ומתכשר בדם שחיטה.

1.

Since it does not require intent, it is a food, and blood of Shechitah is Machshir it.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF