NIDAH 5 (5 Sivan) - Dedicated l'Zecher Nishmas Reb Chaim Aryeh ben Aharon Stern Z'L by Shmuel Gut of Brooklyn, N.Y.
1)

BEDIKOS LIMIT RETROACTIVE TUM'AH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 2a)

רבי יודן בעי בדקה חלוקה בשחרית ומצתה טהור ובמנחה ומצאת עליו כתם פשיטא חלוקה אינו טמא אלא עד שעת בדיקה גופה מהו שיהא טמא מעת לעת.

(a)

Question (R. Yudan): If she checked her garment in the morning and found it Tahor, and in the afternoon she found a Kesem, obviously her garment is Tamei only from when (i.e. right after) she checked it. Is her body Tamei [retroactively] 24 hours?

כלום את מטמא גופה אלא מחמת חלוקה חלוקה אינו טמא אלא עד שעת בדיקה וגופה טמא מעת לעת:

(b)

Answer: You are Metamei her body only due to her garment. Her garment is Tamei only until when she checked it. Is her body Tamei 24 hours?! (Surely it is not!)

והמשמשת בעדים הרי זו כפקידה.

(c)

(Mishnah): A woman who has relations with Edim (she checks herself with cloths before and after relations), this is like a Bedikah.

היך עבידא

(d)

Question: How does [reducing retroactive Tum'ah] work?

בדקה עצמה בשחרית ושימשה בעד בחצות וראת במנחה אין טמא אלא עד שעת תשמיש

(e)

Answer: If she checked her garment in the morning, and found it Tahor, and had relations at midday, and saw [blood] in the afternoon, she is Tamei only until the time of Bi'ah.

[דף ב עמוד א (עוז והדר)] לוי אמר בעד של אחר התשמיש היא מתניתא אבל בעד שלפני התשמיש המומה היא לביתה ואינה בודקת יפה

(f)

(Levi): Our Mishnah discusses the Ed after Bi'ah, but the Ed before Bi'ah, she is hasty to be with her husband, and she does not check well.

רבי אבון בשם רבי זעירא בעד שלפני התשמיש היא מתניתא אבל בעד של אחר התשמיש דיהא היא מחמת שכבת זרע:

(g)

(R. Avun citing R. Ze'ira): Our Mishnah discusses the Ed before Bi'ah, but the Ed after Bi'ah, its appearance changed due to semen (perhaps there a drop of blood, but it is covered).