פרק בנות כותים
PEREK B'NOS KUSIM
1)

KUSIM ARE ASSUMED TO BE TAMEI (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 12b)

מתני' בנות כותים נידות מעריסתן

(a)

(Mishnah): Kusi girls are considered to be Nidos from birth;

והכותים מטמאין משכב תחתון כעליון מפני שהן בועלי נידות

(b)

[Male] Kusim are Metamei a Mishkav below like one above, for they are Bo'alei Nidos;

והן יושבות על כל דם ודם

1.

Kusi women [are assumed to be Teme'os], for they sit (seven days of Nidah) due to blood of any color (so sometimes they immerse too early, which does not help).

ואין חייבין עליהן על ביאת מקדש ואין שורפין עליהן את התרומה מפני שטומאתן בספק:

(c)

One is not liable [a Korban] for entering the Mikdash, as we do not burn Terumah due to the (assumed) Tum'ah of Kusim, because it is a Safek.

גמרא דם נידה זהום דם בתולים אינו זהום דם נידה אדום דם בתולים אינו אדום דם נידה מן המקור דם בתולים אינו מן המקור אלא מן הצד:

(d)

(Gemara): Dam Nidah is dirty. Dam Besulim is not dirty. Dam Nidah is red. Dam Besulim is not red. Dam Nidah comes from the Makor. Dam Besulim is not from the Makor, rather, from the walls.

2)

TUM'AH OF TZEDUKIM (Yerushalmi Perek 4 Halachah 2 Daf 12b)

מתני' בנות צדוקין בזמן שנהגו ללכת בדרכי אבותן הרי הן ככותיות פירשו ללכת בדרכי ישראל הרי הן כישראל

(a)

(Mishnah): (The Tzedukim kept the Mitzvos according to their mistaken understanding. They did not heed the Oral tradition.) If a Tzeduki's daughter acts like her father, she is considered like a Kusis. If she changes and adopts the ways of Yisraelim, she is considered a Yisraelis;

רבי יוסי אומר לעולם הן כישראל עד שיפרשו ללכת בדרכי אבותן

(b)

R. Yosi says, she is considered a Yisraelis unless we see that she acts like her father.

3)

TUM'AH D'RABANAN OF BLOOD (Yerushalmi Perek 4 Halachah 3 Daf 12b)

מתני' דם נכרית ודם טהרה של מצורעת בית שמאי מטהרין

(a)

(Mishnah - Beis Shamai): Blood of a Nochris, and Dam Tohar of a Metzora'as are Tehorim;

ובית הלל אומרים כרוקה וכמימי רגליה דם יולדת שלא טבלה

(b)

Beis Hillel says, they are Teme'im like her spit and urine (i.e. when they are wet).

בית שמאי אומרים כרוקה וכמימי רגליה

(c)

Beis Shamai says, if a Yoledes did not immerse, her Dam Tohar is Tamei like her spit and urine;

ובית הלל אומרים מטמא לח ויבש

(d)

Beis Hillel says, it is Tamei wet or dry.

ומודין ביולדת בזוב שהוא מטמא לח ויבש

1.

Beis Shamai agrees that if she was Yoledes b'Zov, it is Tamei wet or dry.

4)

DAM KOSHI (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 12b)

מתני' המקשה נידה

(a)

(Mishnah): If a woman sees blood b'Koshi (amidst labor pains), she is a Nidah (this will be explained);

קישת שלשה ימים מתוך אחד עשר שפת מעת לעת וילדה הרי זו כיולדת בזוב דברי רבי אליעזר

(b)

R. Eliezer says, if a woman saw Dam Koshi for three consecutive days during the 11 days of Zivah, and had 24 hours respite before giving birth, she is Yoledes b'Zov;

ר' יהושע אומר לילה ויום כלילי שבת ויומו

(c)

R. Yehoshua says, the respite must be for a Halachic day (a night and the following day), e.g. Shabbos;

ששפת מן הצער אבל לא מן הדם

1.

The respite must be from the pain, but not from the blood.

5)

BEGINNING OF DAM KOSHI (Yerushalmi Perek 4 Halachah 5 Daf 12b)

מתני' וכמה היא קשויה

(a)

Question: How long before birth do we attribute blood to the birth?

רבי מאיר אומר אפילו ארבעים וחמשים יום

(b)

Answer #1 (R. Meir): We do so even 40 or 50 days before.

רבי יהודה אומר דייה חדשה

(c)

Answer #2 (R. Yehudah): We do so only in her (last) month (of pregnancy).

רבי יוסי ורבי שמעון אומר אין קישוי יותר משתי שבתות

(d)

Answer #3 (R. Yosi and R. Shimon): We do so only in the two weeks before the birth.

6)

DAM KOSHI DURING YEMEI TOHAR (Yerushalmi Perek 4 Halachah 6 Daf 13a)

[דף יג עמוד א] מתני' המקשה בתוך שמונים של נקיבה כל דמים שהיא רואה טהורין עד שיצא הוולד

(a)

(Mishnah): If a woman saw blood amidst Koshi during (Yemei Tohar in) the 80 days after Yoledes Nekevah, all the blood is Tahor, until the birth;

ור' ליעזר מטמא

(b)

R. Eliezer says, it is Teme'ah. (Rashi - this is whether it comes during the days of Nidah or Zivah. R. Menachem - it is only if it is during the days of Nidah.)

אמרו לו לרבי ליעזר מה אם במקום שהחמיר בדם השופי היקל בדם הקושי מקום שהיקל בדם השופי אינו דין שנקל בדם הקושי

1.

Chachamim: Normally, Dam Shofi (blood seen without pain) is more stringent than Dam Koshi (the former can cause Zivah). During Yemei Tohar, the Dam Shofi is Tahor, and all the more so Dam Koshi is Tahor!

אמר להן דיו לבא מן הדין להיות כנדון ממה היקל עליה מטומאת זיבה אבל טמיאה היא טומאת לידה

2.

R. Eliezer: Dayo (a Kal va'Chomer cannot teach more than what we learn from). Dam Koshi normally (i.e. not in Yemei Tohar) does not cause Zivah, but it causes Nidah, the same applies when it is seen during Dam Tohar.

7)

CHEZKAS TAHARAH (Yerushalmi Perek 4 Halachah 7 Daf 13a)

מתני' כל אחד עשר בחזקת טהרה

(a)

(Mishnah): A woman is Muchzekes Tehorah during the 11 days of Zivah;

ישבה לה ולא בדקה שגגה נאנסה הזידה ולא בדקה הרי זו טהורה

(b)

If she did not check herself, whether she forgot, was unable, or intentionally did not check, she is Tehorah;

הגיע שעת ווסתה ולא בדקה הרי זו טמיאה

(c)

If her Veses came and she did not check herself, she is Teme'ah;

רבי מאיר אומר אם היתה במחבא הגיעה שעת ווסתה ולא בדקה הרי זו טהורה שחרדה מסלקת הדמים

(d)

R. Meir says, if she was hiding (from an invading army or bandits) and her Veses came and she did not check herself, she is Tehorah, for fear inhibits blood;

אבל ימי הזב והזבה ושומרת יום כנגד יום הרי אילו בחזקת טומאה

(e)

A Zav (during the days he must count), Zavah or Shomeres Yom k'Neged Yom is Muchzak to be Tamei.

הדרן עלך פרק בנות כותים וסליקא לה מסכתא דנידה
HADRAN ALACH PEREK BENOS KUSIM U'SELIKA LAH MASECHES NIDAH