12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
PESACHIM 102 (1 Iyar) - Dedicated by Ari Friedman and family of Lawrence, N.Y., l'Iluy Nishmas Ari's father, Reb Yakov Yosef ben Rav Nosson Neta Z'L Friedman in honor of his first Yahrzeit. Jack Friedman exemplified true Ahavas Yisrael and Ahavas Chesed; may he be a Melitz Yosher for his children and grandchildren and for all of Klal Israel.

פסחים דף קב. א

בני חבורה שהיו מסובין בע"ש וקדש עליו היום, מה יעשו?

האם צריכים להפסיק מה יעשו בכוס ראשון מה יעשו בכוס שני
לר'
יהודה
לל"ק ברשב"ם צריך, אבל קודם יקדש קידוש ברכת המזון
לל"ב ברשב"ם [1] צריך להפסיק מיד ברכת המזון קידוש
לר' יוסי אין צריך להפסיק [2] ברכת המזון קידוש

פסחים דף קב: א

הרוצה לברך ברכות דלהלן האם צריך כוס אחת או שתי כוסות? [תוד"ה שאין].

וקידוש והבדלה ברכת שבע ברכות
רוצה לברך
ברכת המזון...
ביש לו: שתי כוסות [3]
באין לו: כוס אחת
לתוס': שני כוסות
לרבינו משולם: כוס אחת [4]
רוצה לעשות קידוש ----- כוס אחת [5] שתי כוסות
-------------------------------------------------

[1] שני לשונות אלו הובאו גם בתוס' (בד"ה ראשון). וביארו תוס' דטעם הלשון הראשון, משום שלא יכול לטעום מכוס ברכת המזון בלא שיעשה קידוש. וטעם הלשון השני, משום שע"י שאומר ברכת המזון זו ההפסקה בעקירת השולחן - לכן יש להקדים לכוס ברהמ"ז.

[2] אלא ממשיך ואוכל עד שיגמור את סעודתו, ומה שאמר ר' יוסי "אוכל והולך עד שתחשך" - הוא לאפוקי מר' יהודה שאמר שצריך להפסיק מיד שקדש היום, אבל אה"נ שיכול להמשיך לאכול גם אחר שתחשך עד שיגמור סעודתו.

[3] ומטעם שאין עושים מצות חבילות חבילות, אכן אם אין לו מותר.

[4] ונחלקו האם חשוב שבע ברכות וברכת המזון תרי מילי או חדא מילתא, דרבינו משולם מפרש שהוא חדא מילתא דהא ברכת המזון גורם לברכת נישואין שתבוא. ותוס' חולקים דהא מצאנו שעושים זה בלא זה.

[5] שניהם חשובים דבר אחד כיון ששניהם באים מחמת קדושת שבתות וימים טובים, ובפרט שבהבדלה שיש עמה קידוש הוא מזכיר את קדושת היום תוך כדי ההבדלה, שאומר "המבדיל בין קדש לקדש".

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף