1)

TOSFOS DH KE'SHE'TIMTZA LOMAR LE'DIVREI REBBI YISHMAEL ZERIKAH BI'CHELAL SHEFICHAH VE'LO SHEFICHAH BI'CHELAL ZERIKAH LE'DIVREI REBBI AKIVA ETC.

תוס' ד"ה כשתמצא לומר לדברי ר' ישמעאל זריקה בכלל שפיכה ולא שפיכה בכלל זריקה לדברי ר' עקיבא כו'

(Summary: Tosfos elaborates on the two opinions, both in the Sugya here and in the Sugya in Perek ha'Ishah.)

אם כן מוכח מכאן דלר' ישמעאל, הניתנין בזריקה שנתנן בשפיכה, יצא.

(a)

Inference #1: If so, it is evident that according to Rebbi Yishmael, if whatever required sprinkling is poured, one is Yotzei (Zerikah bi'Chelal Shefichah).

וכן מוכיח נמי כאן דס"ל דפסח בשפיכה הוא.

(b)

Inference #2: And it is also evident that he holds that the Pesach requires Shefichah.

והכי נמי מוכח בפסחים בפרק האשה (דף פט.) דפריך ד'אלו פסח בשפיכה ושלמים בזריקה?' ומשני 'מאי נפקא מינה? והתניא "מנין לניתנין בזריקה שנתן בשפיכה שיצא ... " '.

(c)

Support: And this is also evident in Perek ha'Ishah (Daf 89.), where the Gemara asks that 'Whereas Pesach requires Shefichah, Shelamim requires Zerikah?' and it answers 'what difference does it make; Does the Beraisa not say 'From where do we know that that if one pours something that requires sprinkling, one is Yotzei ... '?

אלמא אית ליה תרתי פסח בשפיכה וזריקה בכלל שפיכה, דזריקה עומד מרחוק וזורק את הדם ליסוד, ושפיכה עומד על היסוד ושופך.

1.

Conclusion: So we see that he holds both rulings: that Pesach requires pouring and that sprinkling is included in pouring (i.e. 'ha'Nitnin'), since Zerikah requires standing at a distance and sprinkling the blood on the Y'sod (the foundation), whilst for Shefichah one stands on the Y'sod and pours.

וקשה, דבזבחים פרק בית שמאי (דף לז.) משמע מאן דאית ליה פסח בשפיכה, לא מצי סבר נזרקין שנתנן בשפיכה, יצא; וכן איפכא, מאן דאית ליה נזרקין שנתנן בשפיכה יצא, לית ליה פסח בשפיכה ...

(d)

Question: In Zevachim, in Perek Beis Shamai (Daf 37.) it implies that whoever holds that the Pesach requires Shefichah, cannot hold that if one pours something that requires Zerikah, one is Yotzei? And likewise vice-versa - Whoever holds that if one pours something that requires Zerikah one is Yotzei, cannot also hold that the Pesach requires Shefichah?

דקאמר "ודם זבחיך ישפך". והא מיבעי ליה לכדתניא 'מנין לניתנין בזריקה שנתנן בשפיכה, יצא? ת"ל "ודם זבחיך ישפך"?

1.

Source: The Gemara asks there 'But one needs the Pasuk of "ve'Dam Zevachecha Yishafech" for the Beraisa 'From where do we know that one is Yotzei if one pours something that requires Zerikah? Therefore the Torah writes "ve'dam Zeachecha Yishafech" '.

ומשני, סבר לה כרבי עקיבא דאמר לא זריקה בכלל שפיכה ', פי' וההיא דרשא 'מנין לניתנין בזריקה', לר' ישמעאל היא.

2.

Source (cont.): And the Gemara answers that he holds like Rebbi Akiva, who says that neither is Zerikah included in Shefichah nor vice-versa - and the D'rashah 'From where do we know that one is Yotzei ... ' goes according to Rebbi Yishmael.

ופריך 'ואכתי מיבעיא ליה לכדתניא, ר' ישמעאל אומר מתוך שנאמר "אך בכור שור או בכור כשב ... את דמם תזרוק" ...

3.

Source (cont.): Then the Gemara asks that we still need the Pasuk for the Beraisa where Rebbi Yishmael says 'Since it says "Ach B'chor Shor O B'chor Kesev ... es Damam Tizrok" ...

למדנו לבכור שטעון מתן דמים למזבח, מעשר ופסח מנין? ת"ל "ודם זבחיך ישפך". ומשני - סבר לה כריה"ג דאמר פסח נמי בזריקה'.

4.

Source (cont.): We learn that the blood of a B'chor goes on the Mizbe'ach. From where do we know that Ma'aser and Pesach do too? The Pasuk says "ve'Dam Zevachecha Yishafech". And the Gemara answers that this goes according to Rebbi Yossi ha'Gelili, who holds that the Pesach too, is sprinkled.

והדר פריך ליה '[ור' ישמעאל] האי קרא מפיק ליה הכי, ומפיק ליה הכי? וקאמר 'תרי תנאי אליבא דר' ישמעאל'.

5.

Source (cont.): The Gemara then asks how Rebbi Yishmael can learn two different things from the same Pasuk? And it answers that it is a Machlokes Tana'im as to what Rebbi Yishmael holds.

אלמא ההוא תנא דר' ישמעאל דלעיל דנזרקין שנתנן בשפיכה יצא, ויליף מ"דם זבחיך ישפך", לית ליה להאי תנא דרבי ישמעאל דיליף מההוא קרא 'פסח בשפיכה'?

(e)

Conclusion: So we see that the Tana of Rebbi Yishmael above, that 'If one sprinkled something that requires Zerikah, one is Yotzei', which he learns from "ve'Dam Zevachecha Yishafech", does not hold like the other Tana of Rebbi Yishmael, who learns from the same Pasuk that 'The Pesach requires Shefichah'?

וי"ל, דודאי ר' ישמעאל אית ליה תרתי, ו'ניתנין בזריקה שנתנן בשפיכה יצא' נפיק ליה מסברא, דמה לי זריקה מרחוק ומה לי שפיכה בקרוב? וקרא כי אתא [לפסח] בשפיכה הוא דאתא.

(f)

Answer: Rebbi Yishmael certainly holds of both, and the fact that one is Yotzei if one pours something that requires Shefichah he learns from a S'vara, because what difference can it make whether one sprinkles from a distance or pours from close? Whereas the Pasuk comes to teach us that the Pesach requires Shefichah.

והאי דלא משני ליה הכי, כדפריך ליה 'ור' ישמעאל האי קרא היכי מפיק ליה הכי ... ?'

(g)

Implied Question: And the Gemara did not answer this, when it asks how Rebbi Yishmael can learn two things from the same Pasuk ...

משום דדרשא של רבי יוסי הגלילי פשוט ליה טפי.

(h)

Answer: Because the D'rashah of Rebbi Yossi ha'Gelili is simpler.

והתם פי' הקונט' ור' ישמעאל האי קרא - ד"ודם זבחיך ישפך" מפיק ליה להכי ל'ניתנין בזריקה שנתן בשפיכה יצא' ...

(i)

Rashi (on Sugya in Zevachim): There (in Zevachim) Rashi explains And Rebbi Yishmael, this Pasuk - 'of ' "ve'Dam Zevachcha Yishafech" ' How can he learn it for this? - 'that one is Yotzei if one poured something that requires sprinkling'.

'וע"כ ההיא ד"ניתנין" לא אתיא כרבי עקיבא, דאי אתיא, אמאי קאמר רבי עקיבא "אין ברכת פסח פוטרת של זבח", והלא שלמים בכלל פסח והכל בשפיכה מההיא דניתנין'?

1.

Rashi ... (cont.): 'Because the Din of "Nitnin"' cannot go like Rebbi Akiva, because if it did, why does Rebbi Akiva say that "the B'rachah over the Pesach does not render the Shelamim Yotzei", seeing as the Shelamim is included in the Pesach and both can be poured, as we learn from the Din of "Nitnin" '?

ואי נמי הוה ס"ל לרבי עקיבא פסח בזריקה כרבי יוסי הגלילי, כל שכן דשניהם פוטרין זה את זה

2.

Rashi ... (cont.): 'Moreover, even if Rebbi Akiva were to hold that "Pesach requires Zerikah", like Rebbi Yossi ha'Gelili, then the two B'rachos ought certainly to render one another Yotzei?'

ואכתי קדריש ליה [תו] לההוא קרא ל'פסח בשפיכה'.

3.

Rashi ... (cont.): 'And he (Rebbi Yishmael) also learns from the Pasuk that "Pesach requires Shefichah" '?

ומשני, תרי תנאי ... - 'האי תנא דר' ישמעאל דיליף מ"ודם זבחיך ישפך" "פסח בשפיכה", לית ליה "פסח פוטר את הזבח". ובהא לא פליג רבי ישמעאל א'דרבי עקיבא, דהא כיון דדריש מיניה "פסח בשפיכה", תו לית ליה למילף מיניה ד"ניתנין בזריקה שנתן בשפיכה, יצא" '.

4.

Rashi ... (cont.): And the Gemara answers that two Tana'im argue over Rebbi Yishmael - 'The Tana of Rebbi Yishmael who learns from "ve'Dam Zevachecha Yishafech" that "Pesach is poured", does not hold that "Pesach renders Yotzei the Shelamim". In fact, in this point, Rebbi Yishmael does not dispute Rebbi Akiva, because, since he learns from it that "Pesach requires Shefichah", he cannot then learn from it "Nitnin" '.

'והאי תנא דר' ישמעאל, דיליף מיניה ד"ניתנין בזריקה שנתן בשפיכה, יצא", לית ליה "פסח בשפיכה", אלא בזריקה כשלמים'.

5.

Rashi ... (cont.): 'Whereas the Tana of Rebbi Yishmael who learns from the Pasuk "Nitnin", does not hold that Pesach is poured, only sprinkled, like the Shelamim'.

'מיהו הא סברא דידיה, דפליג א'רבי עקיבא, דפסח עיקר וזבח טפל, ע"כ פסח פוטר את הזבח ולא (ברכת) זבח את הפסח'.

6.

Rashi ... (cont.): 'He disagrees with Rebbi Akiva however, in that he considers it a S'vara that the Pesach is the main Korban and the Shelamim, only secondary, in which case, although the Pesach exempts the Shelamim, the Shelamim does not exempt the Pesach'.

'ובפסחים דירושלמי אמר האי טעמא'. עכ"ל.

7.

Rashi ... (cont.): 'The Yerushalmi (at the end of the tenth Perek) gives this reasoning'. Until here is the quote from Rashi.

וקשה, דלעיל הוכחנו מהנהו דפסחים דאית להו תרוייהו, וכדכתבינן לעיל?

(j)

Question: Earlier (at the beginning of the Dibur) Tosfos proved from the Gemara from two current sources that Rebbi Yishmael holds of both D'rashos?

ורשב"ם פירש הכי "כשתמצא לומר לדברי ר' ישמעאל זריקה בכלל ... " - 'מתוך דבריו למדנו דקאמר "בירך על הפסח ... ", א"כ, ס"ל דפסח בזריקה'.

(k)

Explanation #1: The Rashbam explains the Sugya here as follows: "If you want you can say that according to Rebbi Yishmael, Zerikah is included in Shefichah" - 'From what he says that "if one recited a B'rachah over the Pesach ... ", we can extrapolate that, in his opinion, the Pesach requires Zerikah'.

'ומעתה אייתר ליה "ודם זבחיך ישפך" לומר ד"זריקה בכלל שפיכה", וכל הנזרקין אם נתנן בשפיכה, יצא'.

1.

Explanation #1 (cont.): 'In that case, the Pasuk "ve'Dam Zevachecha Yishafech" is superfluous and teaches us that Zerikah is included in Shefichah", in which case if one pours all Nizrakin, one is Yotzei'.

ול"ג ושפיכה בכלל זריקה, דהא אין שום קרבן דמצותו לכתחלה בשפיכה.

2.

Explanation #1 (cont.): 'And we do not have in our text "And Shefichah is included in Zerikah", since there is no such Korban that requires Shefichah Lechatchilah" '.

וקשה ההיא דפ' האשה

(l)

Question: But that is difficult from the Gemara in 'ha'Ishah' (Refer to the beginning of Tosfos)?

ור' חיים כהן פי' "כשתמצא לומר לדברי ר' ישמעאל זריקה בכלל שפיכה ושפיכה בכלל זריקה" - 'כך היא גירסא בספרים ישנים: כלומר, כל הקרבנות בזריקה ובשפיכה, ואין להקפיד'.

(m)

Explanation #2: Whereas R. Chayim Kohen explains 'If you want you can say that according to Rebbi Yishmael, Zerikah is included in Shefichah, and Shefichah, in Zerikah - 'This is the wording that is found in the old texts - meaning that all Korbanos require either Zerikah or Shefichah, and it makes no difference which'.

'וברכת פסחים על עיקר לפטור את הטפל, ולא הטפל את העיקר'.

1.

Explanation #2 (cont.): 'And the B'rachah over the Pesachim, the main Korban, exempts the secondary one (the Shelamim), but not vice-versa.

[וקשה], והלא אית ליה נמי דפסחים מצותו בשפיכה דוקא, אם כן, אין זה זריקה? (וע"ע תוס' זבחים לז. ד"ה תרי תנאי וכו').

(n)

Question: He (Rebbi Yishmael) also holds that the Mitzvah by Pesachim is specifically with Shefichah, which is not Zerikah (See Maharsha)? (See also Tosfos Zevachim [37. DH 'T'rei Tana'im ... ').

HADRAN ALACH ARVEI PESACHIM, U'SELIKA LAH MASECHES PESACHIM

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF