PESACHIM 55 (8 Elul) - Dedicated in memory of Esther Miryam bas Harav Chaim Zev and her husband Harav Refael Yisrael ben Harav Moshe (Snow), whose Yahrzeits are 7 Elul and 8 Elul respectively. Sponsored by their son and daughter in law, Moshe and Rivka Snow.

1)

DOING MELACHAH ON EREV PESACH (Yerushalmi Halachah 6 Daf 28b)

משנה וחכמים אומרים ביהודה היו עושין מלאכה בערבי פסחים עד חצות ובגליל לא היו עושין כל עיקר

(a)

Chachamim says that in Yehudah they would do Melachah on Erev Pesach until noon and in Galil they would not do so even the entire day.

הלילה ב''ש אוסרין וב''ה מתירין עד שתנץ החמה

(b)

During the night of the 14th, Beis Shammai says that it is prohibited and Beis Hillel permit it until daybreak.

גמרא הא יום אסור רבי לעזר בשם רבי הושעיה יום פסח הוא לה'

(c)

We can deduce from the Mishnah that the daytime of the 14th is prohibited. What is the source for this? R. Elazar quoting R. Hoshia says that the Pasuk states, "it is Pesach for Hashem'' (even the day of sacrificing the Korban Pesach).

רבי יעקב בר אחא בשם רבי יוחנן רבי לא בשם רבי לעזר שני תלמידים שנו אותה

(d)

( R. Yaakov bar Acha quoting R. Yochanan/R. Illa quoting R. Elazar): (Coming to resolve why the earlier Mishnah refers to a custom to refrain from melacha on Erev Pesach but this Mishnah refers to a prohibition to do so) - these Mishnayos were taught by two different people.

אמר רבי זעירא אשכחית אמר תלתא אינון חד אמר אסור וחד אמר מותר וחד אמר מנהג

(e)

(R. Zeira): There are in fact three opinions - one says it is prohibited, one says it is permitted and one says it is the custom to refrain.

2)

COMPLETING MELACHA STARTED EARLIER AND EXCEPTIONS TO THE CUSTOM (Yerushalmi Halachah 7 Daf 28b)

משנה ר''מ אומר כל מלאכה שהתחיל בה קודם לי''ד גומרה בי''ד אבל לא יתחיל בה בתחילה בי''ד אע''פ שיכול לגומרה

(a)

(Mishnah - R. Meir): Any melacha started before the 14th may be completed on the 14th, but one may not start melacha on the 14th even if it can be completed that day.

וחכ''א שלש אומניות עושין מלאכה בערבי פסחים החייטים והספרים והכובסין

(b)

(Chachamim): Three types of workers may do melacha on Erev Pesach - tailors, barbers and launderers.

ר' יוסי בי ר' יהודה אומר אף הרוצענים

(c)

(R. Yosi ben R. Yehuda): Even shoemakers.

גמרא ובלבד דבר שהוא לצורך המועד. אבל לא יתחיל בארבעה עשר אפילו דבר שהוא לצורך המועד

(d)

(Gemara): The Mishnah only permits completing melacha if it is needed for the festival; but one may not start a melacha on the 14th, even if it is needed for the festival.

וחכמים אומרים שלש אומניות עושין מלאכה בערבי פסחים החייטין שכן הדיוט תופר כדרכו בחולו של מועד הספרין שכן נזירין ומצורעין מגלחין במועד הכובסין שכן דרך העולין מטומאה לטהרה להיות מכבסין במועד

(e)

Explanation of Chachamim: The Chachamim said that three types of workers may do melacha on Erev Pesach - tailors, as a non-professional may sew on Chol HaMoed; barbers, as Nazirim and Metzoraim may have their hair cut during the festival; launderers, as those that purify themselves launder during the festival.

רבי יוסי בן ר' יהודה אומר אף הרוצענין שכן דרך עולי רגלים להיות מתקנין מנעליהן וסנדליהן במועד

(f)

Explanation of R. Yosi ben R.Yehuda: He says that even shoemakers may do melacha as those that travel to Yerushalayim fix their shoes and sandals during the festival.

ורבנין אמרין עשירים היו בבהמה היו עולין

(g)

However the Rabanan (Chachamim) disagree as the people are rich and ride to Yerushalayim on animals.

3)

CARE OF ANIMALS ON THE 14TH (Yerushalmi Halachah 8 Daf 29a)

[דף כט עמוד א] [דף לג עמוד א (עוז והדר)] משנה מושיבין שובכין לתרנגולין בארבעה עשר:

(a)

(Mishnah): One can seat hens on eggs (for brooding) on the 14th.

תרנגולת שברחה מחזירין אותה למקומה ואם מתה מושיבין אחרת תחתיה

(b)

If a [brooding] hen escaped, one may return it to its place and if it died, one can seat another hen in its place.

גורפין מתחת רגלי הבהמה בארבעה עשר ובמועד מסלקין לצדדין מוליכין ומביאין כלים מבית האומן אף על פי שאינן לצורך המועד

(c)

One may sweep under the legs of an animal on the 14th; and during the festival, one may (only) move it to the sides. One may take and bring back vessels from a craftsman, even if they are not needed for the festival.

גמרא הא במועד אסור

(d)

Inference (Gemara): However, to put eggs under hens on the festival (Chol HaMoed) is prohibited.

אין מרביעין את הבהמה במועד אבל מוליכין אותה לבקורת. ר' יודה אומ' חמורה שהיא תובעת זכר מרביעין אותה שלא תיצן ושאר כל הבהמה מוליכין אותה לבקרות. ומקיזין דם לאדם ולבהמה במועד ואין מונעין רפואה מאדם ומבהמה במועד

(e)

(Beraisa): One may not mount a [male onto a female] animal on the festival, but one may lead a she-donkey to the pen (of the male). R. Yehudah says that a she-donkey who is "demanding'' (desirous of relations with) a male, one may mount [the male onto it], to prevent it from cooling down (and dying). However, for other animals, one may only lead them to the pen. One may blood-let a person or an animal on the festival, and one does not hold back from healing a person or an animal on the festival.

תרנגולת שברחה מחזירין אותה למקומה והן שיחזירוה שלשה ימים למרידה

(f)

(The Mishnah had taught): If a [brooding] hen escaped, one may return it to its place - this applies when they returned it within three days of its rebelling.

ואם מתה מושיבין אחרת תחתיה. והוא שישבה על ביצה שלשה ימים מעת לעת

(g)

(The Mishnah had taught): If it died, one may seat another hen in its place - this applies when the first hen had already sat on the egg for three days (as the egg will go to waste if the hen is not replaced, since it is no longer edible).

א''ר מנא מתניתא אמרה כן שלשה עשר ארבעה עשר חמשה עשר. ומקצת היום ככולו

(h)

Support (R. Mana): Our Mishnah supports this - the 13th, the 14th and the 15th have already passed, since he sat the hen there on the 14th and the hen escaped on Chol HaMoed which is the third day (as the Gemara views part of a day as a full day).

א''ר אבון תיפתר שישבה מאיליה ולית ש''מ כלום

(i)

Rejection (R. Abun): Perhaps the Mishnah refers to when the hen began sitting there on the 14th of its own accord, so nothing can be learned from here.

זבל שבמבוי מסלקו לצד. שברפת ושבחצר מוציאו לאשפה

(j)

(Beraisa): Manure in an alley may be moved to the side; if in a barn or a courtyard, he may take it out to the garbage dump.

א''ר בא הדא דתימר בחצר קטנה אבל בחצר גדולה מסלקו לצד. הרפת בין גדולה בין קטנה מוציאו לאשפה אמר רבי בא מפני שניוולה קשה

(k)

Explanation of Beraisa (R. Ba): It is referring to a small courtyard, but in a large courtyard, he should move it to the side. But as for a barn, whether it is large or small, he may take it out to the garbage dump. R. Ba explained that it may be removed since the manure quickly becomes disgusting in the barn.