PESACHIM 54 (7 Elul) - Dedicated in memory of Esther Miryam bas Harav Chaim Zev and her husband Harav Refael Yisrael ben Harav Moshe (Snow), whose Yahrzeits are 7 Elul and 8 Elul respectively. Sponsored by their son and daughter in law, Moshe and Rivka Snow.

1)

ROASTING MEAT ON PESACH (Yerushalmi Halachah 4 Daf 27b)

משנה מקום שנהגו לוכל צלי בלילי פסחים אוכלין מקום שנהגו שלא לוכל אינן אוכלין

(a)

(Mishnah): In a place where it is the custom to eat roasted meat on the night of Pesach, one may do so; if the custom is not to eat it, one may not.

[דף כח עמוד א] מקום שנהגו להדליק את הנר בלילי יום הכיפורים מדליקין מקום שנהגו שלא להדליק אין מדליקין מדליקין בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ובמבואו' אפילין ועל גבי החולין

(b)

In a place where the custom is to light candles on the night of Yom Kippur, one lights; if the custom is not to light, one may not light. One lights in Shuls and Batei Medrash, in dark alleys and over the sick.

גמרא ר' בא בעא קומי ר' אימי אפי' בשר עגל

(c)

(Gemara) Query (R. Ba to R. Imi): Is it also prohibited to eat roasted calf?

א''ל אפי' בשר עגל

(d)

Answer: Yes - even roast calf.

אפי' בשר עוף

(e)

Question: Even roast chicken? (Note: These two stages follow the text of the Korban Ha'Edah)

א''ל אפי' בשר עוף

(f)

Answer: Yes - even roast chicken.

סברין מימר אפי' ביצה אפי' קולקס

(g)

They thought to even include roasted egg and roast fish.

א''ר יודן בי ר' חנין ובלבד מן השחטה

(h)

Rejection (R. Yudan): It only applies to food that was slaughtered.

2)

LIGHTING CANDLES ON YOM KIPPUR (Yerushalmi Halachah 4 Daf 28a)

תני ר''ש בן אלעזר אומר יה''כ שחל להיות בשבת אפילו במקום שלא נהגו להדליק מדליקין

(a)

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): If Yom Kippur occurs on Shabbos, one lights even in a place where the custom is not to light.

ר' סימון בשם ר' יהושע בן לוי ר' יוסה בן שאול בשם רבי הלכה כר''ש בן אלעזר

(b)

R. Simon quoting R''YBL/R. Yosa quoting Rebbi: The Halacha follows R. Shimon ben Elazar.

דרש ר' חייה בר בא לטיבריה כהדא דר''ש בן אלעזר

(c)

R.Chiya bar Ba expounded in Teveryah like R. Shimon ben Elazar.

ר' יוסה אמר לה רבי שמואל בר נחמן בשם ר' יונתן ר' חזקיה ואמרי לה ר' יעקב בר אחא בשם ר' שמואל בר נחמן מקום שנהגו להדליק משובח ממקום שנהגו שלא להדליק

(d)

R. Yochanan/R. Shmuel bar Nachman: Those that light are more praiseworthy than those who do not light.

א''ר ירמיה תדע שהוא כן שהרי יום הכיפורים שחל להיות בשבת אפילו מקום שנהגו שלא להדליק מדליקין

(e)

Proof (R. Yirmiyah): This is true as if Yom Kippur occurs on Shabbos, one lights even in a place where the custom is not to light.

ר' בא ור' סימון תריהון אמרין תדע לך שהוא כן שהרי האיש הזה צנוע ואינו משמש מטתו לאור הנר

(f)

Proof (R. Ba and R. Simon): This is true as a man is modest and will not have marital relations to the light of a candle (so the candle prevents him from transgressing this prohibition on Yom Kippur).

בין כמ''ד מדליקין בין כמ''ד אין מדליקין מפני הרגל עבירה. מאן דאמר מדליקין שהוא רואה ומתבייש ומ''ד אין מדליקין שלא יראה ויתאוה

(g)

Both according to the opinion that one lights and the opinion that one does not light, it is to prevent marital relations. One lights in order that he will be embarrassed and refrain from relations. One does not light in order that he will not see his wife and desire her.

תני אפילו בתי כנסיות ובתי מרחציות. לכן צריכה אפילו מקום שלא נהגו להדליק מדליקין

(h)

The Beraisa taught that one even lights in Shuls and bathhouses. This is even follows the custom that one does not light.

3)

WASHING VEGETABLES ON YOM KIPPUR (Yerushalmi Halachah 4 Daf 28a)

[דף לב עמוד א (עוז והדר)] יה''כ שחל להיות בשבת מהו להדיח כבשין ושלקות מן המנחה ולמעלן

(a)

Query: If Yom Kippur occurs on Shabbos, may one wash pickled and boiled vegetables after the time of Minchah? (It is certainly permitted if Yom Kippur occurs on a weekday.)

רב אמר אסור ר' לעזר אמר מותר

(b)

Rav prohibited it and R. Elazar permitted it.

ר' יעקב בר אחא בשם ר' אלעזר מה טעם אמרו מדיחין כבשים ושלקות מן המנחה ולמעלן מפני סכנה שנייא היא יה''כ שחל להיות בחול

(c)

Proof (R. Yaakov bar Acha quoting R. Elazar): May one wash pickled and boiled vegetables (if Yom Kippur occurs on a weekday) after the time of Minchah because of danger (that one needs to have food ready immediately after the fast)? If so, surely this should apply on Shabbos as well!

התיב ר' חנניה חברון דרבנין מתניתא פליגא על ר''א יה''כ שחל להיות בשבת חלות מתחלקת לערב

(d)

Question (R. Chananya against R. Elazar - Mishnah): If Yom Kippur occurred on Shabbos, the Showbreads (the Lechem HaPanim) are divided in the evening (after Shabbos) - but during in the afternoon, as one may not prepare on Shabbos for afterwards?!

שנייא היא שע''י שהוא דבר קל שמא ישכח ויאכל

(e)

Answer: Dividing the Showbreads is a brief act, and there is a concern that it will get eaten. (However, washing vegetables is a lengthy process and in the meanwhile he will remember that he may not eat them.)

התיב ר' פינחס מתניתא דר' לעזר פליגא עלוי יום הכפורים שחל להיות בשבת שבתון שבות ובחול שבתון שבות. אם בחול את שובת לא כ''ש בשבת. לא צורכה דלא אפילו דברים שאת מותר לעשותן בחול את שובת עליהן בשבת ואי זו זו הדחת כבשים ושלקות

(f)

Question (R. Pinchas against R. Elazar- Beraisa): When Yom Kippur occurs on Shabbos, "Shabbason'' commands us to rest; and also when it occurs on a weekday "Shabbason'' commands to rest. If one must rest when Yom Kippur occurs on a weekday, certainly one must rest if it occurs on Shabbos! If so, it is teaching that even acts that one may perform during the week (on Yom Kippur), one must refrain from doing them on Shabbos (on Yom Kippur). This is referring to washing pickled and boiled vegetables....?!

רבי יעקב בר זבדי בשם ר' אבהו נראין דברים בדבר שדרכו לבוא בצונין אבל דבר שדרכו לבוא ברותחין עד דיידא גלשה הוא מקנב

(g)

Answer (R. Yaakov bar Zavdi quoting R. Abahu): It appears that one is permitted to prepare vegetables that are usually served cold (they involve a lot of preparation and it will be dangerous to wait after the fast until they are ready). However, it is prohibited to prepare those that are usually served hot, as one could wash them while the water is heating up to cook them.

אמר ר' מנא אם אומר את כן [דף כח עמוד ב] אף מתבייש ולא מקנב ונמצא בא לידי סכנה

(h)

Objection (R. Mana): If you say that, he will be embarrassed (to show that he wishes to eat them cold - as it looks like he is gluttonous and he wants to eat quickly) and he will refrain from washing them and will come to danger (after the fast when the food is not ready).

ר' בא בעא קומי ר' אימי מהו להדיח כבשים ושלקות מן המנחה ולמעלן אמר ליה שרי

(i)

R. Ba asked R. Imi if it permitted to wash pickled and boiled vegetables after Minchah and R. Imi responded that it is permitted.

רבי יעקב בר אחא שאל לרבי חייה ולרבי יסה מהו להדיח כבשים ושלקות מן המנחה ולמעלן אמר ליה שרי

(j)

R. Yaakov bar Acha asked R. Chiya and R. Yasa if it is permitted to wash pickled and boiled vegetables after Minchah and he responded that it is permitted.

רבי זעירה בעא קומי רבי אימי מהו מימר לחליטה עבד לי חליטה אמר ליה שרי.

(k)

R. Zeira asked R. Imi if it permitted to ask a gentile who is making Chalitos (a baked item) to also bake for him on Yom Kippur (in order that it be ready for after the fast) and R. Imi responded that it is permitted.

עבד לי תופין שרי עבד לי פתילה. אמר ליה לא. מה בין זה לזה זה אוכל נפש וזה אינו אוכל נפש

(l)

He also asked if he can ask the gentile to bake him Tofin (a dough baked several times) and R. Imi permitted it, but when he ask about asking the gentile to prepare a wick, R. Imi prohibited it. What is the difference between them? Those are for food and this is not.

4)

DOING MELACHAH ON TISHA B'AV (Yerushalmi Halachah 5 Daf 28b)

משנה מקום שנהגו לעשות מלאכה בתשעה באב עושין מקום שנהגו שלא לעשות אינן עושין

(a)

(Mishnah): In a place where the custom is to do Melachah on Tisha B'Av, one may do so. In a place where the custom is not to do Melachah, one may not do so.

ובכל מקום תלמידי חכמים בטלין

(b)

In all places, Talmidei Chachamim do not do Melachah.

[דף לב עמוד ב (עוז והדר)] ר' שמעון בן גמליאל אומר יעשו כל אדם עצמן כתלמידי חכמים

(c)

R. Shimon ben Gamliel says that everyone can make himself into a Talmid Chacham (for this law).

גמרא רבי אבון רבי שמעון בן לקיש בשם רבי יודן נשייא כמתמיה יעשו כל אדם עצמן תלמידי חכמי'. כל עצמן לא גזרו חכמי'. בטילה בתשעה באב

(d)

(Gemara R. Avun/ R''SBL quoting R. Yudan): R. Shimon ben Gamliel said that everyone can make himself into a Talmid Chacham? (This would negate the entire decree. Rather, in a place where the custom is to do Melachah, even Talmidei Chachamim should do so.)