FROM PREVIOUS CYCLE



 
ROSH HASHANAH 26-30 - Dedicated Dr. Shalom Kelman of Baltimore, MD. May the Zechus of helping thousands study the Torah provide a Refu'ah Sheleimah for his father, Dr. Herbert (Isser Chayim ben Itta Fruma) Kelman.

ראש השנה דף כח. א

תקע בשופר של עולה או של שלמים, האם יצא ידי חובה?

בשופר של עולה בשופר של שלמים
לרב יהודה במזיד: לא יצא
בשוגג: יצא
לא יצא
לרבא בהוה אמינא לא יצא
לרבא במסקנא יצא (אפי' במזיד)

האם יש מעילה בקרני קרבן עולה שתלשם בזמנים דלהלן? (שייך לרש"י ד"ה של עולה)

בתלשו קודם זריקה בתלשו אחר זריקה
לרבה לפני הזריקה: יש בהם מעילה
אחר הזריקה: אין בהם מעילה
יש בהם מעילה
לר' אלעזר (וכן מפרש רש"י סוגיין) יש בהם מעילה לעולם אין בהם מעילה

ראש השנה דף כח: א

נתערב דם הקרבנות קודם זריקה, כמה מתנות יתן?

הניתנים במתנה א'
בניתנים במתנה א'
הניתנים במתן ד'
בניתנים במתנה א'
הניתנים במתן ד'
בניתנים במתן ד'
לר' אליעזר ינתנו במתנה א' ינתנו במתן ד' -
שלא יעבור ב"בל תגרע"
ינתנו במתן ד'
לר' יהושע ינתנו במתנה א' ינתנו במתנה א' -
שלא יעבור ב"בל תוסיף"
ינתנו במתן ד'

אליבא דרבא דמצות אין צריכות כוונה, האם עובר ב"בל תוסיף" באופנים דלהלן?

כשכיוון לעבור כשלא כיוון לעבור
בזמן המצוה [1] עובר עובר
שלא עבר זמן המצוה עובר [2] אינו עובר
-------------------------------------------------

[1] זמן המצוה הוא גם אחר שגמר את המצוה, כל שיש לו אפשרות שיצטרך לעשותה שוב. וכגון כהן שבירך לציבור חדא זימנא, לא נחשב שעבר לו זמן המצוה כיון שיתכן שיצטרך לברך שוב כשיזדמן לו ציבור אחר.

[2] ולכן הישן בשמיני עצרת בסוכה רק אם כיוון לישון שם לשם מצוה עובר.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף